Anonym bruker Skrevet 29. juli #1 Skrevet 29. juli Fra å være veldig slank, så har jenta på 16 lagt mye på seg rundt mage, rumpe og lår denne våren/sommeren. Helt klart på grunn av mye godteri og lite bevegelse. Jeg aner ikke hvordan jeg skal gripe det an. Oppfordre til å leve sunnere, uten å fokusere på vekt? Ikke si noe? Hun merker det jo selv, men selv om hun er misfornøyd med det så fortsetter hun med den usunne livsstilen. Det hun får av mat her hjemme styrer jeg jo, men ikke det hun kjøper med egne penger.. Føler at dette er et minefelt, og feil håndtering kan i verste fall skape et kroppsfokus som kan utvikle seg i feil retning… Anonymkode: aff87...bcc
Anonym bruker Skrevet 29. juli #2 Skrevet 29. juli Siden hun er 16 regner jeg med at hun går på videregående, eller skal til å begynne der. Da blir det litt mer karakterpress, og ønske om gode karakterer for å klare å fortsette med det hun ønsker. Hva med å snakke om at det usunne kostholdet gjør at man blir mer slapp og sliten, mens et kosthold med mindre sukker og mer frukt og grønsaker gir energi slik at hun får mer overskudd til å få de karakterene hun ønsker? Anonymkode: c63fa...b22
Anonym bruker Skrevet 29. juli #3 Skrevet 29. juli Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Siden hun er 16 regner jeg med at hun går på videregående, eller skal til å begynne der. Da blir det litt mer karakterpress, og ønske om gode karakterer for å klare å fortsette med det hun ønsker. Hva med å snakke om at det usunne kostholdet gjør at man blir mer slapp og sliten, mens et kosthold med mindre sukker og mer frukt og grønsaker gir energi slik at hun får mer overskudd til å få de karakterene hun ønsker? Anonymkode: c63fa...b22 Hun går på videregående, starter andreåret. Og det var egentlig da hun begynte å bli mer snopet, siden det er en greie blant elevene å spise godteri på skolen. Jeg har forsøkt å snakke om det med utgangspunkt i hodepine, tretthet, generell fysisk helse, men hun går veldig i forsvar og drar det i retning av at jeg «syns hun er feit» Så.. jeg vil ikke mase om det. Jeg har selv opplevd hva kommentarer om kropp har ført til mange års slit med vekt og selvbilde, så jeg er veldig redd for å trå feil. HI Anonymkode: aff87...bcc
Anonym bruker Skrevet 29. juli #4 Skrevet 29. juli Jeg tenker at dette vil gå seg til når skolen begynner igjen. Hadde lagt sunn mat hjemme og gjort det jeg kunne, før jeg eventuelt hadde tatt praten Anonymkode: bac58...e47
Anonym bruker Skrevet 29. juli #5 Skrevet 29. juli Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at dette vil gå seg til når skolen begynner igjen. Hadde lagt sunn mat hjemme og gjort det jeg kunne, før jeg eventuelt hadde tatt praten Anonymkode: bac58...e47 Ja, her hjemme får hun sunn mat. Men hun vil gjerne ha godteri når vi ser serier osv, og jeg syns jo det er vanskelig å nekte henne det om hun har handlet inn selv. Kanskje jeg burde det? Jeg oppfordrer til å holde sånt til helgene, men det går ikke inn.. HI Anonymkode: aff87...bcc
Anonym bruker Skrevet 29. juli #6 Skrevet 29. juli Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Ja, her hjemme får hun sunn mat. Men hun vil gjerne ha godteri når vi ser serier osv, og jeg syns jo det er vanskelig å nekte henne det om hun har handlet inn selv. Kanskje jeg burde det? Jeg oppfordrer til å holde sånt til helgene, men det går ikke inn.. HI Anonymkode: aff87...bcc Selvsagt skal du ikke nekte henne å spise det hun vil. Du skal heller ikke ‘ta praten’. Hun vet at hun har lagt på seg og hun vet hva det kommer av. Erkjennelsen av hva som må til for å stoppe dette må 100 % komme fra henne selv. Å få kommentarer på vekt og kosthold vil kun få henne til å føle seg verre. Anonymkode: dc9a7...873
Anonym bruker Skrevet 29. juli #7 Skrevet 29. juli Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Selvsagt skal du ikke nekte henne å spise det hun vil. Du skal heller ikke ‘ta praten’. Hun vet at hun har lagt på seg og hun vet hva det kommer av. Erkjennelsen av hva som må til for å stoppe dette må 100 % komme fra henne selv. Å få kommentarer på vekt og kosthold vil kun få henne til å føle seg verre. Anonymkode: dc9a7...873 Ja, jeg vet det.. derfor holder jeg meg unna. Men det er vanskelig å vite helt hvor balansen er mellom å plante negativt selvbilde og det å veilede som forelder. Det er jo fortsatt en oppgave vi har selv om de er ungdom.. HI Anonymkode: aff87...bcc
Anonym bruker Skrevet 29. juli #8 Skrevet 29. juli Jeg har to jenter på 16 og 18 år selv, og fokuset vi har på kosthold her i huset er at mat er kroppens bensin og vi er helt nødt til å "fylle" med grovt og grønt, vitaminer, fiber osv så den fungerer best mulig. Ingenting er NEI-mat, men vi har sunn hverdagsmat og vi har kosemat. Jeg kan fint si at nå har det jammen blitt mye kosemat i det siste, nå må vi lage noe sunt og næringsrikt til middag. I perioder spiser de for mye snop, går for ofte på Mc Donalds osv, men jeg håper at den balasten de får med seg hjemmefra hjelper dem å ta fornuftige valg etterhvert som de blir mer og mer selvstendige. Yngste er glad i å bake, så vi baker ostebriks o.l. til matpakka. Det synes de er godt, og vi lager de sunnere ved å bruke grovt mel, mer smak ved å bruke krydder osv. Eldste på 21 år flyttet hjemmefra etter vgs og første månedene ble det mye grandis og energidrikk, men han følte seg råtten etterhvert og spiser nå veldig fornuftig i hverdagen. Jeg tror de fleste av oss har noen år i tenårene hvor vi spiser ganske ufornuftig, jeg husker jeg satt barnevakt, passet nabobikkjer og allverdens for å tjene litt ekstra penger til sjokolade og potetgull selv. Men det er gjerne snakk om en periode hvor man er litt hul på sukker og raske karbohydrater, også går det seg til. Anonymkode: 92325...d11
Anonym bruker Skrevet 29. juli #9 Skrevet 29. juli Jeg har vokst opp med bevissthet rundt mat og helse og sunn vekt. Hadde noen år på slutten av tenårene/tidlig tjueårene da jeg spiste alt jeg ville og hadde lavere aktivitet. Ble ganske chubby nå jeg si. Tok grep selv og fikk på plass vanene fra min barndom som og er slank og trent og sunn fremdeles 20 år etter. Slapp av, de har fått verdier og vaner hjemmefra. De finner dem igjen. Anonymkode: ca67d...b41
prekæs Skrevet 29. juli #10 Skrevet 29. juli Du er den nærmeste hun har. Mener bestemt du kan snakke kosthold og kropp med henne og si du vil hjelpe til, hvis hun trenger råd og føringer. Å spise for mye er jo like usunt som å spise for lite. Hadde hun blitt undervektig hadde du nok tatt det opp. På samme måte kan du ta det opp hvis hun er overvektig.
Anonym bruker Skrevet 29. juli #11 Skrevet 29. juli Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg har to jenter på 16 og 18 år selv, og fokuset vi har på kosthold her i huset er at mat er kroppens bensin og vi er helt nødt til å "fylle" med grovt og grønt, vitaminer, fiber osv så den fungerer best mulig. Ingenting er NEI-mat, men vi har sunn hverdagsmat og vi har kosemat. Jeg kan fint si at nå har det jammen blitt mye kosemat i det siste, nå må vi lage noe sunt og næringsrikt til middag. I perioder spiser de for mye snop, går for ofte på Mc Donalds osv, men jeg håper at den balasten de får med seg hjemmefra hjelper dem å ta fornuftige valg etterhvert som de blir mer og mer selvstendige. Yngste er glad i å bake, så vi baker ostebriks o.l. til matpakka. Det synes de er godt, og vi lager de sunnere ved å bruke grovt mel, mer smak ved å bruke krydder osv. Eldste på 21 år flyttet hjemmefra etter vgs og første månedene ble det mye grandis og energidrikk, men han følte seg råtten etterhvert og spiser nå veldig fornuftig i hverdagen. Jeg tror de fleste av oss har noen år i tenårene hvor vi spiser ganske ufornuftig, jeg husker jeg satt barnevakt, passet nabobikkjer og allverdens for å tjene litt ekstra penger til sjokolade og potetgull selv. Men det er gjerne snakk om en periode hvor man er litt hul på sukker og raske karbohydrater, også går det seg til. Anonymkode: 92325...d11 Ja, jeg håper det er en periode. Vi har hatt samme fokus som dere, men den motivasjonen har liksom ikke festet seg. Så lenge vi var den som leverte all mat så var det sunt med kos i helgene… Men når hun har fått muligheten til å ta valgene selv så virker det dessverre ikke som om det har festet seg HI Anonymkode: aff87...bcc
Anonym bruker Skrevet 29. juli #12 Skrevet 29. juli Jeg ble overvektig selv i løpet av videregående. Har slitt med vekta siden. Her er mine erfaringer: mammas velmenende råd ble bare til skam jeg følte meg dum og mislykket mat ble vanskeligere og vanskeligere Her er hva jeg kommer til å gjøre selv; fokusere mer på tannhelse være mer aktiv og ta med ungene på fysiske aktiviteter krysse fingrene for at gamle vaner og holdninger holder seg Jeg skal IKKE påføre mer skam. Alle som går opp i vekt vet at de gjør det. Det hjelper ikke at det er mamma som påpeker det. Anonymkode: d2d04...8a6
Anonym bruker Skrevet 29. juli #13 Skrevet 29. juli Dette er jo ganske typisk for ungdommer som har vokst opp med et litt for stort fokus på sunn mat. Når man hele tiden blir begrenset med henvisning til at godteri spises kun i helger, og mye snakk om sunn og usunn mat, så blir det en enorm frihetsfølelse når man slipper unna foreldrenes (oftes mammas, om man skal være ærlig) klamme klør, og da er det lett for å gå for langt andre vei. Anonymkode: dc9a7...873
Anonym bruker Skrevet 29. juli #14 Skrevet 29. juli Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Dette er jo ganske typisk for ungdommer som har vokst opp med et litt for stort fokus på sunn mat. Når man hele tiden blir begrenset med henvisning til at godteri spises kun i helger, og mye snakk om sunn og usunn mat, så blir det en enorm frihetsfølelse når man slipper unna foreldrenes (oftes mammas, om man skal være ærlig) klamme klør, og da er det lett for å gå for langt andre vei. Anonymkode: dc9a7...873 Tror egentlig vi har hatt et helt normalt kosthold uten de klamme klørne du skisserer. Det er vel ikke kontroversielt å lære barna at godteri hører hjemme i helgene? Det har vært både rom for å spise godteri og kaker i bursdager på ukedager, og is på sommeren. Likevel har vi lært barna om sunt kosthold. Jeg er usikker på om barn som har vokst opp med ubegrenset mengde godteri, mat uten spor av grønnsaker og den daglige Pepsi maxen kommer noe bedre ut av det enn de som har hatt grenser på dette.. HI Anonymkode: aff87...bcc
Anonym bruker Skrevet 29. juli #15 Skrevet 29. juli Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Tror egentlig vi har hatt et helt normalt kosthold uten de klamme klørne du skisserer. Det er vel ikke kontroversielt å lære barna at godteri hører hjemme i helgene? Det har vært både rom for å spise godteri og kaker i bursdager på ukedager, og is på sommeren. Likevel har vi lært barna om sunt kosthold. Jeg er usikker på om barn som har vokst opp med ubegrenset mengde godteri, mat uten spor av grønnsaker og den daglige Pepsi maxen kommer noe bedre ut av det enn de som har hatt grenser på dette.. HI Anonymkode: aff87...bcc Det finnes en mellomting mellom de to ytterpunktene. Det er kun du som vet hvordan det har vært hjemme hos deg, min kommentar var på problematikken generelt. Anonymkode: dc9a7...873
Anonym bruker Skrevet 29. juli #16 Skrevet 29. juli Vi veileder barna våre på alle andre områder, om det gjelder alkohol, snus/røyk, underspising osv osv. Hvorfor er høyt inntak av godteri (som er gift for kroppen) med påfølgende overvekt liksom så innmari hellig? Alle vet at godteri er usunt og at med overvekt følger dårlig helse med risiko for diabetes, hjerte- og karsykdommer osv, men man oppfølger liksom ungdommen skam ved å ta det opp? Hvor sarte er egentlig disse ungdommene deres? Jo mer man går opp i vekt, jo vanskeligere blir det å holde normalvekt senere i livet. Dette burde hun helt fint tåle å høre. Anonymkode: 02c5a...e80
Anonym bruker Skrevet 29. juli #17 Skrevet 29. juli Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vi veileder barna våre på alle andre områder, om det gjelder alkohol, snus/røyk, underspising osv osv. Hvorfor er høyt inntak av godteri (som er gift for kroppen) med påfølgende overvekt liksom så innmari hellig? Alle vet at godteri er usunt og at med overvekt følger dårlig helse med risiko for diabetes, hjerte- og karsykdommer osv, men man oppfølger liksom ungdommen skam ved å ta det opp? Hvor sarte er egentlig disse ungdommene deres? Jo mer man går opp i vekt, jo vanskeligere blir det å holde normalvekt senere i livet. Dette burde hun helt fint tåle å høre. Anonymkode: 02c5a...e80 Hva man bør tåle og hva en usikker tenåring faktisk tåler er ikke alltid helt samkjørt. Anonymkode: dc9a7...873
Anonym bruker Skrevet 30. juli #18 Skrevet 30. juli Anonym bruker skrev (8 timer siden): Vi veileder barna våre på alle andre områder, om det gjelder alkohol, snus/røyk, underspising osv osv. Hvorfor er høyt inntak av godteri (som er gift for kroppen) med påfølgende overvekt liksom så innmari hellig? Alle vet at godteri er usunt og at med overvekt følger dårlig helse med risiko for diabetes, hjerte- og karsykdommer osv, men man oppfølger liksom ungdommen skam ved å ta det opp? Hvor sarte er egentlig disse ungdommene deres? Jo mer man går opp i vekt, jo vanskeligere blir det å holde normalvekt senere i livet. Dette burde hun helt fint tåle å høre. Anonymkode: 02c5a...e80 Problemet ligger i at alle må spise for å overleve. Røyk, snus, alkohol og andre rusmidler er ikke bra for deg og bør ikke brukes. Hva som bør/ikke bør spises er mye vanskeligere å definere, og veien til spiseforstyrrelser i ungdomstiden er veldig kort og en skal være veldig forsiktig med hvordan en legger frem alle «farene» med mat. jeg var overvektig da jeg var ung, ikke pga godteri men fordi jeg overspiste. Mamma, mormor og diverse andre familiemedlemmer påpekte av og til en ( Skjelden gang) jeg hadde lagt på meg og det eneste de oppnådde med det var at jeg unngikk alt som hadde med familiesammenkomster å gjøre fordi jeg var så flau over meg selv og kroppen min. vi hadde et normalt sunt kosthold hjemme men jeg sneik til meg alt av mat jeg kunne finne. Raidet fryseboksen når jeg var alene hjemme. Hadde ingen metthetsfølelse og var alltid sulten. Jeg visste jo at jeg spiste for mye men klarte ikke stoppe. Da jeg ble voksen tok jeg slankeoperasjon og fikk endelig metthetsfølelse og er nå normalvektig. Anonymkode: e680b...31f
Anonym bruker Skrevet 30. juli #19 Skrevet 30. juli Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Problemet ligger i at alle må spise for å overleve. Røyk, snus, alkohol og andre rusmidler er ikke bra for deg og bør ikke brukes. Hva som bør/ikke bør spises er mye vanskeligere å definere, og veien til spiseforstyrrelser i ungdomstiden er veldig kort og en skal være veldig forsiktig med hvordan en legger frem alle «farene» med mat. jeg var overvektig da jeg var ung, ikke pga godteri men fordi jeg overspiste. Mamma, mormor og diverse andre familiemedlemmer påpekte av og til en ( Skjelden gang) jeg hadde lagt på meg og det eneste de oppnådde med det var at jeg unngikk alt som hadde med familiesammenkomster å gjøre fordi jeg var så flau over meg selv og kroppen min. vi hadde et normalt sunt kosthold hjemme men jeg sneik til meg alt av mat jeg kunne finne. Raidet fryseboksen når jeg var alene hjemme. Hadde ingen metthetsfølelse og var alltid sulten. Jeg visste jo at jeg spiste for mye men klarte ikke stoppe. Da jeg ble voksen tok jeg slankeoperasjon og fikk endelig metthetsfølelse og er nå normalvektig. Anonymkode: e680b...31f Men ALLE vet at smågodt er usunt og at man legger på seg av det. Man burde ikke spise for mye godteri fordi det ikke er bra for deg, på samme måte som alkohol, snus og røyk ikke er bra for deg. Jeg tror også de aller fleste har rimelig god oversikt over hvilken type mat som er bra for kroppen din, og hvilken som ikke er det. Jeg vil tro du hadde en spiseforstyrrelse? Denne burde jo ha blitt behandlet da du var ung. På samme måten som man behandler unge med anoreksi og bulimi. Anonymkode: 02c5a...e80
Anonym bruker Skrevet 30. juli #20 Skrevet 30. juli Rart det der, hvordan tynne mennesker og undervekt er noe det er helt greit for de fleste å kommentere, snakke om og ha meninger om. Men tykke mennesker og overvekt skal forstås i hjel. Jeg har hele livet vært undervektig og det har ikke manglet "gode råd" om hvordan legge på seg opp igjennom årene. Hadde jeg vært overvektig, hadde det blitt tiet om. For å tipse om hvordan slanke seg, er jo fyfy. Jeg har et normalvektig barn som blir omtalt som tynn av mange andre. I begynnelsen sa jeg at vi ikke snakker om andres kropper i vår familie. De senere årene har jeg begynt å svare at min sønn faktisk er helt på gjennomsnittet og kanskje det er andre som er tykke, ikke han som er tynn. Anonymkode: f4f25...942
Anonym bruker Skrevet 30. juli #21 Skrevet 30. juli Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Rart det der, hvordan tynne mennesker og undervekt er noe det er helt greit for de fleste å kommentere, snakke om og ha meninger om. Men tykke mennesker og overvekt skal forstås i hjel. Jeg har hele livet vært undervektig og det har ikke manglet "gode råd" om hvordan legge på seg opp igjennom årene. Hadde jeg vært overvektig, hadde det blitt tiet om. For å tipse om hvordan slanke seg, er jo fyfy. Jeg har et normalvektig barn som blir omtalt som tynn av mange andre. I begynnelsen sa jeg at vi ikke snakker om andres kropper i vår familie. De senere årene har jeg begynt å svare at min sønn faktisk er helt på gjennomsnittet og kanskje det er andre som er tykke, ikke han som er tynn. Anonymkode: f4f25...942 Hvordan blir det bedre for dere som er for tynne at folk kommentere når noen er tykke? Anonymkode: dc9a7...873
Anonym bruker Skrevet 30. juli #22 Skrevet 30. juli Anonym bruker skrev (3 timer siden): Rart det der, hvordan tynne mennesker og undervekt er noe det er helt greit for de fleste å kommentere, snakke om og ha meninger om. Men tykke mennesker og overvekt skal forstås i hjel. Jeg har hele livet vært undervektig og det har ikke manglet "gode råd" om hvordan legge på seg opp igjennom årene. Hadde jeg vært overvektig, hadde det blitt tiet om. For å tipse om hvordan slanke seg, er jo fyfy. Jeg har et normalvektig barn som blir omtalt som tynn av mange andre. I begynnelsen sa jeg at vi ikke snakker om andres kropper i vår familie. De senere årene har jeg begynt å svare at min sønn faktisk er helt på gjennomsnittet og kanskje det er andre som er tykke, ikke han som er tynn. Anonymkode: f4f25...942 Dette med at ingen kommenterer at noen er overvektige er noe jeg ofte hører fra tynne, men det stemmer ikke. Overvektige opplever å få kommentarer hele tiden, fra folk de kjenner (i form av "gode råd" eller "bekymring") og fra fremmede på gata. Barn får spesielt mange kommentarer fra andre barn, og fra voksne som snakker bak ryggen deres, men akkurat høyt nok til at de kan høre det. Anonymkode: d79aa...e89
Anonym bruker Skrevet 30. juli #23 Skrevet 30. juli Anonym bruker skrev (På 29.7.2025 den 16.14): Fra å være veldig slank, så har jenta på 16 lagt mye på seg rundt mage, rumpe og lår denne våren/sommeren. Helt klart på grunn av mye godteri og lite bevegelse. Jeg aner ikke hvordan jeg skal gripe det an. Oppfordre til å leve sunnere, uten å fokusere på vekt? Ikke si noe? Hun merker det jo selv, men selv om hun er misfornøyd med det så fortsetter hun med den usunne livsstilen. Det hun får av mat her hjemme styrer jeg jo, men ikke det hun kjøper med egne penger.. Føler at dette er et minefelt, og feil håndtering kan i verste fall skape et kroppsfokus som kan utvikle seg i feil retning… Anonymkode: aff87...bcc Og hormoner og søvnvaner. Anonymkode: 3f061...f3c
Anonym bruker Skrevet 31. juli #24 Skrevet 31. juli Anonym bruker skrev (På 30.7.2025 den 10.05): Men ALLE vet at smågodt er usunt og at man legger på seg av det. Man burde ikke spise for mye godteri fordi det ikke er bra for deg, på samme måte som alkohol, snus og røyk ikke er bra for deg. Jeg tror også de aller fleste har rimelig god oversikt over hvilken type mat som er bra for kroppen din, og hvilken som ikke er det. Jeg vil tro du hadde en spiseforstyrrelse? Denne burde jo ha blitt behandlet da du var ung. På samme måten som man behandler unge med anoreksi og bulimi. Anonymkode: 02c5a...e80 «Behandlingen» overvektige får for sin spiseforstyrrelse er at legen sier de må spise mindre… og det fungerer akkurat like lite som å fortelle en med anoreksi at hun må spise mer… Ja i en perfekt verden bør overspising behandles men jeg kjenner ikke til noen som har fått behandling. Gjør du? poenget mitt er at det er veldig vanskelig å hjelpe en som legger på seg med mindre personen selv ønsker å gå ned i vekt og legge om livsstilen sin. Folk som påpeker vektoppgang gjør ingen ting annet enn å påføre skam. Anonymkode: e680b...31f
Anonym bruker Skrevet 31. juli #25 Skrevet 31. juli Anonym bruker skrev (1 time siden): «Behandlingen» overvektige får for sin spiseforstyrrelse er at legen sier de må spise mindre… og det fungerer akkurat like lite som å fortelle en med anoreksi at hun må spise mer… Ja i en perfekt verden bør overspising behandles men jeg kjenner ikke til noen som har fått behandling. Gjør du? poenget mitt er at det er veldig vanskelig å hjelpe en som legger på seg med mindre personen selv ønsker å gå ned i vekt og legge om livsstilen sin. Folk som påpeker vektoppgang gjør ingen ting annet enn å påføre skam. Anonymkode: e680b...31f Men en med anoreksi ville blitt hjulpet, ellers hadde hen dødd. Og hen måtte ha spist for ikke å dø, på samme måte som en overvektig må innta færre kalorier for å gå ned i vekt. Og det påfører da ikke mer skam å si «nå spiser du for mye godteri, det er ikke bra for kroppen og helsa di» enn å si «du burde slutte å drikke/røyke/snuse» eller «du må virkelig spise mer, du begynner å bli veldig undervektig» Overvekt er jo blitt en hellig ku som man nærmest skal late som ikke eksisterer, samtidig som det er et enormt folkehelseproblem. Anonymkode: 02c5a...e80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå