Gå til innhold

Denne ropingen om overgangsalderen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

De fleste jenter som sliter i puberteten får tilbudt minipillen for å stabilisere hormoner og syklus, så ja, det er hjelp å få for dem også.

Når det gjelder overgangsalderen,  den holdningen at men bare skal holde ut kommer fra den gangen kvinner var yngre når de fikk barn, og for det meste hjemmeværende. 

I dag har mange kvinner i overgangsalderen flere hjemmeboende barn, og er i full jobb. Det kreves mer av kvinnene nå enn tidligere.

Og bare for å ha sagt det, en av de beste behandlingene mot plager i overgangsalderen er faktisk hormonspiral så anbefaler ingen å fjerne den selv og de tror de er for gamle til å bli gravide

Anonymkode: 01452...f7f

Men kvinner forventes ikke å «bare holde ut», slik du i din overdramatisering fremstiller det! Kvinner får da hjelp for overgangsplager! 

Anonymkode: 7f434...81a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Men kvinner forventes ikke å «bare holde ut», slik du i din overdramatisering fremstiller det! Kvinner får da hjelp for overgangsplager! 

Det begynner å bli litt hakk i plata her nå. Vi har fått med oss at du mener at alle kvinner får adekvat behandling og forståelse for sine plager.

Fakta er at kvinnehelse har blitt nedprioritert og mange av oss mener at det er viktig å både ‘rope’ og kreve fokus og forskning. 
https://www.uib.no/driv/176843/driv-retter-fokus-på-kvinnehelseforskning-i-eu

Anonymkode: 57429...90b

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det begynner å bli litt hakk i plata her nå. Vi har fått med oss at du mener at alle kvinner får adekvat behandling og forståelse for sine plager.

Fakta er at kvinnehelse har blitt nedprioritert og mange av oss mener at det er viktig å både ‘rope’ og kreve fokus og forskning. 
https://www.uib.no/driv/176843/driv-retter-fokus-på-kvinnehelseforskning-i-eu

Enig i at det er hakk i plata, altså. 
Men igjen, for hva vil du ha enda mer forskning og fokus for? Hva ønsker du? Det må da være for enda mer tilgang på hormonbehandling eller enda lettere tilgang på medisiner?

Anonymkode: c2b96...27b

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Enig i at det er hakk i plata, altså. 
Men igjen, for hva vil du ha enda mer forskning og fokus for? Hva ønsker du? Det må da være for enda mer tilgang på hormonbehandling eller enda lettere tilgang på medisiner?

Er du seriøs nå? Du skjønner ikke hvorfor forskning er vikrig, og tror det kun er for å få lettere tilgang på medisiner.

Hvorfor tror du det forskes på diverse sykdommer i det hele tatt?

Kan det være for å få en bedre forståelse for hvorfor de oppstår, hva som kan gjøres for å forebygge, hva som kan gjøres for å helbrede og hva som kan gjøres for å øke livskvaliteten til dem som er rammet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.7.2025 den 0.17):

Gratulerer, du er kåret som vinneren av konkurransen «drøyeste overdramatisering». Sååååå jævla vanskelig er det ikke å være kvinne, altså!

Forresten: de ekstra kiloene har ingenting med overgangsalderen i seg selv å gjøre. Spis mindre og sunnere og beveg deg mer, så skal du se det går seg til.

Jeg er der at jeg har kommet i begynnende overgangsalder, såkalt perimenopause.

Jeg har i hele mitt liv veid akkurat det samme (med unntak av fire graviditeter). Jeg har brukt samme bukser og kjoler i alle år. Nå har jeg lagt på meg 7 kg. Jeg spiser akkurat det samme som jeg har gjort tidligere, trener samme mengde (kanskje til og med mer siden jeg har bedre tid med store barn). Mine kilo har definitivt noe med overgangsalder å gjøre.

Det er et faktum at det er forsket for lite på kvinnehelse (beklager, men det er faktisk tilfelle). Som så ofte tidligere i historien må kvinner rope for å bli hørt. Ellers er det svært lett å overse oss.

Anonymkode: 8c579...bd5

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Er du seriøs nå? Du skjønner ikke hvorfor forskning er vikrig, og tror det kun er for å få lettere tilgang på medisiner.

Hvorfor tror du det forskes på diverse sykdommer i det hele tatt?

Kan det være for å få en bedre forståelse for hvorfor de oppstår, hva som kan gjøres for å forebygge, hva som kan gjøres for å helbrede og hva som kan gjøres for å øke livskvaliteten til dem som er rammet? 

Jeg er dønn seriøs. Jeg kan ikke se hensikten. Det forskes allerede i bøtter og spann, og - nå bytter vi kanskje tema her ifh hi - jeg mener det er enormt mye forskning som er unødvendig og som koker ned i ingenting. Andre forskningsresultater er kjøpt og betalt og ikke verdt papiret det er skrevet på. 

Poenget er, noen ganger må man bare akseptere at sånn er det. Livet skjer. Vi er ikke statiske legemer, vi er i stadig endring. Noe ending merker vi ikke, andre er ubehagelige, og noen ganger trenger vi medisinsk behandling. Men som regel trenger vi ikke det. Legemiddelindustrien klapper i hendene for sånn som deg som bare vil ha mer, mer, mer for mindre og mindre.

Ja, noen har plager som trenger medisinsk behandling, men akkurat når det kommer til overgangsalderen tror jeg de fleste kan ta seg sammen og ‘ri han av.’
Min mening. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er dønn seriøs. Jeg kan ikke se hensikten. Det forskes allerede i bøtter og spann, og - nå bytter vi kanskje tema her ifh hi - jeg mener det er enormt mye forskning som er unødvendig og som koker ned i ingenting. Andre forskningsresultater er kjøpt og betalt og ikke verdt papiret det er skrevet på. 

Poenget er, noen ganger må man bare akseptere at sånn er det. Livet skjer. Vi er ikke statiske legemer, vi er i stadig endring. Noe ending merker vi ikke, andre er ubehagelige, og noen ganger trenger vi medisinsk behandling. Men som regel trenger vi ikke det. Legemiddelindustrien klapper i hendene for sånn som deg som bare vil ha mer, mer, mer for mindre og mindre.

Ja, noen har plager som trenger medisinsk behandling, men akkurat når det kommer til overgangsalderen tror jeg de fleste kan ta seg sammen og ‘ri han av.’
Min mening. 

Du er jo kroneksempel på hvorfor det trengs både forskning og bevisstgjøring om kvinnehelse. De aller fleste ønsker nok heller å ri han av enn å bruke medisin og hormoner, men så har vi dem som er hardere rammet. Tenk så bra om de også kan få hjelp til en bedre hverdag. Da vil jo også sykemeldingene minke, altså god samfunnsøkonomi. 

Om du selv ikke er utdannet innen medisin så blir betraktningene dine om ‘for mye forskning’ bare pinlig. Selvsagt er det mye forskning som ikke bærer frukt. Hadde det vært så enkelt at alt kunne bli løst med forskning så hadde all sykdom i verden vært utryddet. Å forske betyr at mesteparten av arbeidet ikke bærer frukt, men så plutselig kommer man over noe ingen andre har tenkt på eller kombinert, og så oppdages det for eksempel at medisin mot diabetes også kan hjelpe mot overvekt, eller at medisin mot hjertesykdom hjelper mot impotens. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 31.7.2025 den 22.53):

Det virker som du tror det ikke forskes på; og har vært forsket på, overgangsalder…?

Sammenliknet med en del ufarlige tilstander som rammer menn, eks ereksjonssvikt, er det forsker fint lite på kvinnehelse. Hormontilskudd, for eksempel, har jo en svært god effekt på benskjørhet og hjerte/kar-sykdommer. Og hvordan skal man vite om ting når det ties ihjel? Når det som for våre formødre har vært latterliggjort og avfeid som hysteri? 

Anonymkode: f3667...26a

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Den jeg siterte gjorde

Anonymkode: 01452...f7f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er der at jeg har kommet i begynnende overgangsalder, såkalt perimenopause.

Jeg har i hele mitt liv veid akkurat det samme (med unntak av fire graviditeter). Jeg har brukt samme bukser og kjoler i alle år. Nå har jeg lagt på meg 7 kg. Jeg spiser akkurat det samme som jeg har gjort tidligere, trener samme mengde (kanskje til og med mer siden jeg har bedre tid med store barn). Mine kilo har definitivt noe med overgangsalder å gjøre.

Det er et faktum at det er forsket for lite på kvinnehelse (beklager, men det er faktisk tilfelle). Som så ofte tidligere i historien må kvinner rope for å bli hørt. Ellers er det svært lett å overse oss.

Anonymkode: 8c579...bd5

Men da kan du ikke spise akkurat det samme som du gjorde tidligere. Det er ingen naturlov som tilsier at man går opp i vekt i overgangsalderen, men det krever selvsagt at man tilpasser seg den nye situasjonen og de hormonendringene som skjer.

Skrevet

Du er jo kroneksempel på hvorfor det trengs både forskning og bevisstgjøring om kvinnehelse. De aller fleste ønsker nok heller å ri han av enn å bruke medisin og hormoner, men så har vi dem som er hardere rammet. Tenk så bra om de også kan få hjelp til en bedre hverdag. Da vil jo også sykemeldingene minke, altså god samfunnsøkonomi. 

Om du selv ikke er utdannet innen medisin så blir betraktningene dine om ‘for mye forskning’ bare pinlig. Selvsagt er det mye forskning som ikke bærer frukt. Hadde det vært så enkelt at alt kunne bli løst med forskning så hadde all sykdom i verden vært utryddet. Å forske betyr at mesteparten av arbeidet ikke bærer frukt, men så plutselig kommer man over noe ingen andre har tenkt på eller kombinert, og så oppdages det for eksempel at medisin mot diabetes også kan hjelpe mot overvekt, eller at medisin mot hjertesykdom hjelper mot impotens. 

Det forskes jo som bare det. Og de som er hardt rammet FÅR hjelp. Jeg har aldri påstått noe annet. Det jeg spør om er om det trengs ENDA mer forskning. ENDA mer medisiner. Jeg mener det holder. 
Og jo, jeg har erfaring innen medisin da jeg var med på et tre år langt forskningsprosjekt der det skulle utvikles en app spisset mot en veldig konkret problemstilling. Det kokte i kålen og tre personers arbeid i tre år var bortkastet. 

Skrevet

Makan til gnål i denne tråden. Kvinner er sannelig kvinners verste fiender

Anonymkode: 54587...231

Skrevet

Det forskes jo som bare det. Og de som er hardt rammet FÅR hjelp. Jeg har aldri påstått noe annet. Det jeg spør om er om det trengs ENDA mer forskning. ENDA mer medisiner. Jeg mener det holder. 
Og jo, jeg har erfaring innen medisin da jeg var med på et tre år langt forskningsprosjekt der det skulle utvikles en app spisset mot en veldig konkret problemstilling. Det kokte i kålen og tre personers arbeid i tre år var bortkastet. 

Mer forskning er ikke lik mer medisiner. 

Og mye av forskningen koker ut i sanden, jeg forklarte deg hvorfor. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Mer forskning er ikke lik mer medisiner. 

Og mye av forskningen koker ut i sanden, jeg forklarte deg hvorfor. 

Det har ingen hensikt å forsøke å forklare henne noe så grunnleggende innen medisin som forskning, så jeg tror du bare kan spare deg arbeidet 😂 Noe  ganger må vi bare innse at enkelte er "lost case"...

Vi andre får bare ta det som et glimrende eksempel på HVORFOR forskning er så viktig! 😅

Anonymkode: f46d9...fc7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det har ingen hensikt å forsøke å forklare henne noe så grunnleggende innen medisin som forskning, så jeg tror du bare kan spare deg arbeidet 😂 Noe  ganger må vi bare innse at enkelte er "lost case"...

Vi andre får bare ta det som et glimrende eksempel på HVORFOR forskning er så viktig! 😅

Anonymkode: f46d9...fc7

Deilig forsøk på hersketeknikk. Du må nok være veldig fornøyd med deg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...