Gå til innhold

Denne ropingen om overgangsalderen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Linken din viser jo nettopp det? Ja, menn tar generelt mer selvmord. Men i hvilken aldergruppe tar flest kvinner selvmord? Jo, 40-59 år. 

Anonymkode: 33ac5...a5e

Vedkommende påstod at «kvinner i overgangsalderen er også på selvmordstoppen.» Nei, de er ikke det. Det er det menn som er. Av de kvinner som likevel velger å ta sitt eget liv, er aldersgruppen 40-59 år høyest representert, men kun med et knapt flertall mot aldergruppen under, 20-39 år. Noen år er det faktisk aldergruppen 20-39 år det er flest selvmord.

Uansett. Jeg tror ikke enda mer roping (ikke mitt ord) om overgangsalderen vil løse noen ting. Man fremstår heller som hysterisk, og jeg tror det vil få samme effekt som juni og pride-måneden. Folk blir lei. Og hva vil dere oppnå? Mer medisinering? Mer hormontilskudd? Hva med å akseptere naturens gang? Vi blir alle eldre, man trenger ikke nødvendigvis medisiner for det. 

Anonymkode: c2b96...27b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vedkommende påstod at «kvinner i overgangsalderen er også på selvmordstoppen.» Nei, de er ikke det. Det er det menn som er. Av de kvinner som likevel velger å ta sitt eget liv, er aldersgruppen 40-59 år høyest representert, men kun med et knapt flertall mot aldergruppen under, 20-39 år. Noen år er det faktisk aldergruppen 20-39 år det er flest selvmord.

Uansett. Jeg tror ikke enda mer roping (ikke mitt ord) om overgangsalderen vil løse noen ting. Man fremstår heller som hysterisk, og jeg tror det vil få samme effekt som juni og pride-måneden. Folk blir lei. Og hva vil dere oppnå? Mer medisinering? Mer hormontilskudd? Hva med å akseptere naturens gang? Vi blir alle eldre, man trenger ikke nødvendigvis medisiner for det. 

De er på toppen av kvinner som tar selvmord. 

Jeg er 54 år og på vei ut av overgangsalderen. Jeg har vært superheldig og kun hatt noen få hetetokter, altså null behov for medisin eller behandling. Men mange er ikke så heldige, så hvorfor skal de ikke få behandling for sine plager? Takker du selv nei til all behandling som ikke er livsnødvendig? 

Jeg tror absolutt det nytter, og er viktig, å rope om kvinnehelse. Bare det at du kaller fokus på kvinneplager som hysteri forteller hvor viktig det er!

Anonymkode: 57429...90b

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

De er på toppen av kvinner som tar selvmord. 

Jeg er 54 år og på vei ut av overgangsalderen. Jeg har vært superheldig og kun hatt noen få hetetokter, altså null behov for medisin eller behandling. Men mange er ikke så heldige, så hvorfor skal de ikke få behandling for sine plager? Takker du selv nei til all behandling som ikke er livsnødvendig? 

Jeg tror absolutt det nytter, og er viktig, å rope om kvinnehelse. Bare det at du kaller fokus på kvinneplager som hysteri forteller hvor viktig det er!

Det er da ingen som påstår at kvinner ikke skal få hjelp til overgangsplager? Poenget er at kvinner FÅR hjelp for plagene, og det har de fått så lenge hjelp, f.eks hormonbehandling, har vært tilgjengelig. Dere fremstiller det som om overprivikigerte norske kvinner blir dårlig behandlet av helsevesenet, og det er bare primadonnanykker og fjas.

Anonymkode: 7f434...81a

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er da ingen som påstår at kvinner ikke skal få hjelp til overgangsplager? Poenget er at kvinner FÅR hjelp for plagene, og det har de fått så lenge hjelp, f.eks hormonbehandling, har vært tilgjengelig. Dere fremstiller det som om overprivikigerte norske kvinner blir dårlig behandlet av helsevesenet, og det er bare primadonnanykker og fjas.

Mange har ikke fått hjelp, fordi mange (både pasientene selv og leger) har vært redd for risikoen. Nå er det mer fokus på det, og mange har lært at det ikke er så farlig som man trodde. Tvert imot har det mange helsefordeler. Ikke alle kvinner vet at det er hjelp å få heller og oppsøker dermed heller ikke fastlegen. Da er det fint at mange nå har fått det med seg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Mange har ikke fått hjelp, fordi mange (både pasientene selv og leger) har vært redd for risikoen. Nå er det mer fokus på det, og mange har lært at det ikke er så farlig som man trodde. Tvert imot har det mange helsefordeler. Ikke alle kvinner vet at det er hjelp å få heller og oppsøker dermed heller ikke fastlegen. Da er det fint at mange nå har fått det med seg.

Ja, fordi man trodde tilskudd av østrogen økte risikoen for kreft. Det er jo veldig uansvarlig å gi ut noe som øker pasientens risiko for å få kreft.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvordan er det mulig å være så uvitende som dette.

Anonymkode: c30b9...960

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Linken din viser jo nettopp det? Ja, menn tar generelt mer selvmord. Men i hvilken aldergruppe tar flest kvinner selvmord? Jo, 40-59 år. 

Nettopp! Og vi vet i tillegg også at dobbelt så mange kvinner som menn forsøker å ta livet sitt... 

Anonymkode: d8c7d...9a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan er det mulig å være så uvitende som dette.

Aaaaawww. Så flink du er til å argumentere!

Hvis du ikke føler at du blir tatt på alvor så har jeg en gryende mistanke om hvorfor det er slik….

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Nettopp! Og vi vet i tillegg også at dobbelt så mange kvinner som menn forsøker å ta livet sitt... 

Anonymkode: d8c7d...9a9

Det trenger ikke være overgangsalderens skyld. Det kan være mange andre grunner. Samlivsbrudd blant annet. Mange føler seg forbigått i jobbsammenheng. Det kan være mye. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er fakta at overgangsplager historisk bare har vært enda en ting kvinner må tåle. At kvinner (?) mener at det er feil å forske mer på noe 100 % av alle kvinner som blir gamle nok vil gjennomgå er ganske utrolig. 

Det trenger ikke være overgangsalderens skyld. Det kan være mange andre grunner. Samlivsbrudd blant annet. Mange føler seg forbigått i jobbsammenheng. Det kan være mye. 

Derfor er det viktig å forske, slik at man får kunnskap til å forebygge og forhindre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Det er fakta at overgangsplager historisk bare har vært enda en ting kvinner må tåle. At kvinner (?) mener at det er feil å forske mer på noe 100 % av alle kvinner som blir gamle nok vil gjennomgå er ganske utrolig. 

Derfor er det viktig å forske, slik at man får kunnskap til å forebygge og forhindre. 

Og noen ganger bare skjer livet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Og noen ganger bare skjer livet. 

Det er argumentet ditt?

Tenker du likt om alle tilstander og sykdommer?

Skrevet

Det er argumentet ditt?

Tenker du likt om alle tilstander og sykdommer?

Overgangsalderen er helt naturlig. Det skal skje. På samme måte som puberteten skjer. Mener du millioner av tenåringer bør få hormonbehandling de og? 

Skrevet

Det virker som du tror det ikke forskes på; og har vært forsket på, overgangsalder…?

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Overgangsalderen er helt naturlig. Det skal skje. På samme måte som puberteten skjer. Mener du millioner av tenåringer bør få hormonbehandling de og? 

Å dø av diabetes er også helt naturlig. Å bli gravid når man har sex likeså.

Jeg skjønner faktisk ikke argumentene dine. Hvorfor skal man lide unødig? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det virker som du tror det ikke forskes på; og har vært forsket på, overgangsalder…?

Det tror jeg ikke det virker som, for de fleste. 

Det burde bli MER forsket på, er mitt poeng. 

Skrevet

Hvorfor dette evinnelige gnålet om at kvinner liksom skal «lide»? Kvinner FÅR HJELP mot overgangsplager!

Skrevet

Hvorfor dette evinnelige gnålet om at kvinner liksom skal «lide»? Kvinner FÅR HJELP mot overgangsplager!

De kan få MER og BEDRE hjelp om det blir mer forsket på. 

Hvorfor blir du så hissig?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg ikke det virker som, for de fleste. 

Det burde bli MER forsket på, er mitt poeng. 

Har du oversikt over hvor mye det forskes på overgangsalder sammenlignet med andre helseplager?

Skrevet

De kan få MER og BEDRE hjelp om det blir mer forsket på. 

Hvorfor blir du så hissig?

Godt mulig, men slutt å fremstille det som om kvinner ikke får hjelp, men heller forventes å liiiiiiiide! Vi er så sykt privilegerte, men enkelte evner ikke annet enn å overdramatisere og klage.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg tror du og jeg har forskjellig definisjon på hva å lide er. Livet skjer. Kroppen er i konstant endring gjennom livet, noe kjenner vi, andre ting kjenner vi ikke. Man er ikke nødvendigvis syk selv om kroppen går gjennom endring, og noe bør man tåle uten medisinering. 

Men du svarer meg ikke. Bør ungdom i puberteten få hormonbehandling og, på samme måte som damer i overgangsalderen? Det kan være jævlig dritt å være i puberteten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men du svarer meg ikke. Bør ungdom i puberteten få hormonbehandling og, på samme måte som damer i overgangsalderen? Det kan være jævlig dritt å være i puberteten. 

Whataboutism

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Whataboutism

Hva så?
Jeg har skjønt dere syns det er vanskelig å argumentere.

Det er et legitimt spørsmål. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg tror du og jeg har forskjellig definisjon på hva å lide er. Livet skjer. Kroppen er i konstant endring gjennom livet, noe kjenner vi, andre ting kjenner vi ikke. Man er ikke nødvendigvis syk selv om kroppen går gjennom endring, og noe bør man tåle uten medisinering. 

De fleste jenter som sliter i puberteten får tilbudt minipillen for å stabilisere hormoner og syklus, så ja, det er hjelp å få for dem også.

Når det gjelder overgangsalderen,  den holdningen at men bare skal holde ut kommer fra den gangen kvinner var yngre når de fikk barn, og for det meste hjemmeværende. 

I dag har mange kvinner i overgangsalderen flere hjemmeboende barn, og er i full jobb. Det kreves mer av kvinnene nå enn tidligere.

Og bare for å ha sagt det, en av de beste behandlingene mot plager i overgangsalderen er faktisk hormonspiral så anbefaler ingen å fjerne den selv og de tror de er for gamle til å bli gravide

Anonymkode: 01452...f7f

Skrevet

Man er ikke nødvendigvis syk selv om kroppen er i endring, det er helt riktig. Jeg selv har gått gjennom overgangsalderen uten særlige plager og har ikke tatt noe medisin eller behandling. Andre er ikke så heldige, og de sliter med diffuse plager som ingen kobler til overgangsalderen pga manglende kunnskap. 

Jeg vet ikke om noen er så plaget i puberteten at det er nødvendig med behandling? Tenker du på sterke menstruasjonssmerter eller problemer med akne og kviser, så er det jo heldigvis hjelp å få, selv om mange enda mener at man bare skal bite i seg menssmerter, fordi det har kvinner gjort i alle år. Å svime av på badegulvet, som min datter har gjort flere ganger, er uheldig, men ‘naturlig’. 

Man bør også være mer restriktiv med å behandle mennesker i starten av livet enn oss som er ferdig med utviklingen og å reprodusere oss selv. Jeg er ganske sikker på at du også ser forskjellen på 15 og 55 år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...