Gå til innhold

Denne ropingen om overgangsalderen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Er det mulig å spør om hvor gammel du er?

Anonymkode: 57429...90b

47

Anonymkode: c2b96...27b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det snakkes for lite om. Det snakkes for lite om mange ting:

Fødsel er vondt, men at det er riene som er vondt og ikke bare at det sprenger når barnet presses ut. 

At amming fører med seg brystbetennelser for mange.

At barseltiden er ekstremt krevende på grunn av søvnmangel.

At amming ikke skjer av seg selv.

At etterrier gir smerter etter fødsel og at vi blør en god stund etter fødsel og at fordøyelsen ikke fungerer og at det er smertefullt å gå på do

At post partum rage er en greie vi ikke en gang har et ord for på norsk

At det lekker melk og at det gulpes, så det hele er ganske grisete

Jeg vil helst ikke ha like mange overraskelser når overgangsalderen inntreffer 

Anonymkode: 54587...231

Skrevet

Det snakkes alt for lite om kvinnehelse, det er det ingen tvil om. Det snakkes for lite om, det forskes for lite på. Overgangsalder er så utrolig mye mer enn hetetokter. 

Skrevet

Overgangsalder er nå in å skylde på for alt, ikke minst helt uakseptabel oppførsel. 

Anonymkode: 52dc7...156

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner ikke. Hva er det dere vil oppnå ved å rope? Enda mere medisiner? Vi medisineres allerede med enorme mengder, trengs det enda mer? Hva med bare å akseptere at sånn er det? Ingen dør av litt plager, det er livet. 

Kunnskap redder både liv og helse

Anonymkode: d8c7d...9a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Overgangsalder er nå in å skylde på for alt, ikke minst helt uakseptabel oppførsel. 

Anonymkode: 52dc7...156

Hva legger du i uakseptabel oppførsel da?

De færreste har uakseptabel oppførsel, selv om de har plager som påvirker kropp og psyke

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Hvor har jeg skrevet at det var vanskelig å være kvinne? Gå å undervis deg litt selv heller så får du kanskje lært deg noe også. Makan til kommentar 😳

Anonymkode: 1bda6...299

Det er helt greit å mene at der bør fokusenes mer på overgangsalder, men denne fremstillingen din om at kvinner får beskjed om å «ta seg sammen og tåle å ha det vondt» er jo bare helt hinsides. Som kvinne har jeg ALLTID blitt tatt på alvor de gangene jeg har hatt kontakt med helsevesenet, og det tror jeg er ganske gjengs. Men jeg tror vi er blitt så privilegerte i dette landet at noen mister gangsynet fullstendig.

Anonymkode: 7f434...81a

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er helt greit å mene at der bør fokusenes mer på overgangsalder, men denne fremstillingen din om at kvinner får beskjed om å «ta seg sammen og tåle å ha det vondt» er jo bare helt hinsides. Som kvinne har jeg ALLTID blitt tatt på alvor de gangene jeg har hatt kontakt med helsevesenet, og det tror jeg er ganske gjengs. Men jeg tror vi er blitt så privilegerte i dette landet at noen mister gangsynet fullstendig.

Så siden du alltid har blitt tatt på alvor, så er det  altså helt utenkelig for deg å tro på at andre har andre erfaringer enn deg.

Anonymkode: c30b9...960

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Kunnskap redder både liv og helse

Greit det, men hva vil du med denne kunnskapen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Er det mulig 😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Er det kverulant- avsporeren med dårlig leseforståelse igjen?

Kunnskap og bevissthet er med på å redde liv og helse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er det mulig 😂

Ja, ikke sant, er tydeligvis det 😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Så siden du alltid har blitt tatt på alvor, så er det  altså helt utenkelig for deg å tro på at andre har andre erfaringer enn deg.

På ingen måte, men det er virkelig ikke sånn at kvinner blir bedt om å «ta seg sammen og tåle å ha det vondt», altså. På ingen måte!

Skrevet

Jeg er enig i at man trenger mer fokus på kvinnehelse på alle plan, og mer forståelse ovenfor kvinner i den fasen av livet, jeg er der selv.

Det jeg har reagert på er at folk skriver at de plages med ditten og datten,  og får til svar at det sikkert er overgangsalderen, og ikke noe mer. Alt tilskrives at det må være overgangsalderen.  Samtidig,  ingen sier noe som helst om den hjelpen man faktisk kan få, det er liksom bare slik det er. Uansett hva kvinner på 40+ klager på her inne tilskrives det overgangsalderen uten at man tenker over at det faktisk kan være andre ting også. Alt må ikke skyldes overgangsalderen. 

HI

Anonymkode: 01452...f7f

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Er det mulig 😂

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Er det kverulant- avsporeren med dårlig leseforståelse igjen?

Kunnskap og bevissthet er med på å redde liv og helse. 

Så kunnskapsrike dere er er det likevel ingen av dere som kan svare meg. Bare latterliggjøre som vanlig. Hva vil dere? Hvordan kan enda mer kunnskap om overgangsalderen «redde liv?»

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Redde liv og helse, muligens?

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Så kunnskapsrike dere er er det likevel ingen av dere som kan svare meg. Bare latterliggjøre som vanlig. Hva vil dere? Hvordan kan enda mer kunnskap om overgangsalderen «redde liv?»

Du fikk jo svar, men du skjønte det tydeligvis ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Redde liv og helse, muligens?

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du fikk jo svar, men du skjønte det tydeligvis ikke.

Redde liv? Hvor mange dør av overgangsalderen i Norge hvert år, mener du? Opplys meg gjerne for jeg lurer oppriktig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

På ingen måte, men det er virkelig ikke sånn at kvinner blir bedt om å «ta seg sammen og tåle å ha det vondt», altså. På ingen måte!

Eh, jo det er det! Særlig kvinner med endometriose eller lipoødem tas ikke på alvor.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Redde liv? Hvor mange dør av overgangsalderen i Norge hvert år, mener du? Opplys meg gjerne for jeg lurer oppriktig.

Bare et par eksempler: Mange får benskjørhet og skader som følge av dette, og kvinner har for elsempel andre symptomer på hjerteinfarkt enn det menn har. Bevissthet om dette er viktig.

Når man dessuten vet at en viss andel kvinner i overgangsalderen reduserer stillingsprosenten sin eller faller ut av arbeidslivet på grunn av sterke plager forbundet med overgangsalderen, så bør man ta det på alvor.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Bare et par eksempler: Mange får benskjørhet og skader som følge av dette, og kvinner har for elsempel andre symptomer på hjerteinfarkt enn det menn har. Bevissthet om dette er viktig.

Når man dessuten vet at en viss andel kvinner i overgangsalderen reduserer stillingsprosenten sin eller faller ut av arbeidslivet på grunn av sterke plager forbundet med overgangsalderen, så bør man ta det på alvor.

... en ting til: kvinner i overgangsalderen er også på selvmordstoppen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

... en ting til: kvinner i overgangsalderen er også på selvmordstoppen.

Jeg er ikke uenig at forskning på hjertet hos kvinner bør prioriteres, men det handler ikke nødvendigvis om overgangsalderen. 
Det du sier om at kvinner i overgangsalderen er på selvmordstoppen må du nesten vise meg link på. Jeg fant nemlig noe annet etter et kjapt googlesøk.

https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/sentre/nssf/kunnskapsressurser/statistikk-selvmord/2022/2022_statistikk-nettpresentasjoner-norsk.pdf

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke uenig at forskning på hjertet hos kvinner bør prioriteres, men det handler ikke nødvendigvis om overgangsalderen. 
Det du sier om at kvinner i overgangsalderen er på selvmordstoppen må du nesten vise meg link på. Jeg fant nemlig noe annet etter et kjapt googlesøk.

https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/sentre/nssf/kunnskapsressurser/statistikk-selvmord/2022/2022_statistikk-nettpresentasjoner-norsk.pdf

Linken din viser jo nettopp det? Ja, menn tar generelt mer selvmord. Men i hvilken aldergruppe tar flest kvinner selvmord? Jo, 40-59 år. 

Anonymkode: 33ac5...a5e

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg er enig i at man trenger mer fokus på kvinnehelse på alle plan, og mer forståelse ovenfor kvinner i den fasen av livet, jeg er der selv.

Det jeg har reagert på er at folk skriver at de plages med ditten og datten,  og får til svar at det sikkert er overgangsalderen, og ikke noe mer. Alt tilskrives at det må være overgangsalderen.  Samtidig,  ingen sier noe som helst om den hjelpen man faktisk kan få, det er liksom bare slik det er. Uansett hva kvinner på 40+ klager på her inne tilskrives det overgangsalderen uten at man tenker over at det faktisk kan være andre ting også. Alt må ikke skyldes overgangsalderen. 

HI

Anonymkode: 01452...f7f

Det er bare munnhell fra personer som egentlig ikke bryr seg, og/eller ikke har peiling. Begreper som overgangsalder og førtiårskrisa gjør at samtalen kan gå videre til noe annet.

Anonymkode: 350c3...52f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Leste du linken din? Den beviser jo det som blir hevdet om at kvinner tar mest selvmord i perioden man kan ha overgangsalder. 

Protesterer du på at kvinnehelse er nedprioritert på generelt grunnlag gjennom hele medisinens historie? En stor del av kvinnehelse er overgangsalderen og plager og sykdommer den kan medbringe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...