Gå til innhold

Denne ropingen om overgangsalderen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har det nesten alltid vært noen som roper overgangsalderen hver gang noen kvinner i 40 årene klager over noe med kroppen sin.

Er de i begynnelsen av 40 årene får de beskjed om at de er I tidlig overgangsalder,  er de på slutten av 40 årene er det nesten vedtatt og bestemt at alle plager er overgangsalderen. 

Hvorfor driver enkelte på slik? Selv om man er i 40 årene, eller i 50 årene for den saks skyld skyldes ikke alle plager overgangsalderen. Det kan være mye annet også.

Anonymkode: 01452...f7f

Skrevet

Hvor roper alle det hen? 

Anonymkode: e4609...c92

Skrevet

Hvem roper?

Nå er det ikke slik at det snakkes for mye om kvinnerelaterte sykdommer, så at det er fokus på overgangsalderen er supert. 

Anonymkode: 57429...90b

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

I det siste har det nesten alltid vært noen som roper overgangsalderen hver gang noen kvinner i 40 årene klager over noe med kroppen sin.

Er de i begynnelsen av 40 årene får de beskjed om at de er I tidlig overgangsalder,  er de på slutten av 40 årene er det nesten vedtatt og bestemt at alle plager er overgangsalderen. 

Hvorfor driver enkelte på slik? Selv om man er i 40 årene, eller i 50 årene for den saks skyld skyldes ikke alle plager overgangsalderen. Det kan være mye annet også.

Mye kan skyldes overgangsalderen, men  ja, alvorligere ting bør utelukkes.

Anonymkode: d8c7d...9a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Mye kan skyldes overgangsalderen, men  ja, alvorligere ting bør utelukkes.

Åpenbart. Ingen lege skylder noe på overgangsalderen uten å sjekke ordentlig. Hvordan har du fått dette for deg?

Skrevet

Nå tror jeg du har lest med feil briller på.

For at man kan få mange rare plager i overgangsalderen er for mange helt ukjent og fint det blir opplyst om, men det er ikke det samme som å si du ikke skal gå til legen for en sjekk om noe lugger i kroppen.

Går an å ha to tanker i hodet på en gang.

Anonymkode: 81ccf...2fb

Skrevet

Mitt håp for fremtiden er at det virkelig ropes kjempehøyt og masse om kvinnehelse! Både overgangsalderen og kvinnehelse ellers! Dette er tema som har vært nedprioritert og ikke snakket om, og det finnes lite forskning. Om man spør nyutdannede leger, så har f eks klimakteriet som tema nærmest ikke vært nevnt i utdanningen. 

Så jeg håper alle roper om overgangsalderen i fremtiden! Og at kvinner blir like interessante kasus i medisinen som menn i alle tider har vært - og fortsatt er!

Anonymkode: f46d9...fc7

Skrevet

Hvem er det som roper om det? Synst at det ikke blir snakket nok om jeg, for vi kvinner skal jo bare ta oss i samen, det går over osv. Vi skal bare tåle å ikke ha det bra eller ikke snakke om det som du sier. Jeg er selv 40 år og jeg opplever økt plager med psykisk pga hormon endringene jeg har. Itillegg at brystene mine er vonde og trippel så store halve syklusene. Depresjon som plutselig kommer alltid på dag 3 i syklusen og angst som tar av alltid før mens. Hodepine som ikke kan styres lengre med Ibux og Paracet før mens og de ekstra kiloene som kryper på. Nei vi skal bare ties i stillhet 🧐

Anonymkode: 1bda6...299

Skrevet

Typisk at alle skal være uenige med hi. 😂

Jeg er helt enig med hi, jeg. Det ropes om overgangsalder for alt. Jeg syns det er altfor mye fokus, selv går jeg nesten og kjenner etter daglig. Jeg fikk til og med tatt en test hos legen om jeg var der pga diverse plager, noe jeg ikke var. 

Anonymkode: c2b96...27b

Skrevet

Noen ser bare seg selv. Ei jeg kjenner elsker magnesium og går å sier til alle hun treffer at de må ta magnesium. Har du søvnvansker eller plager hva enn det måtte være starter maset om magnesium. Noen har også denne opphengen i overgangsalderen. En liten leamus så er det overgangsalder fordi de står i det selv. Mange klarer ikke tenke ut av sitt eget hode - mange av de her inne 

Anonymkode: 7565c...a80

Skrevet

Helt sprøtt at vi skal jobbe som menn når vi er så ulike. Værskiftet og mensen har meg helt i kjelleren. Migrene slår til for fullt og i går sovnet jeg midt på dagen. Mannen klarer seg på lite søvn og har energi uansett dag. 

Anonymkode: 54587...231

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Helt sprøtt at vi skal jobbe som menn når vi er så ulike. Værskiftet og mensen har meg helt i kjelleren. Migrene slår til for fullt og i går sovnet jeg midt på dagen. Mannen klarer seg på lite søvn og har energi uansett dag. 

Anonymkode: 54587...231

Skal vi jobbe som menn? Man kan også bare skjerpe seg litt, og ikke legge seg ned for den minste ting. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skal vi jobbe som menn? Man kan også bare skjerpe seg litt, og ikke legge seg ned for den minste ting. 

Man kan også forsøke å skjønne hva man leser og prøve å ikke være så gjennomført idiot. 

Man kan

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvem er det som roper om det? Synst at det ikke blir snakket nok om jeg, for vi kvinner skal jo bare ta oss i samen, det går over osv. Vi skal bare tåle å ikke ha det bra eller ikke snakke om det som du sier.

Nei vi skal bare ties i stillhet 🧐

Gratulerer, du er kåret som vinneren av konkurransen «drøyeste overdramatisering». Sååååå jævla vanskelig er det ikke å være kvinne, altså!

Forresten: de ekstra kiloene har ingenting med overgangsalderen i seg selv å gjøre. Spis mindre og sunnere og beveg deg mer, så skal du se det går seg til.

Anonymkode: 7f434...81a

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Gratulerer, du er kåret som vinneren av konkurransen «drøyeste overdramatisering». Sååååå jævla vanskelig er det ikke å være kvinne, altså!

Forresten: de ekstra kiloene har ingenting med overgangsalderen i seg selv å gjøre. Spis mindre og sunnere og beveg deg mer, så skal du se det går seg til.

Og her ser vi grunnen til at overgangsalder og plager son følger med det, skal ropes enda høyere om.

Anonymkode: c30b9...960

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

I alle dager....går det an å være så totalt kunnskapsløs? Kjære deg! Vær så snill å forsøke å øke allmennkunnskapen din, les bøker, se opplysningsprogram på nett eller TV. Om du har lærevansker, kan du kanskje prøve å få noen til å forklare litt enkelt om hormoner og overgangsalder? Jeg skjønner at det kan være vanskelig å sette seg inn i fagstoff som dette, men kanskje du kan forstå litt iallefall? 

Anonymkode: f46d9...fc7

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Åpenbart. Ingen lege skylder noe på overgangsalderen uten å sjekke ordentlig. Hvordan har du fått dette for deg?

Så var det dette med leseforståelse...

Har ikke påstått noe annet heller.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvor har jeg skrevet at det var vanskelig å være kvinne? Gå å undervis deg litt selv heller så får du kanskje lært deg noe også. Makan til kommentar 😳

Skrevet

Jeg syns vi skal rope enda høyere, når det gjelder kvinnehelse!!

Skrevet

En merkelig post!!

Det er faktum at forskning på overgangsalder er mangelfull og lite interresant for forskere. 
Kvinnerelaterte plager er generelt lite spennende i et mannsdominert forskermiljø. 
Det er på tide at det ropes om generell kvinnehelse. Overgangsalder er svært plagsomt for mange. 
Om det er overgangsalder eller aldersrelaterte plager spiller vel ingen rolle?

La oss rope, for det er definitivt ropt for lite. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke. Hva er det dere vil oppnå ved å rope? Enda mere medisiner? Vi medisineres allerede med enorme mengder, trengs det enda mer? Hva med bare å akseptere at sånn er det? Ingen dør av litt plager, det er livet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Jeg skjønner ikke. Hva er det dere vil oppnå ved å rope? Enda mere medisiner? Vi medisineres allerede med enorme mengder, trengs det enda mer? Hva med bare å akseptere at sånn er det? Ingen dør av litt plager, det er livet. 

Vil oppnå bedre behandling for de som trenger det, som ved alle andre sykdommer og lidelser. Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å forstå.

Anonymkode: c30b9...960

Skrevet

Er det mulig å spør om hvor gammel du er?

Skrevet

Det handler slett ikke bare om medisinering, men om forståelse.

At alle, ikke minst kvinnen selv, skal forstå hva som skjer i kropp og sinn.

Mange tror jo at overgangsalderen bare er noen hetetokter...

Og ja, noen trenger faktisk medisiner for å komme gjennom denne perioden av livet.

Jeg personlig trengte det ikke, jeg hadde ikke så veldig mange andre plager enn hetetokter, litt søvnvansker, småvondter og nedsatt sexlyst en periode. For meg var overgangsalderen positiv, migrenen forsvant og huden ble finere, jeg har hatt kviser og hormonell migrene hele mitt voksne liv, begge deler forsvant.

Men jeg har venninner som har trengt medisiner, og det er overhodet ikke noe man skal skamme seg over altså. Hvorfor i alle dager skal man plages med noe det finnes medisiner for?

Har en venninne som fikk en slags betennelse i kne, husker ikke hva hun kalte det. Utallige forsøk på behandling, fysioterapi og betennelsesdempende medisiner, ingenting hjalp. Ikke før hun var hos en gynekolog og denne sa at slike betennelser man ikke ble kvitt godt kunne skyldes overgangsalderen og ba henne prøve hormoner. Betennelsen ble borte!  Viser seg at når østrogenet forsvinner får man lettere betennelser i leddene...

Søsteren min fikk panikkangst. Aldri hatt det før i livet, skikkelig angstanfall. Fikk hormoner og det forsvant. Noen har ekstreme psykiske reaksjoner på at østrogenet forsvinner. 

Det er ikke snakk om "litt plager" for alle, noen har veldig sterke reaksjoner, og selvfølgelig skal de ha hjelp.

Vi som ikke har det, vi klarer oss uten, og det er greit det også. Men vi trenger å skjønne hva som skjer, vite hvordan kroppen påvirkes, at det er så vannvittig mye mer enn hetetokter det er snakk om.

Anonymkode: 81ccf...2fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 29.7.2025 den 9.08):

INGEN fortalte meg at mine plager kunne være tidlig overgangsalder.  Glad jeg fant ut av det. 

Anonymkode: d12cc...3e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...