Anonym bruker Skrevet 28. juli #1 Skrevet 28. juli Er 46 år. De siste årene har jeg merket mer og mer at jeg ikke orker meningsløse relasjoner. Altså hyggelig prat over gjerdet med naboer som vil «gå en tur» eller «ta en kaffekopp», eller med naboen med diagnose (autisme og kan prate 30 minutter om et tema jeg ikke orker engasjere meg i) eller lunsj med kollega som prater om farger på gardiner i stua eller sønnen som skåra mål på cup. Jeg har vurdert om det er noe alvorlig galt med meg men jeg velger å snike meg rundt for å slippe å prate med de. Har kommet i overgangsalderen da, er det derfor jeg har blitt helt folkesky? Anonymkode: 100b0...0eb
Anonym bruker Skrevet 28. juli #2 Skrevet 28. juli Jeg er 49, og helt lik deg. Var mye mer utadvendt og god på smalltalk før, nå blir jeg bare sliten av å høre om ting som ikke interesserer meg. Men jeg tror ikke jeg er sur, bare «gammel og sliten» 🙈 Anonymkode: c38ed...81f
Anonym bruker Skrevet 28. juli #3 Skrevet 28. juli Hvis man bare tåler å høre om ting som er av egen interesse er man ikke gammel og sur. Man er selvppptatt og egoistisk Anonymkode: 79a9c...5a2
Anonym bruker Skrevet 28. juli #4 Skrevet 28. juli Kan være tålmodig med de som står meg nære. Men merker at de som jeg anser som overfladiske, som kun snakker om vekt og brun farge(50år++). De merker jeg at jeg har null tålmodighet, synes rett og slett synd på de😅 Anonymkode: bbf64...8b3
Anonym bruker Skrevet 28. juli #5 Skrevet 28. juli Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Er 46 år. De siste årene har jeg merket mer og mer at jeg ikke orker meningsløse relasjoner. Altså hyggelig prat over gjerdet med naboer som vil «gå en tur» eller «ta en kaffekopp», eller med naboen med diagnose (autisme og kan prate 30 minutter om et tema jeg ikke orker engasjere meg i) eller lunsj med kollega som prater om farger på gardiner i stua eller sønnen som skåra mål på cup. Jeg har vurdert om det er noe alvorlig galt med meg men jeg velger å snike meg rundt for å slippe å prate med de. Har kommet i overgangsalderen da, er det derfor jeg har blitt helt folkesky? Anonymkode: 100b0...0eb Er helt lik deg, spesielt etter at eksen sparket meg ut. Er 44. Anonymkode: 03c3b...f8b
Anonym bruker Skrevet 28. juli #6 Skrevet 28. juli Veldig vanlig symptom på overgangsalderen Anonymkode: d8b43...d44
Anonym bruker Skrevet 28. juli #7 Skrevet 28. juli Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Veldig vanlig symptom på overgangsalderen Anonymkode: d8b43...d44 😂😂😂 Mindre tålmodighet med bullshit kort og godt. Mye mulig det er overgangsalder. Jeg er GOD på drittpreik i jobb, når jeg MÅ så vil jeg påstå jeg er en mester. Det er på fritiden jeg sliter. Og du som mener det er egoistisk å ikke gidde høre på en fortelling om poden din som har spilt kamp. Nope, du må innse at dine kollegaer ikke er interessert. Og innse at du ikke er prinsessen i alles univers. 🤷🏻♀️ Anonymkode: 100b0...0eb
Anonym bruker Skrevet 28. juli #8 Skrevet 28. juli Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er 49, og helt lik deg. Var mye mer utadvendt og god på smalltalk før, nå blir jeg bare sliten av å høre om ting som ikke interesserer meg. Men jeg tror ikke jeg er sur, bare «gammel og sliten» 🙈 Anonymkode: c38ed...81f Ja, jeg er faktisk sliten. Sliten av tull. Fortell en god historie eller hold kjeft. Jeg begynner å få «dårlig tid i dette livet» og jeg har ikke råd til å bruke den på ting som er kjedelig. Det er faktisk utrolig mye kjedelige folk rundt om. Anonymkode: 100b0...0eb
Anonym bruker Skrevet 28. juli #9 Skrevet 28. juli Anonym bruker skrev (2 minutter siden): 😂😂😂 Mindre tålmodighet med bullshit kort og godt. Mye mulig det er overgangsalder. Jeg er GOD på drittpreik i jobb, når jeg MÅ så vil jeg påstå jeg er en mester. Det er på fritiden jeg sliter. Og du som mener det er egoistisk å ikke gidde høre på en fortelling om poden din som har spilt kamp. Nope, du må innse at dine kollegaer ikke er interessert. Og innse at du ikke er prinsessen i alles univers. 🤷🏻♀️ Anonymkode: 100b0...0eb Det handler mer om å vise interesse for andre enn om å ville være i sentrum. Jeg forteller lite om meg, men spør alltid hva folk har gjort i det siste når det er lenge siden jeg har sett dem. Og da lytter jeg og er så klart interessert. Anonymkode: 79a9c...5a2
Anonym bruker Skrevet 28. juli #10 Skrevet 28. juli Anonym bruker skrev (2 minutter siden): 😂😂😂 Mindre tålmodighet med bullshit kort og godt. Mye mulig det er overgangsalder. Jeg er GOD på drittpreik i jobb, når jeg MÅ så vil jeg påstå jeg er en mester. Det er på fritiden jeg sliter. Og du som mener det er egoistisk å ikke gidde høre på en fortelling om poden din som har spilt kamp. Nope, du må innse at dine kollegaer ikke er interessert. Og innse at du ikke er prinsessen i alles univers. 🤷🏻♀️ Anonymkode: 100b0...0eb De sier overgangsalderen er mye verre enn puberteten, men det er jo mye av det samme som skjer. Kropp og sinn skal tilpasse seg en ny hormonverden. Pubertale ungdommer blir i stor grad unnskyldt når de er sure, tverre og irritable, for de er "under ombygging" Voksne damer skal skjule det og ta seg sammen når man føler seg skikkelig premenstruell 24/7 🙈 Men det er helt normalt altså, det er en normal prosess man bare må gjennom. Hilsen kvinne 51 år 😅 Anonymkode: d8b43...d44
Anonym bruker Skrevet 28. juli #11 Skrevet 28. juli Anonym bruker skrev (3 timer siden): Er 46 år. De siste årene har jeg merket mer og mer at jeg ikke orker meningsløse relasjoner. Altså hyggelig prat over gjerdet med naboer som vil «gå en tur» eller «ta en kaffekopp», eller med naboen med diagnose (autisme og kan prate 30 minutter om et tema jeg ikke orker engasjere meg i) eller lunsj med kollega som prater om farger på gardiner i stua eller sønnen som skåra mål på cup. Jeg har vurdert om det er noe alvorlig galt med meg men jeg velger å snike meg rundt for å slippe å prate med de. Har kommet i overgangsalderen da, er det derfor jeg har blitt helt folkesky? Anonymkode: 100b0...0eb Har vært slik hele livet Anonymkode: aacc5...98a
Anonym bruker Skrevet 28. juli #12 Skrevet 28. juli Hørte en komiker (kvinnelig) si at kvinner i overgangsalderen blir mer som menn. Hvor mange menn gidder å bruke av sin dyrebare tid til å høre om gardinfarger og hvor mange mål en perifer unge man knapt vet hvem er har scora? Ingen. Jeg ser på det som utelukkende positivt at kvinner får en høyere utviklet bullshitradar. Anonymkode: 993ff...193
Anonym bruker Skrevet 28. juli #13 Skrevet 28. juli Kjenner meg igjen i det!! Vil ikke si du er gammel og sur, bare litt eldre enn du var før - og lei av unødvendig pjatt! Anonymkode: 593b8...220
Anonym bruker Skrevet 28. juli #14 Skrevet 28. juli Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hvis man bare tåler å høre om ting som er av egen interesse er man ikke gammel og sur. Man er selvppptatt og egoistisk Anonymkode: 79a9c...5a2 Enig! Man trenger ikke slutte å se andre og være et godt medmenneske bare fordi man kommer i overgangsalderen. At man sliter selv forsvarer ikke at man behandler andre dårlig. Mange er for navlebeskuende. Samfunnet trenger at folk snakker sammen og skaper samhold. Anonymkode: a6638...b25
Anonym bruker Skrevet 28. juli #15 Skrevet 28. juli Anonym bruker skrev (1 time siden): Enig! Man trenger ikke slutte å se andre og være et godt medmenneske bare fordi man kommer i overgangsalderen. At man sliter selv forsvarer ikke at man behandler andre dårlig. Mange er for navlebeskuende. Samfunnet trenger at folk snakker sammen og skaper samhold. Anonymkode: a6638...b25 Er du sikker på at du var NOK dramatisk nå? Det er da ingen som snakker om å slutte å se andre eller å behandle andre dårlig. Å unngå situasjoner der man blir tvunget til å lytte til perifere folk sitt pjatt om gardiner annet uinteressant vås er ikke å behandle noen dårlig, altså. De som er navlebeskuende og egoistiske er de som tror de har krav på å beslaglegge andre tid for å proppe dem fulle av vissvass. Anonymkode: 993ff...193
Anonym bruker Skrevet 28. juli #16 Skrevet 28. juli Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hvis man bare tåler å høre om ting som er av egen interesse er man ikke gammel og sur. Man er selvppptatt og egoistisk Anonymkode: 79a9c...5a2 Ja, jeg håper virkelig jeg klarer å bli mer selvopptatt og egoistisk. Jeg jobber med saken. Hele livet har jeg vært typisk kvinne: tatt meg av mann, barn, foreldre, naboer i nød, venner, stilt opp på dugnader, vært klassekontakt, tatt på meg styreverv, arrangert 17. mai, bursdager, julaften, nyttårsaften, påske, kort fortalt, alltid vært opptatt av at andre rundt meg skal ha det bra. Nå prøver jeg å tenke mer på meg selv, og ta vare på mine egne behov, rett og slett bli mer egoist og opptatt av meg selv. Det er ikke lett, men jeg bli sliten av andre periferes pjatt. Anonymkode: c38ed...81f
Anonym bruker Skrevet 29. juli #17 Skrevet 29. juli Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hvis man bare tåler å høre om ting som er av egen interesse er man ikke gammel og sur. Man er selvppptatt og egoistisk Anonymkode: 79a9c...5a2 Jeg er egentlig enig med deg, men.. Det fenomenet der tar mange over 40. 😬 Mange blir mer ego dessverre. Sure og bitre. Jeg nekter å bli sånn. Har nok endel med personlig het også. Men HI klarer å se dette, så da er det kanskje håp. 😊 Anonymkode: 585c0...25b
Anonym bruker Skrevet 29. juli #18 Skrevet 29. juli Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg er egentlig enig med deg, men.. Det fenomenet der tar mange over 40. 😬 Mange blir mer ego dessverre. Sure og bitre. Jeg nekter å bli sånn. Har nok endel med personlig het også. Men HI klarer å se dette, så da er det kanskje håp. 😊 Anonymkode: 585c0...25b Det er en forskjell på å synes slik prat er kjedelig og unngå de kjedelige folka og å si du er kjedelig deg orker jeg ikke prate med. Jeg unngår som best jeg kan og er selvsagt høflig når jeg avslår tilbud om tur eller den pratsomme naboen starter. Nei nå må jeg inn for jeg har middag i ovnen. Hvorfor er det å unngå meningsløs prat synonymt med å være slem og uhøflig? Dere som blir så fornærmet, kanskje dere skal legge om stilen litt? Anonymkode: 100b0...0eb
Anonym bruker Skrevet 29. juli #19 Skrevet 29. juli Anonym bruker skrev (12 timer siden): Det handler mer om å vise interesse for andre enn om å ville være i sentrum. Jeg forteller lite om meg, men spør alltid hva folk har gjort i det siste når det er lenge siden jeg har sett dem. Og da lytter jeg og er så klart interessert. Anonymkode: 79a9c...5a2 Å være i sentrum er jeg heller ikke interresert i, men jeg forventer litt kvalitet på samtalene. Intetsigende pjatt, da holder jeg heller munn. Anonymkode: 100b0...0eb
Anonym bruker Skrevet 29. juli #20 Skrevet 29. juli Anonym bruker skrev (8 timer siden): Ja, jeg håper virkelig jeg klarer å bli mer selvopptatt og egoistisk. Jeg jobber med saken. Hele livet har jeg vært typisk kvinne: tatt meg av mann, barn, foreldre, naboer i nød, venner, stilt opp på dugnader, vært klassekontakt, tatt på meg styreverv, arrangert 17. mai, bursdager, julaften, nyttårsaften, påske, kort fortalt, alltid vært opptatt av at andre rundt meg skal ha det bra. Nå prøver jeg å tenke mer på meg selv, og ta vare på mine egne behov, rett og slett bli mer egoist og opptatt av meg selv. Det er ikke lett, men jeg bli sliten av andre periferes pjatt. Anonymkode: c38ed...81f Du har rett og slett løst oppgaver en forelder skal. Du er ingen helgen av den grunn. Vil du ikke ta deg av andre var det ganske dumt å få barn i utganspunktet. Anonymkode: 2fbd3...802
Anonym bruker Skrevet 29. juli #21 Skrevet 29. juli Anonym bruker skrev (1 time siden): Å være i sentrum er jeg heller ikke interresert i, men jeg forventer litt kvalitet på samtalene. Intetsigende pjatt, da holder jeg heller munn. Anonymkode: 100b0...0eb Hvem er det som skal avgjøre hva som er interessant å snakke om? Forventet du dyptgående og seriøse samtaler når du treffer kjente på gata eller butikken? Da må jeg si at du tilhører en gruppe jeg prøver å unngå. Å kunne småprate og slå av en kommentar i farten er sosialt intelligent, å kreve at enhver samtale skal ha substans og seriøst innhold er snobbete og anstrengende. Anonymkode: 2fbd3...802
Anonym bruker Skrevet 29. juli #22 Skrevet 29. juli Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Hvem er det som skal avgjøre hva som er interessant å snakke om? Forventet du dyptgående og seriøse samtaler når du treffer kjente på gata eller butikken? Da må jeg si at du tilhører en gruppe jeg prøver å unngå. Å kunne småprate og slå av en kommentar i farten er sosialt intelligent, å kreve at enhver samtale skal ha substans og seriøst innhold er snobbete og anstrengende. Anonymkode: 2fbd3...802 Nettopp! Generelt burde vi være mye flinkere til småprat uansett hvor overfladisk temaet er. Om man selv synes det er kjedelig så kan det være akkurat det som "redder dagen" til en annen. For å sette det på spissen, så er det kanskje den eneste samtalen den andre personen har den dagen. Anonymkode: a14b6...442
Anonym bruker Skrevet 29. juli #23 Skrevet 29. juli I overgangsalderen faller østrogennivået. Østrogen gjør kvinner mer empatiske. Altså er det ikke slitasje eller en overfylt bullshitkvote. Du har blitt et mindre empatisk menneske enn du var før. Anonymkode: 1029b...41f
Anonym bruker Skrevet 29. juli #24 Skrevet 29. juli Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg er egentlig enig med deg, men.. Det fenomenet der tar mange over 40. 😬 Mange blir mer ego dessverre. Sure og bitre. Jeg nekter å bli sånn. Har nok endel med personlig het også. Men HI klarer å se dette, så da er det kanskje håp. 😊 Anonymkode: 585c0...25b Dette er nok et eksempel på den uvitenhet og dårlige kunnskap omkring overgangsalderen som råder! Det er kritikkverdig - men dessverre veldig typisk - at en naturlig tilstand som rammer alle kvinner med tildels store konsekvenser, ikke blir viet oppmerksomhet innen vitenskapen eller helsevesenet. Se NRK serien om hjernen i overgangsalderen. Den anbefales! Til HI: Dette tror jeg er veldig typisk i overgangsalderen! Jeg var en supersosial, humoristisk skravlebøtte som kunne omgås og prate med haugevis av folk. Jeg opplevde å bli nesten stikk motsatt fra slutten av 40 årene. Nå i en alder av 56 år har ting roet seg litt, regner med at klimakteriet et over, humøret er stabilt og har generelt lite plager. MEN jeg har forandret meg! Først og fremst er jeg overhodet ikke interessert i menn! Ble skilt for 2 år siden, mye pga at jeg ikke lenger ønsket sex og heller ikke hadde tålmodighet med en krevende mann! Jeg har blitt hundre ganger bedre til å gi fan og ikke ha dårlig samvittighet for alt mulig. Jeg har fått liten tålmodighet med tull, og har derfor nedjustert og også kuttet kontakt med flere som faktisk var energityver. Er heller ikke opptatt av andres barn lenger. Jeg som tidligere elsket babyer, har absolutt null interesse for babyer. Jeg er også blitt mye tøffere, tørr å si fra og sier nei uten å få dårlig samvittighet! Noen her sa at vi blir mer lik menn når vi slutter å produsere kvinnelige hormoner...kanskje er det noe i det? At forskjellen mellom kjønnene blir mindre pga hormoner som avtar? Er jo tross alt hormoner som gir ulikhetene mellom kjønnene. Så ja, man forandrer seg etter overgangsalderen, fordi hormoner har så mye å si for hvem vi er. Så det har ingenting gjøre med at man blir "ego, sure og bitre". Og du - du vil nok kanskje oppleve at når du kommer i klimakteriet, er det ikke noe du kan bestemme over, nettopp fordi det er hormoner som tar over skuta! Anonymkode: 990e9...678
Anonym bruker Skrevet 29. juli #25 Skrevet 29. juli Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvem er det som skal avgjøre hva som er interessant å snakke om? Forventet du dyptgående og seriøse samtaler når du treffer kjente på gata eller butikken? Da må jeg si at du tilhører en gruppe jeg prøver å unngå. Å kunne småprate og slå av en kommentar i farten er sosialt intelligent, å kreve at enhver samtale skal ha substans og seriøst innhold er snobbete og anstrengende. Anonymkode: 2fbd3...802 Det er da åpenbart opp til den enkelte å avgjøre hva som er interessert å snakke om og hvem man gidder å skravle med og ikke. Trodde du at du selv bestemmer om andre synes du er interessant eller ikke? Sosial intelligens handler vel så mye om å ha antenner ute for hva andre kan finne interessant. Selv har jeg null problem med å slå av en prat med kjente jeg møter på butikken, uten at vi prater om seriøse temaer. Fellestrekkene er at personene er hyggelige, har humor, at samtalen flyter naturlig og begge deltar i samtalen. Så er det et par andre jeg skyr unna. Den ene prater UTELUKKENDE om sine fire barn. Jeg gidder ikke å bruke 20 minutter av livet mitt på å få fullt referat over hva «morsomt» hennes minste har sagt, hvilke kamper hennes eldste har spilt, hvor syk den ene har vært osv osv. Det er drepende kjedelig å høre på. Den andre snakker kun om bikkja si. Når man er så gjennomført kjedelig og uten sosiale antenner så er man rimelig navlebeskuende dersom man mener man kan gjøre krav på andre menneskers tid og tålmodighet. Anonymkode: 993ff...193
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå