Gå til innhold

Kan man kreve hjemmekontor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er problemer med lufteanlegget på jobb, det gjør luften veldig dårlig og jeg får kraftig hodepine av å være på jobb.

I utgangspunktet skal vi være fysisk tilstede på kontoret,  men kan jeg kreve å få lov til å ha hjemmekontor dager jeg ikke har møter når det er slik?

Anonymkode: 5aaed...3b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Men du kan be om tilrettelegging. Og så er det opp til arbeidsgiver å innvilge det eller ikke 

Anonymkode: 8b56c...4a2

Skrevet

Jeg jobber i et midlertidig lokale da vårt pusses opp. Jeg har sagt til sjefen at jeg jobber hjemme. Det er helsefarlig der. Bygget skal rives. Det trekker, musefeller på kopirom. Plater det kan være asbest i (ikke testet da). 
Uansett. Sa til sjefen, nytt lokale, Arbeidstilsynet på besøk eller hjemmekontor. 😂 Valget var lett 

Anonymkode: 498aa...f14

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei. Men du kan be om tilrettelegging. Og så er det opp til arbeidsgiver å innvilge det eller ikke 

Anonymkode: 8b56c...4a2

Har man ikke noen rettigheter etter arbeidsmiljøloven?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

HI

Selvsagt. Men forholdene du beskriver faller neppe under dette. 
Du må kontakte HR og få måling av miljøet. Men det skal mye til. Temperatur derimot er noe som er viktig. Er det varmt kan man tvinges å stenge kontoret. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er problemer med lufteanlegget på jobb, det gjør luften veldig dårlig og jeg får kraftig hodepine av å være på jobb.

I utgangspunktet skal vi være fysisk tilstede på kontoret,  men kan jeg kreve å få lov til å ha hjemmekontor dager jeg ikke har møter når det er slik?

Nei dessverre kan du ikke kreve det

Anonymkode: e6e48...3f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

HI

Jo det har man, men da kan det skje at arbeidsplassen stenges til det blir bedre (da skal det mere til en litt dårlig luft)

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

HI

Joda, men det starter ikke der.

Det du har krav på etter arbeidsmiljøloven er et verneombud, som du kan melde fra til om dårlig innemiljø. Så må denne ta det videre med arbeidsgiver, og denne igjen sjekke om noe kan gjøres osv.

Du har ikke krav på hjemmekontor pga dårlig luft.

Men, man kommer gjerne lenger med å være litt ydmyk, samtidig som man er litt smart. Det er selvfølgelig bedre for arbeidsgiver at du har hjemmekontor enn at du har fravær pga hodepine.... Det må du legge frem på en måte som gjør at du ikke "krever hjemmekontor", men at arbeidsgiver tilbyr deg hjemmekontor fordi du har så lett for å få vondt i hodet ;)

Anonymkode: 11c51...273

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Selvsagt. Men forholdene du beskriver faller neppe under dette. 
Du må kontakte HR og få måling av miljøet. Men det skal mye til. Temperatur derimot er noe som er viktig. Er det varmt kan man tvinges å stenge kontoret. 

Feil, sterk varme utløser ikke rett til å avbryte arbeidet

Anonymkode: acc8d...140

Skrevet

Fra Arbeidstilsynet sine sider:

Kortvarig varme- eller kuldebelastning på grunn av tekniske problemer eller ekstrem værsituasjon kan gjøre arbeidet vanskelig eller umulig. Du har likevel ikke rett til å gå hjem av temperaturproblemene alene. Blir man syk som følge av dette er det selvfølgelig en annen sak.

Dersom du har behov for pauser, forskjøvet arbeidstid, eller eventuelt å avbryte arbeidet, er dette noe som må avtales med arbeidsgiveren. Improviserte løsninger for å oppnå varme eller kjøling kan hjelpe noe, for eksempel bruk av vifte på varme dager.

Ta opp problemet med arbeidsgiver, gjerne via verneombudet eller arbeidsmiljøutvalget. Det kan også være naturlig å kontakte bedriftshelsetjenesten, dersom virksomheten er tilknyttet en slik ordning.

Dersom problemene ikke kan løses på annen måte kan man tilkalle Arbeidstilsynet, som eventuelt kan gi pålegg om tiltak

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Fra Arbeidstilsynet sine sider:

Kortvarig varme- eller kuldebelastning på grunn av tekniske problemer eller ekstrem værsituasjon kan gjøre arbeidet vanskelig eller umulig. Du har likevel ikke rett til å gå hjem av temperaturproblemene alene. Blir man syk som følge av dette er det selvfølgelig en annen sak.

Dersom du har behov for pauser, forskjøvet arbeidstid, eller eventuelt å avbryte arbeidet, er dette noe som må avtales med arbeidsgiveren. Improviserte løsninger for å oppnå varme eller kjøling kan hjelpe noe, for eksempel bruk av vifte på varme dager.

Ta opp problemet med arbeidsgiver, gjerne via verneombudet eller arbeidsmiljøutvalget. Det kan også være naturlig å kontakte bedriftshelsetjenesten, dersom virksomheten er tilknyttet en slik ordning.

Dersom problemene ikke kan løses på annen måte kan man tilkalle Arbeidstilsynet, som eventuelt kan gi pålegg om tiltak

Og så var det resterende som du utelot: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsmiljo/temperatur/ 

Reell sykdom utløst av varme gir naturligvis rett til å dra hjem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Og så var det resterende som du utelot: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsmiljo/temperatur/ 

Reell sykdom utløst av varme gir naturligvis rett til å dra hjem. 

Men medvirkningsplikten gjelder fortsatt. Man har plikt til å melde ifra om et problem slik at arbeidsgiver har mulighet til å løse det. 

Anonymkode: 3c20d...81d

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Men medvirkningsplikten gjelder fortsatt. Man har plikt til å melde ifra om et problem slik at arbeidsgiver har mulighet til å løse det. 

Meldte i fra for en uke siden

HI

Skrevet

Men må du kreve? Kan du i første omgang spørre? Kanskje arbeidsgiveren din skjønner utfordringen din og dere kan finne en løsning sammen. Hjemmekontor flere dager i uka, men 1-2 dager på kontoret feks. Eller tre timer på kontoret, resten på hjemmekontor. Da får du med deg møter og evt de tingene sjefen og kollegaene dine trenger å kommunisere med deg muntlig, og så kan du konsentrere resten av dagen hjemme.

Anonymkode: 95f9a...811

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men må du kreve? Kan du i første omgang spørre? Kanskje arbeidsgiveren din skjønner utfordringen din og dere kan finne en løsning sammen. Hjemmekontor flere dager i uka, men 1-2 dager på kontoret feks. Eller tre timer på kontoret, resten på hjemmekontor. Da får du med deg møter og evt de tingene sjefen og kollegaene dine trenger å kommunisere med deg muntlig, og så kan du konsentrere resten av dagen hjemme.

Anonymkode: 95f9a...811

Det jeg har spurt om er hjemmekontor hver annen dag, tirsdag og torsdag slik at jeg får kommet meg mellom dagene på kontoret og jobbet mer effektivt enn jeg vil gjøre uten hodepine. Fått avslag

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det jeg har spurt om er hjemmekontor hver annen dag, tirsdag og torsdag slik at jeg får kommet meg mellom dagene på kontoret og jobbet mer effektivt enn jeg vil gjøre uten hodepine. Fått avslag

Da hadde veien til egenmelding vært kort, om situasjonen er slik at du får vondt i hodet (som ikke går bort med Paracet) og at du hadde fått gjort jobben tilfredsstillende på hjemmekontor. Om arbeidsgiver er urimelig hadde ikke jeg strukket meg særlig langt heller. 

Anonymkode: eb0eb...393

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hva var begrunnelsen for avslaget da? 
Du har ikke rett på hjemmekontor, men du har krav på et arbeidsmiljø som er forsvarlig. Så da kommer det an på hvilke konsekvenser det gir at ventilasjonsanlegget ikke virker tilstrekkelig. Blir det for varmt? Blir det for høy luftfuktighet? Blir det for høy co2?

Dersom grensene for inneklima overskrides betydelig må det iverksettes tiltak. Men det kan jo være noe så enkelt som anledning til å ta oftere pauser eller lufte med jevne mellomrom. hvis arbeidsgiver mener du må være på kontoret for å kunne gjøre jobben din, skal det mye til for å kunne kreve hjemmekontor. Her gjelder arbeidsgivers styringsrett. 

Skrevet

Du kan nok ikke kreve det. Mange som jobber i barnehage, på sykehus eller på skoler jobber under forhold med dårlig inneklima. På skolen der jeg jobber, blir ventilasjonen stengt klokken tre for å spare penger. Vi må allikevel være der ut arbeidstiden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.7.2025 den 23.56):

Feil, sterk varme utløser ikke rett til å avbryte arbeidet

Over 26 grader er ikke anbefalt og er et sterkt argument der arbeidsgiver MÅ gjøre tiltak. 
Det letteste tiltaket er jo å innvilge hjemmekontor der det er mulig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Over 26 grader er ikke anbefalt og er et sterkt argument der arbeidsgiver MÅ gjøre tiltak. 
Det letteste tiltaket er jo å innvilge hjemmekontor der det er mulig. 

Det er ikke anbefalt, men heller ikke forbudt. Midlertidig tiltak som lufting og vifter kan avhjelpe og noe man faktisk må finne seg i. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det er ikke anbefalt, men heller ikke forbudt. Midlertidig tiltak som lufting og vifter kan avhjelpe og noe man faktisk må finne seg i. 

Poenget var, at temperatur kan kreve handling. Er det et vedvarende problem j kan arbeidsgiver bli pålagt å utbedre. At det ikke er en direkte lovgiving betyr ikke at det ikke kan få reaksjoner. 

Skrevet

Hvorvidt du kan ha hjemmekontor eller ikke ligger nok under arbeidsgivers styringsrett. Jeg ville lurt på om det ligger noe annet bak når du får avslag, i hvert fall hvis oppgavene kan gjennomføres like bra hjemmefra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...