Gå til innhold

Hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn i familien ca 11 år som har betrodd seg til meg. Fortalt ganske graverende ting om foreldrene sine, føler seg ikke trygg hjemme og vil flytte ut, mye alkohol i helger osv lite familietid. Lovte hun å ikke fortelle hennes foreldre om hvordan hun hadde det fordi hun sa de vil straffe meg, og jeg kan da ikke ha noen mer kontakt med dere. Men min mann overtalte meg til å snakke med foreldrene. Nå har det hun fryktet mest skjedd, og de har sperret hennes muligheter med å ha kontakt med oss. Eller noen I familien. De har tatt fra henne tlf. Hun sa hvis jeg melder til barnevernet er jeg bare redd for å fortelle hvordan jeg har det, og at de skal sende meg tilbake til de. Fordi jeg vil til dere. Jeg har mange barn, så ikke lett å ta på et ansvar til, og ikke tror jeg de vil gjøre så mye, ressurssterke foreldre. Så tror ikke det er mye å gjøre. De har nok skremt henne til å tie. 

Anonymkode: 38604...543

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har et barn i familien ca 11 år som har betrodd seg til meg. Fortalt ganske graverende ting om foreldrene sine, føler seg ikke trygg hjemme og vil flytte ut, mye alkohol i helger osv lite familietid. Lovte hun å ikke fortelle hennes foreldre om hvordan hun hadde det fordi hun sa de vil straffe meg, og jeg kan da ikke ha noen mer kontakt med dere. Men min mann overtalte meg til å snakke med foreldrene. Nå har det hun fryktet mest skjedd, og de har sperret hennes muligheter med å ha kontakt med oss. Eller noen I familien. De har tatt fra henne tlf. Hun sa hvis jeg melder til barnevernet er jeg bare redd for å fortelle hvordan jeg har det, og at de skal sende meg tilbake til de. Fordi jeg vil til dere. Jeg har mange barn, så ikke lett å ta på et ansvar til, og ikke tror jeg de vil gjøre så mye, ressurssterke foreldre. Så tror ikke det er mye å gjøre. De har nok skremt henne til å tie. 

Hvorfor snakket du med foreldrene?  

Anonymkode: 7fe68...94b

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Fordi min mann oppfordret meg. Han overtalte at det var det beste for barnet. At vi sammen med de kunne finne gode løsninger. Det viste seg å ikke stemme, noe jeg egentlig burde forstått da flere i familien har forsøkt å si ifra uten resultat. Og de har blokkert de eller kuttet kontakt når de har sagt i fra. Jeg har mange opptak med barnet. Så det er ikke ord mot ord. Deler av opptaket sendte jeg til mor for at hun skulle forstå at barnet ikke har det bra. Hva gjør jeg nå? Melder ifra men hva hjelper det? Tror de bare sjekker og drar igjen. De har manipulert de barna. 

Skrevet

Foreldrenes reaksjon bekreftet jo alt om at du bør ta det videre til barnevernet.

Men skjønner hvis jenta er usikker på om hun vil snakke med de da den forrige voksne hun betrodde seg til sviktet henne ved å både fortell det til foreldrene og vise de opptak. 

Heldigvis er de i barnevernet mer profesjonelle og kan snakke med bare på en bedre måte og les foreldrene som lyver.

Anonymkode: 450a0...69d

Skrevet

Det er klart dumt melde til barnevernet.

Jo flere som melder bedre

Om alle tenker som deg melder jo ingen....

Kanskje får ikke barnevernet nok til å gjøre noe ved første varsel, men kommer det flere vil det jo bygges en sak.

Anonymkode: 01ce1...e53

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er klart dumt melde til barnevernet.

Jo flere som melder bedre

Om alle tenker som deg melder jo ingen....

Kanskje får ikke barnevernet nok til å gjøre noe ved første varsel, men kommer det flere vil det jo bygges en sak.

Anonymkode: 01ce1...e53

Det er dette som er frykten. Om dette meldes vil mitt forhold til familien alltid være ødelagt. 

Skrevet

Først hadde jeg bedt om tilgivelse for å svikte tilliten til barnet! Du beviste bare enda en gang at hun ikke kan stole på voksne, og det bør du skamme deg dypt over. 

Så må du innse at dine følelser og relasjoner ikke er det viktige her i denne saken. Du ser et barn som lever under dårlige forhold, da er det både feigt, uansvarlig og ulovlig å ikke ta tak og melde bekymring. Vi har alle meldeplikt når vi opplever at barn ikke får adekvat omsorg. 

Slutt å tenk på deg i denne saken. 

Anonymkode: fd8df...663

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Først hadde jeg bedt om tilgivelse for å svikte tilliten til barnet! Du beviste bare enda en gang at hun ikke kan stole på voksne, og det bør du skamme deg dypt over. 

Så må du innse at dine følelser og relasjoner ikke er det viktige her i denne saken. Du ser et barn som lever under dårlige forhold, da er det både feigt, uansvarlig og ulovlig å ikke ta tak og melde bekymring. Vi har alle meldeplikt når vi opplever at barn ikke får adekvat omsorg. 

Slutt å tenk på deg i denne saken. 

De har sperret all min kontakt med barnet. Noe som også var hennes frykt. Min mor osv mener hun har det bra, og det kan være hun har fått det bedre etter at jeg sa i fra, men nå har de begrenset all kontakt med meg og barna. En kontakt hun satt pris på, og er også sint på min mann som rådet meg til dette. Er redd for å kontakte barnevernet. Hun var hjemme hos oss i påsken. Ville ikke hjem. Og hun sa bare at hun har det bra hjemme. Veldig overbevisende. Også viser det seg at hun ikke hadde det så bra. Så redd det blir å sette de i et system også blir det henne som blir mer skadelidende. 

Skrevet

Selvsagt melder du fra til barnevernet. Noen må inn og undersøke, og hjelpe barnet. Du kan ikke la det være opp til barnet og hjelpe seg selv, mens dere voksne sitter rundt og ser på. 

Anonymkode: 41f6a...0da

Skrevet

Herregud, du må selvsagt melde det til barnevernet.

Anonymkode: 0247e...982

Skrevet

Du må melde ifra til barnevernet. Vi har stått i akkurat samme situasjon som deg, og jeg vet det er ubeskrivelig vanskelig. Men nå har denne familien allerede satt en stopper for at barnet snakker med dere, og de er allerede sinte på dere for det du nå har fortalt. Nå MÅ du ta det neste skrittet og melde ifra til barnevernet. 

Jenta går jo på skolen. Du kan også be om en samtale med lærer. Lærer kan ikke fortelle deg noe pga taushetsplikt, men DU kan fortelle hva det er du er bekymret for, og du kan be lærer være litt ekstra oppmerksom. Om lærer legger merke til noe bekymringsverdig, kan lærer også kontakte barnevernet. 

Du må gjøre noe for dette barnet.

Lykke til ❤️

Anonymkode: e9413...693

Skrevet

Du burde ALDRI sagt noe til foreldrene. Du har sviktet barnet! 

Du burde og bør/MÅ melde til barnevernet 

Skrevet

Du burde melde deg selv til et eller annet kontor for " Oss som svikter barn som ber om hjelp" eller noe sånn.  Håper dette bare er tull, for din oppførsel er horribel.  Går det virkelig an?  Ikke bare svikter du barnet ved å fortelle foreldrene hva barnet har sagt, men du spiller av et opptak av et sårbart barn for foreldrene?  Jeg har ikke ord.  

Kontakt barnevernet med en gang og beklag både overfor dem og barnet at du har sviktet på det groveste. 

Anonymkode: 78ba7...1c0

Skrevet

Du burde melde deg selv til et eller annet kontor for " Oss som svikter barn som ber om hjelp" eller noe sånn.  Håper dette bare er tull, for din oppførsel er horribel.  Går det virkelig an?  Ikke bare svikter du barnet ved å fortelle foreldrene hva barnet har sagt, men du spiller av et opptak av et sårbart barn for foreldrene?  Jeg har ikke ord.  

Kontakt barnevernet med en gang og beklag både overfor dem og barnet at du har sviktet på det groveste. 

Anonymkode: 78ba7...1c0

Helt enig 

Skrevet

Du er nødt til å kontakte barnevernet. Kanskje til og med politiet... Men du har sviktet barnet totalt. Håper du innser det selv. 

Anonymkode: 86b79...640

Skrevet

Du kan ikke skylde på din mann, HI! Du må skylde på deg selv!

Det er du som valgte å svikte dette barnet så grovt etter at hun hadde åpnet seg for deg og hadde tillit til deg.

Nå er det også DU som må rydde opp i dette og gjøre ALT som er mulig for å redde dette barnet!

Selv hadde jeg gått til politiet med bevis/opptak av samtaler med barnet, politiet vil ta det til barnevernet også, men jeg ville også selv gått til barnevernet med samme bevis, og jeg ville kontaktet jentas skole og lærer!

DU har muligheten til å sørge for at dette barnet får hjelp og kan komme seg i trygghet. Nå har foreldrene isolert barnet, fratatt barnet muligheten til å søke hjelp. Det grenser mot det ulovlige, bikker trolig over i det ulovlige sammen med det at jenta ikke føler seg trygg hjemme, omsorgssvikt og stort alkoholforbruk i hjemmet som også gjør barna utrygge. 

Stakkars, stakkars, stakkars jente - hele hennes familie og utvidede familie har over lang tid valgt å bare "snakke" med jentas foreldre, selv om dere har sett det som er omsorgssvikt. Og når hun betrodde deg hvor ille det er, så var det første du gjorde å følge samme oppskrift som alle andre i familien - bare snakke med disse foreldrene som med alle sine handlinger over tid har vist at de ikke vil endre seg, tvert imot så isolerer de heller seg selv for å fortsette omsorgssvikten. Og du mente det var en god idé å ikke bare svikte jentas tillit - men i tillegg gi foreldrene kopier av samtaler som du har hatt med jenta. 

Det du gjorde er kun tilgivelig hvis DU nå tar ansvar - som alle har etter lovverket - å melde fra for å hindre skade. Nå som du vet at foreldrene har isolert denne jenta, så VET du at hun skades mer psykisk enn hun allerede er av den omsorgssvikten hun har levd med hos sine alkoholiserte foreldre. Dermed har DU et selvstendig ansvar for å melde dette videre, Hi!

Du vil møte respekt og du vil vite at du gjør det riktige hvis du nå går til politiet og melder fra om dette og gir politiet bevisene for hva som foregår i det hjemmet, og så også melder til barnevern og skolen (om ikke politiet helt spesifikt sier de skal ta det dit).

Å miste den familien som bryr seg så lite om at en av familiens uskyldige barn vokser opp med omsorgssvikt, det betyr faktisk langt mindre for deg som voksen. Jenta er 11 år, hun har én sjanse nå for et bedre liv - og det er at DU gjør riktig nå!

Politiet i morgen tidlig - gå innom stasjonen. Det er langt viktigere enn å gå på jobb i morgen. Meld fra til sjefen din at du må komme senere i morgen!

Anonymkode: 24b64...a00

Skrevet

Jeg vet hvor vanskelig det er å melde bekymring om sin egen, nære familie. Det vil alltid være de som mener det er feil gjort og det vil nesten alltid skape splid i en familie. 

Jeg var årsaken til at min bror ble meldt til barnevernet. Han truet med selvmord og hadde våpen, så jeg ringte 113. De sendte selvfølgelig politiet først, siden det var våpen involvert. Jeg informerte politiet også om min brors rushistorikk før de møtte opp hos han. Det ble naturligvis sendt bekymringsmelding fra politiet, men jeg fikk selvfølgelig skylda. Mamma mente også jeg hadde overreagert og tok brors side. Jeg fikk ikke treffe de 3 tantebarna mine på ett år, unntatt i familieselskap. 

Sakte, men sikkert har vi blitt venner igjen, men det skjedde veldig mye i forkant av den hendelsen, så vårt forhold blir aldri det samme igjen. Det er leit, men det er et resultat av en søster og tante som bryr seg mer enn bror skjønner. 

Han og kona er ikke de beste foreldrene, jeg har mange ganger tenkt at de burde ha veiledning. Men vet også at de absolutt ikke er mottakelige, og da vil en ny bekymringsmelding bare ødelegge. Eldste niese har kun meg hun stoler på og åpner seg for. Hun snakker ikke med foreldrene sine. Jeg vet så mye foreldrene egentlig burde vite, men de møter henne kun med kjeft og straff. Så jeg velger å beholde hennes tillit og ødelegge all relasjon til bror, om han finner det ut. 

Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre, for jeg vet hvor vanskelig det er. Men til syvende og sist, så er det barna som betyr noe. 

Anonymkode: 351c1...1ac

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

DET lurer jeg også på. 

Anonymkode: d14ce...6b5

Skrevet

Hva skjer, Hi? Har du gjort noe mer for å hjelpe denne jenta, eller stikker du hodet i sanden fordi det er ubehagelig å ta tak i?

Anonymkode: 8113a...989

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hva skjer, Hi? Har du gjort noe mer for å hjelpe denne jenta, eller stikker du hodet i sanden fordi det er ubehagelig å ta tak i?

Anonymkode: 8113a...989

Jeg tipper hi ikke finner denne tråden så veldig hjelpsom lenger når det eneste folk gjør er å prøve å overgå hverandre i å fortelle henne hvor jævlig dum og ond hun er.

Anonymkode: 91077...9a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tipper hi ikke finner denne tråden så veldig hjelpsom lenger når det eneste folk gjør er å prøve å overgå hverandre i å fortelle henne hvor jævlig dum og ond hun er.

Her er det kun du som er dum. Hi har fått mange gode råd, og litt velfortjent pepper for å svikte et barns tillit. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Her er det kun du som er dum. Hi har fått mange gode råd, og litt velfortjent pepper for å svikte et barns tillit. 

Dum, faktisk 🙈 Dib fornekter seg ikke. Denne tråden er et glimrende eksempel på kjerringer som prøver å overgå hverandre i å være mest mulig drittal, jo flere som slenger seg på jo mer motiverte blir andre. 
Hi står fritt til å la være å svare, så å drive å «etterlyse» henne, i håp om å få slengt enda mer dritt, er bare patetisk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dum, faktisk 🙈 Dib fornekter seg ikke. Denne tråden er et glimrende eksempel på kjerringer som prøver å overgå hverandre i å være mest mulig drittal, jo flere som slenger seg på jo mer motiverte blir andre. 
Hi står fritt til å la være å svare, så å drive å «etterlyse» henne, i håp om å få slengt enda mer dritt, er bare patetisk.

Det var du som brakte dum på banen 

Skrevet

Har en i nær omgangskrets som vokste opp med alkoholiker i hjemmet. Det var ustabilt og vanskelig. Barnevernet ble aldri innblandet. Personen ble voksen og alt har gått bra. Det som hjalp var at den alkoholiserte dro på avvenning som fungerte i mange år. Hen hadde selv motivasjon. En skillsmisse hjalp også. 

Jeg har sett så mange tragiske skjebner av barnevernsbarn. Om de ikke hadde det dårlig, får de det garantert det, er min tanke. Stigma som følger med er totalt ødeleggende, så tenk deg om før du melder fra. Hvis tilfellet ikke er så alvorlig at de mister omsorgen, kan de sikkert hjelpe familien.

Alkoholikere har behov for hjelp. De selvmedisinerer og trenger støtte, hjelp og omsorg. I alle fall ikke belastninger og frykt. 

Hadde ringt anonymt til barnevernet og luftet tanker evt. en annen instans. Om barnet ikke liker seg hjemme, men allikevel er trygg, vil dét kanskje være bedre å bo hjemme, men ha dere å være sammen med, overnatte hos og ha som en ekstra base. 

Anonymkode: 1837f...b56

Skrevet

Det var du som brakte dum på banen 

Hjelpes. Orker ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...