Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som

har spørsmål ang barnehagestart, småbarn eller vansker med oppdragelse? 
Jobber i feltet og vil gjerne være til hjelp om noen har noen spm 

Anonymkode: 5cac4...6b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Noen som

Dersom du er en ekspert slik som du påstår, hvorfor gjemmer du deg bak anonymknappen?

Du kan være hvem som hells...

Anonymkode: 511c0...15e

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Dersom du er en ekspert slik som du påstår, hvorfor gjemmer du deg bak anonymknappen?

Jeg jobber i barnehage, og hvis noen har noen som knytter til barnehagestart eller småbarnsperioden så kan jeg svare så langt jeg klarer her inne 🌸

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

:klaske:

Anonymkode: de557...850

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber i barnehage, og hvis noen har noen som knytter til barnehagestart eller småbarnsperioden så kan jeg svare så langt jeg klarer her inne 🌸

Det kan jeg også påstå at jeg gjør, men det betyr ikke at det er sant

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det kan jeg også påstå at jeg gjør, men det betyr ikke at det er sant

Hva så? Det er ikke forbudt å si at man jobber i barnehage. Hvordan i all verden kan dette plage deg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva så? Det er ikke forbudt å si at man jobber i barnehage. Hvordan i all verden kan dette plage deg.

Det som plager meg er at man ikke kan stole på råd fra en tilfeldig anonym person, eller en person som gjemmer seg bak et nick hvor man ikke vet hvem personen egentlig er.
Ingen kan stole på hvilke råd DU gir siden ingen vet om du faktisk innehar det yrket du påstår du har i utgangspunktet.
Det kalles kildekritikk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det som plager meg er at man ikke kan stole på råd fra en tilfeldig anonym person, eller en person som gjemmer seg bak et nick hvor man ikke vet hvem personen egentlig er.
Ingen kan stole på hvilke råd DU gir siden ingen vet om du faktisk innehar det yrket du påstår du har i utgangspunktet.
Det kalles kildekritikk.

Jeg er ikke hi.  Man kan ikke stole på hva noen her inne sier. Motstanden din mot hi er utrolig tåpelig. Kildekritikk...er du seriiøs nå 😂

Skrevet

Jeg kan gi generelle råd basert på mitt fag og min kompetanse, men råd er nettopp det det er. Råd. Man må alltid snakke med barnehagepersonalet, helsestasjon, ppt osv. hvis det er noe man er bekymret for. De som kjenner barnet. 

Tenker mer på generelle råd der foreldre bekymrer seg for bleieslutt, smokkeslutt, språk, tilvenning i barnehage, søvn og rutiner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det kalles kildekritikk.

Du kan jo google selv selvfølgelig, man kan lese seg til mye selv på nettet. Men når det gjelder enkelte ting, så er det lettere å høre med noen som jobber i faget. Når det gjelder mye så blir man ofte mer forvirret av all info som ligger på nett, da det er motstridende. Når det gjelder faget mitt så er teori og praksis ganske ulikt. Mye av det vi lærte på skolen fungerer ikke like godt i praksis da barn er svært ulike. Dette finner man ut når man har jobbet i gamet en god del år 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Noen som

Ok. La oss prøve. Si at jeg har en seks måneder gammelt barn. Hvordan burde jeg da straffe barnet når barnet ikke vil sovne kveldstid? Hvordan motiverer jeg barnet best til å sove hele natten gjennom, og ikke våkne i tide og utide?

Anonymkode: d754f...c2e

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ok. La oss prøve. Si at jeg har en seks måneder gammelt barn. Hvordan burde jeg da straffe barnet når barnet ikke vil sovne kveldstid? Hvordan motiverer jeg barnet best til å sove hele natten gjennom, og ikke våkne i tide og utide?

Man straffer aldri et barn som har vansker med å sove. 
Man kan ikke forvente at barn på 6 mnd sover natta gjennom. Dette er ofte en tid man må regne med nattevåk flere ganger på natta, uansett hva man prøver av gode triks. Trøsten er at det ofte går seg til med tiden. 
Det er du som kjenner barnet best, og hva ønsker barnet når hun våkner. Flaske/ amming? Har hun vondt i magen? Er hun bare lys våken? 
Tidligere var «ferger» metoden noe som ble anbefalt, men det har de gått bort fra nå. Ligger barnet i egen seng? Samsover dere? Hvis dere er 2 foreldre er det viktigste at dere bytter på å ta henne på natt, så dere selv får nok søvn. Da man blir utrolig sliten av nattevåk. 
Er dette noe barnet har startet med nå eller har det vært slik hele tiden? 
Det som ofte kan hjelpe er å ha faste kveldsrutiner med bade, kveldsmat så leggetid. Når barnet har samme rituale før leggetid er de forberedt på å sove. Men ikke nødvendigvis at det hjelper altså. 
Det som er sikkert er at foreldrenes irritasjon påvirker barnet når de ikke vil sove, stress smitter over. Men det er ikke enkelt å ikke bli stresset når man selv er underernært på søvn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Man straffer aldri et barn som har vansker med å sove. 
Man kan ikke forvente at barn på 6 mnd sover natta gjennom. Dette er ofte en tid man må regne med nattevåk flere ganger på natta, uansett hva man prøver av gode triks. Trøsten er at det ofte går seg til med tiden. 
Det er du som kjenner barnet best, og hva ønsker barnet når hun våkner. Flaske/ amming? Har hun vondt i magen? Er hun bare lys våken? 
Tidligere var «ferger» metoden noe som ble anbefalt, men det har de gått bort fra nå. Ligger barnet i egen seng? Samsover dere? Hvis dere er 2 foreldre er det viktigste at dere bytter på å ta henne på natt, så dere selv får nok søvn. Da man blir utrolig sliten av nattevåk. 
Er dette noe barnet har startet med nå eller har det vært slik hele tiden? 
Det som ofte kan hjelpe er å ha faste kveldsrutiner med bade, kveldsmat så leggetid. Når barnet har samme rituale før leggetid er de forberedt på å sove. Men ikke nødvendigvis at det hjelper altså. 
Det som er sikkert er at foreldrenes irritasjon påvirker barnet når de ikke vil sove, stress smitter over. Men det er ikke enkelt å ikke bli stresset når man selv er underernært på søvn. 

Se der, der fikk jeg mer informasjon om deg enn en rekke surmaga kommentarer klarte å få. Dette kan du! Det er tydelig. Godt svar!

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Se der, der fikk jeg mer informasjon om deg enn en rekke surmaga kommentarer klarte å få. Dette kan du! Det er tydelig. Godt svar!

🫶🏼

Skrevet

Vil også si til dere foreldre som har barn som skal begynne i barnehage for aller første gang, jeg forstår at dere grugleder dere. Å gå fra barnet sitt i flere timer og overlate det til fremmede en hel dag kan føles brutalt, og det river i hjerterota. 
Vi gleder oss til å ta i mot de nye barna som kommer til oss. Vi blir glad i barna deres. Vi blir godt kjent med de, og kjent med deres behov, personlighet og vaner. De blir raskt trygg på oss, og de kryper opp i fanget vårt når de trenger trøst og regulering. Vi jobber etter trygghetssirkelen (Cos) og sitter stort sett på gulvet sammen med barna. Når dere sier hade vil de gråte setter dere i det dere går. Dere er tross alt de viktigste i livet deres, og gråt viser at barnet er godt tilknyttet foreldrene sine. (Selv om det er normalt å ikke gråte også) Gråten kommer mer frem i 2 års alder, da de forstår at de skal være der og skjønner at de kan protestere. 1 åringer protesterer ikke på samme måte. 
Veldig ofte erfarer vi at før dere har kommet til porten så har barnet stoppet å gråte. Vi lar aldri barna deres sitte på gulvet alene å gråte. 
Første månedene handler om å trygge barna i en ny situasjon og gjøre barna kjent og trygg på oss voksne og de andre barna. Også bli kjent og trygg på avd. 
Fortell personalet hva dere trenger. Be de send et bilde eller en sms hvis barnet gråter da dere drar, når det har roet seg. Si hva ditt barn trenger, hva ditt barn liker og har behov for. Fra høsten av skal jeg jobbe med de aller minste igjen, og det gleder jeg meg til. I vår sa jeg hade til 6 åringene som skulle over i skolen. Det er fint å se de fly videre - de var veldig klar for det. Men fy sørn så vondt det er også. Barna som jeg har vært sammen med 8 timer hver dag i mange år, sett de vokse opp. Så er det bare over. Alltid tårer den siste uka og når de slutter på oss voksne. 
Lykke til med barnehage start for dere nye ❤️ 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (6 timer siden):
Endret av *Miss Marple*
Skrevet

Ble feil over der, får ikke skrevet i siteringen. 

Jeg ville bare si at det er bra at du ikke anbefaler ferbermetoden, den er svært skadelig for små barn. 

Skrevet

Så hyggelig tråd. 

Anonymkode: 49315...5dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...