Gå til innhold

Har du hørt? Jeg har hørt, han sa hun sa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor på et mindre sted. Folk her er egentlig trivelige, men det er en ukultur her som nok har vært gjennom generasjoner. Å snakke om andre folk. Om andres problemer. Hvem som sliter med helsa, hvem sine barn som er «drittunger» diagnoser, hvem som har blitt par og hvem har vært utro, hva folk har i lån og det spekuleres i om naboen egentlig har råd til å bygge seg garasje. Og ikke minst, hvem legger ut hva på TikTok eller sosiale medier. Folk møtes, folk deler siste nytt om hva de har hørt andre har sagt om andre. Det er litt fascinerende.. for når jeg har sittet på fester med noen av de som prater mest om andre, så legger jeg merke til at de deler ikke et ord om seg og sitt, eget liv, forhold, barn, økonomi, prosjekter osv. det er kun å snakke om alle andre. 
Og det er selvsagt i negativ forstand. 
Jeg selv synes det er litt gøy der og da å høre noe slarv eller noe nytt, for jeg får ikke med meg noe, men så er det også glemt like fort, for jeg bryr meg ikke. 
Hva er det så gjør at det er så interessant å snakke om alle andre? Folk en ikke kjenner engang, men som man vet hvem er osv. jeg har aldri helt forstått greia. 

Anonymkode: 30ab7...38d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde ikke orket å bodd sånn høres veldig slitsomt ut 

Skrevet

Jeg har bodd på et mindre sted hvor det var veldig mye sladring og baksnakking. Jeg spurte noen om de ikke syntes det var ille at det var slik? Jo, det var helt forferdelig, folk burde la være å legge seg i andres liv, og så videre. Så spurte jeg om de kunne tenke seg å slutte med det selv da? Neeeei, det var en helt annen sak...

Så lenge folk ikke slutter med det selv blir det ingen endring.

Anonymkode: 35c9a...59c

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har bodd på et mindre sted hvor det var veldig mye sladring og baksnakking. Jeg spurte noen om de ikke syntes det var ille at det var slik? Jo, det var helt forferdelig, folk burde la være å legge seg i andres liv, og så videre. Så spurte jeg om de kunne tenke seg å slutte med det selv da? Neeeei, det var en helt annen sak...

Så lenge folk ikke slutter med det selv blir det ingen endring.

Anonymkode: 35c9a...59c

Tror det er litt slik på veldig mange små steder. Men det er på godt og vondt å bo på slike steder. Jeg aner ikke om jeg blir snakket om, gjør ikke så mye ut av meg og lever et helt A4 liv, men det gjør de fleste andre også. Jeg tenker folk bare må snakke om meg hvis de føler det gir mening, ikke noe jeg kan styre uansett. 
Mine venner er ikke opptatt av «alle andre» vi snakker mest om oss selv og eget liv. Men klart, når man vokser opp med foreldre som slarver om alle andre så vet man jo ikke om annet. 
Vi har et legekontor her, før var det ikke avlukke i skranken, folk på venterommet holdt pusten når folk gikk til skranken for å høre hva som ble sagt 😅 nå er ikke det mulig lengre. Det er fint folk har omsorg for hverandre men det blir på feil måte. 
Jeg med mitt yrke vet så mye om mange på den plassen her, og det er ingenting som er av veldig stor interesse. 

Skrevet

Det er det folk gjør, snakker om andre, uansett hvor man bor. Jeg bor i Oslo, og der også snakker man om folk. Men det forutsetter jo at man kjenner til folkene man prater om, og på et stort sted med mye folk kjenner man jo bare en liten brøkdel av dem som bor der, i motsetning til mindre steder.

Anonymkode: 9b92d...402

Skrevet

Glad jeg bor på et sted hvor jeg kun sier hei til naboen og ikke noe mer 

Anonymkode: aab01...2bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Glad jeg bor på et sted hvor jeg kun sier hei til naboen og ikke noe mer 

Anonymkode: aab01...2bc

Er jo ikke naboene som snakker om hverandre. Det er folk på stedet man bor på. Andre foreldre f eks når man har barn. Rykter man hører om andre folk man kjenner til. Naboene er ikke målskive for sladder. 
Jeg sier også bare hei til naboene mine, slår av en prat om været eller om hagearbeid etc. har hatt noen sommer fester med grilling med naboene. Men synes det er greit å ha et godt naboskap, men ikke for nært. 

Skrevet

Det er jo en del av det sosiale spillet mellom mennesker.

Sånn har det alltid vært, og kommer alltid til å være.

"Bygdedyret" har alltid eksistert.

Men det er forskjell på å spre ondskapsfull og kanskje feilaktig sladder, være skadefro og nyte å spre negativ info om andre og å bare ha normal oppdatering på hvem som har flyttet, kjøpt hus, pusser opp eller har gått fra hverandre da.

Man kan snakke om andre på veldig forskjellige måter.

Anonymkode: 580a0...8cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...