Gå til innhold

Urinveisinfeksjon - må man til legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man mistenker at man har urinveisinfeksjon, må man dra til legen, eller kan det gå over av seg selv?
Føler jeg må tisse hele tiden, og det svir akkurat når jeg er ved å bli ferdig med å tisse

Anonymkode: 42a54...984

Skrevet

Hvis man er gravid må det behandles, hvis ikke kan man se an litt om det går over. Jeg har ikke trengt antibiotika hver gang jeg har hatt uvi.

Anonymkode: 49423...3bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvis man er gravid må det behandles, hvis ikke kan man se an litt om det går over. Jeg har ikke trengt antibiotika hver gang jeg har hatt uvi.

Anonymkode: 49423...3bf

Er ikke gravid.

HI

Skrevet

Drikk mye surt (tranebærjuice, sitronvann osv), det hjelper ofte på meg. Går det ikke over så må du til legen.

Anonymkode: c8376...977

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Drikk mye surt (tranebærjuice, sitronvann osv), det hjelper ofte på meg. Går det ikke over så må du til legen.

Selvfølgelig så drar jeg til legen dersom det ikke går over, bare lurte på om jeg kunne se det an over helgen..

Skrevet

Jeg har ofte klart å skylle det ut.

Om jeg drikker et stort glass vann hver gang jeg har vært og tisset to dråper, og ellers drikker så mye jeg klarer så det alltid kommer en del tiss når jeg går på do, så har bakteriene blitt skylt ut.

Du kan fint se det an over helgen, det er ikke farlig før det evt går opp til nyrene og blir nyrebekkenbetennelse, da MÅ det behandles. Men da får du ofte feber, og smerten flytter seg til opp i ryggen/nyrene, da må du ringe lege med en gang så ikke nyrene blir skadet. Det tar gjerne litt tid før en uvi går opp i nyrene, så ingen bråhast nå i helga.

Anonymkode: ced1b...00a

Skrevet

Kommer an på hvor lenge du har gått med det. Du kan levere en urinprøve og sjekke. Hvis det er mye bakterier og du ikke blir kvitt det selv kan det gå videre opp til nyrene og nyrebekkenbetennelse er ikke noe godt. 
Å drikke surt er en myte, det hjelper ingenting. 

Anonymkode: a6ab4...45f

Skrevet

Du kan kjøpe uvi stix og urinprøve glass på apoteket, ta en test hjemme så finner du ut om det er uvi eller ikke. Så får du ta en vurdering om du trenger lege hjelp i løpet av helgen eller ikke. 

God bedring.

Anonymkode: d811b...1a0

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Kommer an på hvor lenge du har gått med det. Du kan levere en urinprøve og sjekke. Hvis det er mye bakterier og du ikke blir kvitt det selv kan det gå videre opp til nyrene og nyrebekkenbetennelse er ikke noe godt. 
Å drikke surt er en myte, det hjelper ingenting. 

Anonymkode: a6ab4...45f

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du kan kjøpe uvi stix og urinprøve glass på apoteket, ta en test hjemme så finner du ut om det er uvi eller ikke. Så får du ta en vurdering om du trenger lege hjelp i løpet av helgen eller ikke. 

God bedring.

Anonymkode: d811b...1a0

Har ikke hatt det lenge, startet i dag.

Skal uansett på apoteket i morgen så får kjøpt slike stix da, takk for tips

HI

Skrevet

Drikk masse appelsinjuice eller sitron/lime og drikk masse vann! Jeg har fått "avverget" en begynnende urinveisinfeksjon flere ganger. Ingen myte dette! 😊

Anonymkode: 8a4d3...7a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Drikk masse appelsinjuice eller sitron/lime og drikk masse vann! Jeg har fått "avverget" en begynnende urinveisinfeksjon flere ganger. Ingen myte dette! 😊

Anonymkode: 8a4d3...7a3

Joda, dette er testet nøye 

Hadde du drukket samme mengde vann og droppet sitron/appelsin/tranebær hadde du hatt samme opplevelsen.

Det er fullt mulig å skylle ut en uvi uten de sure tingene. 

Men, de sier at om du har lett for å få uvi og tisser, drikker et stort glass vann og tar tranebær etter sex, så er det mindre sjanse for å få det enn om du ikke gjør det. Forskningen vil ikke 100% avvise at bakteriene har vanskeligere for å feste seg i et surt miljø.

Anonymkode: ced1b...00a

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Selvfølgelig så drar jeg til legen dersom det ikke går over, bare lurte på om jeg kunne se det an over helgen..

Ja det lå vel litt i «går det ikke over». 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Må ikke fysisk til lege lenger. Går det ikke over trenger du sannsynligvis antibiotika som du kan bestille på nett. Nettlegevakt.no. Helt super. 10 min så har du resepten på apoteket. Bra i ferietider!

Anonymkode: bd1f5...20f

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Må ikke fysisk til lege lenger. Går det ikke over trenger du sannsynligvis antibiotika som du kan bestille på nett. Nettlegevakt.no. Helt super. 10 min så har du resepten på apoteket. Bra i ferietider!

Sykt at man kan få antibiotika så lett.

Anonymkode: fff31...9d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Så det du sier er da dersom denne stixen jeg akkurat kjøpte er positiv kan jeg bare gå inn der og få resepten jeg trenger?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Så det du sier er da dersom denne stixen jeg akkurat kjøpte er positiv kan jeg bare gå inn der og få resepten jeg trenger?

HI

Du trenger ikke å ha tatt test. Du bare beskriver symptomer. Jeg bruker maja.no da jeg har uvi. Får resept på fem minutter

Anonymkode: 9be55...38a

Skrevet

Såfremt man ikke er gravid, eller mann, (da skal alltid UVI behandles) går det over av seg selv i løpet av noen dager. MEN - det er ofte såpass ubehagelig og vondt, at de fleste går til lege for antibiotika. Det er også verdt å merke seg at en ubehandlet urinveisinfeksjon KAN vandre videre til øvre urinveier og forårsake nyrebekkenbetennelse! Dette er en potensiell alvorlig tilstand som KAN føre til sepsis (blodforgiftning).

Men: drikk MASSE! Gjerne syrlige drikker, appelsin- eller annen juice. 

God bedring!

Anonymkode: 0c11e...ca0

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Tusen takk.
Stixen var positiv, og jeg har fått mye mer vondt.
Har fått resept nå, og skal avgårde til det søndagsåpne apoteket

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...