Gå til innhold

Er jeg egoistisk som prioriterer egne behov? Eller ville dere gjort det samme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 16. det er ikke så mange venner hjemme i sommer, og hun vil ikke være med på noe jeg foreslår. 

Jeg MÅ ha sol, og vil utnytte dette været til å sole meg, bade.. men hun vil ikke bli med på badeplassen, ikke interessert i å gå tur osv.

Så da gjør jeg det selv.

Burde jeg bruke mer tid på å motivere, eller legge mer tilrette for aktiviteter som hun syns r kjekt? Det er dessverre ikke uteaktiviteter, 

Hun er jo ungdom nå, så jeg tenker at hun må kunne styre mye av dette selv… når hun var yngre var hun jo med på alt, så hun har vært vant til å være mye ute, men nå velger hun det bort.. 

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: 96490...bf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde gjort akkurat det samme. Hun skal ikke styre deg. 

Anonymkode: 53c85...7da

Skrevet

Hadde gjort det samme. Ville kanskje hørt om det var noe hun ønsket å gjøre sammen, som bowling eller kino etc. 

Men tenåringer vil ofte være mye for seg selv, i det minste mye uten mor og far.

Anonymkode: 4e021...1b8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har en datter på 16. det er ikke så mange venner hjemme i sommer, og hun vil ikke være med på noe jeg foreslår. 

Jeg MÅ ha sol, og vil utnytte dette været til å sole meg, bade.. men hun vil ikke bli med på badeplassen, ikke interessert i å gå tur osv.

Så da gjør jeg det selv.

Burde jeg bruke mer tid på å motivere, eller legge mer tilrette for aktiviteter som hun syns r kjekt? Det er dessverre ikke uteaktiviteter, 

Hun er jo ungdom nå, så jeg tenker at hun må kunne styre mye av dette selv… når hun var yngre var hun jo med på alt, så hun har vært vant til å være mye ute, men nå velger hun det bort.. 

Hva hadde du gjort? 

Jeg har erfart at det som fungerer best ikke er å lokke med aktivitetene, men å si at du hadde syntes det var så koselig å få tilbringe litt tid og gjøre noe sammen med henne. 

Anonymkode: 4fa08...80c

Skrevet

Hadde selvsagt gjort det jeg ønsket. Men hadde også tvunget henne ut av huset.

Anonymkode: 8612d...f54

Skrevet

La henne være hjemme hvis hun vil det, hun er 16 år å klarer seg fint 

Anonymkode: 8f05c...6a2

Skrevet

Slik er min også. Kjenner jeg er litt fortvilet, hva slags sommer blir dette liksom? 

Er litt rådvill selv. Vi bader og finner på litt noen timer uten vi andre, men det blir ikke akkurat voldsomt til opplevelser i år. Føler vi blir noen sånne raringer som aldri takker ja til å være med 😵‍💫

Anonymkode: fea93...ced

Skrevet

Jeg fortsetter å tilby, være på tilbudssiden, åpne for at hun kan komme med forslag og vise at jeg har lyst til å gjøre noe sammen med henne. Nå og da slumper hun til å si ja, men stort sett er det nei og det er helt ok. Hun er 15 år og får styre det selv. Men hun skal aldri oppleve at jeg ikke spør og tilbyr :)

Anonymkode: a2759...3ae

Skrevet

Takk for alle svar.

Ja, jeg tilbyr hver dag, flere ganger om dagen. Og er tydelig på at dersom det er noe hun vil oppleve, så får vi til det.. 

Tenker at vi får ta noen dagsturer med bil, litt mer obligatoriske. Sikkert driiitkjedelig.. samtidig er det ikke bra å vase hjemme for mye heller

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Slik er min også. Kjenner jeg er litt fortvilet, hva slags sommer blir dette liksom? 

Er litt rådvill selv. Vi bader og finner på litt noen timer uten vi andre, men det blir ikke akkurat voldsomt til opplevelser i år. Føler vi blir noen sånne raringer som aldri takker ja til å være med 😵‍💫

Sånn er det når barn blir store. De får egne ønsker og behov, og de er ikke nødvendigvis de samme som dine. Er det ikke godt at hun er trygg nok i seg selv til å velge selv hva hun vil, og tørr å uttrykke det?

Anonymkode: 32194...00f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sånn er det når barn blir store. De får egne ønsker og behov, og de er ikke nødvendigvis de samme som dine. Er det ikke godt at hun er trygg nok i seg selv til å velge selv hva hun vil, og tørr å uttrykke det?

Jada, men de kan bli vel slappe og komfortable hjemme og. Bare daffe rundt i pysj og skrolle/game…har vært borti det samme. Noen ganger har de bare å bli med. Humøret er ofte bedre etter litt nye impulser og opplevelser og

Anonymkode: 10df9...0a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Ingen problem med å forstå at man trenger tid for seg selv, jeg er slik jeg også. Men jeg tror ikke det er bra for psykisk helse å være så mye alene på et rom. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Ingen problem med å forstå at man trenger tid for seg selv, jeg er slik jeg også. Men jeg tror ikke det er bra for psykisk helse å være så mye alene på et rom. 

Det skal sies at vi er sammen også. Vi har nettopp vært på en tur på besøk til besteforeldre, spiser måltider sammen og ser filmer og serier sammen på kvelden.

Det er bare de aktive dagene ute i solen som er totalt uinteressant. Så jeg bekymrer meg for at hun kommer tilbake til skolen med enda mindre energi enn da hun tok ferie 😕

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det skal sies at vi er sammen også. Vi har nettopp vært på en tur på besøk til besteforeldre, spiser måltider sammen og ser filmer og serier sammen på kvelden.

Det er bare de aktive dagene ute i solen som er totalt uinteressant. Så jeg bekymrer meg for at hun kommer tilbake til skolen med enda mindre energi enn da hun tok ferie 😕

HI

Og med tur til besteforeldre vil det si en uke til et annet sted i landet 😄

Legger litt planer nå om museumsbesøk, sverigetur osv. slik at det blir noen aktiviteter som hun «må» være med på. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

HI

Har samme bekymring. Greit å bygge opp litt D-vitaminer i løpet av sommeren 🤔 

Synes det er vanskelig å vite når jeg skal tvinge gjennom og når det er helt greit. Ikke minst være sikker på at hun har det bra også, ikke bare sier at hun har det. 

Skrevet

Det blir bedre når de får seg sommerjobb 😅, jenta vår på 16 år har jobb 4 uker denne sommeren, det får henne opp og ut av huset, og hun gleder seg til første lønn😀

Ville gjort som de over her sier, legge opp til noen aktiviteter dere 2, resten må hun selv ta initiativ til, hun vet jo hun kan bli med deg på stranden..når det er sagt så vil ikke mine gå på stranden med meg heller( yngste er straks 15) Er vel bare slik nå..de er sosiale på tlf med venner som ikke er hjemme. Og de har oppgaver hjemme som holder dem litt i gang

Vi har vært bortreist 2 uker. Ellers mest hjemme. 

Anonymkode: 6b73f...994

Skrevet

alle har godt av og komme seg litt ut er ikke noe synd på ho

Skrevet

16 åringer trenger litt tid for seg selv, og de orker ikke henge med foreldre veldig mye. Hun vet du er der, hun har muligheten, og kan hvis hun vil. Min 17 åring orker heller ikke det jeg har lyst til. 

Anonymkode: 1fec5...5af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...