GÃ¥ til innhold

Til dere med migrene🧠💥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært plaget med hodepine.Når det er på det verste må jeg ha lys av og lyd av hvis jeg har mulighet.

Legen mener det er migrene og jeg har fått medisin.Synes ikke den fungerer så godt, men han mener bivirkninger på en annen medisin jeg tar har noe med det å gjøre.

Hvordan oppdaget dere at dere hadde migrene? Burde man ikke ta MR/CT for å utelukke andre ting?

Anonymkode: 456bf...8df

Skrevet

Jeg har ikke tatt MR/CT, de pleier ikke å gjøre det på voksne.
Sønnen min har hatt det.

Hvilken medisin har du fått?
Det fins flere på markedet.
Den vanligste er Imigran, den fungerer ikke for meg, prøvde ut Cataflam, den fungerer utmerket, men er anfallet veldig kraftig må jeg kombinere den med paracett

Anonymkode: 49b63...2cc

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke tatt MR/CT, de pleier ikke å gjøre det på voksne.
Sønnen min har hatt det.

Hvilken medisin har du fått?
Det fins flere på markedet.
Den vanligste er Imigran, den fungerer ikke for meg, prøvde ut Cataflam, den fungerer utmerket, men er anfallet veldig kraftig må jeg kombinere den med paracett

Hvorfor gjør de ikke det på voksne?

Jeg har fått imigran. Fikk først nesespray, den fungerte bedre enn tablettformen med imigran. Grunnen til at jeg byttet var den grusomme ettersmaken på nesesprayen.

Kan man spørre om å prøve cataflam?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor gjør de ikke det på voksne?

Jeg har fått imigran. Fikk først nesespray, den fungerte bedre enn tablettformen med imigran. Grunnen til at jeg byttet var den grusomme ettersmaken på nesesprayen.

Kan man spørre om å prøve cataflam?

Min lege ga meg resept på begge deler, og ba meg teste ut hvilken som fungerte best for meg.
Du kan selvfølgelig spørre legen om Cataflam, men det riktige er vel å si at den ikke fungerer helt, og spørre om de har en annen type, og eventuelt nevne at du har hørt om Cataflam.
Den her forresten heller ikke rød trekant så er du avhengig av bil kan du kjøre etter å ha tatt den og anfallet blitt mindre.
Jeg må ta en pille først, da blir anfallet mindre, tar en ny etter 2-3 timer og etter det blir jeg nesten helt fin igjen.
Står i pakningsvedlegget at man kan ta de 2 første med 2 timers mellomrom

Skrevet

Jeg har tatt både MR og CT med kontrast,CT ble tatt ganske tidlig i løpet, MR ble tatt flere år senere.

Jeg har prøvd mange medisiner,  har brukt Maxalt i flere år egentlig. Men har nå fått Zomig smeltetablett og det fungerer veldig mye bedre for meg. Prøvde zomig tablett for mange år siden, men da hadde den liten virkning. Imigran kan jeg ikke ha, blir skikkelig uvel. har prøvd både nesespray og  sprøyte. For meg fungerer smeltetablett best siden jeg ofte blir veldig kvalm under amfall. ikke slå deg til ro med medisinen du hjar fått hvis du ikke synes den fungerer så bra, det finnes mye å prøve.

Jeg fikk migrenediagnose av fastlege ut fra hva jeg fortalte

Anonymkode: b8355...e27

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Min lege ga meg resept på begge deler, og ba meg teste ut hvilken som fungerte best for meg.
Du kan selvfølgelig spørre legen om Cataflam, men det riktige er vel å si at den ikke fungerer helt, og spørre om de har en annen type, og eventuelt nevne at du har hørt om Cataflam.
Den her forresten heller ikke rød trekant så er du avhengig av bil kan du kjøre etter å ha tatt den og anfallet blitt mindre.
Jeg må ta en pille først, da blir anfallet mindre, tar en ny etter 2-3 timer og etter det blir jeg nesten helt fin igjen.
Står i pakningsvedlegget at man kan ta de 2 første med 2 timers mellomrom

Er det noen av anfallsmedisnene som har rød trekant lenger?

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Er det noen av anfallsmedisnene som har rød trekant lenger?

Den gangen jeg prøvde imigran så hadde den rød trekant, men det kan godt ha blitt endret

Skrevet

Som de andre sier - du må prøve deg frem. Det er forskjellig hva som funker og for noen avtar virkningen etterhvert også. Jeg har prøvd fire-fem forskjellige kombinasjoner. Nå går jeg på blodtrykksmedisin som forebygging - uten den får jeg fire-fem anfall i uken, men med den er det veldig mye færre - og tar maxalt når jeg får anfall. 

Jeg blir veldig dårlig og sliter med aura/ser ikke på det ene øye og klarer ikke snakke sammenhengende når det er på sitt verste.

Skrevet

Jeg hadde diagnosen migrene i mange år før de tok mr. MR ble tatt etter et massivt anfall som har gitt kroniske smerter bak det ene øyet. Så har nå kronisk øyemigrene. 

Har vært igjennom det meste av behandling, inkl flere ulike anfallsmedisiner. For meg funker Maxalt smeltetablett og naratriptan som anfallsmedisiner best. Jeg får i tillegg botox som fungerer veldig bra. Imigran tabletter ble jeg dårlig av og nesesprayen ble for sterk (har ødelagt nese pga tidligere rusavhengighet).

Akupunktur fungerte også helt utmerket, men siden botox er på blå resept og akupunktur ikke, tar jeg botox fast og akupunktur innimellom. 

Anonymkode: 8f6d3...e4b

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde diagnosen migrene i mange år før de tok mr. MR ble tatt etter et massivt anfall som har gitt kroniske smerter bak det ene øyet. Så har nå kronisk øyemigrene. 

Har vært igjennom det meste av behandling, inkl flere ulike anfallsmedisiner. For meg funker Maxalt smeltetablett og naratriptan som anfallsmedisiner best. Jeg får i tillegg botox som fungerer veldig bra. Imigran tabletter ble jeg dårlig av og nesesprayen ble for sterk (har ødelagt nese pga tidligere rusavhengighet).

Akupunktur fungerte også helt utmerket, men siden botox er på blå resept og akupunktur ikke, tar jeg botox fast og akupunktur innimellom. 

Har du prøvd å finne en fysioterapeut som gir akupunktur? Det er noen av de. og da går det på frikortet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har du prøvd å finne en fysioterapeut som gir akupunktur? Det er noen av de. og da går det på frikortet.

Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Men jeg liker best å gå til spesialiserte på sitt felt, om det er øyelege, hudlege, kiropraktikk, akupunktur eller annet. Er skeptisk til en fysioterapeut som kanskje bare har gått et kurs. Hun forrige jeg gikk til hadde studert i Kina. Hun hadde blant annet spesialisert seg på migrene og svangerskap. 

Men skal sjekke ut fysioterapeuter i nærheten og evt hva slags utdannelse og erfaring de har med akupunktur. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vært plaget med hodepine.Når det er på det verste må jeg ha lys av og lyd av hvis jeg har mulighet.

Legen mener det er migrene og jeg har fått medisin.Synes ikke den fungerer så godt, men han mener bivirkninger på en annen medisin jeg tar har noe med det å gjøre.

Hvordan oppdaget dere at dere hadde migrene? Burde man ikke ta MR/CT for å utelukke andre ting?

Hvilken type? Maxalt? Sumatripran? Prøv heller naramig. 

Anonymkode: ca912...1f2

Skrevet

Jeg tok  CT og gikk til nevrolog i 6 mnd før den endelige diagnosen ble satt. Synes diagnosen gis alt for lett nå for tiden. Jeg har diclofenac (som egentlig bare er storebroren til Ibux og KUN hjelper for vanlig hodepine, ikke migrene - et av selve hovedreglene på at man har migrene er at disse «vanlige» medisinene ikke fungerer- inkludert diclofenac) som en slags forebyggende. Ellers har jeg også blodtrykksmedisiner jeg bruker som forebyggende, samt sprøyter jeg tar ved anfall, da immigran eller sumatriptan.

Har du migrene, så er det triptaner som fungerer under anfall. Paracet og Ibux er bare for «vanlig» hodepine, og fungerer ikke på migrene i det hele tatt. 

Anonymkode: 50d2e...379

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Synes diagnosen gis alt for lett nå for tiden.

PÃ¥ hvilket grunnlag mener du det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

PÃ¥ hvilket grunnlag mener du det?

At man får diagnosen ved å gå til fastlege

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

At man får diagnosen ved å gå til fastlege

Hvorfor skulle fastleger ikke kunne det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle fastleger ikke kunne det?

Fordi det ikke er en diagnose som bør settes av fastlege. Menge som «bare» har hodepine ofte av andre grunner får diagnosen, og det er helt feil. Migrene er ikke hodepine ofte. Det skal litt mer til. Diagnosen skal settes av spesialister, og triptaner bør ikke gis til personer som ikke har migrene. Slipper hodepinen ved bruk av Paracet og Ibux, så har man ikke migrene. Mange sier de behandles meg nettopp det- Paracet og Ibux.

Skrevet
Anonym bruker skrev (PÃ¥ 24.7.2025 den 21.54):

Den gangen jeg prøvde imigran så hadde den rød trekant, men det kan godt ha blitt endret

Jeg tror det har det. Maxalt smeltetablett hadde rød trekant når jeg begynte  med de. og den har den ikke nå lenger.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Fordi det ikke er en diagnose som bør settes av fastlege. Menge som «bare» har hodepine ofte av andre grunner får diagnosen, og det er helt feil. Migrene er ikke hodepine ofte. Det skal litt mer til. Diagnosen skal settes av spesialister, og triptaner bør ikke gis til personer som ikke har migrene. Slipper hodepinen ved bruk av Paracet og Ibux, så har man ikke migrene. Mange sier de behandles meg nettopp det- Paracet og Ibux.

Klart det beste hadde vært å fått gå til spesialist med en gang, men desverre så er ikke systemet sånn.

Skrevet

Rød trekant betyr jo ikke annet enn at man skal utvise stor forsiktighet ved kjøring. Det er ikke nødvendigvis ulovlig å kjøre.

For meg er det skumlere å kjøre med et anfall enn å ta en tablett mens jeg kjører. For én av mine auraer er at jeg blir brått stuptrøtt. Så trøtt at øynene går i kryss og jeg kan sovne stående, om så. Tar jeg en tablett, går auraen over, jeg unngår anfall og hjernen fungerer normalt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Klart det beste hadde vært å fått gå til spesialist med en gang, men desverre så er ikke systemet sånn.

Systemet er faktisk sånn. Men fastleger setter diagnosen selv likevel. For det er kortere ventetid

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Systemet er faktisk sånn. Men fastleger setter diagnosen selv likevel. For det er kortere ventetid

Jeg ventet 1 år på å få time ril nevrolog.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ventet 1 år på å få time ril nevrolog.

Og etter den timen ble jeg sendt i retur til fastlegen med beskjed om at jeg fikk bra nok behandling av fastlegen.

Skrevet

Som de andre sier her, virker ikke den ene så virker kanskje en annen type. Jeg har brukt zomig i mange år, gikk så over til maxalt. Brukte først smeltetabletten, men den ble jeg veldig kvalm av. Fikk så vanlig tablett og den fungerer best for meg.

Imigran har jeg også prøvd, nesespray, men den fungerte ikke i det hele tatt. Mens en av venninnene mine har best effekt av den. 

Jeg har heller aldri tatt MR eller CT. Det avdekker uansett ikke migrene, utelukker kun andre ting. Hvis medisin fungerer så er det migrene, derfor holder det hvis du tikker av på alle kriterier for migrene. 

Datteren min fikk barnemigrene diagnostisert på akkurat samme måte. Da var det ikke fastlegen som diagnostiserte, han henviste henne videre til sykehuset hvor hun fikk diagnosen. Men da var hun gammel nok til å kunne beskrive smertene og hvordan de oppførte seg (forskjell på litt vondt i hode og migreneanfall).

Anonymkode: 55ac5...124

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (PÃ¥ 25.7.2025 den 14.29):

Fordi det ikke er en diagnose som bør settes av fastlege. Menge som «bare» har hodepine ofte av andre grunner får diagnosen, og det er helt feil. 

Dette er ikke riktig. Det er faktisk omvendt: Mange med migrene har ikke fått diagnosen, fordi legene tolker kriteriene for strengt.  

Endret av Kalevala
Omformulert

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...