Gå til innhold

Smerter overalt og tenker prøve ut Lavkarbo-"dietten" da jeg har lest det kan hjelpe meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gode tips å komme med når jeg tenker gå over til lavkarbo kosthold? 

Matplaner mm

Jeg har selvsagt og googlet endel, men kanskje noen kan hjelpe meg litt dos and donts :D

takker så mye på forhold. Og ja jeg trenger gå ned 10 kg i tillegg. Jeg er 50 år 

Anonymkode: f0d42...930

Skrevet

Spis ren mat, kutt ut alt ultraprossesert, ikke tenk så mye på karbohydrater første ukene.

Spis kjøtt, fulg, fisk, frukt og grønt. Første ukene ville inkludert korn også.

De fleste blir mye bedre i kroppen av å kutte sukker, ultraprossert mat og hvitt hvetemel.

Gjør du det på denne måten slipper du mange av bivirkningene ved å hoppe rett på et strengt lavkarbokosthold, som hodepine.

Etter et par uker kan du kutte også korn, frukt med mye sukker og grønnsaker som vokser under jorden om du vil gå helt lavkarbo, men mange trenger ikke det.

Hilsen ei som er mye bedre i kroppen etter å ha begynt spise "grovt og grønt" og kutte ned på ultraprossesert mat.

Anonymkode: db184...17b

Skrevet

Meld deg inn i gruppa "Spør Thor" på Facebook. Thor Foseid har utarbeidet flere ulike kostplaner.

Anonymkode: 1c4eb...417

Skrevet

Det er vel ikke lavkarbo? Er det ikke ingen  sukker og ultraprosesert mat som er greia?

Et reumatisme kosthold. 

Anonymkode: 47eeb...780

Skrevet

Jeg synes det var kjekt å ha egne knekkebrød i hus, f eks av denne typen, blir litt porøse og du kan krydre de med salt, oregano eller hva som skal til for litt smak: pålegg er enklere, trikset er å ha noe å ha det på. 

https://eirinkristiansen.no/2015/07/07/mine-beste-knekkebrod/

Kjøp inn nøtter som du har i små poser i vesken, da har du nødløsning hvis du er på farta. 

Ellers synes jeg cottage cheese med bringebær, mandler og kanel funket bra ved litt dårlig tid, men sulten. 

Anonymkode: bb18a...754

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg synes det var kjekt å ha egne knekkebrød i hus, f eks av denne typen, blir litt porøse og du kan krydre de med salt, oregano eller hva som skal til for litt smak: pålegg er enklere, trikset er å ha noe å ha det på. 

https://eirinkristiansen.no/2015/07/07/mine-beste-knekkebrod/

Kjøp inn nøtter som du har i små poser i vesken, da har du nødløsning hvis du er på farta. 

Ellers synes jeg cottage cheese med bringebær, mandler og kanel funket bra ved litt dårlig tid, men sulten. 

Hvordan oppbevarer du de?

Anonymkode: 7080d...529

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Meld deg inn i gruppa "Spør Thor" på Facebook. Thor Foseid har utarbeidet flere ulike kostplaner.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/alGLg4/ingeborg-senneset-advar-vennene-dine-kostholdseksperter-bruker-dine-plager-til-sin-fordel

Og fått massiv kritikk og påtale fra både helsemyndighetene og forbrukerrådet.

Anonymkode: a2b02...2a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan oppbevarer du de?

Jeg har bivoksduker, men du kan bruke det meste av bokser 😃 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har bivoksduker, men du kan bruke det meste av bokser 😃 

Plastbokser? Blir de ikke myke da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.7.2025 den 21.39):

Spis ren mat, kutt ut alt ultraprossesert, ikke tenk så mye på karbohydrater første ukene.

Spis kjøtt, fulg, fisk, frukt og grønt. Første ukene ville inkludert korn også.

De fleste blir mye bedre i kroppen av å kutte sukker, ultraprossert mat og hvitt hvetemel.

Gjør du det på denne måten slipper du mange av bivirkningene ved å hoppe rett på et strengt lavkarbokosthold, som hodepine.

Etter et par uker kan du kutte også korn, frukt med mye sukker og grønnsaker som vokser under jorden om du vil gå helt lavkarbo, men mange trenger ikke det.

Hilsen ei som er mye bedre i kroppen etter å ha begynt spise "grovt og grønt" og kutte ned på ultraprossesert mat.

Tusen Takk, ja dette har hjulpet tidligere ... Prøver dette i første omgang :D 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/alGLg4/ingeborg-senneset-advar-vennene-dine-kostholdseksperter-bruker-dine-plager-til-sin-fordel

Og fått massiv kritikk og påtale fra både helsemyndighetene og forbrukerrådet.

Fra slutten av artikkelen du linker til: "Generelt er denne artikkelen vinklet på en måte som fordreier sannheten og underslår informasjon. Alle som vil se hva som er sant og usant, bør bli medlem av Facebook-siden og selv se hva som medlemmene skriver."

Skrevet

Ta en haug med blodprøver på medi3 pluss hårprøve. De sender alt inn og da får du svar på hva du bør spise mer av, og hva du skal kutte ut. Slike prøver koster rundt 3-5000 men verdt det. Venninne gjorde dette grunner endimetriose og ble betydelig bedre

Anonymkode: b5859...e7e

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Fra slutten av artikkelen du linker til: "Generelt er denne artikkelen vinklet på en måte som fordreier sannheten og underslår informasjon. Alle som vil se hva som er sant og usant, bør bli medlem av Facebook-siden og selv se hva som medlemmene skriver."

Slutten du snakker om er ikke en del av det som er skrevet, det er hans svar til det hele. Det glemte du å nevne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.7.2025 den 21.15):

Noen som har gode tips å komme med når jeg tenker gå over til lavkarbo kosthold? 

Matplaner mm

Jeg har selvsagt og googlet endel, men kanskje noen kan hjelpe meg litt dos and donts :D

takker så mye på forhold. Og ja jeg trenger gå ned 10 kg i tillegg. Jeg er 50 år 

Smerter overalt. Muskler og ledd? 50 år. Overgangsalder. Garantert. 

Anonymkode: 5609e...e52

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Slutten du snakker om er ikke en del av det som er skrevet, det er hans svar til det hele. Det glemte du å nevne. 

Det er underforstått av det er hans tilsvar, men jeg burde nevnt det også. Det er også tilsvar i gruppa til både helsemyndighetene og forbrukerrådet.

Jeg har selv prøvd dette kostholdet, og har aldri hatt det så bra som da jeg spiste slik, men dette er ingen diett, det er en livsstilsendring. Man bør følge prinsippene resten av livet, og det er det ikke alle som klarer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Smerter overalt. Muskler og ledd? 50 år. Overgangsalder. Garantert. 

Perimenopausen og fibromyalgi ...

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.7.2025 den 19.30):

Perimenopausen og fibromyalgi ...

HI

Les om det. Mange får Fibromyalgi diagnosen feilaktig. Du kan ha alle overgangsalder plager også i perimenopausen. Kanskje du får god hjelp av hormonbehandling. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Les om det. Mange får Fibromyalgi diagnosen feilaktig. Du kan ha alle overgangsalder plager også i perimenopausen. Kanskje du får god hjelp av hormonbehandling. 

Fikk fibromyalgi diagnosen i 2016, etter egentlig mange år med plager. Hadde da en fantastisk lege som satte denne over en periode med ulike plager på ca. 10 år. Har lest om denne jevnlig siden da, og kjenner meg veldig igjen. Periomenpasusen mistenker jeg startet under korona med kraftige blødninger. Jeg tenkte det var bivirkninger på koronavaksine da. Men etterhvert hoppet jeg over mensen og tenkte overgangsalder. Før ferien hadde jeg ett par-fem episoder med hetebølger. Alle disse kom samtidig som jeg stod i psykisk og fysisk stress. Så vanskelig å si hva er hva. Etter ferien bestemte jeg meg for å ta vare på helsa. Så skal prøve å lese meg litt opp nå :) På hormonbehandling. Takk skal du ha 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fikk fibromyalgi diagnosen i 2016, etter egentlig mange år med plager. Hadde da en fantastisk lege som satte denne over en periode med ulike plager på ca. 10 år. Har lest om denne jevnlig siden da, og kjenner meg veldig igjen. Periomenpasusen mistenker jeg startet under korona med kraftige blødninger. Jeg tenkte det var bivirkninger på koronavaksine da. Men etterhvert hoppet jeg over mensen og tenkte overgangsalder. Før ferien hadde jeg ett par-fem episoder med hetebølger. Alle disse kom samtidig som jeg stod i psykisk og fysisk stress. Så vanskelig å si hva er hva. Etter ferien bestemte jeg meg for å ta vare på helsa. Så skal prøve å lese meg litt opp nå :) På hormonbehandling. Takk skal du ha 

Ja enig.
Veldig vanskelig å vite hva som er hva. Håpløst! Og sliter med det samme selv, som du skjønner. Vet bare at norske leger er generelt dårlige på kvinnesykdommer og hormonbehandling. De sier de jo til og med selv. Har vært plaget i mange år og har derfor lest og lært meg en hel del på egen hånd.  Lykke til😍

Skrevet

når du sier at du har smerter over alt så er det jo legen du må gå til

Skrevet
lilletrille 24 skrev (6 timer siden):

når du sier at du har smerter over alt så er det jo legen du må gå til

Får ikke noe hjelp av min nye lege, står i kø for å bytte til en annen..... :S 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Om du har fibromyalgi ville jeg bestilt time hos noen som kan muskler og skjellett.

Her står det litt om de forskjellige yrkesgruppene som har utdannelse i bare muskel og skjellett, de kan mye mer om dette enn den allmennpraktiserende legen.

https://norklinikken.no/hvilken-terapeut-skal-jeg-velge/

Vi vet jo at det eneste som hjelper mot fibromyalgi er trening, men fordi kroppen er så vond er det greit med hjelp i opptreningen, av noen som kan dette.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Om du har fibromyalgi ville jeg bestilt time hos noen som kan muskler og skjellett.

Her står det litt om de forskjellige yrkesgruppene som har utdannelse i bare muskel og skjellett, de kan mye mer om dette enn den allmennpraktiserende legen.

https://norklinikken.no/hvilken-terapeut-skal-jeg-velge/

Vi vet jo at det eneste som hjelper mot fibromyalgi er trening, men fordi kroppen er så vond er det greit med hjelp i opptreningen, av noen som kan dette.

Tusen Takk, skal sjekke ut dette. Jeg trener og løper jevnlig ❤️ 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hmm....

Skrevet
lilletrille 24 skrev (24 minutter siden):

Hmm....

Hmm hva?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...