Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange skriver at dette er en ekstra tung dag. Og det er det selvsagt. Men de pårørende og de som ble rammet har det vondt alle dager i året, ikke bare den ene dagen. 
Folk skriver at de tenker ekstra på dette i dag. De skriver det fordi de ser andre skrive det. Så er det glemt like fort. 
I morgen tenker ingen på det.  
De rammede står i dette år etter år. 
Tror ingen kan være i nærheten av å sette seg inn i hva de opplevde på øya. Jeg er så forundret over at de klarte å søke sammen, hjelpe hverandre osv. Jeg vet ikke selv hva jeg hadde gjort. Hadde nok blitt som en kanin. En som bare la meg ned og ble drept. 

Anonymkode: 6d10d...912

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mange skriver at dette er en ekstra tung dag. Og det er det selvsagt. Men de pårørende og de som ble rammet har det vondt alle dager i året, ikke bare den ene dagen. 
Folk skriver at de tenker ekstra på dette i dag. De skriver det fordi de ser andre skrive det. Så er det glemt like fort. 
Tror ingen kan være i nærheten av å sette seg inn i hva de opplevde på øya. Jeg er så forundret over at de klarte å søke sammen, hjelpe hverandre osv. Jeg vet ikke selv hva jeg hadde gjort. Hadde nok blitt som en kanin. En som bare la meg ned og ble drept. 

Jeg tror neppe du sitter på noe fasit i det du hevder her 

Skrevet

Jeg tenker ofte på de unge menneskene som ble jaget som om det var jakt. 
Jeg tenker på frykten og traumene. At jeg skriver noe i dag i some betyr ikke at det er glemt resten av året. Utøya var en enorm tragedie uten sidestykke. 
Jeg tenker at dette kan skje igjen. At MINE unger kan være ofre for et sykt menneske. 
22 juli har endret meg som menneske. Helt ærlig. 
Mine tanker går til de etterlatte. Jeg vet at de er takknemlige for at folk ikke glemmer. 
Og vi må ikke bli historieløse. Nordmenn er tillitsfulle, vårt samfunn er først og fremst «vi stoler på deg». 
Det skal vi være stolte av. Samtidig så ser vi jo at verdens utagerende galskap får sterkere fotfeste i Norge. Det skremmer på flere nivåer. 

Skrevet
Tante Hufsa skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker ofte på de unge menneskene som ble jaget som om det var jakt. 
Jeg tenker på frykten og traumene. At jeg skriver noe i dag i some betyr ikke at det er glemt resten av året. Utøya var en enorm tragedie uten sidestykke. 
Jeg tenker at dette kan skje igjen. At MINE unger kan være ofre for et sykt menneske. 
22 juli har endret meg som menneske. Helt ærlig. 
Mine tanker går til de etterlatte. Jeg vet at de er takknemlige for at folk ikke glemmer. 
Og vi må ikke bli historieløse. Nordmenn er tillitsfulle, vårt samfunn er først og fremst «vi stoler på deg». 
Det skal vi være stolte av. Samtidig så ser vi jo at verdens utagerende galskap får sterkere fotfeste i Norge. Det skremmer på flere nivåer. 

Får virkelig håpe at noe sånt aldri skjer igjen. Husker jeg hørte om hendelsen kvelden det skjedde og synes det var helt grusomt. Men å vokne dagen etter til å skru på nyhetene om det store antallet draper var helt forferdelig. Tror jeg satt inne å såg på nyhetene i ei uke i strekk. 
Når det gjaldt gjerningsmann er jeg glad han var alene om det og var norsk. At det ikke skulle bli noe hat mot innvandrere som mange trodde i starten. 
Tenker på de foreldrene som gikk rundt på Sundvollen og letet etter sine barn, på lister og ventet på nye busser og de aldri kom. 
Og ikke minst på mediene som filmet og intervjuet ungdommene som sto i et sjokk av traume. De burde blitt skånet for det. 
Typisk Norge er at det ble lovet hjelp til alle og det var ikke måte på hvor godt ivaretatt de kule bli. Slik er alle når de selv er følelsesmessig påvirket. Men når livet går videre til de som ikke er direkte berørt blir de glemt. Det er veldig mange ungdommer, foreldre og pårørende som ikke fikk adekvat hjelp. 
At det finnes gale folk der ute - ja. 
Synes også synd på moren til morderen som ble sendt rett på psykiatrisk avd og fikk hele livet sitt og sønnen brettet ut i mediene i årevis etter. Hun isolerte seg i skam frem til hun døde. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (21 minutter siden):

Jeg tror neppe du sitter på noe fasit i det du hevder her 

Fasit på hva? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Helt utrolig hva man kan klare å kritisere.

Anonymkode: 53211...72a

Skrevet
33 minutes ago, Anonym bruker said:

Jo merke- og høytidsdager er vondere enn andre dager

Anonymkode: 5f5cf...09e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jo merke- og høytidsdager er vondere enn andre dager

Anonymkode: 5f5cf...09e

Det er det absolutt. Men håper storsamfunnet ser de resten av året også. Det er ekstremt tøft å være en så stor sorg, og det kan være ekstra tøft å bli eksponert i mediene også. 
Første årene så gruet de seg til dagen, også fordi det ble mye media dekning. 

Skrevet

Det er det absolutt. Men håper storsamfunnet ser de resten av året også. Det er ekstremt tøft å være en så stor sorg, og det kan være ekstra tøft å bli eksponert i mediene også. 
Første årene så gruet de seg til dagen, også fordi det ble mye media dekning. 

Så su klager på at folk og media bryr seg for mye, og du klager på at folk bryr seg for lite....

Skrevet

Det at man søker sammen og viser omsorg på merkedager betyr ikke at man glemmer dem resten av året. 

Jeg har selv mistet et barn, og sorgen er med meg hver time, hver dag. Likevel går hverdagen sin gang og jeg setter utrolig stor pris på venner og familie som sender meg ekstra omtanke på merkedagene. At de ikke gråter over mitt tap på daglig basis er bare bra. 

Anonymkode: 4b619...f25

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Så su klager på at folk og media bryr seg for mye, og du klager på at folk bryr seg for lite....

Klager ikke, det kalles refleksjon. Altså ha flere tanker i hodet på engang 

Skrevet

Det at man søker sammen og viser omsorg på merkedager betyr ikke at man glemmer dem resten av året. 

Jeg har selv mistet et barn, og sorgen er med meg hver time, hver dag. Likevel går hverdagen sin gang og jeg setter utrolig stor pris på venner og familie som sender meg ekstra omtanke på merkedagene. At de ikke gråter over mitt tap på daglig basis er bare bra. 

Kan jeg spør hvor gammelt barnet ditt ble? 
Ja, jeg ser absolutt den. Synes bare det er så trist at så mange av de rammede på utøya ikke fikk den hjelpen de ble lovet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kan jeg spør hvor gammelt barnet ditt ble? 
Ja, jeg ser absolutt den. Synes bare det er så trist at så mange av de rammede på utøya ikke fikk den hjelpen de ble lovet. 

Jeg skjønner ikke hva alderen har å si. Vi har et barn for lite, og for oss har hjelpeapparatet vært til stede fra første dag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Forferdelig vondt å lese at du har mistet barnet ditt. Min søster har også mistet barnet sitt, og hele familien er sterkt preget. Det er kort tid siden, og sorg er vondt. Så er det dette med å ha en normal. Å ha rutiner og hverdag for å komme seg gjennom og videre. Det er viktig. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva alderen har å si. Vi har et barn for lite, og for oss har hjelpeapparatet vært til stede fra første dag. 

Trenger ikke svare hvis du ikke ønsker. Spurte bare fordi min søster opplevde å miste barnet sitt, og vet hvor grusomt det er. Vi fikk også hjelp fra dag en. Er veldig glad for det. Men ang utøya så var det ikke alle som fikk. Men klart, når det handler om tusenvis av pårørende som presser et allerede presset system så falt en del ut. Kommer an på hvor i landet en bor også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Får virkelig håpe at noe sånt aldri skjer igjen. Husker jeg hørte om hendelsen kvelden det skjedde og synes det var helt grusomt. Men å vokne dagen etter til å skru på nyhetene om det store antallet draper var helt forferdelig. Tror jeg satt inne å såg på nyhetene i ei uke i strekk. 
Når det gjaldt gjerningsmann er jeg glad han var alene om det og var norsk. At det ikke skulle bli noe hat mot innvandrere som mange trodde i starten. 
Tenker på de foreldrene som gikk rundt på Sundvollen og letet etter sine barn, på lister og ventet på nye busser og de aldri kom. 
Og ikke minst på mediene som filmet og intervjuet ungdommene som sto i et sjokk av traume. De burde blitt skånet for det. 
Typisk Norge er at det ble lovet hjelp til alle og det var ikke måte på hvor godt ivaretatt de kule bli. Slik er alle når de selv er følelsesmessig påvirket. Men når livet går videre til de som ikke er direkte berørt blir de glemt. Det er veldig mange ungdommer, foreldre og pårørende som ikke fikk adekvat hjelp. 
At det finnes gale folk der ute - ja. 
Synes også synd på moren til morderen som ble sendt rett på psykiatrisk avd og fikk hele livet sitt og sønnen brettet ut i mediene i årevis etter. Hun isolerte seg i skam frem til hun døde. 

Moren var jo psykisk syk lenge før dette. 
Da hun gikk med han i magen omtalte hun ham som Djevelen eller noe slikt. Han fikk ingen god oppvekst og manglet tilknytning. BV sviktet totalt. Han var i systemet flere ganger pga bekymringer. Fagfolk konkluderte jo at det var dårlige med trygge rammer hjemme, likevel ble han sendt hjem til en psykisk syk mor som i følge henne sugde livet ut av henne. 
Dette skriver jeg ikke for å sverte moren, men hun var syk, hele livet/store deler av voksenlivet. 
Samfunnet sviktet barnet Anders. Det er umulig å si om han ville blitt det monsteret han er om han fikk psykisk trygghet som barn. Når det er sagt han soner sin straff og det er bra, for han er en farlig mann. 
Likevel må jeg kunne si at oppveksten hans var stygg, og det er vel konkludert med at det sviktet i alle instanser. 
Det har vært flere milelange reportasjer som dekker opp dette med hans oppvekst og hvordan han fra veldig liten viste tegn på manglende sosial trygghet. 
Budskapet hans er en gal manns verk, jeg støtter ikke på noen måte dette. MEN, det må være mulig å diskutere hvordan samfunnet muligens har bidratt til å skape det monsteret han ble. 

Skrevet

Tror mange tenker ofte på dette fortsatt jeg. Det var et angrep på demokratiet og alle ungdommer med en politisk spire. Så selv om det ikke kan sammenliknes med å miste noen på øya, så er det ingen som ikke kunne la seg berøre. Det at det markeres på årsdagen betyr ikke at det er glemt ellers i året. 

Anonymkode: 35f0d...3be

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvem er du som dømmer andre? Du bare synser. Vi markerer 22.juli. og ja, folk tenker på det ellers også.  Nei, de skriver det ikke fordi andre gjør det.  Skjønner ikke tankegangen din. 

Anonymkode: a48ff...0fd

Skrevet

Jeg tror neppe det er glemt alle andre dager enn 22. juli!!

Selv tenker jeg faktisk på det ganske ofte!!

Anonymkode: ec3f6...b79

Skrevet

Hvem er du som dømmer andre? Du bare synser. Vi markerer 22.juli. og ja, folk tenker på det ellers også.  Nei, de skriver det ikke fordi andre gjør det.  Skjønner ikke tankegangen din. 

Anonymkode: a48ff...0fd

Hvem dømmer jeg egentlig? Og synser? Du synser vel også når du skriver at «folk tenker på det» Det er staten/ systemet som ikke tenker på de pårørende ellers i året, hvorfor får de da avslag på hjelp? 

Skrevet

Hvem dømmer jeg egentlig? Og synser? Du synser vel også når du skriver at «folk tenker på det» Det er staten/ systemet som ikke tenker på de pårørende ellers i året, hvorfor får de da avslag på hjelp? 

Du skriver i hi at i morgen tenker ingen på det. Ikke prøv å innbill oss at det er staten du tenker på. 

Skrevet

Du skriver i hi at i morgen tenker ingen på det. Ikke prøv å innbill oss at det er staten du tenker på. 

Oss? 🤣 Skjønner du har lyst på en opphetet krangel og diskusjon. Sola kan bli for mye til mange 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Oss? 🤣 Skjønner du har lyst på en opphetet krangel og diskusjon. Sola kan bli for mye til mange 

Oida. Dette ble litt dumt, syns du ikke? Du skriver én ting i hi, når du får motbør så modererer du deg. Det er greit, men stå nå for det du selv skriver. 

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Admin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...