Anonym bruker Skrevet 23. juli #101 Skrevet 23. juli Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Det kommer jo an på livsiyuasjon og livssyn. Noen mener at alle er ansvarlige for seg selv. At det er urettferdig at de som ikke er syke skal betale for andres sykdom og behandlinger. Andre igjen er opptatt av fellesskapet og at det ikke skal være ulikheter. Har man dårlig økonomi og svakere helse har man fort et annet syn enn noen med god økonomi og sterk helse. Anonymkode: 68685...3c6 Og barnløse synes det er urettferdig at de skal betale for andres unger. I et sivilisert samfunn som tar vare på alle, så er Norge sitt system det beste formatet. De med god økonomi og sterk helse nyter og godt av godene i det norske velferdsystemet, selv om de kanskje ikke er så mye syke. Det er ikke noe mer urettferdig for de enn det er for andre som heller ikke bruker alle deler av systemet. Anonymkode: 61125...85e
Anonym bruker Skrevet 23. juli #102 Skrevet 23. juli 13 minutes ago, Anonym bruker said: Og barnløse synes det er urettferdig at de skal betale for andres unger. I et sivilisert samfunn som tar vare på alle, så er Norge sitt system det beste formatet. De med god økonomi og sterk helse nyter og godt av godene i det norske velferdsystemet, selv om de kanskje ikke er så mye syke. Det er ikke noe mer urettferdig for de enn det er for andre som heller ikke bruker alle deler av systemet. Anonymkode: 61125...85e For oss i Norge så er det nok lett å synes at det norske systemet er det beste da det er dette vi er oppdratt i og vant til (jeg er mest enig i den norske modellen bare så det er sagt) Men snakker man med amerikanere feks så synes de det høres helt for j ut. At det høres ut som vi er Sovjet at staten skal styre dette. Anonymkode: 68685...3c6
Anonym bruker Skrevet 23. juli #103 Skrevet 23. juli Anonym bruker skrev (19 minutter siden): For oss i Norge så er det nok lett å synes at det norske systemet er det beste da det er dette vi er oppdratt i og vant til (jeg er mest enig i den norske modellen bare så det er sagt) Men snakker man med amerikanere feks så synes de det høres helt for j ut. At det høres ut som vi er Sovjet at staten skal styre dette. Anonymkode: 68685...3c6 Det er fordi de ikke skjønner systemet., de bare ser det de må betale i skatt. De amerikanerene som forstår systemet. og de som har opplevd systemet selv synes det er fantastisk. Anonymkode: 61125...85e
Anonym bruker Skrevet 23. juli #104 Skrevet 23. juli Anonym bruker skrev (18 timer siden): Norge er best i verden på akuttmedisin. men det er for lav bemanning på sykehusene og for lange køer. lav bemanning og lange køer fører til overarbeidet helsepersonell som er farlig i seg selv. Da skjer det svikt og feil. Pasientene blir dårligere av å stå i kø. Når man reiser til utlandet har man reiseforsikring, da dekkes det godt opp. Du må bare være fornøyd med helse Norge, helt til den dagen du trenger hjelp og må vente i 9 mnd på å komme til. Være sykmeldt i mellomtiden, kanskje sykmeldt etter en operasjon og havne på AAP - da får nok pipa en annen lyd Anonymkode: dad8a...4c7 Samtidig er vi heldige som har muligheten til betalt sykemelding ett helt år, deretter stønad i 3 år, før en uførstønad (selv om de kan bli bedre, er det bedre enn ingenting). Ikke mange land som har det samme sikkerhetsnettet. Jeg er én av de som har gått denne veien og kom meg ut i jobb igjen før aap var over og jeg ville fått ufør. Jeg fant en jobb som jeg kanskje klarer å stå i en stund, men skulle det ikke gå, blir jeg i hvert fall ikke satt på gata. Jeg har flere kroniske sykdommer jeg kunne fått raskere og bedre hjelp for, men til syvende og sist, så er vi her i Norge, med vårt offentlige helsevesen, heldigere stilt enn mange andre. Anonymkode: e27e0...092
Anonym bruker Skrevet 23. juli #105 Skrevet 23. juli Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Samtidig er vi heldige som har muligheten til betalt sykemelding ett helt år, deretter stønad i 3 år, før en uførstønad (selv om de kan bli bedre, er det bedre enn ingenting). Ikke mange land som har det samme sikkerhetsnettet. Jeg er én av de som har gått denne veien og kom meg ut i jobb igjen før aap var over og jeg ville fått ufør. Jeg fant en jobb som jeg kanskje klarer å stå i en stund, men skulle det ikke gå, blir jeg i hvert fall ikke satt på gata. Jeg har flere kroniske sykdommer jeg kunne fått raskere og bedre hjelp for, men til syvende og sist, så er vi her i Norge, med vårt offentlige helsevesen, heldigere stilt enn mange andre. Anonymkode: e27e0...092 At vi er bedre stilt enn mange andre er helt sikkert, og det er vi takknemlige for. Poenget er jo at det kan være bedre, køene kan bli kortere, bemanningen kan bli bedre, medisinene kan bli billigere… osv osv. Det er bra. Men det er ikke bra nok. Norge er ett av verdens rikeste land, og helsevesenet får veldig lite ressurser Anonymkode: ee7c8...ce0
Anonym bruker Skrevet 23. juli #106 Skrevet 23. juli Anonym bruker skrev (2 minutter siden): At vi er bedre stilt enn mange andre er helt sikkert, og det er vi takknemlige for. Poenget er jo at det kan være bedre, køene kan bli kortere, bemanningen kan bli bedre, medisinene kan bli billigere… osv osv. Det er bra. Men det er ikke bra nok. Norge er ett av verdens rikeste land, og helsevesenet får veldig lite ressurser Anonymkode: ee7c8...ce0 Poenget i tråden er ikke det du har hengt deg opp i. Poenget i tråden er at Norge har verdens beste offentlige helsevesen. Mye kan og bør bli bedre, men det er ingen land som kan måle seg med oss når det gjelder totalen. Anonymkode: 66460...fde
Anonym bruker Skrevet 23. juli #107 Skrevet 23. juli 2 minutes ago, Anonym bruker said: Det er fordi de ikke skjønner systemet., de bare ser det de må betale i skatt. De amerikanerene som forstår systemet. og de som har opplevd systemet selv synes det er fantastisk. Anonymkode: 61125...85e Det er jo ikke slik at amerikanere ikke skjønner sitt eget beste. (selv det virker som mange på forumet her tror det) Jeg kjenner nordmenn som har flyttet til USA og blitt amerikanske, og som ikke for alt i verden ønsker det norske systemet, som synes det amerikanske er mye bedre. Så det er nok igjen veldig livs- og personavhengig. Noen fasit finnes ikke (det ser man jo fra flere av kommentarene i denne tråden) Anonymkode: 68685...3c6
Anonym bruker Skrevet 23. juli #108 Skrevet 23. juli 21 minutes ago, Anonym bruker said: At vi er bedre stilt enn mange andre er helt sikkert, og det er vi takknemlige for. Poenget er jo at det kan være bedre, køene kan bli kortere, bemanningen kan bli bedre, medisinene kan bli billigere… osv osv. Det er bra. Men det er ikke bra nok. Norge er ett av verdens rikeste land, og helsevesenet får veldig lite ressurser Anonymkode: ee7c8...ce0 Det kan helt klart bli bedre uten tvil, men Norge bruker faktisk store ressurser på helse. Mest av alle i Norden og på topp blant OECD landene. Det er ikke alltid det er hvor mye penger man har som betyr noe, men også hvordan de brukes Anonymkode: 68685...3c6
Anonym bruker Skrevet 23. juli #109 Skrevet 23. juli Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det er jo ikke slik at amerikanere ikke skjønner sitt eget beste. (selv det virker som mange på forumet her tror det) Jeg kjenner nordmenn som har flyttet til USA og blitt amerikanske, og som ikke for alt i verden ønsker det norske systemet, som synes det amerikanske er mye bedre. Så det er nok igjen veldig livs- og personavhengig. Noen fasit finnes ikke (det ser man jo fra flere av kommentarene i denne tråden) Anonymkode: 68685...3c6 Jeg sa ingenting om at de ikke skjønner sitt eget beste. Anonymkode: 61125...85e
Anonym bruker Skrevet 23. juli #110 Skrevet 23. juli 3 minutes ago, Anonym bruker said: Jeg sa ingenting om at de ikke skjønner sitt eget beste. Anonymkode: 61125...85e Sorry da, omformulerer meg: det er ikke slik at de fleste amerikanere ikke forstår sitt eget system. Anonymkode: 68685...3c6
Anonym bruker Skrevet 23. juli #111 Skrevet 23. juli Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Sorry da, omformulerer meg: det er ikke slik at de fleste amerikanere ikke forstår sitt eget system. Anonymkode: 68685...3c6 Det sa jeg heller ikke. Hvis du ikke klarer å lese det jeg skriver, så er det ingen vits diskutere det med deg heller. Anonymkode: 61125...85e
Anonym bruker Skrevet 23. juli #112 Skrevet 23. juli 13 minutes ago, Anonym bruker said: Det sa jeg heller ikke. Hvis du ikke klarer å lese det jeg skriver, så er det ingen vits diskutere det med deg heller. Anonymkode: 61125...85e Du skriver: "Det er fordi de ikke skjønner systemet., de bare ser det de må betale i skatt. De amerikanerene som forstår systemet. og de som har opplevd systemet selv synes det er fantastisk." Så hvordan det kan leses anderledes enn at du mener at mange amerikanere ikke forstår sitt eget system er vanskelig å skjønne? Eller skjønner du ikke selv hva du skriver? Anonymkode: 68685...3c6
Anonym bruker Skrevet 23. juli #113 Skrevet 23. juli Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Det er jo ikke slik at amerikanere ikke skjønner sitt eget beste. (selv det virker som mange på forumet her tror det) Jeg kjenner nordmenn som har flyttet til USA og blitt amerikanske, og som ikke for alt i verden ønsker det norske systemet, som synes det amerikanske er mye bedre. Så det er nok igjen veldig livs- og personavhengig. Noen fasit finnes ikke (det ser man jo fra flere av kommentarene i denne tråden) Anonymkode: 68685...3c6 Men nordmenn i USA vil jo ha nok penger til å ha en god forsikring, hvis ikke hadde de flyttet tilbake til Norge, så hvordan de opplever systemet, sier ikke noe om hvor godt det er for folk flest. Anonymkode: 1340d...8dd
Anonym bruker Skrevet 23. juli #114 Skrevet 23. juli Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Du skriver: "Det er fordi de ikke skjønner systemet., de bare ser det de må betale i skatt. De amerikanerene som forstår systemet. og de som har opplevd systemet selv synes det er fantastisk." Så hvordan det kan leses anderledes enn at du mener at mange amerikanere ikke forstår sitt eget system er vanskelig å skjønne? Eller skjønner du ikke selv hva du skriver? Anonymkode: 68685...3c6 Det norske systemet selvfølgelig, ikke det amerikanske systemet... Anonymkode: 61125...85e
Anonym bruker Skrevet 23. juli #115 Skrevet 23. juli 2 minutes ago, Anonym bruker said: Det norske systemet selvfølgelig, ikke det amerikanske systemet... Anonymkode: 61125...85e De fleste av de skjønner det norske systemet Anonymkode: 68685...3c6
Anonym bruker Skrevet 23. juli #116 Skrevet 23. juli 8 minutes ago, Anonym bruker said: Men nordmenn i USA vil jo ha nok penger til å ha en god forsikring, hvis ikke hadde de flyttet tilbake til Norge, så hvordan de opplever systemet, sier ikke noe om hvor godt det er for folk flest. Anonymkode: 1340d...8dd Som jeg skrev så er det veldig livs- og personavhengig hva man synes er det beste systemet Anonymkode: 68685...3c6
Anonym bruker Skrevet 23. juli #117 Skrevet 23. juli Anonym bruker skrev (5 minutter siden): De fleste av de skjønner det norske systemet Anonymkode: 68685...3c6 Hjelpes altså. Anonymkode: 61125...85e
Anonym bruker Skrevet 23. juli #118 Skrevet 23. juli Det norske helsevesenet er bra, men det burde vært mye mye bedre, med tanke på hva det koster oss. Finland og Sverige har mye bedre og mer effektivt helsevesen enn det norske. Det sier i hvert fall de som vet noe om dette. De tror jeg på. Det er typisk norsk å være kostbar og ineffektiv, på alle områder. Anonymkode: c92c1...732
Anonym bruker Skrevet 23. juli #119 Skrevet 23. juli Spiller liten rolle hva de har i andre land, mange land er overbefolket og har dårligere økonomi enn Norge. Poenget er at helsehjelpen og akuttmedisin i Norge er god. Men det er for lange ventetider. De europeiske sykehusene har et godt samarbeid og noen avdelinger er bedre i andre land. Haukeland f eks har ekspertisen på brannskader, mens Rikshospitalet har de beste avdelingene når det gjelder hjerte. Enkelte hjertepasienter blir sendt til Sverige. Kommer helt an på forskning og hva de har der som vi ikke har her. Enkelte medisiner er lovlig i andre land, men ikke i Norge. Noen pasienter i Norge får vedtak på medisiner fra utlandet, da de ikke har effekt av de som er lovlig her. Min far er en av de som får medisin fra utlandet, det er ikke ulovlig i Norge, men de skriver den ikke ut her. Ting er ikke svart hvitt. I land de har gratis tannhelse, har de kanskje dyrere barnehage. Mye er bra i England, men der borte har de ikke minstepris på barnehage og heller ikke barnetrygd, til gjengjeld er det ingen skatt og avgifter på barneklær og utstyr. Slik er det over hele verden. Norge er et av få land som har så lang fødselspermisjon. I usa er det 6 uker, til gjengjeld har de lavere skatt. Man får ikke pose og sekk noen steder Anonymkode: dad8a...4c7
Admin Skrevet 24. juli #120 Skrevet 24. juli Tråden er ryddet for brukerangrep og brukerdebatt. Admin
Anonym bruker Skrevet 24. juli #121 Skrevet 24. juli Anonym bruker skrev (23 timer siden): I Norge har vi fått beskjed om å vente til den sprekker for da letter trykket og smertene blir mindre. (Og så etter ørten runder ble det lagt inn dren). I Tyrkia fikk sønnen xylocain dryppet i øret for instant smertebehandling, antibiotika og beskjed om å komme tilbake dagen etter om det fortsatt var vondt. Du må gjerne forsvare Norge som ett fantastisk land når det kommer til helsevesen, og det er bra på mange måter, men med enkle grep kan man gjøre ting så mye mye bedre, på alle plan Anonymkode: ee7c8...ce0 Vi bruker mindre antibiotika i Norge enn i de fleste andre land. Det skyldes hverken at helsevesenet er dårlig eller gjerrig, men at vi reduserer faren for oppblomstring av antibiotika resistente bakterier. En restriktiv holdning til antibiotikabruk er av tingene som gjør norsk helsevesen bedre enn i mange andre land. Anonymkode: dcb06...ea9
Anonym bruker Skrevet 24. juli #122 Skrevet 24. juli Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi bruker mindre antibiotika i Norge enn i de fleste andre land. Det skyldes hverken at helsevesenet er dårlig eller gjerrig, men at vi reduserer faren for oppblomstring av antibiotika resistente bakterier. En restriktiv holdning til antibiotikabruk er av tingene som gjør norsk helsevesen bedre enn i mange andre land. Anonymkode: dcb06...ea9 Lokal antibiotika er da sjeldent ett like stort problem som bredspektret antibiotika. Anonymkode: ee7c8...ce0
Anonym bruker Skrevet 24. juli #123 Skrevet 24. juli Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Lokal antibiotika er da sjeldent ett like stort problem som bredspektret antibiotika. Anonymkode: ee7c8...ce0 Lokalt antibiotikum kan også skape resistens. Anonymkode: 75c2b...265
Anonym bruker Skrevet 24. juli #124 Skrevet 24. juli Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Lokalt antibiotikum kan også skape resistens. Anonymkode: 75c2b...265 Jada. Kan. Men det er ikke like «skummelt» som å dytte på med bredspektret antibiotika over en lav sko hver gang man er litt pjusk. Poenget var at de startet behandling med en gang istedenfor at ett lite barn skulle gå med smerter som var uutholdelige. Anonymkode: ee7c8...ce0
Anonym bruker Skrevet 24. juli #125 Skrevet 24. juli Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jada. Kan. Men det er ikke like «skummelt» som å dytte på med bredspektret antibiotika over en lav sko hver gang man er litt pjusk. Poenget var at de startet behandling med en gang istedenfor at ett lite barn skulle gå med smerter som var uutholdelige. Anonymkode: ee7c8...ce0 Selv om bredspektret antibiotika er verre, er fortsatt antibiotikasalve en del av problemet og derfor skal man også være restriktiv med den. Ørebetennelse er ofte forårsaket av virus så ikke alltid rett å starte behandling med en gang. Det hjelper i så fall ikke og gjør ikke at man får mindre smerter. Anonymkode: 75c2b...265
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå