Gå til innhold

Ja, vi har et fantastisk helsevesen i Norge. Verdens beste...

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg forteller om min opplevelse. Du har en annen. Det er greit. Så kan man jo heller stiller spørsmålstegn ved hvorfor ikke lik sykdom gir lik behandling. I ett så rikt land som Norge. Nei her skal vi bare være takknemlig og nikke og bukke, uavhengig av hva slags hjelp vi får, fordi andre har det verre 

Anonymkode: ee7c8...ce0

Det er ingen som sier at det ikke bør bli bedre helsevesen i Norge.

Men kan du nevne ett land hvor det er bedre offentlig helsevesen?

Anonymkode: 68685...3c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du til stadighet opplever å ikke bli tatt seriøst av helsevesenet så må du nesten se litt på din egen formidlingsevne, for jeg kjenner ingen som har opplevd så mye feilbehandling som du forteller om her. Og jeg har selv fire barn.  

Anonymkode: 66460...fde

Mener du det du sier? Seriøst? Pasientenes formidlingsevne som er «problemet» ?! Dette gjaldt mitt tredje barn, forresten. Men det spiller vel ingen rolle, for man må ha minst fire barn som deg for å kunne være «likeverdig» i en diskusjon …

jeg blir paff faktisk, hvis du virkelig er en oppegående mor med fire barn som presterer å legge ut en sånn kommentar 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 7aa7e...c08

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvis du til stadighet opplever å ikke bli tatt seriøst av helsevesenet så må du nesten se litt på din egen formidlingsevne, for jeg kjenner ingen som har opplevd så mye feilbehandling som du forteller om her. Og jeg har selv fire barn.  

Nå ramsa jeg opp en haug med andre mennesker jeg kjenner da. Jeg har heldigvis ikke så uflaks at ulykke rammer meg annenhver dag. Jeg har opplevd god behandling også, for all del. Jeg påpeker bare at ting kan bli bedre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Har du hengt deg opp? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei her skal vi bare være takknemlig og nikke og bukke, uavhengig av hva slags hjelp vi får, fordi andre har det verre 

Tvert imot. Vi skal kreve og forlange, og for all del ikke utvise verken takknemlighet eller ydmykhet for hjelpen vi mottar. Hvis vi mener vi vet bedre enn legen, skal legen behandle oss slik vi synes er best (fordi tanta til kusina til bikkja til naboen har erfaring med akkurat den behandlingsmetoden), men det er selvsagt legen som skal ta ansvaret. Vi skal slippe å ta et snev av ansvar for vår egen helse, og når vi løper ned helsetjenesten med alle våre banale issues, så skal de stå klare til å ta imot oss til alle døgnets tider, mens de hehandler oss som de primadonnaene vi tross alt er. Fordi vi fortjener det.

Anonymkode: 8cdfd...14e

Skrevet

Man vil alltid ha enkelt historier uavhengig av hvor godt helsevesen man har.
Jeg tenker litt at så lenge enkelt historier får medieoppslag, og ikke hvor råttent helsevane er på generelt basis er det et "bevis" på at det faktisk ikke er så ille.

Dette i tillegg til den rangeringen flere andre her sikter til

Anonymkode: 1bddc...a47

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Er ikke noe eksempel på noe bedre i dette innlegget du linker til heller.

Er som med veier, mange sier at det er så mye bedre veier i utlandet men ingen klarer å si land med bedre (og nei det betyr ikke at veiene i Norge er bra nok, akkurat som med helsevesenet)

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Hvorfor ? Svarte chat gpt feil? 

Anonymkode: dad8a...4c7

Den har ikke nevnt Storbritannia med et ord men nevner semiprivate Sveits.. 

Anonymkode: da617...b13

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Er ikke noe eksempel på noe bedre i dette innlegget du linker til heller.

Er som med veier, mange sier at det er så mye bedre veier i utlandet men ingen klarer å si land med bedre (og nei det betyr ikke at veiene i Norge er bra nok, akkurat som med helsevesenet)

Sveits. Om du er så opphengt i ett eksempel 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Man vil alltid ha enkelt historier uavhengig av hvor godt helsevesen man har.
Jeg tenker litt at så lenge enkelt historier får medieoppslag, og ikke hvor råttent helsevane er på generelt basis er det et "bevis" på at det faktisk ikke er så ille.

Dette i tillegg til den rangeringen flere andre her sikter til

Anonymkode: 1bddc...a47

Hvis det faktisk stemmer at det er 250.000 mennesker i helsekø så er det ikke godt nok. Ja det er bra, men ikke godt nok. Ingen har påstått at helsevesenet ikke er bra. Vi sier bare at det ikke er godt nok gitt de midlene landet faktisk sitter på 

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Sveits har ikke gratis offentlig helsevesen som vi har i Norge, så det er ikke sammenlignbart

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Sveits har ikke gratis offentlig helsevesen som vi har i Norge, så det er ikke sammenlignbart

Åkey. Så Norge har best. Så bra. Men det kan fortsatt bli bedre. 

Mener folk helt oppriktig at vi skal ta til takke med godt nok?

Skrevet
7 minutes ago, Anonym bruker said:

Åkey. Så Norge har best. Så bra. Men det kan fortsatt bli bedre. 

Mener folk helt oppriktig at vi skal ta til takke med godt nok?

Nei det er det ingen som har sagt, alle som skriver her sier at det bør bli bedre. Det er den klagingen om at andre har det så mye bedre jeg og andre konfronterer

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Avhenger av hvilket år det gjelder. 

Men følgende land har kommet bedre ut i enkelte kartlegginger. Sveits, Japan, Island, Andorra av alle steder, Sverige har vært, Spania. Alt avhenger av hvilke kriterier og hvilke sykdommer som ligger bak hvem som er best i klassen. Norge har vi høy dekning av vaksinasjon som drar opp resultatet vårt i enkelte. Tyskland f eks trekkes det ned at de har en helseforsikring, samt omsorg oftere går via privat. Norge har ikke like god dekning hvis du tar med tannhelse som en del av forventet offentlig helsevesen. 

Men utfordringene i Norge er knyttet til ventetid, samt utfordringer med kommunikasjon i og med vi har todelt (kommune og stat). Vi er ikke like gode på kroniske sykdommer som akutt, altså bedre på hjerteinfarkt enn hjertesvikt for å nevne et eksempel. Vi har god dekning for befolkningen, likeverdig tilgang, i hvert fall på papiret. 

Anonymkode: b3f55...2f5

Skrevet
16 minutes ago, Anonym bruker said:

Avhenger av hvilket år det gjelder. 

Men følgende land har kommet bedre ut i enkelte kartlegginger. Sveits, Japan, Island, Andorra av alle steder, Sverige har vært, Spania. Alt avhenger av hvilke kriterier og hvilke sykdommer som ligger bak hvem som er best i klassen. Norge har vi høy dekning av vaksinasjon som drar opp resultatet vårt i enkelte. Tyskland f eks trekkes det ned at de har en helseforsikring, samt omsorg oftere går via privat. Norge har ikke like god dekning hvis du tar med tannhelse som en del av forventet offentlig helsevesen. 

Men utfordringene i Norge er knyttet til ventetid, samt utfordringer med kommunikasjon i og med vi har todelt (kommune og stat). Vi er ikke like gode på kroniske sykdommer som akutt, altså bedre på hjerteinfarkt enn hjertesvikt for å nevne et eksempel. Vi har god dekning for befolkningen, likeverdig tilgang, i hvert fall på papiret. 

Endelig noen som nevner noen land😀
Island, Sverige og Spania kan vi sammenligne oss med, samme med Nederland. Og de har nok ganske lik stanard som Norge; bedre på noe og ikke så bra på annet. Og igjen det norske helsevesenet er ikke bra nok det er mye som må gjøres bedre.
Japan, Sveits og Andorra har vel ikke "gratis" helsevesen på samme måte som de andre landene og Norge. De er vel ganske likt som Tyskland  hvor det kreves forsikring. 
Enig at tannhelse ordningen i Norge ikke er bra nok og at det burde gå under ordinært helesevesen og denne ekstra kostnaden har vi råd til å ta i dette landet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Endelig noen som nevner noen land😀
Island, Sverige og Spania kan vi sammenligne oss med, samme med Nederland. Og de har nok ganske lik stanard som Norge; bedre på noe og ikke så bra på annet. Og igjen det norske helsevesenet er ikke bra nok det er mye som må gjøres bedre.
Japan, Sveits og Andorra har vel ikke "gratis" helsevesen på samme måte som de andre landene og Norge. De er vel ganske likt som Tyskland  hvor det kreves forsikring. 
Enig at tannhelse ordningen i Norge ikke er bra nok og at det burde gå under ordinært helesevesen og denne ekstra kostnaden har vi råd til å ta i dette landet.

Ja, men hva er gratis/offentlig dekket? Egenandel, reise, trygdeavgift på lønn. Er da helseforsikringen dyrere hvis den også inkluderer tannhelse? Hva hjelper det å ha gratis helsevesen hvis du dør i køen. Det kunne blitt realiteten til min pappa. Akutt operasjon hvor nytt anfall kan ha dødelig utfall, 4 mnd ventetid. 

Det er jo et problem det. Ventetid. Enkeltskjebner blir rammet av ventetiden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja, men hva er gratis/offentlig dekket? Egenandel, reise, trygdeavgift på lønn. Er da helseforsikringen dyrere hvis den også inkluderer tannhelse? Hva hjelper det å ha gratis helsevesen hvis du dør i køen. Det kunne blitt realiteten til min pappa. Akutt operasjon hvor nytt anfall kan ha dødelig utfall, 4 mnd ventetid. 

Og feilbehandling.

Det finnes vel ingen andre yrker hvor man forventer at man skal være skjerpet og klar i over ett døgn av gangen, og jobbe 60 timer i uka, annet enn for legene. Det er jo dømt til å gå gæernt 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sveits? De har et bra utbygt offentlig helsevesen som er bedre enn Norge?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Og feilbehandling.

Det finnes vel ingen andre yrker hvor man forventer at man skal være skjerpet og klar i over ett døgn av gangen, og jobbe 60 timer i uka, annet enn for legene. Det er jo dømt til å gå gæernt 

Ja, det er uheldig. Kan klø seg noen ganger over prioriteringer. F eks en sykepleier må vaske ned rom etter pasient, fordi legen ikke rakk å skrive ut før renhold var ferdig for dagen. Så da skal sykepleier vaske ned rom, ta i mot nye, hente vann til en her og der, svare bekymret familie OG samtidig finne rom til å dele ut medisiner. Helst uten å gjøre feil. Når vi har mangel på helsepersonell, hvorfor er det ikke logisk å sette inn støttepersonell som kan håndtere alle de funksjonene rundt slik at de kan bruke tiden sin på det som er profesjonen deres? Kanskje vi unngår leger som tar livet sitt og sykmeldte sykepleiere? 

Mye er fantastisk med helsevesen, men for de som opplever noe annet, er det ikke fantastisk. Det er ekstra belastning når «det er så bra», hvis du er en av de uheldige. Enten feilbehandling, i kø, med «feil» diagnose eller behov for den medisinen som ikke ble dekket. 

Artikkelen i denne tråden er jo til og med en forutsett operasjon, sånn sett nesten litt sprøtt at det skal være mulig å havne i en slik knipe. Det er jo ikke 15 ekstra benbrudd pga bussulykke, da kan en forstå at det blir utfordring å planlegge. 

Skrevet
55 minutes ago, Anonym bruker said:

Sveits? De har et bra utbygt offentlig helsevesen som er bedre enn Norge?

Sveits har ikke gratis offentlig helsevesen som i Norge, så det er ikke sammelignbart

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Om vi har det riktige helseformaet er jo en egen diskusjon, og det er ikke sikkert at vi har det.

Snakker mye med tyskere i jobb og de sier at de hadde foretrukket å ha den norske. Som en sa "dere kan jo faktisk velge å ha forsikring eller ikke, det kan ikke vi." og det har hen jo rett. 

Hvilket format som er det "beste" om det er det norske, det tyske eller det amerikanske kommer veldig an på livssituasjonen til den enkelte borger. 
I Norge har vi jo "valgt" at det skal være mer eller mindre likt for alle uansett økonomi eller status, men om det er det beste formatet vet jeg ærlig talt ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Om vi har det riktige helseformaet er jo en egen diskusjon, og det er ikke sikkert at vi har det.

Snakker mye med tyskere i jobb og de sier at de hadde foretrukket å ha den norske. Som en sa "dere kan jo faktisk velge å ha forsikring eller ikke, det kan ikke vi." og det har hen jo rett. 

Hvilket format som er det "beste" om det er det norske, det tyske eller det amerikanske kommer veldig an på livssituasjonen til den enkelte borger. 
I Norge har vi jo "valgt" at det skal være mer eller mindre likt for alle uansett økonomi eller status, men om det er det beste formatet vet jeg ærlig talt ikke.

Hvordan kan like vilkår for alle ikke være det beste formatet?

Skrevet
20 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvordan kan like vilkår for alle ikke være det beste formatet?

Det kommer jo an på livsiyuasjon og livssyn. Noen mener at alle er ansvarlige for seg selv. At det er urettferdig at de som ikke er syke skal betale for andres sykdom og behandlinger. Andre igjen er opptatt av fellesskapet og at det ikke skal være ulikheter. Har man dårlig økonomi og svakere helse har man fort et annet syn enn noen med god økonomi og sterk helse.

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det er klart at det er det beste formatet, men det betyr ikke at det er så bra som det burde og kunne vært,

Anonymkode: 61125...85e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...