Gå til innhold

Ja, vi har et fantastisk helsevesen i Norge. Verdens beste...

Anbefalte innlegg

Skrevet
35 minutes ago, Anonym bruker said:

Veldig enig med deg. Mitt barn fikk akutt hjertesvikt grunnet bivirkninger av medisin. Legen sendte oss hjem, og det ble tatt feilvurderinger. Vi stolte på legen da vi selv ikke er helsepersonell. Smertene ble større og vi måtte krangle med AMK for å få ny time. Ventet i 7 timer før det var ledig time. Endte med luftambulanse og vi holdt på å mistet barnet vårt. Det gikk heldigvis bra. Hadde vi stolt på legen så hadde vi ikke hatt barnet vårt lengre. 
Så alt er ikke bra i Norge. Vi liker å tro vi er verdens beste, men voner ikke det 

Anonymkode: dad8a...4c7

Igjen hvilke land har et bedre offentlig helsevesen?

Anonymkode: 68685...3c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
28 minutes ago, Anonym bruker said:

Topp 10 offentlige helsevesen i verden (2025, rangert):

Norge – Universell dekning, høy kvalitet, lav pasientbetaling, sterke helseresultater.

Danmark – Effektivt, kort ventetid, høy tilfredshet.

Sveits – Hybridmodell, men med svært høy kvalitet og pasientsikkerhet.

Sverige – Sterk dekning, men litt lengre ventetider enn Danmark.

Finland – God dekning og innovativ digital helse.

Tyskland – Sterkt offentlig system med valgfrihet og høy kapasitet.

Nederland – Universell tilgang gjennom private forsikringsselskap i offentlig regulert system.

Australia – “Medicare” gir god tilgang og kvalitet.

Canada – Universell dekning, men ofte kritisert for lange ventelister.

Frankrike – Høy kvalitet, men noe byråkratisk og dyrt å drifte.

Her er Norge er rangert som nr 1, så heller ikke AI fant noe bedre?

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Norge er et rikt land med få innbyggere. Vi har råd. Men det handler om viljen. 
Lytt til de som jobber i helsevesenet, de kjenner hvor skoen trykker. Og det handler ikke om at de er overbemannet. Det er mangel på sykepleiere og færre søker seg til studiet, grunnet overbelastning på jobb 

Vi kan ikke pøse ubegrenset med penger inn i helsevesenet, vi kan ikke pøse ubegrenset med penger i noe.

Ja, Norge er et rikt land som har mye penger på bok, men bruker vi blindt av dette vil jo landet gå under pga inflasjon, den norske krona vil miste all verdi 

Vi er også som du sier et lite land med få innbyggere, det er faktisk en grense for hvor mange årsverk vi kan ha i et offentlig helsevesen.

Men, det er klart ting kan gjøres bedre, det er alltid ting som kan gjøres bedre.

Anonymkode: 9755d...9c9

Skrevet
15 minutes ago, Anonym bruker said:

Norge er langt nede på lista når det gjelder ventetid. Når folk blir syk og trenger hjelp, trenger de hjelp der og da. 
Når folk sliter psykisk og trenger behandling, er det flere steder opptil 1 år ventetid på psykolog. Mange får også avslag. Dette fører til unødvendige lange sykmeldinger. 
Vi skal ikke tåle den urett som ikke rammer oss selv. Når det gjelder artikkelen der ei dame må leve med sterke smerter i 6 mnd er ikke det holdbart. 

Topp 10 land med kortest ventetid i offentlig helsevesen (rangerte):

Sveits – Effektiv organisering og høy kapasitet, nesten ingen ventetid.

Tyskland – Kort ventetid både for fastlege og spesialist.

Nederland – Gode ventetider, spesielt i primærhelsetjenesten.

Danmark – Sterkt fokus på ventetid i sykehus og behandling.

Finland – Relativt kort ventetid, men kan variere geografisk.

Norge – Moderat ventetid, spesielt i spesialisthelsetjenesten (men forbedret de siste årene).

Sverige – Gode helsetjenester, men lang ventetid på utredning og behandling.

Australia – Kort ventetid i akutt helsehjelp, men kan være lang for planlagt kirurgi.

Frankrike – Kort ventetid hos fastleger, men kan være tregt til spesialister i enkelte områder.

Canada – Universell dekning, men lang ventetid, særlig til spesialister og operasjoner.

🔍 Oppsummert:

Tyskland og Sveits er blant de beste for raske helsetjenester.

Norden har gode tjenester, men noen utfordringer med ventetid – særlig Sverige og tidvis Norge.

Canada scorer lavt på ventetid, til tross for ellers godt system.

Du drar frem Tyskland, de har ikke offentlig gratis helsevesen på samme måte som Norge. I Tyskland må man ha  sykeforskring

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Hvilket land har et bedre fungerende helsevesen for alle sine innbyggere enn Norge?

Anonymkode: 66460...fde

Det må da kunne gå an å diskutere det uten å komme med sånne kommentarer.

Anonymkode: 61125...85e

Skrevet

Helsevesenet har sine svakheter. F.eks. antar de ikke at en 18-åring har blodpropp. Men når de finner ut av det var hjelpen upåklagelig.

Mor til en aktiv gutt. Vi har 7 bruddskader bark oss. Har sittet på akutten i Drammen i både 7 og 8 timer. Men når vi har kommet inn, har vi fått fantastisk hjelp. Og jeg har aldri blitt dømt. Har vært litt redd for det da vi hadde 4 av bruddskadene på et år. 

Anonymkode: c87f0...06a

Skrevet
18 minutes ago, Anonym bruker said:

Ikke når det er hele premisset HI har satt for tråden

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Diskusjonen er om Norge har verdens beste helsevesen eller ikke. Jeg stiller et svært enkelt spørsmål - hvilket land har et bedre OFFENTLIG helsevesen?

Skrevet
21 minutes ago, Anonym bruker said:

Diskusjonen er om Norge har verdens beste helsevesen eller ikke. Jeg stiller et svært enkelt spørsmål - hvilket land har et bedre OFFENTLIG helsevesen?

Det tror jeg ingen kan svare på, de klarer bare å si: "Norge dumt - andre bedre"

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Til å være ett av verdens beste land har vi en lang vei å gå når det kommer til helsetjenester. Jeg har jobbet 15 år i spesialisthelsetjenesten og vi gir ikke god helsehjelp så lenge plagene ikke følger læreboka. Har du akutt blindtarmbetennelse kan du få fjerna blindtarmen, eller bli sendt hjem med medisiner for uvi. Folk dør av feilbehandling altfor ofte. Folk dør i kø. Folk får ikke adekvat hjelp. 

Man må være frisk for å være syk i dette landet. 

For å bruke ett eget eksempel; opplevde på ferie i Tyrkia at ett av barna fikk ørebetennelse. Fra vi ringte forsikringen til vi var ferdig behandlet tok det 1 time og 20 minutter. Da ble vi hentet på hotellet (som lå 5 min i gangavstand fra sykehuset) tatt inn etter vi fylte inn skjemaer og kjørt hjem igjen etter vi fikk rett og rask behandling. 
I Norge har jeg sittet på legevakta på barn som har brukket krageben i 5 timer, fordi det var fullt. Det var etter vi hadde vært hos fastlegen og ventet 50 min på å komme inn…

Ja, man kan si mye positivt om helsevesenet i Norge, men det er faktisk mye kritikkverdig ute å går, som ikke skulle vært nødvendig i ett av verdens rikeste land 

Anonymkode: ee7c8...ce0

Det er da enda godt at Norge ikke bruker felles midler og ressurser på å HENTE folk som fint klarer å flytte på seg selv. Ærlig talt, det får være grenser for hvor primadonna man velger å være, selv som norsk.

Anonymkode: 8cdfd...14e

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Til å være ett av verdens beste land har vi en lang vei å gå når det kommer til helsetjenester. Jeg har jobbet 15 år i spesialisthelsetjenesten og vi gir ikke god helsehjelp så lenge plagene ikke følger læreboka. Har du akutt blindtarmbetennelse kan du få fjerna blindtarmen, eller bli sendt hjem med medisiner for uvi. Folk dør av feilbehandling altfor ofte. Folk dør i kø. Folk får ikke adekvat hjelp. 

Man må være frisk for å være syk i dette landet. 

For å bruke ett eget eksempel; opplevde på ferie i Tyrkia at ett av barna fikk ørebetennelse. Fra vi ringte forsikringen til vi var ferdig behandlet tok det 1 time og 20 minutter. Da ble vi hentet på hotellet (som lå 5 min i gangavstand fra sykehuset) tatt inn etter vi fylte inn skjemaer og kjørt hjem igjen etter vi fikk rett og rask behandling. 
I Norge har jeg sittet på legevakta på barn som har brukket krageben i 5 timer, fordi det var fullt. Det var etter vi hadde vært hos fastlegen og ventet 50 min på å komme inn…

Ja, man kan si mye positivt om helsevesenet i Norge, men det er faktisk mye kritikkverdig ute å går, som ikke skulle vært nødvendig i ett av verdens rikeste land 

Tror du det samme tilbudet gjelder for de fattigste av de fattige barna i Tyrkia? Eller gjelder det din privilegerte rumpe?

Ting kan absolutt bli bedre her hjemme.

Har du jobbet på legevakten? For det har jeg. Mens ditt barn satt med brukket kragebein kan det inn på baksiden ha dukket opp slag, hjerteinfarkt, sepsis, hodeskader osv. Da må ditt barn vente. Det du kan trøste deg med er at han som også sitter med brukket kragebein må vente like lenge som deg, selv om han tjener mange ganger det du gjør.

Anonymkode: fbc8c...e33

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tror du det samme tilbudet gjelder for de fattigste av de fattige barna i Tyrkia? Eller gjelder det din privilegerte rumpe?

Har du jobbet på legevakten? For det har jeg. Mens ditt barn satt med brukket kragebein kan det inn på baksiden ha dukket opp slag, hjerteinfarkt, sepsis, hodeskader osv. Da må ditt barn vente. Det du kan trøste deg med er at han som også sitter med brukket kragebein må vente like lenge som deg, selv om han tjener mange ganger det du gjør.

Norge er best i verden på akuttmedisin. 
men det er for lav bemanning på sykehusene og for lange køer. 
lav bemanning og lange køer fører til overarbeidet helsepersonell som er farlig i seg selv. Da skjer det svikt og feil. Pasientene blir dårligere av å stå i kø. 
Når man reiser til utlandet har man reiseforsikring, da dekkes det godt opp. 
Du må bare være fornøyd med helse Norge, helt til den dagen du trenger hjelp og må vente i 9 mnd på å komme til. Være sykmeldt i mellomtiden, kanskje sykmeldt etter en operasjon og havne på AAP - da får nok pipa en annen lyd 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

lav bemanning og lange køer fører til overarbeidet helsepersonell som er farlig i seg selv. Da skjer det svikt og feil. Pasientene blir dårligere av å stå i kø. 
Du må bare være fornøyd med helse Norge, helt til den dagen du trenger hjelp og må vente i 9 mnd på å komme til. Være sykmeldt i mellomtiden, kanskje sykmeldt etter en operasjon og havne på AAP - da får nok pipa en annen lyd 

Du sier at Norge ikke har verdens beste helsevesen - hvem har bedre?

Og jeg har opplevd både fantastisk hjelp når mitt barn ble dødssykt, og frustrerende helsekø når det ikke var akutt. Det er ingen som sier at det er perfekt eller alltid godt nok, vi sier bare at ingen er bedre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er da enda godt at Norge ikke bruker felles midler og ressurser på å HENTE folk som fint klarer å flytte på seg selv. Ærlig talt, det får være grenser for hvor primadonna man velger å være, selv som norsk.

Ja selvsagt! Men her snakket jeg om servicen de utviste i tillegg til korrekt og adekvat hjelp iløpet av de 35 minuttene vi tilbragte på akuttmottaket. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nå var dette ett offentlig sykehus med ett offentlig akuttmottak, så den privilegerte ræva mi var nok ikke alene. 

Legevakten her jeg bor er en vits. Det rushet du snakker om av pasienter som kommer inn bakveien eksisterer ikke her. Jeg har mer enn én gang sittet å observert at 5 stk sitter å prater mens telefonen ringer. Jeg har blitt tatt inn på «bakrommet» som eneste pasient og likevel måtte vente lenge. Jeg har såpass mange legevenner som faktisk har jobbet på legevakten her og de er enige om en ting, effektive er de ikke. Ingen vil ta de vaktene, men de må. Og når de blir overleger og slipper så er de overlykkelige. 
Jeg har vandra i korridoren der med så intense smerter at jeg holdt på å spy, mens 6 stk satt å spiste lunsj, istedenfor å gi meg en sprøyte smertestillende

Så nei. Helsevesenet her er faktisk ikke noe å skryte av. Verken i somatikken eller i psykiatrien. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja selvsagt! Men her snakket jeg om servicen de utviste i tillegg til korrekt og adekvat hjelp iløpet av de 35 minuttene vi tilbragte på akuttmottaket. 

Og du får nøyaktig det samme om du betaler for det i Norge. Du kan bare ikke sammenligne privat helsehjelp gjennom forsikringsselskap og et lands offentlige tilbud. Det må du da skjønne?

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Uansett hvor bra helsevesenet hadde vært så hadde det allt funnets enkeltskjebner, og hvilke land har et bedre offentlig helsevesen mener du?

Svært mange land har bedre helsevesen enn Norge, vi ligger langt nede på lista over det.

Anonymkode: 84375...5a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Svært mange land har bedre helsevesen enn Norge, vi ligger langt nede på lista over det.

Nevn ett land?

Skrevet
36 minutes ago, Anonym bruker said:

Det får du ved privat helsevesen i Norge også. Du kan ikke sammenligne forsikringsbehandling med offentlig

Skrevet
23 minutes ago, Anonym bruker said:

Kan du nevne 1 land i det minste? (Burde ikke være vanskelig for deg siden du sier svært mange land)

Skrevet

Det hadde jo hjulpet betraktelig på helsekøene om folk faktisk møtte til tildelte timer. Jeg husker ikke tallet på folk som ikke møtte på sykehuset til timene sine, men det var helt drøyt høyt. 
Det hadde også hjulpet om folk tok litt mer ansvar for egen helse. Folk vet hva som må til for å få en sterkere og sunnere kropp og bedre mental helse, men mange mener de skal kunne leve som de vil for deretter å bli sur når helsevesenet ikke kan hjelpe dem det sekundet de ber om hjelp.

Når man først sammenligner land så kunne det også vært interessant å se hvor ofte nordmenn kontakter helsevesenet for hjelp sammenlignet med borgere i andre land. Noe sier meg at nordmenn topper den statistikken…

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

Det er ingen som har sagt at det norske helsevesenet er perfekt. 

Men hvilke land har et bedre offentlig helsevesen enn Norge?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det får du ved privat helsevesen i Norge også. Du kan ikke sammenligne forsikringsbehandling med offentlig

Nei, jeg sammenligner behandlingen. 

som for øvrig er nøyaktig samme skillet i Norge. Går man privat får man en helt annen behandling for nøyaktig samme problem som hvis man går offentlig. Og hvorfor det? Fordi penger rår. De kan gi samme behandling offentlig, men de velger å la være. 

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

som for øvrig er nøyaktig samme skillet i Norge. Går man privat får man en helt annen behandling for nøyaktig samme problem som hvis man går offentlig. Og hvorfor det? Fordi penger rår. De kan gi samme behandling offentlig, men de velger å la være. 

Du sammenligner jo ikke samme opplevensen med behandling, når du sammenlig privat og offentlig

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hva mener du man får av behandling for ørebetennelse i Tyrkia som man ikke får i Norge? Hadde ikke ørebetennelser din blitt behandlet i Norge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...