Gå til innhold

Vi er på et leilighetshotell. Krav fra utleier.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aner ikke hva vi skal gjøre. 
Vi leier leilighet. På terrassen er det utemøbler. Og litt nedenfor er det også møbler. 
De er i grei stand men synlig godt brukt. 
Det var et voldsomt regnskyll og så ser vi at en pute på de ute har revnet. Vi aner ikke hva som har skjedd. På innsiden av puta ser vi at det er litt mugg, fremsiden er tydelig solbleket men ren. 
Nå krever utleier at vi kjøper nytt putesett til møblene. Snakk om 7-8 000,-
Jeg sier høflig at dette er vanlig slitasje og at insiden er jo muggen. Sofaen var ikke en gang i bruk da det revnet. Trolig har regnet slått så hardt på putene at det har gitt etter. 
Må presisere at dette er regntette puter og vi fikk beskjed at de kunne bare ligge ute. 

Nå får vi beskjed at vi ikke kan sjekke ut før dette er gjort opp. 
Bare å betale for å bli ferdig? Jeg synes det er drøyt men. 

Anonymkode: 7e793...30c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke betalt nei. Hvordan har dere booket?

Anonymkode: b5bed...38e

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ville ikke betalt nei. Hvordan har dere booket?

Anonymkode: b5bed...38e

Via deres nettsider. Et lite frittstående hotell. Gode tilbakemeldinger. 
Må jeg be om hjelp fra politiet for sjekke ut liksom? Føler litt jeg holdes som økonomisk gissel. Utsjekk i morgen men jeg vil bare reise nå. 
Mannen er heeeeelt lugn, slapp av vi har forhåndsbetalt og kan sjekke ut når vi vil. De kan jo ikke fysisk holde oss igjen. 

Skrevet

Ta mange bilder, pass på å få med mug og jeg ville ikke betalt for det der.

Krev å få se kvittering for når de er kjøpt. Uansett om dere hadde ødelagt den så kan han ikke kreve at dere skal betale for et helt nytt sett. 

Bestilte dere via Airbnb så ville jeg spurt dem. 

Skrevet
TheWitch skrev (Akkurat nå):

Ta mange bilder, pass på å få med mug og jeg ville ikke betalt for det der.

Krev å få se kvittering for når de er kjøpt. Uansett om dere hadde ødelagt den så kan han ikke kreve at dere skal betale for et helt nytt sett. 

Bestilte dere via Airbnb så ville jeg spurt dem. 

Tatt masse bilder. De må ha nytt sett fordi det blir fargeforskjell. 
Jeg sjekket med jurist i familien.
De sa at utleier kunne sende kravet via forsikring, for de må jo ha utleieforsikring. Da vil forsikringsselskap eventuelt kreve meg for egenandel. 

Skrevet

Du hører på din mann.

Anonymkode: 3ae65...102

Skrevet

Hadde aldri betalt det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Aner ikke hva vi skal gjøre. 
Vi leier leilighet. På terrassen er det utemøbler. Og litt nedenfor er det også møbler. 
De er i grei stand men synlig godt brukt. 
Det var et voldsomt regnskyll og så ser vi at en pute på de ute har revnet. Vi aner ikke hva som har skjedd. På innsiden av puta ser vi at det er litt mugg, fremsiden er tydelig solbleket men ren. 
Nå krever utleier at vi kjøper nytt putesett til møblene. Snakk om 7-8 000,-
Jeg sier høflig at dette er vanlig slitasje og at insiden er jo muggen. Sofaen var ikke en gang i bruk da det revnet. Trolig har regnet slått så hardt på putene at det har gitt etter. 
Må presisere at dette er regntette puter og vi fikk beskjed at de kunne bare ligge ute. 

Nå får vi beskjed at vi ikke kan sjekke ut før dette er gjort opp. 
Bare å betale for å bli ferdig? Jeg synes det er drøyt men. 

Det hadde jeg aldri gått med på. 

Anonymkode: 3139d...6b4

Skrevet

Godt å høre det er enighet. 
Ringte Forbrukerrådet og fikk noen nyttige tips. Jeg har bedt om oppgjør via forsikring og henvist til Forbrukerrådet. 
Så da skulle de gjøre det. 
Vi har nå reist hjem 

Skrevet

Vanlig slitasje og elde:
Leietaker er ikke ansvarlig for vanlig slitasje. Revnede puter etter solbleking, mugg og et kraftig regnskyll går normalt under “alminnelig bruk og elde”, ikke skadeverk eller uforsiktig bruk.

Utleiers instrukser:
Dere ble instruert om at putene kunne ligge ute, og det er ikke rimelig at dere skal bære ansvaret for at de da ble skadet av regn. Dette var ikke uaktsomt av dere.

Mugg og solbleking allerede til stede:
Dette viser at putene allerede var i dårlig forfatning. At en pute revner i kraftig vær er ikke noe dere nødvendigvis kunne ha forhindret.

Forholdsmessighet:
Å kreve 7–8000 kr for nye puter er høyt, særlig hvis møblene er “greit brukt”. Utleier kan i beste fall kreve en forholdsmessig kompensasjon, ikke at dere kjøper splitter nytt sett som forbedrer standarden.

⚖️

Juridisk sett

(basert på husleieloven):

§ 10-2 i husleieloven sier at leietaker skal behandle husrommet og inventaret “med tilbørlig aktsomhet”, men er ikke ansvarlig for skade som skyldes alminnelig slitasje eller elde.

§ 10-3 sier at utleier ikke kan holde tilbake depositum eller nekte utflytting uten gyldig grunn.

Hva bør du gjøre nå?

📸 Ta bilder av putene og møblene, spesielt:

Mugg

Solbleking

Revnet søm

Helheten (så man ser slitasjen)

📝 Svar skriftlig (høflig men tydelig), for eksempel:
Hei,
Vi forstår at det er uheldig at puten er revnet, men dette fremstår som normal slitasje og elde.
Putene er tydelig solbleket og mugne innvendig, og vi har fått beskjed om at de kunne ligge ute – noe vi har fulgt. Vi har ikke forårsaket skaden gjennom uaktsomhet eller feilbruk.
Derfor kan vi ikke se at det er grunnlag for at vi skal dekke kostnaden for nye puter. Vi ønsker å avslutte leieforholdet på ryddig måte i henhold til husleieloven.

⚖️ Hvis det blir mer press, kan du kontakte:

Husleietvistutvalget (HTU) – de tilbyr rask og rimelig hjelp i slike saker.

Leieboerforeningen hvis du er medlem, eller vurder å bli det.

💡 Skal dere bare betale?

Nei, ikke med en gang. Dette høres ut som et urimelig krav. Utleier kan ikke nekte utflytting med mindre dere nekter å levere nøkler – og de kan ikke lovlig kreve nypris for gamle puter som allerede var i dårlig stand.

Men – hvis dere vil “bli ferdige” og tenker at stresset ikke er verdt det, kan dere tilby et kompromiss, f.eks. en symbolsk sum (f.eks. 1000–1500 kr) uten å innrømme skyld, men det bør i så fall skje skriftlig og med kvittering på at saken da er avsluttet.

Anonymkode: d1201...394

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...