Gå til innhold

Ny sykkel til stort barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet på 12år må få ny sykkel. Hun hater å sykle. Virkelig hater det. Men hun har ikke noe valg. 
Syklen hun har hatt et altfor liten og hun har ikke bursdag før i november.

Det er dritt å bruke masse penger på noe hun ikke liker. Jeg vil egentlig kjøpe brukt, men vurderer ny for å få god hjelp i butikken.

Noen med tips, triks, eller støtte?

Hilsen frustrert mamma

Anonymkode: ebb61...186

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alternativ 1

Du går i butikken med barnet, prøver nye sykler og få råd om riktig størrelse osv., og kjøper tilsvarende brukt på finn

Alternativ 2

Dropp sykkelen hvis hun ikke vil - det går an å forflytte seg på andre måter, til fots, buss, EL sparkesykkel 

Anonymkode: cb8bc...437

Skrevet

El-sparkesykkel er jo et alternativ. 

Anonymkode: a790a...d4d

Skrevet

Hvorfor har hun ikke noe valg? Hvorfor må hun sykle?

Anonymkode: 60741...af4

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor har hun ikke noe valg? Hvorfor må hun sykle?

Jeg mener at sykling er noe man må beherske. Ikke elske, men beherske.

- og klassen drar på sykkeltur flere ganger i året. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

El-sparkesykkel er jo et alternativ. 

Anonymkode: a790a...d4d

Her vi bor er det 60/80 sone…

Skrevet
oslofrk skrev (31 minutter siden):

Jeg mener at sykling er noe man må beherske. Ikke elske, men beherske.

- og klassen drar på sykkeltur flere ganger i året. 

Men hun kan sykle? Da behersker hun det jo. 

Hun begynner vel på ungdomsskolen neste år eller så, ikke mye sykkelturer der er min erfaring.

Synes det er rart å skulle tvinge noen til å sykle

Skrevet

Greit å ha en sykkel, men det trenger ikke være en dyr sykkel. Sjekk kampanjer på XXL eller Biltema.

Ikke noe problem å kjøpe brukt heller, en liten damesykkel passer til en 12 åring, trenger ikke hjelp for å finne en rimelig sykkel.

Anonymkode: 7e16d...cfb

Skrevet

Jeg hadde heller kjøpt brukt enn på Biltema, i hvert fall. Vi kjøpte en til å ha på hytta, og den falt fra hverandre litt og litt i løpet av sommeren. 

Om du mener at hun trenger sykkel så skal du ikke bry deg om alle ‘hva med’ her inne. Det kommer vel som regel sykkelsalg på høsten, ellers så støtter jeg at du tar henne med på butikken for å sjekke hva slags type hun trenger/vil ha, og så sjekker Finn. 

Anonymkode: c8a70...30c

Skrevet

Jeg mener også alle barn/ ungdom bør ha sykkel. Elsparkesykkel, som noen foreslår, syns jeg ingen barn bør ha. 

Her sykler de mye på ungdomsskolen, både turer og i gymtimene, så her "må" man ha. Det er også langt å gå til ungdomsskolen for mange, så mange her sykler året rundt. 

Anonymkode: a2b36...655

Skrevet

Mål høyden hennes, det er det som gjelder. 

Men 24-tommers sykler passer ofte godt for barn i 8–12 års alder.

Hvis barnet er høyt for alderen (over 150 cm), kan man vurdere en 26-tommers ungdomssykkel.

Det viktigste er at barnet kan nå bakken med tærne når det sitter på setet, og lett når til styret og bremsene.

Anonymkode: 60902...3f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.7.2025 den 10.59):

Jeg hadde heller kjøpt brukt enn på Biltema, i hvert fall. Vi kjøpte en til å ha på hytta, og den falt fra hverandre litt og litt i løpet av sommeren. 

Om du mener at hun trenger sykkel så skal du ikke bry deg om alle ‘hva med’ her inne. Det kommer vel som regel sykkelsalg på høsten, ellers så støtter jeg at du tar henne med på butikken for å sjekke hva slags type hun trenger/vil ha, og så sjekker Finn. 

Anonymkode: c8a70...30c

Her har både mann og datter sykler fra Biltema.  Mannen sykler mye, så og si hver dag så lenge vær og føre (spesielt føre) passer til det.  Datter sykler minst en eller to ganger hver uke nå, men har syklet mye mer tidligere. Så begges sykler er godt brukt.  Hennes er over 5 år gammel og funker helt utmerket ennå.  

Anonymkode: a9c88...7ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...