Anonym bruker Skrevet søndag kl 09:07 #1 Skrevet søndag kl 09:07 Vi har noen venner som alltid skal låne utstyr av andre. De er høflige og venter alltid til utstyret ikke er i bruk av den som eier det. Likevel blir det mer styr med at utstyr må klargjøres til dem, settes frem om man ikke er hjemme eller at man må være hjemme. Og så hender det at man trenger dette selv plutselig og så har de det og er ikke hjemme. Forbruksvarer betaler de ikke for som bensin til motorsag osv. og de erstatter ikke ting som går i stykker fordi det mener det er tilfeldig at det gikk i stykker da de brukte det (selv om de gjerne har brukt det feil) De har knapt noe utstyr selv til hus og hage er er kjempefornøyd med hvor mye penger de sparer. De låner skiboks, tilhenger, gressklipper, hekksaks, alle typer verktøy osv. Vi har begynt å si nei til å låne om det er en sjanse for at vi kan trenge det selv, om vi er redd de bruker det feil eller det blir for styrete med overlevering. De er sur for de mener at når utstyret ikke er i bruk så kan de bruke det. Andre venner er ikke like flinke til å si nei, og nå er det en del som føler seg utnyttet og vennskap knaker. De som låner forstår ikke problemet. De mener at om de hadde hatt utstyr selv så hadde de villig lånt dette bort. Men de har ingenting... Noen andre som har slike venner eller familie? Er det mulig å opprettholde vennskapet? Vi merker jo at de som føler seg utnyttet trekker seg unna og vi merker at de som låner har laget litt avstand til oss fordi de mener vi er vanskelige og ikke er snill og delende siden vi ikke alltid sier ja til at de kan låne det de måtte ønske. Anonymkode: 25e92...cd7
Anonym bruker Skrevet søndag kl 09:31 #2 Skrevet søndag kl 09:31 Hva skal du med dem? Bare si nei og om de forsvinner så er det ikke et tap. Anonymkode: e4bb8...aed
Anonym bruker Skrevet søndag kl 09:32 #3 Skrevet søndag kl 09:32 Vi har det på samme måte med hytta vår. Nybygget, rett ved sjøen. Plutselig skal alle låne. «Hva gjør dere i uke 26 til 28 neste år? Eventuelt 30-32?» Bare neste sommer er det tre slektninger med familie som vil låne. Låne, ikke leie. Anonymkode: 97cb8...c15
Anonym bruker Skrevet søndag kl 09:36 #4 Skrevet søndag kl 09:36 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vi har det på samme måte med hytta vår. Nybygget, rett ved sjøen. Plutselig skal alle låne. «Hva gjør dere i uke 26 til 28 neste år? Eventuelt 30-32?» Bare neste sommer er det tre slektninger med familie som vil låne. Låne, ikke leie. Anonymkode: 97cb8...c15 Her må dere sette ned foten med engang. Anonymkode: 8ad0d...b55
Anonym bruker Skrevet søndag kl 09:45 #5 Skrevet søndag kl 09:45 Det vil alltid være noen som tar for seg, du gjør helt riktig i å sette grenser. Kan være vanskelig å lære seg det, mange har vokst opp med at folk liker deg hvis du er snill og grei. Kanskje en ikke er vant til at andre tar, men mer balansert deling og respekt for andres ting. Anonymkode: add31...ca1
Anonym bruker Skrevet søndag kl 10:22 #6 Skrevet søndag kl 10:22 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Vi har det på samme måte med hytta vår. Nybygget, rett ved sjøen. Plutselig skal alle låne. «Hva gjør dere i uke 26 til 28 neste år? Eventuelt 30-32?» Bare neste sommer er det tre slektninger med familie som vil låne. Låne, ikke leie. Anonymkode: 97cb8...c15 Det hadde jeg sagt klart ifra at ikke var aktuelt. Hytte investerer man i for å ha et tilgjengelig feriested hele tiden, at man kan være impulsiv og dra dit når som helst værmelding, tilfeldige fridager, hjemmekontor osv ligger tilrette. Leie ut noen uker i året kan man gjøre for å få en inntekt som bidrar til vedlikehold av stedet Man låner ikke ut til familie på den måten. Anonymkode: 4b0eb...49f
amandine Skrevet søndag kl 10:23 #7 Skrevet søndag kl 10:23 Nå har jo jeg veldig sansen for en sånn bytte og låne-økonomi, men det betinger jo at det er en balanse i det. Alle må bidra, ingen liker snyltere. Jeg låner gjerne ut vår hekksaks til naboen, så låner jeg deres motorsag i retur. Nå i sommer har jeg lånt vekk sirkelsagen min, og naboen tar min plen når de er hjemme og jeg er på hytta. Ikke noe problem. De trenger ikke kjøpe sag til sitt ene prosjekt når den står ubrukt i min garasje. Det er bare fint å låne bort. Men ikke hele tiden og ikke alltid samme vei. Dere må rett og slett bare si fra først som sist. Og når det gjelder dette venneparet, gjør dem oppmerksom på at låningen deres er belastende for mange vennskap.
Anonym bruker Skrevet søndag kl 10:29 #8 Skrevet søndag kl 10:29 amandine skrev (Akkurat nå): Nå har jo jeg veldig sansen for en sånn bytte og låne-økonomi, men det betinger jo at det er en balanse i det. Alle må bidra, ingen liker snyltere. Jeg låner gjerne ut vår hekksaks til naboen, så låner jeg deres motorsag i retur. Nå i sommer har jeg lånt vekk sirkelsagen min, og naboen tar min plen når de er hjemme og jeg er på hytta. Ikke noe problem. De trenger ikke kjøpe sag til sitt ene prosjekt når den står ubrukt i min garasje. Det er bare fint å låne bort. Men ikke hele tiden og ikke alltid samme vei. Dere må rett og slett bare si fra først som sist. Og når det gjelder dette venneparet, gjør dem oppmerksom på at låningen deres er belastende for mange vennskap. Jeg er enig, og ville sagt akkurat dette til venneparet. Vi har mye, men ikke alt. Venner og naboer har kanskje ting vi mangler. Så låning går begge veier. Det gjelder tjenester også. Mannen min er flink med motorer så da 16 åringen til naboen slet med sin motorsykkel hjalp selvfølgelig mannen min til med mekkingen i deres garasje, og da det kom et sinnsykt snøfall da mannen min var på jobbreise og jeg hadde skadet hånden freste de selvfølgelig vår gårdsplass. Så lenge ting går begge veier er det 100% uproblematisk å byttelåne og hjelpe hverandre. Det bør vennene til HI få høre. Anonymkode: 4b0eb...49f
Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:01 #9 Skrevet søndag kl 13:01 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vi har det på samme måte med hytta vår. Nybygget, rett ved sjøen. Plutselig skal alle låne. «Hva gjør dere i uke 26 til 28 neste år? Eventuelt 30-32?» Bare neste sommer er det tre slektninger med familie som vil låne. Låne, ikke leie. Anonymkode: 97cb8...c15 Hadde sagt at dere skal bruke hytten selv, at dere kommer til å leie den ut resterende uker, og at de gjerne må leie dersom de er interessert i det 😉 Anonymkode: 7d747...7b1
Anonym bruker Skrevet søndag kl 15:35 #10 Skrevet søndag kl 15:35 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Vi har det på samme måte med hytta vår. Nybygget, rett ved sjøen. Plutselig skal alle låne. «Hva gjør dere i uke 26 til 28 neste år? Eventuelt 30-32?» Bare neste sommer er det tre slektninger med familie som vil låne. Låne, ikke leie. Anonymkode: 97cb8...c15 Sånn oppførsel er så frekk. Så sier som hun over, sett ned foten med en gang. Anonymkode: a7925...4d6
Anonym bruker Skrevet søndag kl 16:54 #11 Skrevet søndag kl 16:54 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Vi har det på samme måte med hytta vår. Nybygget, rett ved sjøen. Plutselig skal alle låne. «Hva gjør dere i uke 26 til 28 neste år? Eventuelt 30-32?» Bare neste sommer er det tre slektninger med familie som vil låne. Låne, ikke leie. Anonymkode: 97cb8...c15 Hytte rett ved sjøen. Leie 30.000 pr uke. Kanskje de slutter å mase. Anonymkode: 5f640...686
Anonym bruker Skrevet søndag kl 17:05 #12 Skrevet søndag kl 17:05 Ville sagt om jeg dere med hytten at dere kommer til å benytte den hele sommeren. Frekt at de skal liksom reservere hytten deres. Anonymkode: 50145...eab
Anonym bruker Skrevet søndag kl 21:07 #13 Skrevet søndag kl 21:07 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ville sagt om jeg dere med hytten at dere kommer til å benytte den hele sommeren. Frekt at de skal liksom reservere hytten deres. Anonymkode: 50145...eab På den annen side står fryktelig mange hytter tomme nesten hele året, og opptar både areal og tar fra felles naturområder. Hytteeiere burde bli flinkere til å dele hvis de bruker hytta ute selv. Anonymkode: b9ed8...ad8
Anonym bruker Skrevet søndag kl 21:28 #14 Skrevet søndag kl 21:28 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): På den annen side står fryktelig mange hytter tomme nesten hele året, og opptar både areal og tar fra felles naturområder. Hytteeiere burde bli flinkere til å dele hvis de bruker hytta ute selv. Anonymkode: b9ed8...ad8 Er jo ikke felles naturområder. Det er jo timer de har kjøpt og betalt. Det koster mye å bygge seg hytte, og mye jobb. Om vi drar på ferie ønsker heller ikke vi å låne bort huset vårt til folk bare fordi vi ikke er der. Anonymkode: 6286d...039
Anonym bruker Skrevet søndag kl 21:30 #15 Skrevet søndag kl 21:30 Et tips er å si at saga er ødelagt, må repareres eller rett og slett si at noen andre har lånt den. Man kan også si at dere ønsker ikke låne bort utstyr, da det koster penger. Anonymkode: 6286d...039
Anonym bruker Skrevet søndag kl 21:31 #16 Skrevet søndag kl 21:31 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): På den annen side står fryktelig mange hytter tomme nesten hele året, og opptar både areal og tar fra felles naturområder. Hytteeiere burde bli flinkere til å dele hvis de bruker hytta ute selv. Anonymkode: b9ed8...ad8 Men hvorfor låne bort gratis? Det kommer jeg aldri til å gjøre selv. Vår hytte kan våre barn og foreldre bruke når vi ikke er der, men ingen andre Anonymkode: ca703...61f
Anonym bruker Skrevet søndag kl 22:06 #17 Skrevet søndag kl 22:06 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Er jo ikke felles naturområder. Det er jo timer de har kjøpt og betalt. Det koster mye å bygge seg hytte, og mye jobb. Om vi drar på ferie ønsker heller ikke vi å låne bort huset vårt til folk bare fordi vi ikke er der. Anonymkode: 6286d...039 Hytteutbyggingen i Norge er med rette under mye kritikk om dagen, nettopp fordi den innebærer tapt natur og nedbygging av naturområder som tidligere var tilgjengelig for alle. Det er en privatisering av norsk natur som pågår, til fordel for hytter som i altfor stor grad står mye tomme. Det er kritikkverdig, uansett hvor mye penger og jobb folk legger i hyttene sine. Anonymkode: b9ed8...ad8
Anonym bruker Skrevet søndag kl 23:05 #18 Skrevet søndag kl 23:05 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Hytteutbyggingen i Norge er med rette under mye kritikk om dagen, nettopp fordi den innebærer tapt natur og nedbygging av naturområder som tidligere var tilgjengelig for alle. Det er en privatisering av norsk natur som pågår, til fordel for hytter som i altfor stor grad står mye tomme. Det er kritikkverdig, uansett hvor mye penger og jobb folk legger i hyttene sine. Anonymkode: b9ed8...ad8 Det finnes mange turområder å gå på. Det er en annen diskusjon. Man kan ikke forvente å låne andres bolig og ta ferien der gratis. Om hyttefolk vil la hytta stå tom i en mnd i ferien er det opp til de. Mitt hus sto også tomt i noen uker, men ingen får lov å binder gratis for å feriere. Det som er vårt er vårt, og det bestemmer vi over. Vi hadde hytte da jeg var barn. Mine foreldre lånte bort hytta til familiebil slekt. Så lenge de tok ansvar og ryddet opp og vasket etter seg. En hytte vi alle har hatt nytte av. Anonymkode: 6286d...039
Anonym bruker Skrevet i går, 01:08 #19 Skrevet i går, 01:08 Å låne bort en trillebår en gang eller to kan man gjøre. Men da forventes det at naboen kjører sin egen. Å låne er jo snakk om bare et par ganger til man har kjøpslått eget. Det side folka gjør er å låne hele tiden for å slippe kjøpe selv Anonymkode: 6286d...039
Himmel og hav Skrevet i går, 12:10 #20 Skrevet i går, 12:10 Det Amandine sier er viktig. Gjensidighet. Er det ikke det så er det utnytting og det er det ingen som gidder i lengden. Særlig ikke når de leverer tilbake ting tomt for bensin og med ødelagte slitedeler.
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #21 Skrevet 22 timer siden Himmel og hav skrev (2 timer siden): Det Amandine sier er viktig. Gjensidighet. Er det ikke det så er det utnytting og det er det ingen som gidder i lengden. Særlig ikke når de leverer tilbake ting tomt for bensin og med ødelagte slitedeler. Enig! Min mann er håndverker og vi bytter tjenester. Hvis noen legger flis gratis for oss, så tar han jobben med å bytte bordkledning tilbake på deres hus. Det er vinn vinn. Men så er det mange som vil ha gratis tjenester av mannen min fordi han er faglært, flink og gjør en bra jobb. Men de tenker ikke på at han har ei fritid. Jeg kjenner også folk som er frisør, men ber de ikke klippe meg gratis - vennetjeneste. Jeg jobber med barn, men sitter ikke barnevakt fordi jeg er flink med barn Anonymkode: 6286d...039
Anonym bruker Skrevet 20 timer siden #22 Skrevet 20 timer siden Anonym bruker skrev (2 timer siden): Enig! Min mann er håndverker og vi bytter tjenester. Hvis noen legger flis gratis for oss, så tar han jobben med å bytte bordkledning tilbake på deres hus. Det er vinn vinn. Men så er det mange som vil ha gratis tjenester av mannen min fordi han er faglært, flink og gjør en bra jobb. Men de tenker ikke på at han har ei fritid. Jeg kjenner også folk som er frisør, men ber de ikke klippe meg gratis - vennetjeneste. Jeg jobber med barn, men sitter ikke barnevakt fordi jeg er flink med barn Anonymkode: 6286d...039 Folk kan være helt utrolige. Min pappa var håndverker og min mann siden. Jeg vil påstå det er en yrkesgruppe utrolig mange forventer bare skal stille opp for andre. Fullt forståelig at du ringer i panikk om det lekker vann utover kjøkkenet, men meste av mas var jo alle prosjekter folk satt i gang med, men er for gjerrig til å betale skikkelig for. Man må bare lære seg å si nei, folk får bare bli sure og fornærmet. Det er egentlig deres problem, selv om det er unødig ubehagelig for de rundt. Er veldig enig i tanken bak godt nok for de svina. Det er lov å si nei uten å gi en forklaring. Anonymkode: add31...ca1
Anonym bruker Skrevet 19 timer siden #23 Skrevet 19 timer siden Jeg hadde ikke giddet å lånt bort 24/7 dem får kjøpe di får kjøpe det selv Anonymkode: a6b09...c61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå