Gå til innhold

Hund som «glefser» ut av det blå.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig glad i hunder, passer gjerne, går tur med naboens eller familie om det trengs. Men har ikke egen hund, det går ikke med hverdagen min. Jeg er derfor ikke erfaren med hunder, men pleier å komme godt overens med de så lenge de er sånn passe lydige. 

Har en venn med hund, siste årene har hunden vært preget av en del sykdom og har blitt litt gretten. Før satt hun gjerne på fanget, mens nå kan hun ut av det blå snerre og glefse. Redd hun kan bite og vet ikke helt hvor jeg har henne. Men eier virker ikke helt til å se dette. Setter hunden på fanget og er vant til at jeg passer på. Litt usikker hva jeg skal gjøre eller si. Er ikke komfortabel med dette. Hva sier eller gjør man i en slik situasjon uten å fornærme noen? 

Anonymkode: 2f627...2fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Veldig glad i hunder, passer gjerne, går tur med naboens eller familie om det trengs. Men har ikke egen hund, det går ikke med hverdagen min. Jeg er derfor ikke erfaren med hunder, men pleier å komme godt overens med de så lenge de er sånn passe lydige. 

Har en venn med hund, siste årene har hunden vært preget av en del sykdom og har blitt litt gretten. Før satt hun gjerne på fanget, mens nå kan hun ut av det blå snerre og glefse. Redd hun kan bite og vet ikke helt hvor jeg har henne. Men eier virker ikke helt til å se dette. Setter hunden på fanget og er vant til at jeg passer på. Litt usikker hva jeg skal gjøre eller si. Er ikke komfortabel med dette. Hva sier eller gjør man i en slik situasjon uten å fornærme noen? 

Jeg ville tatt en ærlig prat med eier. Og si at du blir litt utrygg når hunden snerrer/glefser. Og rett og slett ta det derfra. Kanskje det er steder du må unngå å ta på hunden fordi det er ømt/vondt osv.  Det er innafor å si fra når man føler seg utrygg på en hund, særlig når den blir satt på fanget ditt. 

Anonymkode: 65c5d...153

Skrevet

Og jeg har forresten hund selv som har sine greier 😊 Jeg kan ikke bli fornærmet for folks frykt/usikkerhet. 

Skrevet

En hund som har vært preget av sykdom og har vondt kan begynne å reagere på den måten.

Samtidig,  dersom det er en eldre hund kan det også være demens, ja, hunder kam også få en versjon av det. Syns du skal snakke med eieren. 

Anonymkode: 96dec...724

Skrevet

Mange som aldri skulle hatt hund...

Anonymkode: d8c0f...05a

Skrevet

Setter på fanget? Regner med det da er en liten hund? Chihuahua? Denne rasen blir veldig sær med åra og hvis den har noe plager. Små hunder er ofte dominerende og sjefete, mer enn hos store hunder. 
Hunder som har plager tåler mindre og blir fort irritert. Du kan fint si at hun kan sette den ved siden av deg og ikke i fanget fordi den murrer på deg. Ærlig sak det. 

Vi har to hunder. En stor og en liten. Den store er så snill og gjør alt vi sier, men siden han er stor er folk ofte litt skeptisk. Han stiller seg bare opp og vil ha kos. Den lille er sjef og vil styre den store. Han prøver hvertfall, men vi tar han. 
Hvis hunden du har på fanget murrer på deg og du ikke klarer å si fra til eier, så sett den på plass og si nei på en bestemt måte.  Enten prøver den seg fordi han merker du er usikker på han, eller så er han sær og vil ha fred pga ubehag. 

Anonymkode: 99501...6d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville tatt en ærlig prat med eier. Og si at du blir litt utrygg når hunden snerrer/glefser. Og rett og slett ta det derfra. Kanskje det er steder du må unngå å ta på hunden fordi det er ømt/vondt osv.  Det er innafor å si fra når man føler seg utrygg på en hund, særlig når den blir satt på fanget ditt. 

Helt enig! Jeg blir ikke fornærmet om vi får besøk og noen er skeptisk på hunden. Har hatt diverse barnebursdager oppgjennom årene. Noen av barna kaster seg rundt hunden og koser med den, mens et barn satt forknytt i sofaen og begynte gråte fordi han var redd hunder. Da er min jobb å fjerne hunden fra stua, ikke prøve å eksponere barnet for hunden som er i selskap. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Setter på fanget? Regner med det da er en liten hund? Chihuahua? Denne rasen blir veldig sær med åra og hvis den har noe plager. Små hunder er ofte dominerende og sjefete, mer enn hos store hunder. 
Hunder som har plager tåler mindre og blir fort irritert. Du kan fint si at hun kan sette den ved siden av deg og ikke i fanget fordi den murrer på deg. Ærlig sak det. 

Vi har to hunder. En stor og en liten. Den store er så snill og gjør alt vi sier, men siden han er stor er folk ofte litt skeptisk. Han stiller seg bare opp og vil ha kos. Den lille er sjef og vil styre den store. Han prøver hvertfall, men vi tar han. 
Hvis hunden du har på fanget murrer på deg og du ikke klarer å si fra til eier, så sett den på plass og si nei på en bestemt måte.  Enten prøver den seg fordi han merker du er usikker på han, eller så er han sær og vil ha fred pga ubehag. 

Sånn liten, krøllete, tror det er hår i stedet for pels for den røyter ikke. Husker aldri rasen. 

Jeg har alltid vært første til å ha den hos meg i sofaen og kose. Nå senere tid hun flere ganger har helt ut av det blå bare snappet etter meg, selv når jeg ikke gjør noe. Skvetter skikkelig. Den hører ikke på meg når jeg sier nei, men nå er ikke jeg så godt trenet på det her, sikkert ikke streng nok. 

Skrevet

IHunder som plutselig endrer oppførsel sånn gjør det gjerne pga ubehag og smerter.

Den orker ikke å bli tatt på eller håndtert.

Farlig å begynne si nei og være streng for da undertrykker hunden enda mer, helt til den ikke makter mer og biter....

Knurring og glefsing er hundens advarsel, gå vekk. Om den ikke får advare mer kan det jo gå veldig galt.

Den forrige hunden jeg hadde begynte sånn, en mellom snauzer, den hadde ubehag og smerter vi ikke lenger klarte håndtere eller ta vekk med medisiner. Så han fikk slippe.

Hunder markerer lenge, når de ikke klarer det lenger er det dårlig dyrevelferd å la de leve synes jeg. Farlig kan det også være. De er ikke aggressive, men de orker ikke kos og håndtering. Ingen lykkelig hund lenger....

Anonymkode: 77355...666

Skrevet

Hunder som endrer adferd og plutselig glefser uten å ha gjort det tidligere i livet, de har det ikke bra. Bør for hundens egen del, og i dyrevelferdens navn avlives. 

Anonymkode: 21dac...3c3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hunder som endrer adferd og plutselig glefser uten å ha gjort det tidligere i livet, de har det ikke bra. Bør for hundens egen del, og i dyrevelferdens navn avlives. 

Anonymkode: 21dac...3c3

Ikke uten at man har funnet ut hvorfor først, HI skriver ikke noe om alderen på hunden.
Man må ta den med til dyrlegen, og dyrlegen kan finne ut hva som feiler hunden.
Kan hende det er en lett fiks

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ikke uten at man har funnet ut hvorfor først, HI skriver ikke noe om alderen på hunden.
Man må ta den med til dyrlegen, og dyrlegen kan finne ut hva som feiler hunden.
Kan hende det er en lett fiks

Det kan være så enkelt som tannverk

Små raser har oftere problemer med tennene enn store raser, og tannverk er altoppslukende grusomt å gå med.

En rens, kanskje trekke en tann eller to, og hunden kan være så god som ny.

Har liten rase selv, og en rens for å fjerne tannstein og sjekke tennene hos veterinær er anbefalt minst annenhvert år fra ca 5 års alder.

Anonymkode: 77355...666

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...