Anonym bruker Skrevet lørdag kl 16:12 #1 Skrevet lørdag kl 16:12 Bor i en liten småby. Alle kjenner alle. Mye turister og trafikk her på sommeren, da det er en turistattraksjon i tillegg. Vi har ungdommer som er ute å kjører bil med venner osv. Nesten daglig hører vi sirener og utrykning, helikopter bl.a. Jeg blir da så redd for ungdommene som er ute. Det er mye redningsaksjoner i fjellene, og derfor mye helikopter, men også en del trafikk ulykker. Har snakket med flere andre foreldre som kjenner på det samme. Vi ringer ungdommene våre så snart vi hører sirener. Dessverre har vi oppleve 2 dødsfall i trafikken av ungdommer som er tilhørende her på 2 år, og det har vært nok sorg her. En av de som omkom var i nær familie med meg, så jeg har også traumer knyttet til dette. Flere som kjenner på dette? Anonymkode: 8542f...dc1
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 16:56 #2 Skrevet lørdag kl 16:56 Ikke noe særlig. Har barn fra 16 til 21 år, på lett motorsykkel og i bil. I tillegg jobber 21 åringen i et yrke med mye store farlige maskiner Jeg kjenner på det av og til, alt som kan skje og gå galt, men er ganske flink til å la være å bruke energi på hvisomatte, dersomatte. De vet at mamma-følelsene sitter løst, og spøker med at om noe skjer får de vente med å ringe til de ligger trygt i en sykehusseng, for å gjøre meg hysterisk før jeg egentlig får gjort noe er bare tullete. Har bare fått telefon en gang, da var det eldste som hadde fått i seg nøtter og lå på overvåkningen på sykehuset med allergisjokk. Han er veldig allergisk. Jeg tenker litt på sånt, tenk om han får i seg nøtter på ferie og folkene rundt han ikke skjønner alvoret 🙈 Men jeg kan ikke ødelegge livet mitt med å engste meg hele tiden, så jeg skyver det vekk. Anonymkode: f4ede...073
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 17:13 #3 Skrevet lørdag kl 17:13 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Ikke noe særlig. Har barn fra 16 til 21 år, på lett motorsykkel og i bil. I tillegg jobber 21 åringen i et yrke med mye store farlige maskiner Jeg kjenner på det av og til, alt som kan skje og gå galt, men er ganske flink til å la være å bruke energi på hvisomatte, dersomatte. De vet at mamma-følelsene sitter løst, og spøker med at om noe skjer får de vente med å ringe til de ligger trygt i en sykehusseng, for å gjøre meg hysterisk før jeg egentlig får gjort noe er bare tullete. Har bare fått telefon en gang, da var det eldste som hadde fått i seg nøtter og lå på overvåkningen på sykehuset med allergisjokk. Han er veldig allergisk. Jeg tenker litt på sånt, tenk om han får i seg nøtter på ferie og folkene rundt han ikke skjønner alvoret 🙈 Men jeg kan ikke ødelegge livet mitt med å engste meg hele tiden, så jeg skyver det vekk. Anonymkode: f4ede...073 Det skjønner jeg var skremmende. Jeg har aldri vært unormalt hysterisk, men etter dødsulykken vi opplevde i familien har jeg blitt helt psycko når det gjelder frykt om ulykker. Bare tlf er til for strøm så tror jeg at de har krasjet. Går rett i panikk angst modus og får løs mage. Jeg er helt inneforsått med at det er traumer og katastrofe tanker, men kroppen reagerer og kjører sitt eget løp. Anonymkode: 8542f...dc1
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 17:24 #5 Skrevet lørdag kl 17:24 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Anonymkode: f34d8...48c Cool story? Anonymkode: 8542f...dc1
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 17:37 #6 Skrevet lørdag kl 17:37 Jeg hadde det sånn, helt til jeg ble behandlet for OCD. Sier ikke at du har OCD altså, men slike tanker du beskriver kan jo bikke over til tvangstanker. Nå kjenner jeg ikke på de bekymringene i det hele tatt, og skulle sikkert bekymret meg litt mer. Uansett deilig å slippe den paniske følelsen av sirener. Anonymkode: 57232...db7
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 17:52 #7 Skrevet lørdag kl 17:52 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg hadde det sånn, helt til jeg ble behandlet for OCD. Sier ikke at du har OCD altså, men slike tanker du beskriver kan jo bikke over til tvangstanker. Nå kjenner jeg ikke på de bekymringene i det hele tatt, og skulle sikkert bekymret meg litt mer. Uansett deilig å slippe den paniske følelsen av sirener. Anonymkode: 57232...db7 Hvordan OCD hadde du? Eller hvordan var dette for deg? Det er jo noe med at man ikke bekymrer seg for det man ikke har i traume kassa på et vis. Jeg var ganske stressa lenge, men så ble det bedre da jeg fikk mer ro på at alt gikk fint. Så ble det ei ny ulykke for kort tid siden og da trigges dette opp igjen. Man kan/ bør ikke leve livet i frykt om tenk om hvis att osv. Det er ikke godt, og mesteparten av bekymringene våre blir det ikke noe av. Kroppen takler det på sitt vis, og nervesystemet blir aktivert når man har opplevd traume. Har forresten startet i traume terapi og skal ha min første EMDR neste uke. Må jo bare prøve å gjøre noe Anonymkode: 8542f...dc1
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 17:57 #8 Skrevet lørdag kl 17:57 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvordan OCD hadde du? Eller hvordan var dette for deg? Det er jo noe med at man ikke bekymrer seg for det man ikke har i traume kassa på et vis. Jeg var ganske stressa lenge, men så ble det bedre da jeg fikk mer ro på at alt gikk fint. Så ble det ei ny ulykke for kort tid siden og da trigges dette opp igjen. Man kan/ bør ikke leve livet i frykt om tenk om hvis att osv. Det er ikke godt, og mesteparten av bekymringene våre blir det ikke noe av. Kroppen takler det på sitt vis, og nervesystemet blir aktivert når man har opplevd traume. Har forresten startet i traume terapi og skal ha min første EMDR neste uke. Må jo bare prøve å gjøre noe Anonymkode: 8542f...dc1 Slet med tvangstanker som blant annet gikk på det at jeg var redd noen jeg er glad i skulle havne i en ulykke, bli syke eller at husene deres brant ned. Har aldri opplevd noe sånt, men tankene kom snikende og ble overveldende. Når angsten kom måtte jeg gjøre ritualer og gjenta tanker for å hindre at noe skulle skje, og så ballet det bare på seg. Det ble så ille at jeg måtte behandles, og nå er jeg "fri". Sååå deilig! Nå klarer jeg å forholde meg til slike tanker på en god måte. Lykke til på EMDR, uten at jeg vet hva det er. Håper det kan hjelpe deg. Anonymkode: 57232...db7
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 18:24 #9 Skrevet lørdag kl 18:24 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Slet med tvangstanker som blant annet gikk på det at jeg var redd noen jeg er glad i skulle havne i en ulykke, bli syke eller at husene deres brant ned. Har aldri opplevd noe sånt, men tankene kom snikende og ble overveldende. Når angsten kom måtte jeg gjøre ritualer og gjenta tanker for å hindre at noe skulle skje, og så ballet det bare på seg. Det ble så ille at jeg måtte behandles, og nå er jeg "fri". Sååå deilig! Nå klarer jeg å forholde meg til slike tanker på en god måte. Lykke til på EMDR, uten at jeg vet hva det er. Håper det kan hjelpe deg. Anonymkode: 57232...db7 Hva gjorde du i behandling? Hvordan jobbet du med det? Anonymkode: 8542f...dc1
prekæs Skrevet lørdag kl 18:40 #10 Skrevet lørdag kl 18:40 Må innrømme at jeg kjenner litt på det, ja. Yngste vet vi er bekymret når han er ute og kjører. Han farter rundt over større områder i kommunen, henter venner osv. Vi la fram bekymringen og har han på "hvor er" appen på telefon. Han har ikke noe å skjule sier han og vi kan se hvor han er og han kan se oss. Et greit verktøy og ser hele tiden hvor på kartet han er.
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 18:45 #11 Skrevet lørdag kl 18:45 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Hva gjorde du i behandling? Hvordan jobbet du med det? Anonymkode: 8542f...dc1 Du kan lese om det her. https://www.helse-bergen.no/avdelinger/psykisk-helsevern/kronstad-distriktspsykiatriske-senter/klinikk-for-4-dagers-behandling-b4dt Det er mest eksponering, og litt om hvordan man skal vri hjernen til å tenke annerledes. Veldig effektivt! Anonymkode: 57232...db7
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 18:49 #12 Skrevet lørdag kl 18:49 Anonym bruker skrev (1 time siden): Anonymkode: f34d8...48c Hæ? Anonymkode: 88161...706
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå