Gå til innhold

Har tatt med 13-åringen på ferie..- kan jeg bare dra fra henne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager oppsiktsvekkende tittel, men håper desperat på gode råd.

jeg har tatt med snart 14-åringen på ferie, en kjempedyr sådan, til et sydenland med all inclusive. Hun derimot nekter å stå opp før kl 13-14, nekter å spise noe fra buffeen, enda den er innholdsrik og innbydende. Nei, hun skal kjøres ti min en vei for å få McDonald’s eller pizza hut! 
det er masse fine strender og aktivitetsmuligheter her, men jeg føler jeg ikke kan gjøre noe- så nå er vi bare på hotellet i en by full av severdigheter, strandliv og spennende opplevelser. 

jeg har prøvd å snakke med henne og forklare hvor frustrerende det er at hun ikke vil oppleve fine opplevelser sammen på ferie, det går ikke inn. Jeg har prøvd å lokke med både penger og pizzahut hver dag, jeg har også prøvd å inndra både penger og andre goder. Ingenting virker! 

skal jeg bare begynne å dra på strender og oppleve på egenhånd eller? Resorten er stor og trygg og barnevennlig. 

Anonymkode: ec291...5b2

Skrevet

Selvfølgelig kan du det

"I morgen starter jeg dagen kl 8 og kl 9 reiser jeg til xx strand siden den blir anbefalt. Om du vil være med står du opp, om ikke blir du her på hotellet og chiller"

Da har hun fått muligheten, og kan velge.

Hverken du eller hun har noe å tjene på at du bruker ferien på å gå og varte henne opp som en prinsesse. Det blir hun bare mer og mer uspiselig av.

Anonymkode: 0867f...15b

Skrevet

Jeg hadde gjort det. Jeg hadde tenkt ut aktivitetene dagen i forveien og latt henne få lov til å være med om hun ønsket det. Vil hun bare være på hotellrommet hadde jeg delt dagen min i to. Jeg hadde f.eks. dratt tidlig på stranden og dratt tilbake til hun stod opp i 13/14-tiden. Da kunne vi spist lunsj sammen der hun ønsket. Så hadde jeg dratt tilbake på hotellet med henne og deretter dratt ut på severdigheter. Hun er mer enn gammel nok til å kunne være alene. Så hadde vi spist middagen sammen på kvelden.

Vi har hatt et vennepar der ene datteren var slik og de løste det på denne måten. Det gikk helt fint. Datteren var på hotellrommet og så serier og de andre fikk utnyttet ferien. Kanskje datteren din velger å bli med, når hun ser at du har hatt det kjekt? Jeg har et forbehold - er hun en slik som kan finne på dumme ting (stikke av, drikke alkohol etc) hadde jeg ikke valgt en slik løsning. Er hun bare på rommet eller tusler litt rundt på området, ser jeg ikke at det skal være et problem.  

Anonymkode: a65ad...3e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde gjort det. Jeg hadde tenkt ut aktivitetene dagen i forveien og latt henne få lov til å være med om hun ønsket det. Vil hun bare være på hotellrommet hadde jeg delt dagen min i to. Jeg hadde f.eks. dratt tidlig på stranden og dratt tilbake til hun stod opp i 13/14-tiden. Da kunne vi spist lunsj sammen der hun ønsket. Så hadde jeg dratt tilbake på hotellet med henne og deretter dratt ut på severdigheter. Hun er mer enn gammel nok til å kunne være alene. Så hadde vi spist middagen sammen på kvelden.

Vi har hatt et vennepar der ene datteren var slik og de løste det på denne måten. Det gikk helt fint. Datteren var på hotellrommet og så serier og de andre fikk utnyttet ferien. Kanskje datteren din velger å bli med, når hun ser at du har hatt det kjekt? Jeg har et forbehold - er hun en slik som kan finne på dumme ting (stikke av, drikke alkohol etc) hadde jeg ikke valgt en slik løsning. Er hun bare på rommet eller tusler litt rundt på området, ser jeg ikke at det skal være et problem.  

Anonymkode: a65ad...3e9

Hadde gjort samme som deg

Anonymkode: 79b64...d4b

Skrevet

Jeg hadde ikke blitt på hotellet med en sur 14-åring. Jeg hadde dratt på stranden. Og jeg hadde definitivt ikke kjørt henne til MacD eller pizzahut.

Anonymkode: 7c3b5...eee

Skrevet

Sånn holder eldste sønnen min på 14 også hver gang vi drar noe sted. Du har min fulle sympati. Jeg går fra han på hotellet eller leiligheten vi har. Jeg har også flere barn som skal tas hensyn til så det er ikke aktuelt at han ødelegger for alle. Men det er utrolig kjipt, jeg klarer ikke helt å akseptere det, og det blir dårlig stemning. 

Skrevet

Sånn var det sist gang vi var på «dyr» syden tur. Det er noen år siden nå, orker ikke å krangle med ungene. Så vi har vært hjemme flere år på rad nå. Helt knall kan de gjøre det de vil og jeg kan gjøre det jeg ønsker. Sparer masse penger også. 
Hadde jeg vært deg hadde jeg dratt ut også har hun fått holder seg på hotellet 

Anonymkode: ba55b...ec2

Skrevet

I fjor da vi var i Italia var 15 åringen med to av sju dager.

Man har rett og slett forskjellige ønsker for en ferie. Hun vil sove lenge og ligge på en solseng med en kurv moreller, sole seg og bade. Jeg vil se meg litt rundt og oppleve litt.

Helt greit å dele seg

Anonymkode: 0867f...15b

Skrevet

Ja, bare dra. Tipper hun etter hvert vil være med. 

Anonymkode: 204e2...c39

Skrevet

13 år? Da hadde hun fått rimelig klar beskjed. Vær klar til frokost xxx, etterpå skal vi xxx. Å bli kjørt noe som helst sted for å handle mat er uaktuelt, å være alene på rommet over lengre periode er uaktuelt. Å bestikke med penger eller hva, er så fullstendig uaktuelt at jeg ikke hadde kommet på det en gang. 

Anonymkode: 09b65...8e9

Skrevet

Drittunge! Går det direktefly tilbake til Norge? I så fall hadde jeg forsøkt å bestille en avgang til henne allerede i dag, og fått noen til å hente henne på flyplassen. Jeg hadde gitt klar beskjed om hvor mye denne turen har kostet, hvor mange dagers arbeid det tilsvarer for deg, og at hun ikke kan regne med å få bli med på noen ferie igjen før hun blir mer takknemlig. Hun kan dessuten spise den maten hun får servert eller la være å spise.

Anonymkode: c661e...a60

Skrevet

Barn er en velsignelse! ❤️ Husk på det!

Anonymkode: 152cc...365

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er de absolutt. De må også oppdras. 

Anonymkode: 09b65...8e9

Skrevet

Om min ungdom (15 år) hadde oppført seg slik på ferie så ville jeg absolutt dratt fra henne, som i å dra på stranda, aktiviteter, sole meg ved bassenget, utflukter osv. Og så hadde hun bare fått bli på hoteller og surne. Og så kunne hun sett frem til neste års ferie: Campingferie i telt, i Finland

Anonymkode: e4686...90e

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Barn kan også være en forbannelse

Anonymkode: 6553b...395

Skrevet

Jeg ville bare ha dratt og gjort egne ting, evt tatt henne med etter lunsj. Hvis dere har all inclusive kan hun vel sikkert spise frokost når andre spiser lunsj. 

Å bli kjørt rundt omkring for å få mac Donalds eller hva som helst annet hadde jeg ikke giddet. Og å lokke med penger og Pizza hut for å få henne med ut?? 

Det høres ut som om hun er veldig vant til å få styre showet. Vis henne at du også har ønsker som skal tas hensyn til, kanskje hun henger seg på etter hvert? Eller kanskje hun faktisk er fornøyd med å henge på rommet og ikke oppleve noe særlig, da tenker jeg at det også kan være greit, selv om det føles bortkastet å ha med et barn som ikke vil noenting. 

Skrevet

Hun hadde ikke blitt kjørt til McD eller Pizza Hut med den innstillingen du forteller om her,det kan jeg love deg. Om så magen hennes romlet høyt. 
Og jeg ville ikke latt henne få ødelegge min ferie. Dra uten henne, si hva du tenker å gjøre, be henne ha på snapmap og be henne holde seg på hotellets område. Hun kan ikke få legge føringer for dine dager på den måten.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

jeg har tatt med snart 14-åringen på ferie, en kjempedyr sådan, til et sydenland med all inclusive. Hun derimot nekter å stå opp før kl 13-14, nekter å spise noe fra buffeen, enda den er innholdsrik og innbydende. Nei, hun skal kjøres ti min en vei for å få McDonald’s eller pizza hut! 
det er masse fine strender og aktivitetsmuligheter her, men jeg føler jeg ikke kan gjøre noe- så nå er vi bare på hotellet i en by full av severdigheter, strandliv og spennende opplevelser. 

jeg har prøvd å snakke med henne og forklare hvor frustrerende det er at hun ikke vil oppleve fine opplevelser sammen på ferie, det går ikke inn. Jeg har prøvd å lokke med både penger og pizzahut hver dag, jeg har også prøvd å inndra både penger og andre goder. Ingenting virker! 

skal jeg bare begynne å dra på strender og oppleve på egenhånd eller? Resorten er stor og trygg og barnevennlig. 

Ja, det synes jeg du skal så lenge hun har telefon. 

Anonymkode: f4070...527

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Drittunge! Går det direktefly tilbake til Norge? I så fall hadde jeg forsøkt å bestille en avgang til henne allerede i dag, og fått noen til å hente henne på flyplassen. Jeg hadde gitt klar beskjed om hvor mye denne turen har kostet, hvor mange dagers arbeid det tilsvarer for deg, og at hun ikke kan regne med å få bli med på noen ferie igjen før hun blir mer takknemlig. Hun kan dessuten spise den maten hun får servert eller la være å spise.

Det var litt av et syn på barn. Foreldre vet på forhånd hvordan en ferie vil bli, da de kjenner barna sine. Å true barn med dårlig samvittighet? Ikke alle barn liker mat i utlandet. Da må man gjøre turen bra for alle. 
Og nei, man drar ikke fra en 13 åring alene i utlandet. Man vet aldri. Er mor selv, hadde aldri skjedd. 

Anonymkode: 9df89...69e

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Det var litt av et syn på barn. Foreldre vet på forhånd hvordan en ferie vil bli, da de kjenner barna sine. Å true barn med dårlig samvittighet? Ikke alle barn liker mat i utlandet. Da må man gjøre turen bra for alle. 
Og nei, man drar ikke fra en 13 åring alene i utlandet. Man vet aldri. Er mor selv, hadde aldri skjedd. 

Anonymkode: 9df89...69e

Enig med det  du skriver. Synes ofte det er foreldrene som på død og liv skal på dyre sydenturer i feiren. Og skjønner ikke hvorfor HI har bestill all-inclusive, hun visste vel hva datteren hadde lyst på? Men mor trenger jo ikke å sitte på rommet halve dagen mens dattera sover? Er da ikke noe problem at hun går til stranda/bassenget

Anonymkode: 6553b...395

Skrevet

Det er en 13 åring alene på hotell med guide og mat på dagtid. Dra på stranda og sightseeing du! 

Skrevet

Og det er åpenbart at hun er sint for noe, snskk om det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det er bare å drite i henne og gjøre det du vil. IKKE KJØR HENNE! 

Anonymkode: 08ba1...5fd

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg hadde f.eks. dratt tidlig på stranden og dratt tilbake til hun stod opp i 13/14-tiden

Helt feil. Det hadde definitivt ikke jeg gjort om jeg hadde hatt en så uspiselig unge. Ikke hør på dette rådet, Hi. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Enig. Det er den riktige måten å gjøre det på. Skal prøve å ikke kritisere moren her, men det er vanskelig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...