Gå til innhold

Ferielykke – på bekreftelsesjakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Jeg tror poenget mitt blir misforstått her. Det jeg reagerer på, er ikke at folk deler at de har det fint eller koser seg – det er helt naturlig og selvfølgelig lov. Det handler om hvordan det gjøres, og hva som ofte ligger bak.

Sosiale medier brukes i stor grad til å vise frem en glanset versjon av livet. Mange bilder er nøye iscenesatt for å vise hvor fint, vellykket, pent eller luksuriøst alt er. Det deles fra dyre restauranter, ferier, klær og opplevelser – og det er lett å få inntrykk av at dette er normalen. Det er denne fasaden jeg snakker om. Ikke gleden i seg selv.

Når folk konsekvent viser frem bare høydepunkter, og helst med et filter, så blir det et slags konkurransepreg. Det kan skape press, spesielt blant unge, og det former en virkelighetsoppfatning som ofte ikke stemmer med hvordan livet faktisk er. Man sammenligner sitt eget hverdagsliv med andres «høydepunktshow».

Så ja – kos deg, nyt livet og del det om du vil. Men vi må også kunne snakke om hvordan sosiale medier påvirker oss og at det ikke alltid er like ekte som det ser ut. Det handler ikke om misunnelse eller å nekte noen å ha det fint – det handler om refleksjon rundt hvordan vi bruker disse plattformene og hva slags bilde vi skaper for oss selv og andre.

HI

Anonymkode: c25ad...896

Jeg tror mye av uenigheten her skyldes at vi har forskjellige erfaringer med some. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg kjenner ingen wannabe influensere som poster iscenesatte bilder på Facebook. For å være sikker logget jeg meg inn og sjekket, og selv om jeg skrollet langt ned fant jeg bare to (2) bilder noen hadde tatt selv. Resten var lenker til nyhetsartikler og diverse arrangement. Og reklame i lange baner, naturligvis. 

For å være ærlig syns jeg det var mye koseligere da feeden flommet over av bilder fra strender, fjelltopper, katter og pittoreske landsbyer i sør-Europa. 

Anonymkode: 7f667...4e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...