Anonym bruker Skrevet lørdag kl 01:35 #1 Skrevet lørdag kl 01:35 Det er sommer, og det merkes – ikke bare på gradestokken, men i feeden. Sosiale medier koker over av bilder av solkyssede barn med is i hånden, vinglass i motlys og reker i solnedgang. Bildene er nøye komponert, fargene varmet opp og smilet akkurat passe tilfeldig. Alle koser seg. Alle nyter. Alle viser det frem. Og det er greit – jeg unner folk gode dager. Vi har selv badet, grillet, ledd, og hatt fine øyeblikk. Men vi har opplevd det – ikke postet det. Det ble ikke dokumentert for å godkjennes av verden. Vi delte det med hverandre, ikke med algoritmene. Det jeg lurer på er: Hvem er det vi egentlig prøver å imponere? Hva er behovet som ligger bak det å måtte vise at barna ler, at maten er fersk, at livet er “på stell”? Er det et ønske om å dele glede – eller et rop om å bli sett? For det er jo ikke de nære som trenger disse bildene – de vet jo allerede hvordan vi har det. Det er som om vi prøver å overbevise en ukjent, usynlig jury om at vi lever godt. Og kanskje handler det ikke om å være lykkelig – men om å se lykkelig ut. Ja, noen vil si dette er sjalusi. Men det er det ikke. Jeg har det fint. Vi har det fint. Jeg trenger bare ikke å vise det til 300 følgere for å føle det. Jeg trenger ikke hjerter for å vite at dagen var god. Kall det gjerne gammeldags – eller kanskje bare ekte. Anonymkode: c25ad...896
prekæs Skrevet lørdag kl 05:33 #2 Skrevet lørdag kl 05:33 (endret) Å glede seg med andre er likevel ganske fraværende. Egentlig en god følelse det og. Prøv, så skal du se. God sommer. Endret lørdag kl 05:33 av prekæs
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 06:11 #3 Skrevet lørdag kl 06:11 Kaller ikke uttalelsene dine verken gammeldagse eller ekte, men derimot sure, bitre og med innslag av sjalusi. Som Prekæs sa, det å glede seg med andre er en rimelig god egenskap. Ellers er det jo noe med vår tids behov for dokumentasjon, da, av alle livets aspekter. Anonymkode: 723ec...fdc
*Miss Marple* Skrevet lørdag kl 06:14 #4 Skrevet lørdag kl 06:14 For egen del så sender jeg snap når jeg har det fint eller morsomt for å dele gleden. Alle mine nærmeste vet ikke hva jeg gjør til enhver tid, og jeg vet at det gleder dem å få en titt inn i hverdagen vår. At jeg sender en snapp eller fem betyr ikke at jeg ikke nyter nuet.
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 06:32 #5 Skrevet lørdag kl 06:32 De fleste klarer begge deler Å ha det kjekt, nyte, glede seg leve i nuet og sende en snap eller tre til bestemor eller venninner. Jeg syns det er superkoselig å få snap fra venner som er på ferie, eller se feriebilder på Instagram og Facebook. Gøy å se hva andre gjør og mange legger ut / sender utrolig fine bilder. Før sendte vi postkort i snegleposten. Nå sender vi digitale postkort At du velger å tillegge avsender noen underlige motiver. Tror det handler om dine egne motiver for å sitte å scrolle på sosiale medier mens du påstår at du lever et ekte liv i nuet Anonymkode: 06c00...53e
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 07:02 #6 Skrevet lørdag kl 07:02 Jeg møter ikke så mange av mine nærmeste venner nå i ferien og synes det er kjempekoselig med en snap eller tre. Både fra skogsturer med bikkja, fjellturer, badeturer og konserter. Får snap fra Kråkerøy, Grimstad, Rallarvegen, Kragerø, Kristiansand og stranda i hjembyen. Når vi møtes etter ferien kan vi spørre, fortelle og vite litt om hva folk har gjort. Det er hyggelig, og tar overhodet ikke fokuset vekk fra det vi gjør. Anonymkode: ee40c...ab6
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 07:16 #7 Skrevet lørdag kl 07:16 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg møter ikke så mange av mine nærmeste venner nå i ferien og synes det er kjempekoselig med en snap eller tre. Både fra skogsturer med bikkja, fjellturer, badeturer og konserter. Får snap fra Kråkerøy, Grimstad, Rallarvegen, Kragerø, Kristiansand og stranda i hjembyen. Når vi møtes etter ferien kan vi spørre, fortelle og vite litt om hva folk har gjort. Det er hyggelig, og tar overhodet ikke fokuset vekk fra det vi gjør. Anonymkode: ee40c...ab6 Det er fascinerende hvordan noen leser en generell refleksjon – og svarer med en personlig reiselogg. Anonymkode: c25ad...896
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 07:21 #8 Skrevet lørdag kl 07:21 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er fascinerende hvordan noen leser en generell refleksjon – og svarer med en personlig reiselogg. Anonymkode: c25ad...896 Det var vel et forsøk på å forklare hvorfor man syns det er hyggelig å få små ‘reisebrev’. Men ganske symptomatisk at en slik kommentar kommer når du faktisk får null støtte i ‘refleksjonene’ dine. Da går man til personangrep. Anonymkode: 074bd...ab6
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 07:22 #9 Skrevet lørdag kl 07:22 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): De fleste klarer begge deler Å ha det kjekt, nyte, glede seg leve i nuet og sende en snap eller tre til bestemor eller venninner. Jeg syns det er superkoselig å få snap fra venner som er på ferie, eller se feriebilder på Instagram og Facebook. Gøy å se hva andre gjør og mange legger ut / sender utrolig fine bilder. Før sendte vi postkort i snegleposten. Nå sender vi digitale postkort At du velger å tillegge avsender noen underlige motiver. Tror det handler om dine egne motiver for å sitte å scrolle på sosiale medier mens du påstår at du lever et ekte liv i nuet Anonymkode: 06c00...53e Jeg la merke til at du ikke svarte på noe av det jeg faktisk skrev – men heller presenterte hvor sosial og harmonisk du selv er, og avsluttet med å psykoanalysere meg. Det er en kjent strategi når temaet blir ubehagelig. Det gjør ingenting. Jeg skriver for dem som leser for å forstå – ikke for å beskytte seg. Anonymkode: c25ad...896
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 07:26 #10 Skrevet lørdag kl 07:26 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det var vel et forsøk på å forklare hvorfor man syns det er hyggelig å få små ‘reisebrev’. Men ganske symptomatisk at en slik kommentar kommer når du faktisk får null støtte i ‘refleksjonene’ dine. Da går man til personangrep. Anonymkode: 074bd...ab6 Interessant hvordan refleksjon blir tolket som bitterhet, og mangel på støtte som bevis for at man ikke bør reflektere. Anonymkode: c25ad...896
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 07:27 #11 Skrevet lørdag kl 07:27 Og dette er mye av grunnen til at dagens ungdommer sliter. Ikke alle nittenåringer er del av en stor gjeng og kan bli med til syden og poste om det, eller diverse aktiviteter i sommersola hvor det kappes om å poste bilder fra det. Og da blir ensomheten bare enda større. Anonymkode: 89c2b...bfc
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 07:32 #12 Skrevet lørdag kl 07:32 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Interessant hvordan refleksjon blir tolket som bitterhet, og mangel på støtte som bevis for at man ikke bør reflektere. Anonymkode: c25ad...896 Interessant hvordan du tolket mitt tilsvar på dine reaksjoner på et helt ok innlegg. Har du for vane å gå til personangrep når du føler deg misforstått? Hva tenker du om at ingen kjenner seg igjen i dine refleksjoner? Anonymkode: 074bd...ab6
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 07:35 #13 Skrevet lørdag kl 07:35 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Interessant hvordan du tolket mitt tilsvar på dine reaksjoner på et helt ok innlegg. Har du for vane å gå til personangrep når du føler deg misforstått? Hva tenker du om at ingen kjenner seg igjen i dine refleksjoner? Anonymkode: 074bd...ab6 Det er ganske symptomatisk at du reagerer på tonen, ikke innholdet – og forsøker å analysere meg i stedet for å svare på det som ble sagt. Men det er greit. Noen diskuterer idéer. Andre diskuterer personer. Anonymkode: c25ad...896
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 07:49 #14 Skrevet lørdag kl 07:49 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det er ganske symptomatisk at du reagerer på tonen, ikke innholdet – og forsøker å analysere meg i stedet for å svare på det som ble sagt. Men det er greit. Noen diskuterer idéer. Andre diskuterer personer. Anonymkode: c25ad...896 Jeg stiller deg et spørsmål relatert til hi. Det er du ikke interessert i å svare på. Anonymkode: 074bd...ab6
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 08:09 #15 Skrevet lørdag kl 08:09 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det er sommer, og det merkes – ikke bare på gradestokken, men i feeden. Sosiale medier koker over av bilder av solkyssede barn med is i hånden, vinglass i motlys og reker i solnedgang. Bildene er nøye komponert, fargene varmet opp og smilet akkurat passe tilfeldig. Alle koser seg. Alle nyter. Alle viser det frem. Og det er greit – jeg unner folk gode dager. Vi har selv badet, grillet, ledd, og hatt fine øyeblikk. Men vi har opplevd det – ikke postet det. Det ble ikke dokumentert for å godkjennes av verden. Vi delte det med hverandre, ikke med algoritmene. Det jeg lurer på er: Hvem er det vi egentlig prøver å imponere? Hva er behovet som ligger bak det å måtte vise at barna ler, at maten er fersk, at livet er “på stell”? Er det et ønske om å dele glede – eller et rop om å bli sett? For det er jo ikke de nære som trenger disse bildene – de vet jo allerede hvordan vi har det. Det er som om vi prøver å overbevise en ukjent, usynlig jury om at vi lever godt. Og kanskje handler det ikke om å være lykkelig – men om å se lykkelig ut. Ja, noen vil si dette er sjalusi. Men det er det ikke. Jeg har det fint. Vi har det fint. Jeg trenger bare ikke å vise det til 300 følgere for å føle det. Jeg trenger ikke hjerter for å vite at dagen var god. Kall det gjerne gammeldags – eller kanskje bare ekte. Anonymkode: c25ad...896 Jeg tror du har et litt annet forhold til bilder enn det jeg har. Jeg ser ikke på bilder som noe noen trenger eller som bare en fortelling fra hvordan vi har det. Selv om jeg har fortalt mine foreldre hvordan vi har det, storkoser de seg med bildene vi legger ut. Bildene kommer i tillegg til det barnebarna forteller. Da kan besteforeldrene høre barnebarnet lattermild fortelle om marihøna som landet på dem, mens de ser bildet av en smilende fireåring med is rundt munnen og marihøne på nesen. Det at vi viser bilder til andre, betyr ikke at vi trenger andres vurdering til å vite hva vi selv synes. Det er vel heller motsatt. Når vi opplever noe vi synes er kjekt, når vi kjenner at dagen er god - så deler vi det med andre. Eller når vi ser et interessant fotomotiv på vår vei som vi tenker at andre også kunne likt og vi dermed deler med dem. De jeg kjenner som legger ut et bilde her og et bilde der fra ferien, bruker ikke lang tid på å ta bildet, så det er ikke slik at man mister øyeblikket heller. Vi sitter heller ikke med nesen i mobilen i løpet av dagen, men titter gjerne litt på nyheter og bilder fra andre før vi legger oss. Jeg tror de aller fleste fortsatt har et sunt forhold til bilder. De legger gjerne ut på sosiale medier for å dele opplevelsene sine eller et godt motiv med de som de har nære. Det er mye raskere å legge ut på f.eks. Snap eller Facebook enn å lage egne eposter eller sms til besteforeldre eller andre som står en nære. Når det er på sosiale medier, kan selvsagt andre man har som venner se det også. De aller fleste vennene mine har bare mennesker de har en personlig relasjon til på sosiale medier, De har ingen følgere. Så jeg er ikke enig med deg. Jeg synes ikke det er mer ekte å ikke vise bilder man har tatt til familie og venner. Før sendte man postkort og viste bilder etter at man var kommet hjem og hadde fremkalt dem. Nå kan man vise dem underveis og dele opplevelsen mens den er fersk. Det å dele en glede eller et godt motiv blir ikke mindre ekte av den grunn. Anonymkode: c8b78...cd5
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 08:11 #16 Skrevet lørdag kl 08:11 Har vel noen på SoMe som går igjen med litt vel mye glam og glitter. Men nære venner får jeg alt fra klesvask ut av kontroll til kake som ikke gikk helt etter planen i varmen til vinglass i sola og føtter i sanden. Det er jo bare hyggelig, selv om jeg vet hvordan de har det allerede. De bildene hvor livet leker er de vel unt. Anonymkode: ca818...7c4
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 08:17 #17 Skrevet lørdag kl 08:17 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Det er fascinerende hvordan noen leser en generell refleksjon – og svarer med en personlig reiselogg. Anonymkode: c25ad...896 Hvorfor er mitt innlegg mer reiseblogg enn ditt, fordi jeg skrev ned noen av stedene mine venner og familie har sendt bilder fra? Du får lese innlegget en gang til uten å ta med stedsnavnene da, så ser du hva jeg tenker om å få øyeblikksbilder fra venner og familie. Anonymkode: ee40c...ab6
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 08:57 #18 Skrevet lørdag kl 08:57 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det er sommer, og det merkes – ikke bare på gradestokken, men i feeden. Sosiale medier koker over av bilder av solkyssede barn med is i hånden, vinglass i motlys og reker i solnedgang. Bildene er nøye komponert, fargene varmet opp og smilet akkurat passe tilfeldig. Alle koser seg. Alle nyter. Alle viser det frem. Og det er greit – jeg unner folk gode dager. Vi har selv badet, grillet, ledd, og hatt fine øyeblikk. Men vi har opplevd det – ikke postet det. Det ble ikke dokumentert for å godkjennes av verden. Vi delte det med hverandre, ikke med algoritmene. Det jeg lurer på er: Hvem er det vi egentlig prøver å imponere? Hva er behovet som ligger bak det å måtte vise at barna ler, at maten er fersk, at livet er “på stell”? Er det et ønske om å dele glede – eller et rop om å bli sett? For det er jo ikke de nære som trenger disse bildene – de vet jo allerede hvordan vi har det. Det er som om vi prøver å overbevise en ukjent, usynlig jury om at vi lever godt. Og kanskje handler det ikke om å være lykkelig – men om å se lykkelig ut. Ja, noen vil si dette er sjalusi. Men det er det ikke. Jeg har det fint. Vi har det fint. Jeg trenger bare ikke å vise det til 300 følgere for å føle det. Jeg trenger ikke hjerter for å vite at dagen var god. Kall det gjerne gammeldags – eller kanskje bare ekte. Anonymkode: c25ad...896 Så poetisk For min del så poster jeg gjerne i historien når noe kjekt skjer. Og jeg elsker å se andres historier. Jeg syns det er hyggelig når det blir en inngang til en samtale med noen jeg ikke har snakket med på lenge, at min gamle tante blir glad for å se bilder fra stedet hun vokste opp, fordi vi er der på sommerferie, osv. Hvor mye motlys det er, hvor tilfeldig smilene er osv, det vet jeg ikke.. det har jeg ikke tenkt over Anonymkode: 20588...70b
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 09:06 #19 Skrevet lørdag kl 09:06 Jeg tar mye bilder fra ferier, og legger de ut på instagram siden min. Dette for min egen del, vil ha minnene der og dele med venner som vil se. Bryr meg absolutt ikke om likes osv. Men legger som regel ikke ut samme dag. Poster og på snap, da venner og familie som ønsker å få litt oppdateringer fra ferien. Folk bør gjør som de vil, og de nyter nok øyeblikket like bra som de som ikke tar bilder! Barna mine elsker å se på bilder fra tidligere ferier, og mimre Anonymkode: 668e2...09c
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 09:11 #20 Skrevet lørdag kl 09:11 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg tar mye bilder fra ferier, og legger de ut på instagram siden min. Dette for min egen del, vil ha minnene der og dele med venner som vil se. Bryr meg absolutt ikke om likes osv. Men legger som regel ikke ut samme dag. Poster og på snap, da venner og familie som ønsker å få litt oppdateringer fra ferien. Folk bør gjør som de vil, og de nyter nok øyeblikket like bra som de som ikke tar bilder! Barna mine elsker å se på bilder fra tidligere ferier, og mimre Anonymkode: 668e2...09c Hvorfor ikke bare lage en fotoalbum? Kun digitale bilder må være noe av det tristeste jeg vet. Anonymkode: 89c2b...bfc
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 09:34 #21 Skrevet lørdag kl 09:34 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor ikke bare lage en fotoalbum? Kun digitale bilder må være noe av det tristeste jeg vet. Anonymkode: 89c2b...bfc Hvorfor skal man bare lage fotoalbum? Anonymkode: 074bd...ab6
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 10:15 #22 Skrevet lørdag kl 10:15 Jeg personlig kjenner at det er blitt for mye med sosiale medier, spesielt snap. Det tikker inn altfor ofte, intetsigende bilder av vinglass, strand, mat osv osv. For meg har det gått over til å bli masete, og nå i sommer har jeg bare klikket meg raskt gjennom snappene jeg har mottatt for å «bli kvitt dem». Folk får sende så mange bilder de vil for min del, men da må de også akseptere at mottakeren finner dem både uinteressante og masete. Anonymkode: 9b47b...66c
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 10:21 #23 Skrevet lørdag kl 10:21 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor ikke bare lage en fotoalbum? Kun digitale bilder må være noe av det tristeste jeg vet. Anonymkode: 89c2b...bfc Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Hvorfor skal man bare lage fotoalbum? Anonymkode: 074bd...ab6 Man ser jo aldri på bilder man tar uansett om de er digitale eller om de er i et foto album. Sånn sett mye bedre med Snap Anonymkode: 64b7d...172
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 12:32 #24 Skrevet lørdag kl 12:32 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg personlig kjenner at det er blitt for mye med sosiale medier, spesielt snap. Det tikker inn altfor ofte, intetsigende bilder av vinglass, strand, mat osv osv. For meg har det gått over til å bli masete, og nå i sommer har jeg bare klikket meg raskt gjennom snappene jeg har mottatt for å «bli kvitt dem». Folk får sende så mange bilder de vil for min del, men da må de også akseptere at mottakeren finner dem både uinteressante og masete. Anonymkode: 9b47b...66c Nettopp – det å ta bilde av et vinglass, et pent dekket bord med reker i solnedgang, og så poste det på Instagram, handler sjelden om å dele med nære. Det handler om å vise at man koser seg – å vise lykke utad. Selv sender jeg bilder på familiechatten vår – det er en lukket, trygg gruppe, der vi deler øyeblikk med hverandre, ikke med verden. Det er noe annet. Og så har du de som lager reels. Senest i dag så jeg en video der far og sønn gikk i soloppgang, hånd i hånd, med marihøner på skuldrene og musikk som hentet ut fra en spillefilm. Klippene var nøye redigert, med blanding av natur, klemmer, piknik, smil i motlys og stemningsbilder. Det var tydelig at det lå mye tid og arbeid bak – men dette handlet ikke om å vise en gammel tante hvordan sommeren hadde vært. Dette var iscenesatt, produsert og delt for et publikum. Et budskap: Se så fint vi har det. Og det er akkurat dét jeg snakker om. Anonymkode: c25ad...896
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 12:36 #25 Skrevet lørdag kl 12:36 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nettopp – det å ta bilde av et vinglass, et pent dekket bord med reker i solnedgang, og så poste det på Instagram, handler sjelden om å dele med nære. Det handler om å vise at man koser seg – å vise lykke utad. Selv sender jeg bilder på familiechatten vår – det er en lukket, trygg gruppe, der vi deler øyeblikk med hverandre, ikke med verden. Det er noe annet. Og så har du de som lager reels. Senest i dag så jeg en video der far og sønn gikk i soloppgang, hånd i hånd, med marihøner på skuldrene og musikk som hentet ut fra en spillefilm. Klippene var nøye redigert, med blanding av natur, klemmer, piknik, smil i motlys og stemningsbilder. Det var tydelig at det lå mye tid og arbeid bak – men dette handlet ikke om å vise en gammel tante hvordan sommeren hadde vært. Dette var iscenesatt, produsert og delt for et publikum. Et budskap: Se så fint vi har det. Og det er akkurat dét jeg snakker om. Anonymkode: c25ad...896 Jeg ville logget av om jeg var deg. Du støtter åpenbart ikke konseptet sosiale medier.. Anonymkode: 20588...70b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå