Gå til innhold

Helt sikkert politisk ukorrekt og skamløst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men er det virkelig så rart at folk kontakter legen for sykemelding dersom de er syke når de har ferie? Vi har noen få uker ferie i løpet av et helt år. Selv opplevde jeg å bli sengeliggende en gang jeg endelig skulle ta ut noen feriedager. Det var rett og slett så surt, for hadde jeg jobbet de få dagene jeg skulle ha ferie, hadde resultatet vært det samme, men jeg hadde ikke tatt kostnaden selv. Jeg vet om folk som blir syke i helgen og tat egenmelding mandag for å få igjen litt fri. Å være syk er ikke ferie og hvile

Anonymkode: 2e9d5...077

Skrevet

Det er vel snakk om de som er "syke" som er et problem

Anonymkode: 45693...470

Skrevet

Hadde jeg brukket foten og havnet på sykehus hadde jeg bedt om sykemelding. Jeg hadde ikke gjort det for en forkjølelse. Det er misbruk av sykelønnsordningen å ta egenmelding en mandag man er frisk nok til å gå på jobb fordi man var syk i helgen. Det er sånne folk som gjør at hele ordningen nå står i fare for å revideres.

Anonymkode: 06e36...242

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel snakk om de som er "syke" som er et problem

Anonymkode: 45693...470

En er jo "syk" når en "tar igjen for tapt ferie". Det er hele HIs poeng.

Helt uten å dømme eller stygt ment mot HI, for øvrig. Men det var HIs selvkritiske og oppriktig ærlige poeng.

Anonymkode: 27aca...185

Skrevet

Blir man syk i ferien, så skal man selvfølgelig sykmeldes og få erstattet feriedager. Problemet er de som er "syke", som kaller en liten forkjølelse for sykdom, som ber om sykemelding for bagateller og småtterier. Dette har vært et visst problem helt siden sykelønnsordningen ble innført, men det som må tas inn i regnestykket, er om det er så mange som utnytter denne ordningen at det faktisk er et så stort reelt problem at det må til endringer i sykelønnsordningen for å redusere problemet. Noen snyltere vil man vel gjerne alltid ha.

Anonymkode: 9474c...936

Skrevet

Problemet er at mange av disse som sykmelder seg i ferien gjør det på syltynt grunnlag. Blir man så syk at man må avbryte ferien, så er det en ting, men ligge på stranden med en forkjølelse man får av aircondition er ikke god nok grunn rett og slett. Og da kan arbeidsgiver faktisk også droppe å gi dagene tilbake

Anonymkode: 29e3c...43a

Skrevet

Det er vel terskelen for syk som bør vurderes. Kan man ikke jobbe med forkjølelse? Kan man ikke jobbe selv om man er litt slapp? Kan man ikke jobbe med litt hodepine? 
Jeg syns også det er galskap med småbarnsforeldre som legger lista for ferie så høyt at de må ha ferie fra ferien. Vi må normalisere roligere ferier, nettopp fordi ferier skal gi påfyll ikke tappe oss. 

Anonymkode: 0af3e...d63

Skrevet

Problemet er at mange føler at de har krav på fri og de selv ikke skal ta kostnadene for manglende fri eller avslapping. Har man mistet helgen til sykdom tenkte man før at "jaja, det var synd" og gikk på jobb mandag. Nå tar en del egenmelding på mandag og kanskje tirsdag slik at det ikke er de selv som skal bli skadelidende. De føler de har krav på disse to dagene med fri. Jeg kjenner til unge voksne tilknyttet vikarbyrå som ringte inn for å høre hvor mange egenmeldingsdager de hadde igjen. De skulle planlegge noen langhelger og trengte å vite hvor mange fridager de hadde igjen.... 

Problemet med at terskelen for fravær har sunket er at sykelønnsordningen kommer til å revurderes. Mest sannsynlig kommer det karensdager. De som forårsaket dette ved holdningene sine lar nok da være å ta de ekstra dagene og de det går ut over er de som er reelt syke og som nå taper inntekt. 

Anonymkode: 73313...e9d

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Problemet er at mange føler at de har krav på fri og de selv ikke skal ta kostnadene for manglende fri eller avslapping. Har man mistet helgen til sykdom tenkte man før at "jaja, det var synd" og gikk på jobb mandag. Nå tar en del egenmelding på mandag og kanskje tirsdag slik at det ikke er de selv som skal bli skadelidende. De føler de har krav på disse to dagene med fri. Jeg kjenner til unge voksne tilknyttet vikarbyrå som ringte inn for å høre hvor mange egenmeldingsdager de hadde igjen. De skulle planlegge noen langhelger og trengte å vite hvor mange fridager de hadde igjen.... 

Problemet med at terskelen for fravær har sunket er at sykelønnsordningen kommer til å revurderes. Mest sannsynlig kommer det karensdager. De som forårsaket dette ved holdningene sine lar nok da være å ta de ekstra dagene og de det går ut over er de som er reelt syke og som nå taper inntekt. 

Det kommer IKKE karensdager så lenge riktig side får styre landet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det kommer IKKE karensdager så lenge riktig side får styre landet.

Jeg tror det kommer karensdager uansett hvem som styrer landet. Dette fordi det blir tvingende nødvendig å gjøre noe. Vi kan selvsagt lukke øynene og kjøre det slik det er nå til det ikke går lenger, men da er det mye større deler av sikkerhetsnettet som forsvinner. Vi har et godt sikkerhetsnett i Norge, men når det utnyttes må det settes inn tiltak for å begrense dette. Rett og slett fordi vi ikke har råd. Det er mye bedre å sette inn mindre, målrettede tiltak enn å vente til alt faller sammen. Slik det er nå beveger vi oss lenger og lenger bort fra bærekraftig drift av landet. Selv om vi synes det er trist at rettigheter forsvinner, så tvinger det seg altså frem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror det kommer karensdager uansett hvem som styrer landet. Dette fordi det blir tvingende nødvendig å gjøre noe. Vi kan selvsagt lukke øynene og kjøre det slik det er nå til det ikke går lenger, men da er det mye større deler av sikkerhetsnettet som forsvinner. Vi har et godt sikkerhetsnett i Norge, men når det utnyttes må det settes inn tiltak for å begrense dette. Rett og slett fordi vi ikke har råd. Det er mye bedre å sette inn mindre, målrettede tiltak enn å vente til alt faller sammen. Slik det er nå beveger vi oss lenger og lenger bort fra bærekraftig drift av landet. Selv om vi synes det er trist at rettigheter forsvinner, så tvinger det seg altså frem. 

Helt enig. Folk har fått for stor kravmentalitet og for lav terskel for å være hjemme. Det er blitt sånn at på hjemmebane skal alt gå som før, men jobb må reduseres. Det er sjeldent snakk om å gjøre endringer hjemme. 
De det går verst utover er jo de som faktisk er syke, de blir mistenkeliggjort og føler det vanskelig å bli syke eller sykemeldte. Dånn skal det ikke være. 

Anonymkode: 0af3e...d63

Skrevet

Karensdager er håpløst og går mest ut over lavtlønte. Barnehageansatte, bussjåfører, butikkansatte, hjelpepleiere, folk som ikke har råd til å være hjemme uten lønn, og som ikke kan ta seg hjemmekontor hvis de er dårlige. 

Han legen som har vært i media så mye, er jo fra Høyre, og jeg synes det er pussig at han helt fritas for det ansvaret han selv har som lege: hvorfor utsteder han sykemelding til folk som han mener ikke trenger det? Han er jo selv med på å ødelegge ordningen. 

Ellers er det gjerne langtidssykemeldinger som er de virkelig kostnadskrevende faktorene for samfunnet, det løser du ikke med karensdager. 

Det er også et ensidig fokus på at folk ikke "gidder" å gå på jobb, selv om vi vet at mange uføre og sykemeldte gjerne vil jobbe hvis arbeidsplassen legger til rette for det. 

Men så lenge staten tar regninga, er det vel enklere for bedriften å få tak i en vikar heller enn å tilrettelegge. 

Anonymkode: 52db7...907

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Karensdager er håpløst og går mest ut over lavtlønte. Barnehageansatte, bussjåfører, butikkansatte, hjelpepleiere, folk som ikke har råd til å være hjemme uten lønn, og som ikke kan ta seg hjemmekontor hvis de er dårlige. 

Og ikke minst så har flere av de yrkesgruppene pålagt lavere terskel for å være hjemme pga smittefare. Karensdager vil slå veldig urettferdig ut.

Anonymkode: 36290...1ee

Skrevet

Syk og pjusk er to forskjellige ting da. 

Ser det er mye fokus på den yngre generasjonen. Greit å ha i bakhodet at det for kun 5 år siden var omtrent straffbart å reise på skolen ved forkjølelse. Så litt innsikt i hva vi påla den generasjonen bør vår generasjon ha. Det finnes folk som utnytter ordninger i alle generasjoner. Det er først senere år at arbeidsgivere er mer kjent med muligheten til å bestride fravær, 15-20 år siden var det nesten uhørt. 

Usikker på karensdag, da håper jeg i hvert fall man har noe justering og unntak for sykt barn og yrker hvor du må holde deg hjemme av hensyn til andre. Det kan muligens løses ved at leder kan sjekke ut at fravær er avklart som nødvendig av hensyn til arbeidsplass og brukerne av tjenesten (sykehjem er et konkret eksempel hvor det kan være nødvendig) 

Personlig har jeg mer tro på trinnvis løsning rundt sykepenger. Sykepenger utgjør 80 % f eks, men vernes 100 % opp til en tak for lavtlønnede. Samme mener jeg bør gjelde dagpenger. 

Anonymkode: ef965...fc9

Skrevet

Jeg syns regelen om nyttiggjørelse av ferien burde følges slavisk. Jeg jobber i ett helseforetak og her er sykmelding automatisk grunnlag for å få tilbake ferie. Når jeg tar imot sykmelding skrevet av en lege i Spania mens ferien går sin gang i 2 uker, man er på stranda og gjennomfører aktiviteter, så er det surt. 
Selv hadde jeg corona i fjor sommer. Var hanglete og jævlig, feber av og på. Formen tilsa at jeg nok kunne gått på jobb hadde det ikke vært ferie, og vi gjennomførte en biltur til nord som planlagt. Jeg sov mesteparten av tiden, men jeg var på ferie. Hadde jeg mått bli hjemme hadde det vært helt anderledes. 

Får man utbytte av ferien selv med sår hals? Ja.

Anonymkode: 3440c...f5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...