Anonym bruker Skrevet 17. juli #1 Skrevet 17. juli Hei. Jeg prøver å ikke stresse meg opp så mye over dette, men jeg vet at om jeg ikke prøver å finne ut av dette så blir stresset bare verre. Jeg har en datter på 3 uker nå, og sliter sånn med amminga. Jeg har spurt om hjelp av så mange forskjellige, men føler liksom ingenting hjelper. Jenta mi ble født 4,4 kg og fikk gulsott og krevde derfor erstatning i veldig hyppig regime hver tredje time de første dagene etter fødsel, så gikk det rett over til forskjølelse på henne (smittet av oss sannsynligvis) i en ukes tid og flere turer til legevakta, etterfuglt av dehydrering i steikvarmen (30 grader og vi har ikke fått aircondition ennå, vi venter på timen men det tar jo evig tid!!). Dehydreringen skjedde i forbindelse med at vi ble anbefalt fullammimg for å få opp produksjonen, men da ble hun så dehydrert at hun ble forstoppet og hadde ingen tissebleier på mer enn et døgn, da måtte vi bare gå tilbake til sånn vi gjorde det før med å gi tillegg av pumpet morsmelk og MME. på legevakta når hun hadde småfeber noen ganger, og sykehuset, var verdiene hennes helt fine, hun bare hadde ikke drukket noe før hun plutselig våknet og ville amme og de antok da at alt var ok med henne. Hun får absolutt ikke nok av meg, jeg veide henne i dag før og etter en ammerunde om natta og fikk at hun gikk fra 4.45 til 4.47, så 20 ml etter amming fra begge bryst?? Det er jo ingenting, men når jeg pumper etterpå kommer det ofte 20 ml til på hver pumpe, en sjelden gang får jeg 50 ml tilsammen (pumper religiøst hver andre til tredje time morgen og kveld med noe justering om natta så jeg får noe søvn i allefall, og fordi det ikke alltid er tid om dagen heller. Hun bestemmer jo klokka og vi har masse avtaler med helsestasjoner osv. Dette har jeg gjort i 2-3 døgn nå og ser ikke noe særlig økning på pumpengden synes jeg.) Det er jo lite!! De på stasjonen virker ikke helt til å vite hva de skal si utenom å amme videre og pumpe videre- det gjør jeg jo men hun MÅ få i seg mat, spesielt i varmen! Så derfor flaskeforer vi også - og ja jeg vet det kan påvirke melkeproduksjon negativt, det er alt jeg har hørt fra folk. Jeg VIL gjerne amme, men jeg forsøker å gi morsmelk på flaske ofte og en gang i blant formel, slik som om kveldene eller om jeg ikke har nok morsmelk å gi. Å varme flaskene hele tiden er ganske slitsomt spesielt fordi hun er sulten og så utålmodig og hyler om det tar for lang tid, jeg skulle så gjerne likt å bare ammet. Om natta er hun for trøtt til å spise, jeg må nesten tvinge i henne pupp og så flaske når hun gir opp på puppen eller ikke tar det i det hele tatt. Jeg mistenker at der er en kombo av varme og lite produksjon. Det er først i går og i dag jeg synes hun i det hele tatt svelger når jeg ammer, men hun svelger mye luft å. Hun er i tillegg så vanskelig å vekke. Men tissebleier og bæsjebleier har hun igjen nå, men det er jo med flasker da. Jeg er ganske fortvilet, har noen noen tips eller beroligende ord til meg? Er det håpløst med amminga? Føler nesten hun bare kosesutter - hun griper jo en del på dagtid men svelger jo ikke synes jeg - bare sutter føler jeg? Er det håp å få opp produksjon fra 20'ml på hvert bryst til det hun trenger nå på 3 uker?? Tusen takk Hilsen fortvilet og sliten førstegangsmamma Anonymkode: 4a0d5...b3b
Spacetrashh Skrevet 17. juli #2 Skrevet 17. juli (endret) Korreksjon, det gikk fra 4.55 til 4.57. Etter både amming og 50 ml ME flaske etter to timers tid gikk det fra 4.55 til 4.61 Endret 17. juli av Spacetrashh
amandine Skrevet 17. juli #3 Skrevet 17. juli Jeg skjønner at du står i en vanskelig situasjon hvor du har mye usikkerhet og hvor du selvfølgelig ønsker å gjøre det beste for barnet ditt. Det er ikke lett å gi eller få medisinske råd på nettet her, du vet aldri hvem som står bak svarene og hvilken bakgrunn de har. Jeg vil råde deg til å puste med magen, og til å kontakte ammehjelpen. https://ammehjelpen.no/ Der får du kvalifiserte råd om du ikke synes du får god nok hjelp på helsestasjonen. Du kan også kanskje kontakte fødeavdelingen du var på siden barnet ditt er så lite. Lykke til! Det kommer til å ordne seg!
Anonym bruker Skrevet 31. juli #4 Skrevet 31. juli Jeg har stått i akkurat det samme og får veldig vondt av deg! Du har samme historie som meg. Mitt barn ble født med gulsott også, og jeg skjønte ikke hva som skjedde med amming/flaske før det var for sent. Jeg var så bekymret og sa det viktigste var å få ned nivåene av bilrubin, for ammingen kunne jeg jo bare utsette til jeg kom hjem. Da var det dessverre sent, og et pumperegime startet som dessverre har overskygget de fleste gode minner fra barseltiden. Netter med ammin, pumping, notatblokk, mme. Jeg vet så godt hva du holder på med. Og samvittigheten som gjør at du pusher deg til å pumpe, for å gi barnet ditt det beste. Jeg fikk aldri opp mengden melk dessverre, og jeg forsøkte med powerpumping og pumping annenhver time. For å rekke alt, ble det til slutt pumpen som gikk døgnet rundt mens babyen min kom i veien for alle gjøremål som følger med galskapen. Du rengjør jo alle flaskene fra pumpingen også, i tillegg til utstyr og mme-flaskene. 1. Kok vann og ha på termos. Kokvarm. Kjøp ikea sine sorte små. Holder godt på varmen. 2. kok masse vann og ha avkjølt Mål opp pulver og ha på flere flasker på forhånd med riktig mengde pulver i bunn ( bruk glass, så slipper du mikroplast). BIBS har. Sørg for at de er tørre så pulveret ikke blir vått når du har i pulver. ( Unngår at bakterieveksten starter). Kan tørke de på varmluft 50-60 grader i stekeovenen på rist Når hun trenger mat, heller du på varmt vann fra termosen og rister flaskene med nok kokt vann til at det dekker pulver. Etterfyll kaldt vann fra det avkjølte vannet. Er du på tur, ha en annen termos med det kalde. Dette går fort å blande. Sett deg selv en frist for hvor lenge du gidder å pumpe/amme. Det sliter deg ut. Mannen må ta netter så lenge du skal pumpe på natt. Det er jobb nok i seg selv. Ammehjelpen kommer sikkert til å si at du kan prøve å gjenskape nyfødt tiden med babyen for å stimulere produksjonen. Det går ut på å la barnet søke brystet. Du legger barnet kun i bleien, hud mot hud nede ved skrittet med hodet pekende oppover. Husker ikke nøyaktig ( så google eller ring de). Du tilbringer mye tid hud mot hud, feks. en dag eller to. Søk det opp. Det hjalp ikke meg stort, så se hva du gidder. Ammehjelpen sa jeg deretter skulle kutte ned drastisk på mme, og resultatet var det samme som hos deg, en baby som gikk ned i vekt og skrek konstant. Vi sulteforet i håp om at ting skulle løsne slik vi ble fortalt. Det er et veldig skummelt råd å gi når det ikke fungerer. Jeg produserte på det meste 1/3 av nødvendig morsmelk etter iherdig arbeid. Da gjorde jeg alt for å få opp produksjonen. Powerpumping, pumping hver andre time og selvsagt netter. Hele barseltiden gikk til grunne på grunn av dette hardkjøret. Om det er verdt det, neppe, men man gjør det nok allikevel fordi man er mor. Vi var også på farten konstant på grunn av legetimer, så hadde med pumen på alt mulig. Pumpet i bilen, på parkeringsplassen, på doer. Du rekker vel knapt spise og drikke, og da blir produksjonen også lavere. Håper du får hjelp, støtte. Det er tøffere enn folk kan forstå . Kan tenke meg du var stresset da barnet var dehydrert. I varmen er væske viktigst, du tenker riktig. Kjøpte meg en pumpe-bh for å kunne ha armene fri. Den hjalp litt. Brukte veldig mye penger på alt dette. Tror vi hadde litt mme i kjøleskapet, slik at jeg ga en eller flere flasker morsmelk hver dag. Lett på natten og gi den. Aner ikke om det finnes, men om du får kjøpt morsmelk, hadde det gjort livet ditt mye enklere dersom mengden ikke tar seg opp. Lykke til. Unn deg all permisjonen du kan få. Ta mannen sin kvote om han er villig, for du vil neppe angre. Du trenger litt hygge etter alt strevet Anonymkode: b56b4...6d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå