Gå til innhold

Jeg holder på å klikke - mannen gjør aldri sine oppgaver i huset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forsøker meg på en viss arbeidsfordeling her.. både fordi det er for mye for meg å gjøre alt ute og inne i tillegg til full jobb og oppfølging av barna. Og fordi jeg rett og slett blir hinsides irritert hvis han ikke skal ha ansvar for noe.

Men jeg blir gående å mase, og mase, og mase. Før vi skal på ferie nå har jeg vasket huset, klippet plenen, vasket alle klær, sørget for pakking, ordnet med alt som har med reisen å gjøre… alt basically. Han hadde én liten lusen oppgave som jeg har mast på i over en uke. Og jeg ser nå at han ikke har gjort det enda.. 

Jeg mister all respekt, sliter meg ut og det er ikke mye romantikk i heimen, for å si det slik.. 

Hva er det med folk som ikke evner å dra en liten kilo av lasset en gang? Fader altså.

Måtte bare ha en utblåsning… 

Anonymkode: 92841...36a

Skrevet

Er egentlig enig med deg, men bare pass på at fordelingen er noe dere er enige om, ikke noe du bare bestemmer. Jeg hadde ikke vært på gli om noen prakket på meg oppgaver og vi ikke kunne snakke om det og fordele det sammen. Antakelig ville ingen voksen like det..

Anonymkode: b77fd...1d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er egentlig enig med deg, men bare pass på at fordelingen er noe dere er enige om, ikke noe du bare bestemmer. Jeg hadde ikke vært på gli om noen prakket på meg oppgaver og vi ikke kunne snakke om det og fordele det sammen. Antakelig ville ingen voksen like det..

Anonymkode: b77fd...1d7

Fordelingen er 95/5 jeg har gitt opp en likestilt arbeidsfordeling. Og jeg spør om han kan gjøre det, han sier ja.. da regner jeg med at det er ok. Det er like lite interesse for å sette seg ned og se på arbeidsfordeling som det er å gjøre oppgavene, så her må det bare bli slik at jeg velger utviklingsverktøy som jeg spør om han kan ta. 

Det er rett og slett totalt uholdbart, og det er ekstremt lite tiltrekkende

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Fordelingen er 95/5 jeg har gitt opp en likestilt arbeidsfordeling. Og jeg spør om han kan gjøre det, han sier ja.. da regner jeg med at det er ok. Det er like lite interesse for å sette seg ned og se på arbeidsfordeling som det er å gjøre oppgavene, så her må det bare bli slik at jeg velger utviklingsverktøy som jeg spør om han kan ta. 

HI

*jeg velger oppgaver som han kan ta*

Hadde kanskje ikke vært så dumt med utviklingsverktøy… 

HI

Skrevet

Vet du Hi, dette skjønner jeg ikke at du gidder. Han behandler deg jo som dritt, har fått i pose og sekk han, har en kone og en mor som gjør alt. Barna dine vokser da opp med å se det som sine rollefigurer, hva slags partnere tror du de velger som voksen? Tror jeg ville stilt hardt for hardt her, enten skjerper han seg eller så er det ut...fy søren så lite tiltrekkende

Anonymkode: 7c815...6a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Vet du Hi, dette skjønner jeg ikke at du gidder. Han behandler deg jo som dritt, har fått i pose og sekk han, har en kone og en mor som gjør alt. Barna dine vokser da opp med å se det som sine rollefigurer, hva slags partnere tror du de velger som voksen? Tror jeg ville stilt hardt for hardt her, enten skjerper han seg eller så er det ut...fy søren så lite tiltrekkende

Anonymkode: 7c815...6a9

Når det kommer til døtrene så har det i alle fall en preventiv effekt 😂 De har gitt klar beskjed om at de skal finne seg menn som liker husarbeid.. 

Jeg kan jo velge å skille meg, men det sitter langt inne det også. 

HI

Skrevet

Og små skjer det som alltid skjer. Han utsetter det han skal ha gjort før vi reiser til morgenen før avreise. Så nå blir vi atter en gang forsinket avgårde. Vi andre har koffertene pakket og klare.. han har ikke engang skaffet de tingene han må ha med seg. Men det trekker jeg grensen. Pakke får han gjøre selv, så får vi heller reise etter planlagt tid.. Det er jo greit når det bare er oss, og vi skal kjøre bil. Ikke fullt så greit når vi har avtaler med andre eller skal rekke et fly.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jeg forsøker meg på en viss arbeidsfordeling her.. både fordi det er for mye for meg å gjøre alt ute og inne i tillegg til full jobb og oppfølging av barna. Og fordi jeg rett og slett blir hinsides irritert hvis han ikke skal ha ansvar for noe.

Men jeg blir gående å mase, og mase, og mase. Før vi skal på ferie nå har jeg vasket huset, klippet plenen, vasket alle klær, sørget for pakking, ordnet med alt som har med reisen å gjøre… alt basically. Han hadde én liten lusen oppgave som jeg har mast på i over en uke. Og jeg ser nå at han ikke har gjort det enda.. 

Jeg mister all respekt, sliter meg ut og det er ikke mye romantikk i heimen, for å si det slik.. 

Hva er det med folk som ikke evner å dra en liten kilo av lasset en gang? Fader altså.

Ja, mannen er dum, buhu... 

Anonymkode: 1bdc5...8ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

HI

Han finner nok deg like lite tiltrekkende med den masingen og sutringen din. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

😂De har gitt klar beskjed om at de skal finne seg menn som liker husarbeid

Da må de nok lete lenge... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du virker jo særdeles charming selv… 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du virker jo særdeles charming selv… 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Seriøst? Er det det du fokuserer på her?😂

HI, du må enten hive mannen ut, eller stille ultimatum, han må dra sin del av lasset. Ikke 5% av lasset. 

Jeg vet ikke helt hvordan dere kommuniserer, men sett dere for eksempel ned og skriv en liste over ALLE oppgaver. 
Daglige, ukentlige, månedlige, halvårlige og årlige. Handling, matlaging, innkjøp av gaver, renhold, klesvask, maling, hagearbeid, oppfølging av barn++++
Spør ham hva han vil ta ansvar for. La ham velge 50% av de daglige og ukentlige, fordel resten som dere vil. Si at du ikke kan fortsette som nå, hvis han ikke tar sin del, så kan du ikke fortsette forholdet. 

Anonymkode: 72813...a80

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Spark ham ut, ingen vits å dra på sønn dødvekt. Fikk et nytt liv etter jeg heiv ut min. 

Anonymkode: a4abd...8a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Da må de nok lete lenge... 

Eh…nei? De fleste menn virker, skjønner du. 

Anonymkode: 000aa...1c8

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Er helt enig at arbeidsfordelingen skal være rettferdig, men er det virkelig nødvendig å gjøre alt det du gjør HI for å være borte 1 uke?

Anonymkode: 07e0d...217

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Er helt enig at arbeidsfordelingen skal være rettferdig, men er det virkelig nødvendig å gjøre alt det du gjør HI for å være borte 1 uke?

Ja,  huset må vaskes og klærne må være rene og pakkes. Gresset må også klippes, så jeg valgte å gjøre det før vi dro. Jeg liker at det er fint og ryddig når vi kommer hjem fra ferie så vi slipper å styre da.. 

Det var uansett ikke de oppgavene han hadde sagt at han skulle gjøre.

Det største problemet mitt er egentlig at han sier ja og ikke gjør det, for det blir ekstremt stressende når det må gjøres i siste liten - gjerne av meg.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Hva er det ikke som må gjøres i et hus?

Jeg klarer heller ikke å reise bort fra et rotete og uvasket hus, eller høyt gress, så jeg skjønner hi veldig godt. Det er så deilig å komme hjem til alt på stell, og det er jo bare ting som må gjøres uansett. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Når det kommer til døtrene så har det i alle fall en preventiv effekt 😂 De har gitt klar beskjed om at de skal finne seg menn som liker husarbeid.. 

Jeg kan jo velge å skille meg, men det sitter langt inne det også. 

HI

Ingen "liker" husarbeid. Men noen er voksne og ser at det må gjøres.

Hvorfor skal det sitte langt inne å skille deg når du lever med en som gir blaffen i deg? Det er jo bare nedverdigende. Hvorfor skal du leve sånn? 

Anonymkode: c6bb9...1da

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Kanskje ikke, men er det noen ting som.tyder på at mannen ville kaste seg over oppgavene ETTER ferien? 

Anonymkode: c6bb9...1da

Skrevet

Hvorfor er dere fremdeles gift? Liker dere hverandre? 

Livet mitt ble enklere og bedre etter at jeg ble skilt.  Jeg var vant til at alt var mitt ansvar hjemme, plutselig slapp jeg å kjenne på endeløs skuffelse over alt mannen min ikke gjorde.  Stemningen hjemme ble mye bedre uten ham, alt ble så mye lettere. 

Jeg anbefaler ingen å skille seg på grunn av en klesvask som ikke blir hengt opp eller en plen som ikke blir klippet.  Men ektepar må ville hverandre vel. Hvis jeg forstår deg riktig så kommer dere begge to hjem fra jobb, mannen legger seg på sofaen, du følger opp barn og hjem, sørger for at oppgaver blir utført og at det kommer mat på bordet.  Du jobber fulltid og tar deg av alt som gjelder hjem og familie.  Mannen jobber fulltid.  Hvorfor synes han der er greit at du jobber mange timer mer enn ham hver eneste dag?  

Du er ikke moren til mannen din.  Jeg anbefaler deg å slutte å behandle ham som et hjelpeløst barn.  Gidder ikke han å engasjere seg i familien så trenger du ikke inkludere ham.  Spør barna hva de har lyst til.  Har de lyst på en tur på kino eller telttur på fjellet, kjør på.  Du trenger ikke mannen.  Om dette vekker ham så blir kanskje ting bedre for dere. Om det ikke vekker ham så får du anse det som en tilvenning til å bli alenemor.  

Anonymkode: 62b67...330

Skrevet

Hvordan er han ellers? Forstår han ting av seg selv eller må du detaljforklare?

Min mann var som din. Der jeg hadde planlagt, bestilt, betalt, pakka, ordna og alt før en reise, så måtte han ta en dusj før vi kom ut døra. Jeg prøvde å gi ansvar for pakking av tøy til ene barnet til han, og endte opp med å dobbeltsjekke hver gang, og hver gang hadde han glemt noe. 
Hjemme har han ingen ansvarsfølelse. Jeg må be han klippe plen, rydde garasjen, male veggen, etc. Jeg tar ansvar for alt som er, han er med å gjennomfører om han syns det er gøy. 
Han har ingen eierskap til familien as og er fornøyd med lite. 
Kommunikasjon trenger han heller ikke, og han forstår heller ikke ting som blir sagt. Etter 4 år med kamp er han nå diagnostisert med autisme og alle biter falt på plass

Sier ikke at mannen din er autist, men for min ble det for overveldende når jeg sa "nå ser det ikke ut her, vi må rydde kjøkkenet, vaske over skapene, ta ett røsk på badet også skulle vi gått gjennom alt i gangen". Da ramla han helt av, ble passiv, sa "ja jeg skal ta det" og klarte ikke gjennomføre. Han trodde (og tror delvis enda) at hvis han bare sier at han skal ta det så slutter jeg å mase. Han forstår ikke hvorfor jeg blir sur og irritert når han ikke gjør det, fordi han har tenkt å gjøre det... Vi snakker rett og slett ikke samme språk. Så da ender det i diskusjoner og krangling isteden...

Anonymkode: 6129a...cdd

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Eh…nei? De fleste menn virker, skjønner du. 

Enig ,dei fleste menn eg kjenner er flinke til å ta stor del av ansvaret .

Min både vaske ,støvsuger ,bretter kle osv ..faktisk alt utenom å sette på vaskemaskinen. Den oppgava vil eg ha sjølv .

Eg trenger heller ikkje be han om å gjøre det ,han ser jo sjølv kva som må gjøres 

Anonymkode: f97e7...4f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...