Gå til innhold

Går det ann å bade med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen fekk sår her og måtte sy. Stinga ble fjerna i går. Kan han bade i sjø eller basseng? Det er litt rødt og hovent. Har smurt på bacimycin.

Messenger_creation_385EC2D5-73D5-4B10-9D27-083441B5EBE9.jpeg

Anonymkode: b3241...fa6

Skrevet

Hva sa de da de fjernet stingene da?

Anonymkode: eacba...a96

Skrevet

Nei.

Anonymkode: 4d780...612

Skrevet

Ikke spør om sånne råd på et anonymt forum. Hør med de aktuelle i prosessen 

Anonymkode: ac3d0...7fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hva sa de da de fjernet stingene da?

Fjernet stinga hjemme. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Nei.

Hvordan hele det raskt og effektivt? 

Skrevet

Da jeg hadde noen sting for et par år siden så sa de at jeg ikke skulle bade de første par dagene etter at jeg hadde tatt stinga, men at det så er greit. Du kan jo sikkert legge på litt vanntett plaster når det skal bades for sikkerhets skyld?

Anonymkode: b8b4d...446

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Hvordan hele det raskt og effektivt? 

Holde den tørt.. ville ikke badet i sjøen her i Norge før om 8-10 dager, kanskje mer.. mye bakterier i Oslofjord i hvert fall  

Hvis det er snakk om Middelhavet og rolige og rene strender/områder, så kunne kanskje prøvd om 5-7 dager

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Holde den tørt.. ville ikke badet i sjøen her i Norge før om 8-10 dager, kanskje mer.. mye bakterier i Oslofjord i hvert fall  

Hvis det er snakk om Middelhavet og rolige og rene strender/områder, så kunne kanskje prøvd om 5-7 dager

Ikke bacimycin heller?

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Hva med badeland?

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hva med badeland?

Badeland er den verste bakteriebombe, i tillegg til «vanlig» klor i vannet som irriterer såret, så absolutt ikke badeland 

Skrevet

Hvorfor i alle dager har du fjernet stingene hjemme uten legevurdering når det er infeksjonstegn? Dra til lege før du bader lenge. Hvis det ikke er helt lukket og du har det lenge i vann kan de åpne seg igjen samt at du har infeksjonsfare. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor i alle dager har du fjernet stingene hjemme uten legevurdering når det er infeksjonstegn? Dra til lege før du bader lenge. Hvis det ikke er helt lukket og du har det lenge i vann kan de åpne seg igjen samt at du har infeksjonsfare. 

De ble ikke tatt hos meg. De ble tatt hos eksmann i går før de kom til meg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det væsker ikke og såret er helt tørt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men for meg virker det helt lukket og grodd, bare litt rødt og litt hovent. Ikkje varmt, gutten har ikkje feber eller red. allmenntilstand. 

Skrevet

Jeg hadde satt på et vanntett plaster og latt han bade i havet.

Ferskvann og badeland hadde jeg styrt unna en liten stund til.

Anonymkode: 2bea4...3ca

Skrevet

Jeg sydde i fjor sommer, og fikk beskjed om å ikke bade i det hele tatt etter at jeg fjernet stingene, kun dusje. Husker ikke helt hvor lenge det gjaldt siden jeg nesten aldri bader uansett. Det skulle ikke bløtlegges over lengre tid, det er fremdeles sår som det kan gå infeksjon i. Og når jeg dusjet skulle jeg bruke vanntett bandasje

Anonymkode: 36ce9...8b6

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sydde i fjor sommer, og fikk beskjed om å ikke bade i det hele tatt etter at jeg fjernet stingene, kun dusje. Husker ikke helt hvor lenge det gjaldt siden jeg nesten aldri bader uansett. Det skulle ikke bløtlegges over lengre tid, det er fremdeles sår som det kan gå infeksjon i. Og når jeg dusjet skulle jeg bruke vanntett bandasje

Ok, var to sting så er ikkje særlig stort. Men jeg såg ikke hvor dypt det var i og med at dette skjedde hos faren. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

For hvor lenge da🤔. Skal til Spania 29. Juli

Skrevet

Jeg fjernet sting før helga, 14 dager etter at jeg sydde. De tok på sånn hudfarget tape som skulle sitte på en uke. De anbefalte ikke bading de første dagene.

Anonymkode: 33812...005

Skrevet

Jeg fjernet sting før helga, 14 dager etter at jeg sydde. De tok på sånn hudfarget tape som skulle sitte på en uke. De anbefalte ikke bading de første dagene.

Jeg skal på ferie om 14 dager. Det var ingen problemer å bade da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men for meg virker det helt lukket og grodd, bare litt rødt og litt hovent. Ikkje varmt, gutten har ikkje feber eller red. allmenntilstand. 

Den øvre delen er helt lukker og grodd, men ikke den nedre som er ømt og rødt rundt… men med en vanntett plaster ville jeg latt ungen løpe i vannsprederen for eksempel, men ikke bade

Skrevet

Jeg hadde satt på vanntett plaster med badefilm over. Og byttet til tørt plaster eller strips etter bading. 

Ved tegn til betennelse kontakter du lege. Regner med du vet symptomer på betennelse, ellers er det bare å google. 

Sønnen klarer vel også å si ifra hvis det begynner å verke eller dunke i og rundt arret, og da er det bare å kontakte lege. 

Jeg er rimelig lite stresset rundt sånt, har god kjennskap til ulike symptomer og vet når det er lurt å ringe lege eller legevakt for konsultasjon. Det vet nok du òg.

Anonymkode: 006d1...7f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

For hvor lenge da🤔. Skal til Spania 29. Juli

Tror det skal gå fint til 29.  men ville tatt en sjekk hos legen 5-6 dager før avreise for å være på den sikre siden 😊

Skrevet

Jeg hadde satt på vanntett plaster med badefilm over. Og byttet til tørt plaster eller strips etter bading. 

Ved tegn til betennelse kontakter du lege. Regner med du vet symptomer på betennelse, ellers er det bare å google. 

Sønnen klarer vel også å si ifra hvis det begynner å verke eller dunke i og rundt arret, og da er det bare å kontakte lege. 

Jeg er rimelig lite stresset rundt sånt, har god kjennskap til ulike symptomer og vet når det er lurt å ringe lege eller legevakt for konsultasjon. Det vet nok du òg.

Og jeg fjerner også sting hjemme, både på meg selv og andre. Kun der det ikke er tegn til irritasjon og betennelse, så klart. Har hatt såpass mange sår som ble sydd, så vet godt hvordan det skal se ut som bra helet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...