Gå til innhold

Er på ferie, der stedatter på 22 tar med 13-åring ut om natten

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Kanskje mor må skjønne at dette ikke er småbarn og gjøre noe gøy med dem? Ut fra hi høres det jo ut som "barna" pakkes bort kl 20 liksom. 

Anonymkode: cf400...603

Så det å ikke la en 13 åring fly ute på natta på ferie i et arabisk land, er det samme som å pakke barna bort klokka 20 altså. Hvor står det at hi ikke gjør noe gøy med de? Så mye rart enkelte av dere kommer med.

Anonymkode: 0749c...765

Skrevet

En trettenåring skal ikke være «selskap» for en voksen dame på 22 som ikke vil gå ut på egenhånd på kveldstid, da får hun heller ta med faren sin. Hun kunne brukt Tinder el. og funnet en annen skandinav på sin egen alder og ta en drink med. Jeg ville splittet dem opp, hadde ikke stolt på en 22-åring med dårlig dømmekraft og en 13-åring som idoliserer storesøster.

Anonymkode: e7476...0be

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er på sydenferie i et arabisk land, ferieland, men allikevel. Min datter på 13 bor på rom med sin stedatter på 22, og jeg har forklart de grundig hvorfor min 13-åring ikke får lov å gå alene i byen- senest i går. Dette var 22-åringen enig i. I morges kommer en av de som jobber på hotellet og forteller at de har møtt begge jentene i byen, 10 min fra hotellet. Jeg er så forbannet at jeg har mest lyst å skille de to, og si at nå kan de ikke bo sammen mere. Stedatter oppfører seg ikke som en ordinær 22-åring og når dette skjer på dag 3 av ferien, hvordan blir resten? Far til stedatter mener de har vært to om dette, mens jeg ikke har noen tro på at min datter på 13 ville hverken turt eller klart å finne en drosje eller overhodet ideen om å reise inn til en by med 100 000 innbyggere pluss turister. Far mener vi skal gi de en sjanse til. jeg har mest lyst å spørre 22-åringen om hvorfor hun kunne tenke seg å gjøre noe slikt? Hun skal jo liksom være en voksen? Hvordan skal jeg takle situasjonen? 
råd tas imot med stort takk!

Anonymkode: 73560...1d1

Har dere i det hele tatt snakket med de om det etter at en ansatt fortalte det til deg? Så du vet at det er sant? 

Om det så er.... 

Er jeg litt enig med far, de har jo vært to om det. Om det er sånn at din datter på 13 er redd for å gå ut, ansvarsfull og pliktoppfyllende ville hun ikke blitt med stedatter på vift. 

Jeg forstår at du blir forbanna, det er jo naturlig fordi man blir redd for hva som kunne ha skjedd. Samtidig har det jo gått bra. Jeg ville brukt denne muligheten til å snakke med de begge to om konsekvensene av å ikke følge reglene. Gitt de en ny sjanse for å tilby mulighet til å forbedre seg. 

Men nå er jeg opptatt av at mine barn skal lære noe. Å da fungerer det best på mine med konstruktiv snakk fremfor straff. Så får konsekvenser bli presentert så om de velger å trosse reglene igjen vet de hva de må forholde seg til. 

Anonymkode: 95b20...e9a

Skrevet

Jeg ville også splittet dem opp, dette er helt uakseptabelt og 22-åringen kan jo ikke være helt på nett. Faren hennes er også en idiot som sammenligner sin voksne datter med ditt barn! Barnet ditt var sikkert også i en situasjon hvor det var vanskelig å si nei.

for øvrig hadde jeg uansett ikke latt de to ligge alene på rom sammen i et arabisk land - såpass mye har jeg selv vært i slike land, at jeg ikke hadde stolt på personalet på hotellet.

Anonymkode: fb1c9...3ad

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Uavhengig av reisemål, sender dere deres 13åringer med god samvittighet og reker gatelangs på ferie? 

neida hun er jo ikke alene, men jeg er allikevel bekymret for hva de kan finne på. 

HI

Anonymkode: 73560...1d1

Hvis hun var med en annen voksen på 22 år så hadde jeg gjort det ja

Anonymkode: 2b6b9...ee0

Skrevet
23 minutes ago, Anonym bruker said:

Har dere i det hele tatt snakket med de om det etter at en ansatt fortalte det til deg? Så du vet at det er sant? 

Om det så er.... 

Er jeg litt enig med far, de har jo vært to om det. Om det er sånn at din datter på 13 er redd for å gå ut, ansvarsfull og pliktoppfyllende ville hun ikke blitt med stedatter på vift. 

Jeg forstår at du blir forbanna, det er jo naturlig fordi man blir redd for hva som kunne ha skjedd. Samtidig har det jo gått bra. Jeg ville brukt denne muligheten til å snakke med de begge to om konsekvensene av å ikke følge reglene. Gitt de en ny sjanse for å tilby mulighet til å forbedre seg. 

Men nå er jeg opptatt av at mine barn skal lære noe. Å da fungerer det best på mine med konstruktiv snakk fremfor straff. Så får konsekvenser bli presentert så om de velger å trosse reglene igjen vet de hva de må forholde seg til. 

Anonymkode: 95b20...e9a

Helt enig, høres veldig rart ut. Hvorfor skulle hotellansatte i det hele tatt fortelle de det? Begynner å lure på om dette er nok en trolletråd for å slenge dritt om stedøtre

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Helt enig, høres veldig rart ut. Hvorfor skulle hotellansatte i det hele tatt fortelle de det? Begynner å lure på om dette er nok en trolletråd for å slenge dritt om stedøtre

Er det den onde stemoren igjen?

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Er det den onde stemoren igjen?

Har vært flere tråder med henne så kan fort være

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er jo som man begynner å lure enkeltes kognitive evner her. Hvis dere ikke ser problemet med at jentene ikke følger reglene så må man jo håpe at det er en stund til dere selv får store barn! Det er ingen som mener at 22 åringen ikke skal gå ut, poenget er at en trettenåring ikke har noe på byen å gjøre etter leggetid. Og i hvert fall ikke når mor både har forbudt det og ikke vet at de var ute! 

Det være seg Oslo, Ibiza eller Sham el sheik. 

Anonymkode: f9d0e...1f2

Nå er min eldste snart 21 og yngste 12, og det hadde vært uproblematisk å la de gå ut alene. Hva slags barn er det dere oppdrar som ikke klarer å håndtere det i en alder av voksen?? 

Anonymkode: 4ad02...6f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Har vært flere tråder med henne så kan fort være

Er ganske sikker på at det ikke er den brukeren.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kanskje mor må skjønne at dette ikke er småbarn og gjøre noe gøy med dem? Ut fra hi høres det jo ut som "barna" pakkes bort kl 20 liksom. 

Nei, det høres det ikke ut som hi gjør. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Nå er min eldste snart 21 og yngste 12, og det hadde vært uproblematisk å la de gå ut alene. Hva slags barn er det dere oppdrar som ikke klarer å håndtere det i en alder av voksen?? 

Jeg er 42 og jeg tar ikke med meg min trettenåring ut på byen nattestid. Verken i Norge eller andre land. Hva slags foreldre er dere som ikke klarer å skjønne forskjellen på en på 13 og en på 18 år? Eller 22 da. 

Skrevet

Jeg tenker at du reagerer voldsomt på hva en ansatt på et hotell har fortalt deg. Og det er jo sant. De var to om det. Og jeg forstår ikke helt at dere velger å reise til et land der en 13-åring ikke kan være noe sted uten foreldre. Ta tenåringen inn på deres rom da, så kan 22-åringen få til å ha eget rom og gjøre som hun vil. Hun er voksen og må nesten få lov til det. Så kan du ha kontroll på tenåringen

Anonymkode: c3041...0e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at du reagerer voldsomt på hva en ansatt på et hotell har fortalt deg. Og det er jo sant. De var to om det. Og jeg forstår ikke helt at dere velger å reise til et land der en 13-åring ikke kan være noe sted uten foreldre. Ta tenåringen inn på deres rom da, så kan 22-åringen få til å ha eget rom og gjøre som hun vil. Hun er voksen og må nesten få lov til det. Så kan du ha kontroll på tenåringen

Hvor står det at hun ikke kan være noe sted?

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvor står det at hun ikke kan være noe sted?

Hvor skrev jeg at hun ikke kan være noe sted?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvor skrev jeg at hun ikke kan være noe sted?

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Og jeg forstår ikke helt at dere velger å reise til et land der en 13-åring ikke kan være noe sted uten foreldre.

Skrevet
56 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg er 42 og jeg tar ikke med meg min trettenåring ut på byen nattestid. Verken i Norge eller andre land. Hva slags foreldre er dere som ikke klarer å skjønne forskjellen på en på 13 og en på 18 år? Eller 22 da. 

Hva mener man med nattestid da? Er jo stor forskjell på 22 eller 02

Skrevet

Skjønner godt at du reagerer og blir bekymret. For feriefredens  skyld hadde jeg ikke gjort noe stort nummer ut av det overfor jentene nå (særlig ikke voksen stedatter mtp relasjon videre), men bare forklart at fra nå av sover yngste med meg pga handlingene i går. Hadde brukt tid på å forklare egen datter hvorfor du ble redd for henne og avklart forventninger fremover. Og notert meg at stedatter ikke var aktuell som barnepasser fremover😅

Anonymkode: 92946...d36

Skrevet

Jeg hadde blitt fly forbanna, gitt stedatter en skikkelig reprimande og tatt 13-åringen i ekstraseng på eget rom. 

Det handler om tillit og satte grenser, de er brutt og det får konsekvenser. 

At 22-åringen ikke tør å gå ut på kvelden/natta alene, men vurderer det som trygt ved å ha med en 13-åring, er ikke akkurat dømmekraft tilsvarende alder. Hva skal en 13-åring bistå med hvis noe skjer? Kunne vært interessant å høre 22-åringens refleksjoner rundt det. I fredstid.

Anonymkode: 3739d...574

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hva mener man med nattestid da? Er jo stor forskjell på 22 eller 02

Kl 22 er ikke nattestid. Du store verden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nå sto det vel ikke natterstid som i 3-4 på natta. Jeg har da hatt med ungene mine ut etter midnatt på ferie flere ganger. Helt uproblematisk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Uten foreldre ja, ikke at hun ikke kan gå noe sted….

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå sto det vel ikke natterstid som i 3-4 på natta. Jeg har da hatt med ungene mine ut etter midnatt på ferie flere ganger. Helt uproblematisk.

Det sto natta, så det blir et definisjonsspørsmål. I mitt hode er natt etter midnatt og hva unge tenåringer har ute å gjøre da skjønner jeg ikke.

Vi har vært på forstillinger og konserter som slutter sent, men da har vi hatt et mål med turen og vært på hjemvei når det nærmer seg natt. 

Uansett har hi foreldreansvar for sitt barn og hennes regler skal overholdes, det er vel det som er poenget i denne tråden. 

Skrevet

Når vi er på ferie i andre land, særlig det som regnes som syden, asia osv, går ikke mine barn ute og reker på natta( de er 14 og 18), selv da hun på 20 var med, holdt de seg på hotellet da. 
Hvorfor skal de dra rundt på natta, det er faktisk ikke ufarlig heller, hvertfall ikke for jenter. Har historier i nær relasjon om forsøk på kidnapping, slåsskamper, blir dopet ned osv osv.

Så dere som lar barna gjør dette, er faktisk ikke egnet som foreldre. Har sett foreldre fulle på lyse dagen, mens barna ( da små barn) kravler rundt alene…. 

Så det finnes forskjellig grad hva foreldre synes er greit, uten at de tenker konsekvenser, dessverre.

Hi, du må tenke på ditt barn her, og ikke høre på alle de andre her inne! Personlig hadde jeg nok delt opp slik at du bodde med din datter…

Anonymkode: 11a9f...5bb

Skrevet

Hvorfor må stedatteren din være barnevakt på ferie? En 22-åring har jo helt andre ønsker og preferanser enn en 13-åring. Hva med å passe datteren din selv? 

Anonymkode: 3dc1c...3c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...