Gå til innhold

Når dere er på ferie.. Tenker dere på at det er en lokalbefolkning på stedet dere drar til?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men sånn er det jo ikke i alle kommuner. De feriestedene som er hytteområder tjener lite på feriefolket. 

Anonymkode: a3381...013

Man må ikke glemme at det er kommunen som legger til rette for og godkjenner hytteutbygging. Det er der det må stoppes, det nytter ikke å gå på den enkelte hytteeier som har kjøpt hytte i god tro.

Anonymkode: b8ed7...305

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man må ikke glemme at det er kommunen som legger til rette for og godkjenner hytteutbygging. Det er der det må stoppes, det nytter ikke å gå på den enkelte hytteeier som har kjøpt hytte i god tro.

For noe vissvass. Kjøpt hytte «i god tro»… man må jo ha levd under en stein om man ikke har fått med seg alle problemene, med ødeleggelse av natur som det største, hytteutbygging medfører. Man har et personlig ansvar for om man vil bidra til dette eller ikke.

Anonymkode: 40f22...0df

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kanskje ikke skrive at Lillesand er et lite turiststed med lite lokalt næringsliv da.

Anonymkode: fb6ba...840

Hun sa at hun bor ved Blindleia og så lite til pengene. Så da jeg at selv om Blindleia er et lite sted med lite næringsliv, er Lillesand en kommune som drar inn en del på turisme og hytteskatt. Kjedelig å måtte skrive samme innlegg mange ganger, men alt for deg 🤠

Anonymkode: 321d1...469

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hun sa at hun bor ved Blindleia og så lite til pengene. Så da jeg at selv om Blindleia er et lite sted med lite næringsliv, er Lillesand en kommune som drar inn en del på turisme og hytteskatt. Kjedelig å måtte skrive samme innlegg mange ganger, men alt for deg 🤠

Bare slutt med den tonen. ikke min feil at du ikke kan ordlegge deg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men sånn er det jo ikke i alle kommuner. De feriestedene som er hytteområder tjener lite på feriefolket. 

Anonymkode: a3381...013

Det kommer vel an på så meget. Jeg bor på et sted hvor vi har i hovedsak vinterturisme og hyttefolket legger igjen MYE penger her. De bruker byggvarebutikkene, lokale håndverkere, kolonialbutikkene og sentrum generelt. Vi har fått et helt annet utvalg i butikkene nå enn for bare 10 år siden. 

Anonymkode: 5d501...1e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hun ordlegger seg helt adekvat, så her er det du og din (manglende) leseforståelse som må ta skylden for misforståelsen. 

Skrevet

Mange som ikke tåler varmen ser jeg.. 

Bor også i et lite ferie paradis. Når bobiler kjører i 20 km/t i 60 sona og holder på å kjøre av veien fordi de skal se på fjellene samtidig blir jeg forbanna. Dette skaper trafikk kork. 
Jeg synes det er stas å dra til Oslo på ferie og der er det også mye å se, men ligger ikke i 50 på motorveien for å se alt jeg kjører forbi. Man må holde flyten okke som. 
mange turister som er svimmel av varmen - og mange forumbrukere som også blir hissig i varmen 

Anonymkode: b0129...bba

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Blir du ikke flau når du skriver slikt til folk?? Hva hadde arb giveren din tenkt om det? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Hun ordlegger seg helt adekvat, så her er det du og din (manglende) leseforståelse som må ta skylden for misforståelsen. 

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Blir du ikke flau når du skriver slikt til folk?? Hva hadde arb giveren din tenkt om det? 

Takk for støtte!  I blant begynner man å lure på om det er en selv det er noe galt med her inne 😅

Skrevet

For å gjøre forvirringen total, den lokale reiselivssjefen er bekymret for at det skal komme færre turister til Lofoten 😆 https://www.nrk.no/nordland/reiselivssjef-ut-mot-saker-om-_turist-kaos_-i-lofoten-_-far-avbestillinger-og-telefoner-fra-utlandet-1.17500726

Jeg har ikke tenkt til hverken å legge ferien til Lofoten eller å kjøpe hytte, men det er heller ikke rart at noen lar seg lure til å dra til steder der det er overturisme. Det er mye forvirrende informasjon, enten det er fra reiselivssjefer på NRK eller i glossy brosjyrer fra hytteutbyggere.

Vi har et lokaldemokrati i Norge og de lokale myndighetene må ta ansvar for å begrense turismen der det blir for mye. 

Skrevet

Norge har nok skog, nok trær og nok fjell. Se på andre land hvor tettbebygde de er der. 

Skrevet

Det handler vel ikke om man trenger turistene eller ikke.  Mange steder trengs de absolutt - kanskje de fleste steder.   Det handler om å kunne oppføre seg der man er og ikke legge igjen folkeskikken hjemme.  Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg, er jo et kjent uttrykk.  Og det kan omskrives til "Gjør det samme på andre steder som du ville gjort på der du bor."  Som gjest hos andre pleier de fleste å oppføre seg kanskje enda et hakk "bedre" enn de gjør hjemme hos seg selv.  Dessverre er det noen som tror at de er Kongen på Haugen og at de fastboende skal være super takknemlige for at akkurat DE har tatt turen dit og at de må finne seg i hva som helst.  

Av og til lurer jeg på om folk tror de er i en "Verden utenfor" eller en fantasiverden hvor vanlige regler ikke gjelder.  Vi merker ikke så mye de vi bor.  Men vi merker en forandring i det å være turist når vi reiser rundt.   Min gode venninne som er bobil-turist og har vært det i flere år, sier at hun har merket et forandring etter pandemien.  Uskrevne regler. som jo egentlig bare er sunn fornuft som de fleste vil forholde seg uten å tenke på det som noe som er lov eller ikke lov, er "glemt" .   Og det har dukket opp en del "Konger og Dronninger" som ser ut til å tro at det bare er er dem selv det handler om og "alle andre" er deres tjenere og / eller skal være glad for og vise takknemlighet for at akkurat de kommer til ditt sted.

Kort sagt:  Det finnes hyggelige mennesker som er hyggelige uansett om de er hjemme , i Syden, i en liten by eller stor by.  Og så finnes det dem som legger igjen oppførselen hjemme og tror at de kan gjøre som de vil når de kommer noen mil utenfor egen stuedør.  De menneskene trenger man ikke, uansett hvor mange penger de legger igjen....  (og det er ikke nødvendigvis dem som legger igjen mest penger som er det minst hyggelige heller, forresten.  De er ofte mer vant til å reise og oppfører seg der etter.  Ikke uten unntak, selvfølgelig)

Anonymkode: ca4f4...ce4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...