Gå til innhold

Fødsel blir satt i gang om én uke og babyen blir stor….noen som kan roe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vært på kontroll og gått over termin. Blir satt igang om en uke hvis ikke det skjer noe av seg selv før det. Babyen blir over 4 kg. 

Noen som har opplevd store babyer og kan fortelle litt hva som venter meg? 

Anonymkode: ce06b...fea

Skrevet

HI her. Jeg gruer meg til fødsel og selvfølgelig gleder meg til jenta mi kommer ut…..)

Skrevet

Stor baby er fint. De er mer solide.

Anonymkode: 4511a...836

Skrevet

Min første var 2.800 gram og ett mareritt å føde, siste var 4890 og en drøm i forhold. Så størrelsen trenger ikke bety noe. Legen på sykehuset sa at det er enklere å føde større barn enn små, da han så hvor liten eldste var i forhold. 

Anonymkode: 7972e...aeb

Skrevet

Jeg har en jente som var 4.3, født 13 dager over termin. Hodeomkretsen var 54 cm, men jeg syns ikke fødselen var noe tøffere enn med de «små» jentene mine. Lykke til! 

Anonymkode: c59e5...b84

Skrevet

Jeg ble satt i gang litt før termin pga stor baby. Fødte en gutt på 4650 gram. Var ikke like behagelig å bli satt i gang som en naturlig fødsel, men vekten merket jeg ikke (førstefødte var 3600). 
Lykke til!

Skrevet

Er det ditt første barn? 
Jeg gikk over tiden og måtte settes i gang med nr 2, og han var ute på 2 timer. Babyen var over 4 kg. 

Første fødte tok 6-7 timer ca. Var i underkant av 4 kg. 

Den første var desidert den beste, fordi jeg fikk epidural. Nr 2 var vondere fordi det ble styrtfødsel og fordi jeg ikke rakk å få epidural. Men var på beina raskt etterpå. 
Hvis det er nr 2 for deg så vit at da skjer fødselen fortere, slik at du kan be om epidural før det er for seint. 

Det er hodeomkrets det kommer an på, hodet trekker seg også sammen når den står i åpningen. Rykke lår og armer har ingen betydning når barnet skal ut. 

Anonymkode: 8bcdf...20d

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Er det ditt første barn? 
Jeg gikk over tiden og måtte settes i gang med nr 2, og han var ute på 2 timer. Babyen var over 4 kg. 

Første fødte tok 6-7 timer ca. Var i underkant av 4 kg. 

Den første var desidert den beste, fordi jeg fikk epidural. Nr 2 var vondere fordi det ble styrtfødsel og fordi jeg ikke rakk å få epidural. Men var på beina raskt etterpå. 
Hvis det er nr 2 for deg så vit at da skjer fødselen fortere, slik at du kan be om epidural før det er for seint. 

Det er hodeomkrets det kommer an på, hodet trekker seg også sammen når den står i åpningen. Rykke lår og armer har ingen betydning når barnet skal ut. 

Anonymkode: 8bcdf...20d

Akkurat det der er ikke helt sant. Her kom en ut med armene først.

Til HI: jeg har født 3 barn. Ingen over 4 kg, men to av de nærme nok. Det er hvordan du jobber deg gjennom riene som teller, ikke hvor stor ungen er (selvsagt kan de bli for store, men da er de vesentlig større enn 4kg)

Anonymkode: 7fee2...9df

Skrevet

Store babyer er ofte lengre også. Søstra mi har født to på over 4500, men de var også 54 cm lange. Da får man spredd vekta litt. jeg har født en på 3500 og en på 4000 og jeg merket ikke forskjell på størrelsen. 

Anonymkode: 7ff27...dcb

Skrevet

Første min var 2,8 kg - måtte tas med sugekopp. Nr to var 3,9 kg - ute på «et blunk»😊

Anonymkode: 085e2...464

Skrevet

Vi får sjelden større barn enn kroppen vår faktisk klarer å føde, og skulle babyen bli for stor føder du på sykehus med all mulig hjelp i nærheten.

Mine barn var 4300g, 4200g og 4900 g.

Siste var litt for stor og satt fast i skuldrene, en såkalt "vanskelig skulderforløsning". Jordmor trykket på knappen og lege pluss flere hjelpere kom til. De tok tak i hvert av bena mine, dyttet og styrte, fikk dratt og linket ungen ut.

Det skal mye til å gjøre dem hjelpeløse på sykehuset, de har opplevd det meste før.

Jeg har født mine tre uten smertelindring, men trenger du det får du det.

Skjønner at du er nervøs, men det ordner seg nok.

Lykke til 😊

Anonymkode: 1c80a...e10

Skrevet

Hi her. Min første. Gleder meg til hun blir lagt på magen min. Jordmor sa mye av dere sier her, lettere å føde større babyer. 

Skrevet

Vektestimering er ofte feil også. De sat at min siste var over fire kilo. Han kom ut og veide 3200 gram. 

Anonymkode: d064f...a72

Skrevet

Min var på litt over 5 kg, men kom ut uten problemer.  Brukte vel ca 3 timer fra første ri, til han var ute. 

Anonymkode: 80795...a66

Skrevet

4,2 kg her. Gikk fint, fikk epidural.

Anonymkode: a83d6...5ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg har en jente som var 4.3, født 13 dager over termin. Hodeomkretsen var 54 cm, men jeg syns ikke fødselen var noe tøffere enn med de «små» jentene mine. Lykke til! 

54 cm rundt hodet? Er du sikker på at det er riktig? Vanlig er vel 36-37 cm hodeomkrets til termin.

Anonymkode: 2fb79...cf3

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

54 cm rundt hodet? Er du sikker på at det er riktig? Vanlig er vel 36-37 cm hodeomkrets til termin.

Anonymkode: 2fb79...cf3

Oi, da var det godt gjort å få babyen ut🤣 Min første hadde 39 i hodeomkrets og endte med hastesnitt pga noe annet, og da sa de at med det hodet og mitt bekken ville det gått dårlig. 

Anonymkode: 628ee...595

Skrevet

Begge mine ble vektestimert til over fire kilo...

De veide 3.2 og 3.5. Jeg har litt inntrykk av at det er ren gjettelek.

Anonymkode: c37e2...2cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Begge mine ble vektestimert til over fire kilo...

De veide 3.2 og 3.5. Jeg har litt inntrykk av at det er ren gjettelek.

Anonymkode: c37e2...2cf

Hos meg stemte det veldig bra. De målte til nesten 5 kg, og babyen veide 4858 gram.

Men de sa at jo større barnet var, jo vanskeligere å måle riktig. De har noen mål å gå ut ifra, men babyen ligger jo i en krøll, og de vet ikke alltid om du får en kort og "butt" unge eller en lang og tynn, så feilmarginen er ganske stor.

De kan som regel se om det er en stor eller liten baby da, men dine var jo veldig gjennomsnittlige.

Anonymkode: 1c80a...e10

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Selvsagt var ikke hodeomkretsen over en halvmeter. Det er jo det voksne folk har. Skrivefeil? 

Anonymkode: 333a0...97b

Skrevet

Revna herfra til helvete om måtte i narkose for å sy. 

Anonymkode: 5c696...0f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvsagt var ikke hodeomkretsen over en halvmeter. Det er jo det voksne folk har. Skrivefeil? 

Leeeeeer. Så det selv. Hun burde heller skrive hun har født et barn med vannhode i så tilfelle. 😂😂😂

Skrevet

Fødselslege sa drøye 4 kg her, nærmere 4,5 kg. Kom ut en liten gutt på 2,8 kg

Skrevet

Er slett ikke sikkert at målingene stemmer, men om det skulle stemme går det nok helt fint. Hilsen hun som har født to på rundt 4 kg og en på 5,3 kg. Ingen forutsa at sistemann var så stor, så gikk inn i fødsel og trodde han var rundt 4 kg som de to andre. Ut kom en baby som såg ut til å være 2 mnd gammel😅 Kjapp og grei fødsel.

Anonymkode: ec1b6...239

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Revna herfra til helvete om måtte i narkose for å sy. 

Håper det gjorde jævlig vondt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...