Anonym bruker Skrevet mandag kl 06:36 #26 Skrevet mandag kl 06:36 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Det samme sa min lege for flere år siden og. 50 er unødvendig og heller faktisk skadelig. Til dere andre sykt påståelige og frekke her inne, vet dere hva faktor egentlig er? Tillat meg å forklare. Hvis du tenker å være ute én time og smører deg med spf 30, kan du være ute i 30 timer for samme soleksponering. Det er MER enn nok. Ingen er ute i konstant sol i 30 !! timer uansett. (Veldig fristet til å føye på «vet dere ingenting eller??», men dropper det.) Anonymkode: 6734c...e17 Du må nok lese deg mer opp på dette, og mange leger har dessverre for liten viten om solkremer og hud… Anonymkode: 9bb01...433
Anonym bruker Skrevet mandag kl 06:45 #27 Skrevet mandag kl 06:45 I utgangspunktet har vi pleid å bruke 30, og det har holdt i alle "syden-land". Da yngstemann lå konstant i vannkanten som 10-åring var det 50 som gjaldt, hele tiden. Det går jo også an å begynne høyt, og deretter gå langsomt ned, men ikke til lavere enn 30, tenker jeg. Å bruke nok krem og smøre seg ofte nok er minst like viktig som hvilken faktor en velger. Anonymkode: ee2e0...771
Anonym bruker Skrevet mandag kl 07:49 #28 Skrevet mandag kl 07:49 Bare jeg som deler opp kroppen her? Smører hele med 30, så bruker jeg 50 + (full blokk) på utsatte steder som skuldre, føtter, bryst. Unngår solen når den er på det sterkeste. Da barna var små ble det naturlig siesta, samt vi brukte solklær for å beskytte mest utsatt som skuldre og rygg på barna. Ikke minst hatt/caps på små barn for å beskytte hodebunn. Anonymkode: 10402...8e1
Anonym bruker Skrevet mandag kl 08:43 #29 Skrevet mandag kl 08:43 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Hva slags gammel myte lever du i? 🤣 Det er INGEN forskjell i konsistens på faktor lengre, hvor har du værtde siste 15(?) årene? Anonymkode: e7b93...002 Så vist er det forskjell i konsistens. Det kan oppleves at det er forskjell mellom høye faktorer og lave, men forskjellen er egentlig i type filter. Solkrem med fysisk filter er tykkere og vanskeligere å smøre ut enn solkrem med bare kjemisk filter. Anonymkode: 11eea...1c7
Anonym bruker Skrevet mandag kl 09:09 #30 Skrevet mandag kl 09:09 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Så vist er det forskjell i konsistens. Det kan oppleves at det er forskjell mellom høye faktorer og lave, men forskjellen er egentlig i type filter. Solkrem med fysisk filter er tykkere og vanskeligere å smøre ut enn solkrem med bare kjemisk filter. Anonymkode: 11eea...1c7 Da kjøper du feil krem. Det var sånn før, men er ikke det lenger altså. Anonymkode: e7b93...002
Anonym bruker Skrevet mandag kl 09:20 #31 Skrevet mandag kl 09:20 Vi begynner stort sett alltid med faktor 50 øverst på skuldrene om vi er ute i solen midt på dagen. Er vi ute på morgen eller ettermiddag (etter 16) så tar vi gjerne på faktor 30. Denne bruker vi stort sett hele ferien. Det er lurt å ha med en faktor 50 og/eller en UV-trøye. Om ungdommen din blir solbrent og de andre ikke blir det er det greit at han kan kle seg/smøre seg slik at hen fortsatt kan være med uten å bli ytterligere brent Anonymkode: 11eea...1c7
Anonym bruker Skrevet mandag kl 09:29 #32 Skrevet mandag kl 09:29 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Da kjøper du feil krem. Det var sånn før, men er ikke det lenger altså. Anonymkode: e7b93...002 Hvis det ikke er slik lenger - hvordan kan jeg da kjøpe "feil" solkrem? Jeg kjøper ikke "feil". Jeg vet hvilke faktor og merker jeg vil ha Jeg bryr meg ikke om de er vanskeligere å smøre ut. Det som betyr noe for meg er at de har faktoren de lover og at de ikke inneholder hormonforstyrrende stoffer eller andre stoffer som virkelig ikke er anbefalt for oss. Etter at mattilsynet tok faktor med i betraktning i testene sine er disse ganske gode å følge. Om man er opptatt av hud (aldring og kreft) beskytter for øvrig solkrem med fysisk filter bedre enn kjemisk da flere av UV-strålene ikke trenger så dypt ned i hudlagene. Anonymkode: 11eea...1c7
Anonym bruker Skrevet mandag kl 10:10 #33 Skrevet mandag kl 10:10 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Hvis det ikke er slik lenger - hvordan kan jeg da kjøpe "feil" solkrem? Jeg kjøper ikke "feil". Jeg vet hvilke faktor og merker jeg vil ha Jeg bryr meg ikke om de er vanskeligere å smøre ut. Det som betyr noe for meg er at de har faktoren de lover og at de ikke inneholder hormonforstyrrende stoffer eller andre stoffer som virkelig ikke er anbefalt for oss. Etter at mattilsynet tok faktor med i betraktning i testene sine er disse ganske gode å følge. Om man er opptatt av hud (aldring og kreft) beskytter for øvrig solkrem med fysisk filter bedre enn kjemisk da flere av UV-strålene ikke trenger så dypt ned i hudlagene. Anonymkode: 11eea...1c7 Det finnes jo billig jalla krem, og du virker å være en sånn type som sikkert kjøper sånt. Les deg litt opp. Anonymkode: e7b93...002
Anonym bruker Skrevet mandag kl 10:13 #34 Skrevet mandag kl 10:13 Hvorfor så opphengt i hva andre foretrekker og bruker? Om jeg bruker faktor 30 og er fornøyd med det, hvorfor slenge med leppa, kalle meg ting, be meg lese meg opp, og være så bastant? Hvorfor så hysteriske? Jeg skjønner det virkelig ikke. Slapp av litt, nyt sommeren og sola! Og ikke minst, vær grei! Anonymkode: 6734c...e17
mamma til adhd gutt<3 Skrevet mandag kl 11:30 #35 Skrevet mandag kl 11:30 Her bruker jeg 50 i ansiktet i sydligere strøk. 30 hjemme. Året rundt. 30 på kroppen i varmen , men jeg har gylden hudfarge og blir sjelden brent. De andre i familien bruker 50. Ingen grunn til å risikere noe som helst og her hvor vi er så brenner sola skikkelig. Mine ungdommer får ikke lov å bruke mindre enn 50 da de er i sola hele dagen.
Anonym bruker Skrevet mandag kl 16:35 #36 Skrevet mandag kl 16:35 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hvorfor så opphengt i hva andre foretrekker og bruker? Om jeg bruker faktor 30 og er fornøyd med det, hvorfor slenge med leppa, kalle meg ting, be meg lese meg opp, og være så bastant? Hvorfor så hysteriske? Jeg skjønner det virkelig ikke. Slapp av litt, nyt sommeren og sola! Og ikke minst, vær grei! Anonymkode: 6734c...e17 Du påstår ting som ikke er sant og "opplyser" folk med ting som er feil. Det bør jo rettes så ikke folk tror på deg. Og det er jo du som slenger rundt at alle som bruker 50 er hysteriske, noe som jo blir litt komisk da dine påstander er feile. I syden blir jeg brent med faktor lavere enn 50. I Norge trengs nok ikke 50, men hvorfor ikke beskytte godt da også? Eneste forskjellen er jo bedre beskyttelse. Disse gamle tykke fysiske fitrene som leger ikke anbefalte trodde jeg ikke folk kjøpte mer, men tydeligvis finnes de. Og DE skjønner jeg jo folk ikke liker, men da kjøper man jo bare heller gode kremer. Finnes mange. Anonymkode: e7b93...002
Anonym bruker Skrevet mandag kl 17:34 #37 Skrevet mandag kl 17:34 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Du påstår ting som ikke er sant og "opplyser" folk med ting som er feil. Det bør jo rettes så ikke folk tror på deg. Og det er jo du som slenger rundt at alle som bruker 50 er hysteriske, noe som jo blir litt komisk da dine påstander er feile. I syden blir jeg brent med faktor lavere enn 50. I Norge trengs nok ikke 50, men hvorfor ikke beskytte godt da også? Eneste forskjellen er jo bedre beskyttelse. Disse gamle tykke fysiske fitrene som leger ikke anbefalte trodde jeg ikke folk kjøpte mer, men tydeligvis finnes de. Og DE skjønner jeg jo folk ikke liker, men da kjøper man jo bare heller gode kremer. Finnes mange. Anonymkode: e7b93...002 Nei. Du tar feil. Ring en hudlege i morgen og hør. Jeg lover deg. Anonymkode: 6734c...e17
Anonym bruker Skrevet mandag kl 18:58 #38 Skrevet mandag kl 18:58 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei. Du tar feil. Ring en hudlege i morgen og hør. Jeg lover deg. Anonymkode: 6734c...e17 Din hudlege da eller? Desperat og hysterisk? 🤣 Anonymkode: e7b93...002
Anonym bruker Skrevet mandag kl 19:48 #39 Skrevet mandag kl 19:48 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Din hudlege da eller? Desperat og hysterisk? 🤣 Anonymkode: e7b93...002 Du dummer deg ut. Anonymkode: 6734c...e17
Anonym bruker Skrevet mandag kl 20:29 #40 Skrevet mandag kl 20:29 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Du dummer deg ut. Anonymkode: 6734c...e17 Ja, da er du ikke alene om det da hvertfall🤣 Anonymkode: e7b93...002
Anonym bruker Skrevet i går, 10:09 #41 Skrevet i går, 10:09 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Det finnes jo billig jalla krem, og du virker å være en sånn type som sikkert kjøper sånt. Les deg litt opp. Anonymkode: e7b93...002 Nice try Satser på at folk ikke tar dine ord for god fisk og faktisk tar seg et google-søk og leser litt om de ønsker info. Du burde prøve det du også Finnes mye gode info om solkrem (som forskjellen på fysisk og kjemisk filter) på gode og trygge nettsider Anonymkode: 11eea...1c7
Anonym bruker Skrevet i går, 11:05 #42 Skrevet i går, 11:05 Anonym bruker skrev (På 13.7.2025 den 21.30): Hadde unngått sola mellom 10-17 helt og nytt kveldssola uten faktor når UV er under 5. Anonymkode: 34d87...954 Da er det fint lite vits å dra til «syden» om man skal være inne store deler av dagen. Anonymkode: 0387a...214
Anonym bruker Skrevet i går, 11:37 #43 Skrevet i går, 11:37 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Da er det fint lite vits å dra til «syden» om man skal være inne store deler av dagen. Anonymkode: 0387a...214 Man må vel ikke sitte inne for å unngå sola? Anonymkode: 56c49...060
Anonym bruker Skrevet i går, 12:29 #44 Skrevet i går, 12:29 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nice try Satser på at folk ikke tar dine ord for god fisk og faktisk tar seg et google-søk og leser litt om de ønsker info. Du burde prøve det du også Finnes mye gode info om solkrem (som forskjellen på fysisk og kjemisk filter) på gode og trygge nettsider Anonymkode: 11eea...1c7 Dette kan jeg så trenger ikke lese mer om det, nytter jo ikke bare å spytte samme argument tilbake, det blir jo litt teit. Virker litt som du er litt opp i åra og ikke har fulgt helt med i timen. Anonymkode: e7b93...002
Anonym bruker Skrevet i går, 12:51 #45 Skrevet i går, 12:51 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Dette kan jeg så trenger ikke lese mer om det, nytter jo ikke bare å spytte samme argument tilbake, det blir jo litt teit. Virker litt som du er litt opp i åra og ikke har fulgt helt med i timen. Anonymkode: e7b93...002 Kreftforeningen har gode råd på sine nettsider, hverken utdatert eller teit. De anbefaler minst faktor 30, smøre seg minst hver andre time og helst ikke være så lenge i sola om gangen mellom kl 12 og 15. Anonymkode: d3ee8...4b6
Anonym bruker Skrevet i går, 14:04 #46 Skrevet i går, 14:04 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette kan jeg så trenger ikke lese mer om det, nytter jo ikke bare å spytte samme argument tilbake, det blir jo litt teit. Virker litt som du er litt opp i åra og ikke har fulgt helt med i timen. Anonymkode: e7b93...002 Nice try igjen 😊 Tror du at du provosere ved å slenge ut negative kommentarer/karakyeristikker? Jeg antar folk kan google og da vil de rask finne ut hva som er riktig og hvem som faller igjennom 😊 De fleste vil nok heldigvis google fremfor å ukritisk ta råd fra et forum og da blir det jo raskt tydelig hva som er riktig 😊 Anonymkode: 11eea...1c7
Anonym bruker Skrevet i går, 15:01 #47 Skrevet i går, 15:01 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Nice try igjen 😊 Tror du at du provosere ved å slenge ut negative kommentarer/karakyeristikker? Jeg antar folk kan google og da vil de rask finne ut hva som er riktig og hvem som faller igjennom 😊 De fleste vil nok heldigvis google fremfor å ukritisk ta råd fra et forum og da blir det jo raskt tydelig hva som er riktig 😊 Anonymkode: 11eea...1c7 Driver du og gnåler på dette enda? 🤣 Du tenker de ukritisk tar dine råd men ikke mine? Høy på deg sjæl much. Du får bare holde på, du er en sånn som ikke innser at du kan ta feil. Anonymkode: e7b93...002
Anonym bruker Skrevet i går, 15:27 #48 Skrevet i går, 15:27 Jeg bor i Spania, og på sommeren bruker vi 30 på kroppen og 50 i ansiktet. Anonymkode: 68c17...a5e
Anonym bruker Skrevet 20 timer siden #49 Skrevet 20 timer siden Anonym bruker skrev (4 timer siden): Driver du og gnåler på dette enda? 🤣 Du tenker de ukritisk tar dine råd men ikke mine? Høy på deg sjæl much. Du får bare holde på, du er en sånn som ikke innser at du kan ta feil. Anonymkode: e7b93...002 Tror du surrer fælt med anonymkoder. Vi er mange som argumenterer imot deg skjønner du. Se litt på denne så forstår du litt mer. https://m.youtube.com/shorts/iL__aYhkad8 Anonymkode: 6734c...e17
Anonym bruker Skrevet 20 timer siden #50 Skrevet 20 timer siden Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Tror du surrer fælt med anonymkoder. Vi er mange som argumenterer imot deg skjønner du. Se litt på denne så forstår du litt mer. https://m.youtube.com/shorts/iL__aYhkad8 Anonymkode: 6734c...e17 Fler gæmliser her som kjøper tykk zink solkrem og mener det er hysterisk. Flott🤣 Anonymkode: e7b93...002
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå