Gå til innhold

Ferie på Kreta- hvilken solfaktor til ungdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

.

Anonymkode: f51ad...a9d

Skrevet

50 til alle!

Anonymkode: 4c573...686

Skrevet

Minst 30 og smøre annenhver time.

Anonymkode: d3ee8...4b6

Skrevet

Hvorfor ikke bruke høyeste faktor? Hvorfor risikere solskader? Bruk 50 på alle! Jeg skjønner ikke dette med æ bruke minst mulig faktor. Selv om dere ikke blir brent med faktor 30 eller lavere, så får dere skader og tidlig aldring av huden!

Skrevet

50 til alle! 
Jeg hadde et godt grunnlag før jeg dro, har snurt med 30 og unngått solen mellom 12-15, har ikke vært solbrent. Er i sydligere strøk nå, og det er VM i hudkreft her. Jeg fatter ikke hva folk driver med. 

Anonymkode: c8786...ed1

Skrevet

Hadde unngått sola mellom 10-17 helt og nytt kveldssola uten faktor når UV er under 5.

Anonymkode: 34d87...954

Skrevet

Minst 30, helst 50

Anonymkode: f5ae1...9c6

Skrevet

50 er hysteri, overalt, uansett. Det er seigt og umulig å smøre ut, og det er større sjanse for at tenåringen dropper det i stedet for å bale med klin.
25-30 holder lenge. 

Anonymkode: 6734c...e17

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

50 er hysteri, overalt, uansett. Det er seigt og umulig å smøre ut, og det er større sjanse for at tenåringen dropper det i stedet for å bale med klin.
25-30 holder lenge. 

Da har du kjøpt feil faktor 50. Det er ikke hysteri. 

Skrevet

Solfaktor 50. Har sverget til det i alle år. Blir fortsatt slutt om leg på polet i en alder av 40. Ingen rynker og pignmentflekker

Anonymkode: 85401...196

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

25-30 holder lenge. 

Hvorfor?

Spf 50 finnes i flere konsistenser! 
Hadde sendt med spf 50, og vært streng med å smøre ofte. Send med en aftersun og aloevera og, i tilfelle solbrenthet.

Anonymkode: 9bb01...433

Skrevet

Alltid 50, det er det mange kjøper viss de skal til varmere strøk! Og send med nok solkrem, dvs 3 store tuber( hvertfall 2), til hver person til 1 ukes bruk.

I australia selges spf 100, i dubai kjøpes det spf 90……

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hadde unngått sola mellom 10-17 helt og nytt kveldssola uten faktor når UV er under 5.

Du vet at sola går ned sånn ca 18, så blir ikke mye nyting da altså...

Anonymkode: e7b93...002

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

25-30 holder lenge. 

Hva slags gammel myte lever du i? 🤣 Det er INGEN forskjell i konsistens på faktor lengre, hvor har du værtde siste 15(?) årene?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva slags gammel myte lever du i? 🤣 Det er INGEN forskjell i konsistens på faktor lengre, hvor har du værtde siste 15(?) årene?

I en verden hvor hele familien og jeg klarer oss utmerket på faktor 25-30. Aldri vært solbrent noen av oss. 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

I en verden hvor hele familien og jeg klarer oss utmerket på faktor 25-30. Aldri vært solbrent noen av oss. 😊

Det er jo ikke bare solbrenthet som er farlig! Er du helt uten kunnskap? Solen gjør masse skader i huden, som kommer selv om du ikke blir brent, og får konsekvenser senere i livet. I tillegg aldres huden mye fortere, selv om du ikke blir brent. 80% av hudens aldrin kommer av soleksponering. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men du påstår 50 er vanskelig å smøre ut🤣 Tror du skal lese deg litt opp på UV stråler altså, er ikke bare det å bli solbrent man beskytter seg mot. Vet du så lite om alt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Du vet at sola går ned sånn ca 18, så blir ikke mye nyting da altså...

Sola går ned 20.36😜

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Sola går ned 20.36😜

Da kan du ikke være særlig langt sør...

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Da kan du ikke være særlig langt sør...

På Kreta går sola ned kl 20.36 i morgen 14.juli. 

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

25-30 holder lenge. 

Hvlken solkrem bruker du da? Er da ikke noe vanskeligere å smøre med 50 enn med 15

Anonymkode: a7839...a7a

Skrevet

Min datter på 14 , har en hudsykdom som hun nylig fikk behandling for. Behandlingen gjør huden svært ømfintlig for sol og solskader. Fikk beskjed av hudlegen om å bruke høy faktor (vi skal til syden). Faktor 50 sa jeg. Nei sa hudlegen , det blir altfor tett blokkering, bruk 30. Vi har i alle år brukt 50. Men det var altså feil. Man skal ha litt sol for å danne d vitamin. Ikke total blokk. Og m.h.t. solskader så er visst forskjellen på 30 og 50 nærmest null.

Anonymkode: ffea3...0c4

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Min datter på 14 , har en hudsykdom som hun nylig fikk behandling for. Behandlingen gjør huden svært ømfintlig for sol og solskader. Fikk beskjed av hudlegen om å bruke høy faktor (vi skal til syden). Faktor 50 sa jeg. Nei sa hudlegen , det blir altfor tett blokkering, bruk 30. Vi har i alle år brukt 50. Men det var altså feil. Man skal ha litt sol for å danne d vitamin. Ikke total blokk. Og m.h.t. solskader så er visst forskjellen på 30 og 50 nærmest null.

Det samme sa min lege for flere år siden og. 50 er unødvendig og heller faktisk skadelig. 
Til dere andre sykt påståelige og frekke her inne, vet dere hva faktor egentlig er? Tillat meg å forklare. Hvis du tenker å være ute én time og smører deg med spf 30, kan du være ute i 30 timer for samme soleksponering. Det er MER enn nok. Ingen er ute i konstant sol i 30 !! timer uansett. 
(Veldig fristet til å føye på «vet dere ingenting eller??», men dropper det.)

Skrevet

Vi skal ikke bare rett og slett se hva Kreftforeningen skriver da:   

https://kreftforeningen.no/forebygging/sol-solarium-og-hudkreft/

Når du ikke er beskyttet på annen måte bør du bruke solkrem med minimum faktor 30, smøre deg jevnt og gjenta etter et par timer.

Altså er faktor 30 nok, men man kan (selvsagt) bruke høyere. Kanskje man kan slutte med barnslige hersketeknikker nå?

Anonymkode: 57952...c64

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men faktisk så er mange leger ennå ganske uviten om hvordan det med faktor og solkrem virker, det er ikke som før, f 50 tetter ikke huden mer en 30. 

Det er mye leger ikke setter seg inn i, så andre aktører vet mer om.

Men skal du bruke 30, bruk nok på huden, og annenhver time. Oftere viss en bader mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...