Gå til innhold

"Syden-tips" tas imot med stor takk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungdommene i huset skal med hver sine venner/vennefamilie til sydligere strøk. Har du noen glupe tips om "hva som helst"/ need to know basis? Feks reiser man med sandaler på flyet? Tar man med stort badehåndkle hjemmefra eller kjøper man på stedet? Hvor mange matpenger er smart å regne til en 16 år per dag (kun middag og brus). Takk!

Anonymkode: b195c...f50

Skrevet

Håndkle er greit å kjøpe der , tar mye plass å pakke. Solkrem er lurt og ha med, er ofte veldig dyrt. Ville regnet 300-500kr pr dag i middag og brus. Litt avhengig av hvilke plasser de tenker å spise.

Anonymkode: 17f74...f1d

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Håndkle er greit å kjøpe der , tar mye plass å pakke. Solkrem er lurt og ha med, er ofte veldig dyrt. Ville regnet 300-500kr pr dag i middag og brus. Litt avhengig av hvilke plasser de tenker å spise.

Anonymkode: 17f74...f1d

Takk!

Skrevet

Håndkle pleier vi å ta med hjemmefra. Pakker med noen gamle håndklær og kaster de før hjemreise. Da får en ekstra plass i kofferten til ting en har handlet på turen 😊

Anonymkode: 0358f...645

Skrevet

Håndklær får man da som regel på hotellet. Aldri hatt med eller kjøpt.

Anonymkode: f5b52...d36

Skrevet

Ville i hvertfall ikke kjøpt håndkle der, nye håndklær som ikke er vasket er håpløse å trøye seg med....

Anonymkode: ba410...157

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ville i hvertfall ikke kjøpt håndkle der, nye håndklær som ikke er vasket er håpløse å trøye seg med....

Å tørke seg med, var det jeg mente....

Skrevet

Vi tar med egne håndkle. Nye som ikke har vært vasket er håpløse å tørke seg med. Best å ta med hjemmefra :) Alle hoteller vi har bodd på har hatt regel at håndkle på badet er ikke ment for basseng eller stranda. Om man trenger det så må kan kjøpe i resepsjonen. 

Sandaler pakker vi i koffertene. Reiser i joggesko eller lignende. Noe som er godt å ha på bena.

Mat og drikke ville jeg beregnet 600/700 om dagen. Kommer litt an på hvor de skal og prisnivået, samt om ungdommen er "storspist" eller ikke. Send med en ok sum og så kan du bare Vippse / overføre om det ikke er nok penger. 

Anonymkode: 22da9...ed8

Skrevet

Vi har alltid med et tynt håndkle, som disse:

https://www.kid.no/baderom/handklar-og-kluter/strandhandklar/nola-hamam-badehandkle-bla?v=208906150600&gad_source=1&gad_campaignid=21041934697&gclid=Cj0KCQjwj8jDBhD1ARIsACRV2TvdKEqNNUEvv9hTUTA4CwuoSqlBGpqtnJ9uwOfbiW5bxtDbapK55kYaArGZEALw_wcB

Du får kjøpt tilsvarende overalt, til forskjellige priser.

Har vi trengt noe ekstra til å ligge på e.l har ungene valgt seg et der nede, som vi har kjøpt og tatt med hjem. De har da blitt brukt til gym/svømming o.l. her hjemme etterpå.

Reiser i joggesko e.l. 

Hva de bruker på mat og drikke kommer jo an på hvor de spiser, billigere med fast food enn fine dining. 

Går det i pizza, burger og annen enkel mat holder det med 250-300 kr pr måltid på vanlige små restauranter som er hakket over McDonald's liksom 

Anonymkode: 97ad9...8c4

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Vi tar med egne håndkle. Nye som ikke har vært vasket er håpløse å tørke seg med. Best å ta med hjemmefra :) Alle hoteller vi har bodd på har hatt regel at håndkle på badet er ikke ment for basseng eller stranda. Om man trenger det så må kan kjøpe i resepsjonen. 

Sandaler pakker vi i koffertene. Reiser i joggesko eller lignende. Noe som er godt å ha på bena.

Mat og drikke ville jeg beregnet 600/700 om dagen. Kommer litt an på hvor de skal og prisnivået, samt om ungdommen er "storspist" eller ikke. Send med en ok sum og så kan du bare Vippse / overføre om det ikke er nok penger. 

Anonymkode: 22da9...ed8

De har jo egne håndklær til bassenget, aldri vært borti at de ikke har det. 

Skrevet

Nå kan det jo hende at de skal bade på ei strand også. Da får man ikke låne håndklær. Ta med egne, mitt råd.

Anonymkode: 1e65a...f7b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå kan det jo hende at de skal bade på ei strand også. Da får man ikke låne håndklær. Ta med egne, mitt råd.

Anonymkode: 1e65a...f7b

Har du aldri vært i syden? Man kan låne med strandhåndklene på stranda, de er ikke dedikert til kun basseng altså🤣 Har aldri hørt om folk som tar med håndklær til syden altså. Mulig om man kjøper sånne hyperbillige turer hvor ingenting er inkludert og de ikke har egen stranda eller basseng da om det finnes.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Har du aldri vært i syden? Man kan låne med strandhåndklene på stranda, de er ikke dedikert til kun basseng altså🤣 Har aldri hørt om folk som tar med håndklær til syden altså. Mulig om man kjøper sånne hyperbillige turer hvor ingenting er inkludert og de ikke har egen stranda eller basseng da om det finnes.

Jeg har reist mye til «syden» og har aldri opplevd å få utlevert håndklær til stranden bortsett fra på 5 stjernes hotell. De hotellene lå rett på stranden. Mange hotell er ikke rett ved noe strand og da er det jo fornuftig å ta med egne håndklær. Har bodd på hotell som er av god standard , men ligget oppe i høyden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor så arrogant når du tydeligvis ikke vet hva du snakker om? 

"Syden" er mange forskjellige steder med ulik praksis. 

Det at du ikke har hørt om hoteller som ikke låner ut håndklær, sier vel mer om hvor lite reisevant du er en hva som er vanlig. 

Hos hoteller med egen strand er det nok vanlig at man kan bruke hotellenes håndklær. Men mange andre hoteller (og ja - de finnes i hopetall, ikke er de nødvendigvis "hyperbillige" heller. 

Anonymkode: 93bf4...e5c

Skrevet

Altså. Man tørker seg jo ikke med håndkle i sydlige strøk! Så sant man ikke har med helt små barn så ligger man oppå håndkle og soltørker. 

Stakkars hi, som stiller ganske enkle spørsmål og som havner midt oppi en opphetet håndkledebatt. Om du vil være helt sikker pakker du med ett håndkle, men vi bruker som regel hotellene sine på stranden også.

Mitt beste tips er å pakke badetøy og ev et klesskift i håndbagasjen. Da blir det ikke så stress om kofferten skulle bli forsinket.  

Anonymkode: b51b0...574

Skrevet

Veldig mange hotell, også de dyre, låner ikke ut håndklærne sine til bassengkanten eller stranden (noen låner ut til bassenget, men enda færre låner ut til stranden). Årsaken til dette er at turister tar mye dårligere vare på ting som ikke er deres egne. De glemmer håndklær igjen, kaster dem til vaske oftere og de kaster dem gjerne til vask med sand i - noe som ødelegger maskinene osv.. Om man ikke vet hva hotellet tillater, tar man med et håndkle eller kjøper der. Dette er da ikke håndklær til å tørke seg med, primært, men å ha på solsengene eller ligge på på stranden. 

Anonymkode: b6e0a...b5d

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Jeg har reist mye til «syden» og har aldri opplevd å få utlevert håndklær til stranden bortsett fra på 5 stjernes hotell. De hotellene lå rett på stranden. Mange hotell er ikke rett ved noe strand og da er det jo fornuftig å ta med egne håndklær. Har bodd på hotell som er av god standard , men ligget oppe i høyden. 

Da har vel jeg bare bodd på finere hotell da. Vi bestiller aldri på hotell uten basseng eller strand.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Da har vel jeg bare bodd på finere hotell da. Vi bestiller aldri på hotell uten basseng eller strand.

Da går du glipp av noen lokale perler😊. Jeg har bodd på alt fra små pensjonater til 5 stjerners voksen hotell. Basseng eller egen strand definerer ikke luksus for meg😊

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Da går du glipp av noen lokale perler😊. Jeg har bodd på alt fra små pensjonater til 5 stjerners voksen hotell. Basseng eller egen strand definerer ikke luksus for meg😊

Ikke luksus, men drar jeg til syden er det jo for sol og bad, ellers drar man jo andre steder.

Skrevet

- sjekk med hotellene om badehåndklær er inkludert, og til hvilket bruk. Det står sannsynligvis på nettsidene til hotellet. Dersom det ikke er inkludert, ta med eget, ikke sats på å kjøpe.

- sandaler er helt fint til flyreise

- som en annen nevnte; badetøy og ett klesskift i håndbagasjen 

- sjekk om landene de skal til har vanlig stikkontakt, eller om de tre her adaptere 

- undersøk om vannet kan drikkes, eller tips de om at de må kjøpe vann.

Anonymkode: 95f43...d02

Skrevet

- bestille europeisk helsetrygdkort, om det ikke er gjort allerede 

Anonymkode: 95f43...d02

Skrevet

Tar alltid med håndkle. Liker å vaske det før bruk.. bruker linser, orker ikke håndklær som loer osv. 

Kjøp solkrem hjemmefra.  De på stativ i sola taper seg. 

Bruk brødposer! Rundt feks solkrem og sjampo. Slipper å lekke. 🙂

Anonymkode: 7d3df...cba

Skrevet

Tja. Har gjort meg noen erfaringer i hvert fall. 

Penger til mat: 300 kr pr middag, 200 kr pr andre måltider. Er det litt dyrt område kanskje noe mer. 

Ta med egen solkrem. Ta med et handkle, gjerne et slitt som du tenker du vil bytte ut og ikke nødvendigvis tar med hjem igjen. Et par vaskeark kan være kjekt å ha med. Apotekmappe med følgende: vannfast plaster (bakterier er ikke samme, ikke bad i basseng uten å dekke til sår). Imodium. Dulcolax. Paracet. Gem-pulver. En liten flaske med håndsprit. Ha badetøy, sandaler og ekstra skift i håndbagasjen (det er ikke mye gøy å lete etter badetøy i 40 grader første dagen). Litt kontanter (nok til å kjøpe vann, ta buss/taxi, toalett eller kjøpe en matbit) 

Enkel snack i bagasjen. Kjeks, knekkebrød eller annet, tilfelle det tar litt tid før en kommer seg på hotell/restaurant første dagen. 

Anonymkode: 69ba4...908

Skrevet

Det er ikke noe vits å ta med håndkle hvis de skal bo på hotell. Om de vil reise i sandaler eller sko spørs hva de selv foretrekker, begge deler er vanlig. Hadde lagt opp til 500kr/50 euro pr dag 

Anonymkode: 6c010...b92

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Tja. Har gjort meg noen erfaringer i hvert fall. 

Penger til mat: 300 kr pr middag, 200 kr pr andre måltider. Er det litt dyrt område kanskje noe mer. 

Ta med egen solkrem. Ta med et handkle, gjerne et slitt som du tenker du vil bytte ut og ikke nødvendigvis tar med hjem igjen. Et par vaskeark kan være kjekt å ha med. Apotekmappe med følgende: vannfast plaster (bakterier er ikke samme, ikke bad i basseng uten å dekke til sår). Imodium. Dulcolax. Paracet. Gem-pulver. En liten flaske med håndsprit. Ha badetøy, sandaler og ekstra skift i håndbagasjen (det er ikke mye gøy å lete etter badetøy i 40 grader første dagen). Litt kontanter (nok til å kjøpe vann, ta buss/taxi, toalett eller kjøpe en matbit) 

Enkel snack i bagasjen. Kjeks, knekkebrød eller annet, tilfelle det tar litt tid før en kommer seg på hotell/restaurant første dagen. 

Anonymkode: 69ba4...908

Veldig takknemlig for alle tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...