Anonym bruker Skrevet fredag kl 06:49 #1 Skrevet fredag kl 06:49 Jeg skal ikke gå i masse detaljer, men jeg frykter sterkt at jeg går mot å sannsynligvis måtte bli delvis ufør, noe virkelig ikke vil. Uansett, jeg har lest det jeg klarer å finne av info selv, men det er noen punkter som er litt uklare for meg. Nå er jeg ansatt i 100% stilling, men har hatt flere langvarige sykemeldinger både helt og delvis av og på i mange år. Jeg har høy utdannelse og en ganske godt betalt jobb, omtrent 850 000 kr i året pga utdanningsnivå, ansiennitet osv., og jeg har familie med de økonomiske forpliktelsen det gir. Å gå over til ufør, selv delvis (sannsynligvis 60 %), vil knapt gi nok utbetaling til å akkurat klare oss økonomisk, så enda mindre enn dette går bare ikke. Men så ser jeg jo at det vanlige er å gå over på AAP først, og at man i denne perioden skal prøve ut gjerne andre typer yrker ol. Eller? Det jeg lurer på da er følgende: Kan man bli satt til jobber som er mye dårligere betalt enn den man har? Om man blir det, og disse eventuelt også er umulig å stå i, vil man likevel kunne kreve å gå uførepensjon basert på sin opprinnelige lønn? Er det mulig å gå rett fra sykemelding til ufør, spesielt når man har prøvd ulik tilrettelegging på egen arbeidsplass, går fast til behandling og ellers egentlig allerede har prøvd det meste av tiltak som ellers pleier å prøves ut under en AAP-periode? Anonymkode: 03ba7...88b
Anonym bruker Skrevet fredag kl 07:10 #2 Skrevet fredag kl 07:10 Eneste måten å gå direkte til ufør på er å bli så syk at du aldri vil kunne ha noen jobb igjen, f.eks uhelbredelig kreft o.l med kort levetid igjen. Ellers må du via aap. Jeg personlig trengte aldri prøvd ut på andre arbeidsplasser, spørsmålet var hvor mye jeg ville klare stå i den jobben jeg hadde. Hele prosessen tok vel 2 år, men det var mye fordi jeg ikke ble mentalt klar til å kaste inn håndkleet tidligere. For min del var NAV helt fantastisk, følte de var enpatiske, hyggelige og helt på min side hele veien. Hadde tre forskjellige saksbehandlere på den tiden. Men det er helt sikkert forskjell på både diagnoser og type arbeid/arbeidsplasser hvordan prosessen foregår. Anonymkode: ed977...1eb
Anonym bruker Skrevet fredag kl 07:28 #3 Skrevet fredag kl 07:28 Du må nok igjennom hele mølla. Først sykemelding så AAP, hvor de mest sannsynlig ser på andre jobb muligheter. Det kommer nok også på hva dine utfordringer er og hvilken jobb du jobber med i dag. Men lønnen din vil gå ned, det er det ingen tvil om. Du har ikke forsikring som evt dekker mellom legger? Uføre forsikring? Anonymkode: 6f0a4...e69
Anonym bruker Skrevet fredag kl 07:36 #4 Skrevet fredag kl 07:36 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Du må nok igjennom hele mølla. Først sykemelding så AAP, hvor de mest sannsynlig ser på andre jobb muligheter. Det kommer nok også på hva dine utfordringer er og hvilken jobb du jobber med i dag. Men lønnen din vil gå ned, det er det ingen tvil om. Du har ikke forsikring som evt dekker mellom legger? Uføre forsikring? Anonymkode: 6f0a4...e69 Dekker mellom legger? Det hørtes suspekt ut 🥺 Anonymkode: bc272...915
Anonym bruker Skrevet fredag kl 08:08 #5 Skrevet fredag kl 08:08 Hvis du er bekymret for økonomien din hvis du blir ufør, så er min erfaring at aap er MYE verre for økonomien… Jeg har brukt fem år på å komme meg på fote igjen økonomisk (jeg har vært 100% ufør i fem år) etter de få årene på aap… Da hadde jeg (pga helsa) ikke hatt mulighet til å spare opp noe buffer før jeg fikk aap. Jeg hadde heldigvis hatt en godt betalt jobb noen år før jeg ble syk, og uføretrygden ble regnet ut fra dennperioden. Jeg klarer meg bra på uføretrygden, men har ikke så stort huslån eller andre lån, da. Anonymkode: 9563a...da3
Anonym bruker Skrevet fredag kl 14:07 #6 Skrevet fredag kl 14:07 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Dekker mellom legger? Det hørtes suspekt ut 🥺 Anonymkode: bc272...915 Heheh huff en liten skrivefeil der😅. Anonymkode: 6f0a4...e69
Anonym bruker Skrevet i går, 06:27 #7 Skrevet i går, 06:27 Takk for svar dere! Det er fint med ærlige tilbakemeldinger, og jeg ser jo da at AAP nok blir et must. Så får jeg bare håpe at jeg er like heldig som 1eb over her, og at vi fokuserer på hvor mye jeg klarer av den jobben jeg allerede har. Jeg elsker jobben min, så jeg ønsker jo å fortsette der uansett. HI Anonymkode: 03ba7...88b
Anonym bruker Skrevet i går, 10:03 #8 Skrevet i går, 10:03 Uføretrygd blir regnet ut av lønna de 3 beste av de 5 siste årene før du ble sykmeldt. Uføretrygd er 66% av dette. Merk at øvre grense for grunnlag for uføretrygd er 6G. Inntekt over 6G inngår ikke i beregningsgrunnlaget. Anonymkode: 771ac...b05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå