Gå til innhold

Disse teite med utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

En i nære relasjoner klarer å provosere meg. Hun forteller gjentatte ganger hvor dumme de med utdannelse på arbeidsplassen hennes er. Det hun ilke forstår, er at jobben hun har hatt egentlig ikke krever utdannelse, men de har hatt det som krav allikevel. Det er en søkermasse bestående av alt fra folk med bachelorgrad i økonomi og administrasjon til litteratur. Hun forstår ikke vitsen med utdannelse, for de har tydeligvis ikke lært noe.

Jeh blir helt matt. Jeg vet ikke en gang hvor jeg skal begynne. Utdannelse er mer enn kun å lære for å utføre noen definerte oppgaver. Det er et fundament med unviverselle « regler» / logikk som man kan brukes både på jobb og privat. Noen er mer spisset enn andre, og selvsagt trengs ikle utdannelse i alle jobber.

Hun sier « alle de som kommer og tror de er så smarte», også kan de ingenting og må på kurs.

Selv har jeg gått på universitet og høyskole og føler at hun skal ta meg også.

Vi diskuterte også hvorfor kvinner får barn sent. Hun mener det er for dumt å si at samfunnet har skylden. Jeg forsøkte å si at det er en del forventninger som legger føringer for når vi får barn. Dette var hun uenig i.

Hun er også anti gentle parenting, men bruker bare argumenter som « det gikk bra med oss, men se på dagens unge»

Er det noe vits 

Anonymkode: 3a04c...41b

Skrevet

For å svare på det siste: Nei, det er ikke noen vits. Noen har så fastgrodde syn og holdninger og intet ønske om å hverken lære, endre seg eller forstå. Snakk om været når dere er sammen, det sparer deg for mye frustrasjon. Jeg har en sånn i en nær relasjon jeg også, som alltid skal fortelle de av oss som har studert hvor dumme vi er som valgte det og hvor lite de med utdannelse på hennes jobb kan. Jeg har funnet ut at det er best å bare smile og spørre om det er mye mygg i år. 

Skrevet

Tror ikke du kommer noen vei med den. 

Jeg kan si meg til en viss grad enig med denne relasjonen i enkelte ting, selv om utdanning som hovedregel er positivt. Enkelte med fin utdanning og toppkarakter som ikke er helt i stand til å omsette den kunnskapen de har lært, for de har egentlig bare lært å gjenfortelle den. Noen er gode på det. Kanskje det er en av de relasjonen din tenker på når hun generaliserte den erfaringen over på alle med utdanning? 

Anonymkode: 4aebd...ca4

Skrevet

Mindreverdighetskomplekser av den størrelsen kan du ikke argumentere bort, dette stusselige mennesket blir aldri bedre.

Anonymkode: e8eaa...2e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...