Anonym bruker Skrevet torsdag kl 18:53 #1 Skrevet torsdag kl 18:53 Jeg har vært sykmeldt siden mai og er sykmeldt til over ferien. Legen sa «arbeidsgiver ønsker at man er sykmeldt i ferien». Vil tro det er for å ikke få nye 16 dager med betaling. Jeg har fire uker ferie i sommer. Planen var å reise store deler av ferien men jeg orker ikke. Vi blir hjemme og tar kanskje en spontantur på hytte her hjemme. Jeg er så usikker på om jeg skal skrive at jeg har avviket fire uker ferie eller en uke som blir det vi tar om formen tillater det. Hva hadde du gjort? Anonymkode: 82081...efd
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 18:56 #2 Skrevet torsdag kl 18:56 Hvis du er sykemeldt så er du sykemeldt også i ferien. Anonymkode: 318fa...213
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 19:23 #3 Skrevet torsdag kl 19:23 Nei det skal du ikke skrive. Anonymkode: cfff4...a8a
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 19:38 #4 Skrevet torsdag kl 19:38 Kommer helt an på hva din arbeidsgiver sier. Dersom din arbeidsgiver er enig i at du da kan avvikle ferien din på et annet tidspunkt skal du ikke krysse av der. Er din arbeidsgiver ikke enig i at du kan avvikle ferien din på et annet tidspunkt skal du krysse av på det Anonymkode: f1537...e6c
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 20:19 #5 Skrevet torsdag kl 20:19 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Kommer helt an på hva din arbeidsgiver sier. Dersom din arbeidsgiver er enig i at du da kan avvikle ferien din på et annet tidspunkt skal du ikke krysse av der. Er din arbeidsgiver ikke enig i at du kan avvikle ferien din på et annet tidspunkt skal du krysse av på det Anonymkode: f1537...e6c Må jeg sjekke med arbeidsgiver om jeg kan avvikle ferie senere når jeg likevel er 100% sykmeldt i ferien? Anonymkode: 82081...efd
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 20:23 #6 Skrevet torsdag kl 20:23 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Må jeg sjekke med arbeidsgiver om jeg kan avvikle ferie senere når jeg likevel er 100% sykmeldt i ferien? Anonymkode: 82081...efd Ja siden arbeidsgiver må godkjenne at feriedagene skal tilbakeføres til deg. Anonymkode: f1537...e6c
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 21:12 #7 Skrevet torsdag kl 21:12 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Må jeg sjekke med arbeidsgiver om jeg kan avvikle ferie senere når jeg likevel er 100% sykmeldt i ferien? Anonymkode: 82081...efd Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Ja siden arbeidsgiver må godkjenne at feriedagene skal tilbakeføres til deg. Anonymkode: f1537...e6c Nei, er du syk så du er forhindret i å avvikle ferien din skal du være sykemeldt også når su egentlig skulle hatt ferie. Anonymkode: 318fa...213
Anonym bruker Skrevet fredag kl 01:12 #8 Skrevet fredag kl 01:12 Er du for syk til å ta ut ferie så krysser du av nei på at du ikke tar ut ferie, da får du ukene til gode senere i år. Arbeidsgiver bestemmer ikke dette. fra Helsedirektoratet :»https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/pasientinformasjon/ferie-ved-sykmelding-pasientinformasjon Syk i ferien – sykmelding Du får i utgangspunktet ikke sykepenger under ferie, hverken når sykdommen oppstår når du har ferie eller hvis sykdommen oppstår før ferien begynner og vedvarer i ferien. For å få sykepenger, kan du imidlertid kreve ferien utsatt. Kravet må dokumenteres overfor arbeidsgiver med legeerklæring (sykmelding). Hvis du blir syk før du tar ferie, må du framsette kravet senest siste dag før du skulle startet ferien. Hvis du blir syk i ferien, må du framsette kravet så raskt som mulig etter at arbeidet gjenopptas. Ferieloven (lovdata.no) Anonymkode: a8fe7...7a5
Anonym bruker Skrevet fredag kl 05:23 #9 Skrevet fredag kl 05:23 Hvis dere har bestilt en tur dere må avlyse grunnet sykdom, så skriver du at du ikke har ferie. Skal dere reise bort mer enn en helg i perioden, så har du ferie. Husk at du ikke er garantert å får igjen feriedagene slik mange tror Anonymkode: 92d91...12c
Anonym bruker Skrevet fredag kl 11:11 #10 Skrevet fredag kl 11:11 Snakk med lederen din. Er du for syk til å avvikle ferie skal du heller ikke det. Men er du i form til å reise bort er det riktig å avvikle ferie. Ved å avvikle ferien får du også forlenget maksdatoen din på sykmeldingen tilsvarende Anonymkode: 92678...dcb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå