Anonym bruker Skrevet 10. juli #1 Skrevet 10. juli Når en liten dame på under 50 kg drikker en og en halv flaske vin (en halv hvit og en hel rød), pluss to glass konjakk på under 3 timer og ikke er antydning til brisen en gang. Er det bekymringsfullt? Jeg har en slektning på besøk og vi har lenge vært litt urolig for alkoholbruken. Det er mye fokus på alkohol både i prat og some og hun sier ofte ting som at hun må komme seg hjem så hun rekker å ta en drink eller to før det er senga. Sagt med et blunk og humør, men vi bekymrer oss mer og mer for at det ikke er tull. Nå drakk hun i går kveld det jeg skrev over og det var ikke antydning til at hun var påvirket og formen i dag er på topp. Jeg hadde ligget flat både i går kveld og i dag om jeg hadde fått i meg samme mengden. Kan det bety at hun er vant til jevnlige og store mengder alkohol? Anonymkode: 63d28...e67
Anonym bruker Skrevet 10. juli #2 Skrevet 10. juli Noen har høyere toleranse enn andre, og det du beskriver er ikke enorme mengder akkurat Anonymkode: fb5e7...79d
Anonym bruker Skrevet 10. juli #3 Skrevet 10. juli Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Noen har høyere toleranse enn andre, og det du beskriver er ikke enorme mengder akkurat Anonymkode: fb5e7...79d I følge promillekalkulatoren skulle hun hatt en promille på over 3 og vært alkoholforgiftet, og hun snøvlet ikke litt en gang. Anonymkode: 63d28...e67
Anonym bruker Skrevet 10. juli #4 Skrevet 10. juli Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Noen har høyere toleranse enn andre, og det du beskriver er ikke enorme mengder akkurat Anonymkode: fb5e7...79d Er det ikke? For min del holder lenge med en flaske rødt i løpet av en hel kveld. Hadde jeg fått i meg alt det der på bare 3 timer måtte jeg nok blitt kjørt på puming 🙈 Anonymkode: c1ffb...25e
Anonym bruker Skrevet 10. juli #5 Skrevet 10. juli Anonym bruker skrev (1 time siden): Noen har høyere toleranse enn andre, og det du beskriver er ikke enorme mengder akkurat Anonymkode: fb5e7...79d Halvannen flaske vin og konjakk i tillegg i løpet av tre timer? Det er nå ganske god mengde på kort tid? Anonymkode: 67e98...bea
the amazing spidermamma Skrevet 10. juli #6 Skrevet 10. juli Anonym bruker skrev (2 timer siden): Noen har høyere toleranse enn andre, og det du beskriver er ikke enorme mengder akkurat Anonymkode: fb5e7...79d Jo, det er mye alkohol på tre timer. Jeg hadde vært skikkelig full etter et sånt inntak på så kort gid, og jeg hadde vært ubrukelig dagen etter. Høy toleranse følger gjerne høyt forbruk, jeg forstår godt at Hi er bekymret.
Anonym bruker Skrevet 10. juli #7 Skrevet 10. juli Høy toleranse = høyt forbruk. Så denne kvinnen er nok langt inni alkoholismens verden. Ville passet godt på om hun kanskje har alkohol i bagasjen mens hun er hos dere, det kan forklare den "gode formen" dagen derpå. Jeg ville gått for null alkohol når hun var på besøk, da avslører de seg ofte raskt. Jeg ville ellers vært åpen med henne, at hennes alkoholforbruk og toleranse er så høyt at det er åpenbart at hun har store problemer med sitt alkoholinntak, at det er et alvorlig alkoholproblem og trolig også alkoholisme. Og jeg ville gitt henne nummer til kommunens lavterskeltilbud til rus- og alkoholmisbrukere, samt hjelpetelefoner for personer med rusproblemer. Og jeg ville tipset kvinnens lege, for det er viktig at denne vet. Anonymkode: 9391a...6dc
Anonym bruker Skrevet 10. juli #8 Skrevet 10. juli Anonym bruker skrev (3 timer siden): I følge promillekalkulatoren skulle hun hatt en promille på over 3 og vært alkoholforgiftet, og hun snøvlet ikke litt en gang. Anonymkode: 63d28...e67 Den kjøper jeg ikke. Hun var nok full, men kanskje du ikke ser det. Mannen min kan (hvis han vil) drikke en liter sprit og 12 halvlitere fordelt på en hel kveld uten å bli dritings, men dette er en stor mann. Anonymkode: bc86a...b96
Anonym bruker Skrevet 11. juli #9 Skrevet 11. juli Anonym bruker skrev (1 time siden): Den kjøper jeg ikke. Hun var nok full, men kanskje du ikke ser det. Mannen min kan (hvis han vil) drikke en liter sprit og 12 halvlitere fordelt på en hel kveld uten å bli dritings, men dette er en stor mann. Anonymkode: bc86a...b96 Handler ikke om størrelsen på personen men hvor fort personen klarer å forbrenne alkoholen. Noen forbrenner fortere enn andre uavhengig av størrelsen på personen Anonymkode: 5f22b...597
Anonym bruker Skrevet 11. juli #10 Skrevet 11. juli Jeg synes det er veldig mye alkohol på en liten dame. Jeg veier mer enn henne, og tåler betydelig mindre. Hvis jeg vet jeg må tidlig opp dagen derpå drikker jeg max to glass vin, sjelden mer enn ett. Hvis jeg vet jeg ikke må tidlig opp dagen derpå (typisk på hyttetur eller lignende) kan jeg nok drikke en hel flaske vin i løpet av en hel kveld og likevel fungere neste dag. Om jeg hadde drukket mer mer ville jeg nok bli både skikkelig full og skikkelig dårlig dagen derpå. Jeg kan gå flere uker uten å drikke alkohol i det hele tatt, det gjør kanskje toleransen min lavere. Lykke til hvis du tar dette opp med slektningen din. Jeg anbefaler deg å være direkte og si at du bekymrer deg for helsen hennes. Eventuelt kan du tråkke litt mer forsiktig, og f.eks. si du har planlagt noen hvite uker etter ferien, og lurer på om hun vil være med på utfordringen. Anonymkode: 1bb1c...4c6
Anonym bruker Skrevet 11. juli #11 Skrevet 11. juli Anonym bruker skrev (18 timer siden): Når en liten dame på under 50 kg drikker en og en halv flaske vin (en halv hvit og en hel rød), pluss to glass konjakk på under 3 timer og ikke er antydning til brisen en gang. Er det bekymringsfullt? Jeg har en slektning på besøk og vi har lenge vært litt urolig for alkoholbruken. Det er mye fokus på alkohol både i prat og some og hun sier ofte ting som at hun må komme seg hjem så hun rekker å ta en drink eller to før det er senga. Sagt med et blunk og humør, men vi bekymrer oss mer og mer for at det ikke er tull. Nå drakk hun i går kveld det jeg skrev over og det var ikke antydning til at hun var påvirket og formen i dag er på topp. Jeg hadde ligget flat både i går kveld og i dag om jeg hadde fått i meg samme mengden. Kan det bety at hun er vant til jevnlige og store mengder alkohol? Anonymkode: 63d28...e67 Det var mye alkohol. Det hadde ikke jeg klart. Og jeg er alkoholiker. Anonymkode: 4579a...9b1
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 20:15 #12 Skrevet lørdag kl 20:15 Anonym bruker skrev (På 10.7.2025 den 21.16): Er det ikke? For min del holder lenge med en flaske rødt i løpet av en hel kveld. Hadde jeg fått i meg alt det der på bare 3 timer måtte jeg nok blitt kjørt på puming 🙈 Anonymkode: c1ffb...25e Samme her! Til og med 1 flaske rødt hadde vært nok til at jeg er full. Det er riktig at vi reagerer forskjellig på alkohol, men å si at beskrevet menge ikke er mye det er virkelig feil! Da tåler hun store mengder alkohol! Anonymkode: e00e2...d42
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 23:20 #13 Skrevet lørdag kl 23:20 Anonym bruker skrev (På 10.7.2025 den 21.07): I følge promillekalkulatoren skulle hun hatt en promille på over 3 og vært alkoholforgiftet, og hun snøvlet ikke litt en gang. Anonymkode: 63d28...e67 Jeg drakk 15 rusbrus på to timer. Merket ingenting. Jeg gikk på kortison og andre medisiner. Kan være det. Ved en annen anledning drakk jeg 2 cidere og ble godt brisen og i humør. Også på kortison. Hvorfor blander du deg så voldsomt opp i hva hun drikker? Jeg bruker resorb for væskebalanse når jeg drikker alkohol. Får ikke hang over. Folk er forskjellige. Anonymkode: 8777d...776
prekæs Skrevet søndag kl 06:00 #14 Skrevet søndag kl 06:00 Syns det er greit å stille spørsmål om alkoholforbruk. Særlig hvis det muligens er nære slektninger som skal ha med barn å gjøre, muligens alene. For egen del ville jeg vært skeptisk til å sende barn til en bestemor, tante (eksempel) som har et slikt forbruk. Virker som hun ser lett på det i tillegg. Selv veier jeg 15-20 kg mer og hadde vært dritings og syk i to dager etter et sånt inntak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå