Anonym bruker Skrevet torsdag kl 16:05 #1 Skrevet torsdag kl 16:05 Vi har bestemt at denne sommeren så skal vi ikke til utlandet i ukesvis som vi pleier men bruke endel tid på hus og hage samt ta ting litt på sparket når været er fint. En uke i Norge eller kjapt til tyskland på road-trip. Jeg har tenkt at så herlig…jeg skal fikse i hagen, gå fjellturer med ungdommen når de gidder, strikke, lese på terrassen. Istede er jeg sur fra morgen til kveld og får helt neller hver gang venner sender snap fra «syden». Det er jo hverdag å være hjemme med husvask, klesvask og middager. Jeg får ikke til å snu tankegangen og blir bare forbanna på meg selv og sur på hele verden. Hjelp!?!! Anonymkode: 04d80...0ef
Optatium Skrevet torsdag kl 16:17 #2 Skrevet torsdag kl 16:17 Det er definisjonen på i-landsproblem. Jeg mener rett og slett at du må snu om. Du kan da ikke mene at eneste formen for ferie er syden i ukesvis? Er du så lite fornøyd i egen kropp/eget hus? Jeg har for første gang på mange år en sydenferie med ungene, vi har aldri gjort sånt sammen før. Jeg syns det er veldig fint, men jammen er jeg litt misunnelig på de som er hjemme i finværet nå. Jeg liker å finne roen hjemme, jeg setter pris på ferien uansett. Kanskje du trenger argumenter? Veldig mange har ikke råd til den typen ferier. Det er dårlig for miljøet med all reisingen. Du finner to hjemme og du slipper risiko med matforgiftning, norovirus eller solskader. Du kan unne vennene dine en annen type ferie enn deg. Ferie er å ikke være på jobb, skru ned tempoet, slippe vekkerklokke. Hvor denne voldsomme reisegreia kom fra lurer jeg faktisk på.
Anonym bruker Skrevet 20 timer siden #3 Skrevet 20 timer siden Jeg har Inge trøstens ord, men kan forstå følelsene dine godt. Du forsaker ferien for å være praktisk og økonomisk. Kanskje er det ikke så lurt i et kort liv. Neste år drar du på ferie. Anonymkode: c06af...d03
the amazing spidermamma Skrevet 20 timer siden #4 Skrevet 20 timer siden Jeg skjønner deg så godt, hi! Hjemme er man omringet av alt man burde ha gjort, da kan det være vanskelig å ta helt fri og ignorere alt man burde brukt tida "fornuftig" på. Jeg klarer det en stund, men så får jeg dårlig samvittighet. Har ikke andre råd enn å komme deg ut av huset. Jeg trenger ikke nødvendigvis "Syden" for å få slappe av, men det er deilig å komme seg vekk litt.
amandine Skrevet 19 timer siden #5 Skrevet 19 timer siden Jeg skjønner det ikke, men jeg har aldri vært i «syden» i ukesvis heller, og spesielt ikke om sommeren. Reise herfra om sommeren? Når alt er på sitt fineste? Ikke tale om. Vær litt bevisst på at du ikke skal gjøre bare husarbeid, la det ligge. Det er set eneate som er bra med husarbeid, det forsvinner ikke. Utnytt godværet, kos deg på turer på fjellet, ta deg er kveldsbad og se en film.
sug lut Skrevet 19 timer siden #6 Skrevet 19 timer siden (endret) Men så finn på noe annet, da? Det kan da umulig være så vanskelig å legge nye planer når de du har er ingenting-planer. Ellers enig med Amandine, sommer er ikke tida til å forlate landet. Endret 19 timer siden av sug lut
Anonym bruker Skrevet 19 timer siden #7 Skrevet 19 timer siden Optatium skrev (På 10.7.2025 den 18.17): Det er definisjonen på i-landsproblem. Jeg mener rett og slett at du må snu om. Du kan da ikke mene at eneste formen for ferie er syden i ukesvis? Er du så lite fornøyd i egen kropp/eget hus? Jeg har for første gang på mange år en sydenferie med ungene, vi har aldri gjort sånt sammen før. Jeg syns det er veldig fint, men jammen er jeg litt misunnelig på de som er hjemme i finværet nå. Jeg liker å finne roen hjemme, jeg setter pris på ferien uansett. Kanskje du trenger argumenter? Veldig mange har ikke råd til den typen ferier. Det er dårlig for miljøet med all reisingen. Du finner to hjemme og du slipper risiko med matforgiftning, norovirus eller solskader. Du kan unne vennene dine en annen type ferie enn deg. Ferie er å ikke være på jobb, skru ned tempoet, slippe vekkerklokke. Hvor denne voldsomme reisegreia kom fra lurer jeg faktisk på. For mange er det å komme seg nort ferien, først da får man koblet av. Hjemme er jo alt det vanlige der å gjøre, og da er man like langt. Jeg føler ikke det har vært ferie uten tur. Anonymkode: fb7c5...6cd
Optatium Skrevet 19 timer siden #8 Skrevet 19 timer siden Anonym bruker skrev (7 minutter siden): For mange er det å komme seg nort ferien, først da får man koblet av. Hjemme er jo alt det vanlige der å gjøre, og da er man like langt. Jeg føler ikke det har vært ferie uten tur. Anonymkode: fb7c5...6cd Jeg mener fortsatt at det er et i-landsproblem. Jeg mener også at det er på grensen til arrogant med tanke på alle andre som ikke kan reise. Ferie er fri fra jobb. At du og andre har lagt lista så høyt, er verst for dere.
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #9 Skrevet 18 timer siden Optatium skrev (2 minutter siden): Jeg mener fortsatt at det er et i-landsproblem. Jeg mener også at det er på grensen til arrogant med tanke på alle andre som ikke kan reise. Ferie er fri fra jobb. At du og andre har lagt lista så høyt, er verst for dere. Det får du da mene, empati er jo ikke for alle. Anonymkode: fb7c5...6cd
Optatium Skrevet 18 timer siden #10 Skrevet 18 timer siden Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det får du da mene, empati er jo ikke for alle. Anonymkode: fb7c5...6cd Jeg har da masse empati? Men de som mener at det aldri blir ferie uten å svi av tusenvis og attpåtil klager over en ferie hjemme, de har faktisk ikke empati. Det er arrogant.
sug lut Skrevet 17 timer siden #11 Skrevet 17 timer siden Anonym bruker skrev (1 time siden): For mange er det å komme seg nort ferien, først da får man koblet av. Hjemme er jo alt det vanlige der å gjøre, og da er man like langt. Jeg føler ikke det har vært ferie uten tur. Anonymkode: fb7c5...6cd Ingen pålegger deg å gjøre "det vanlige".
Anonym bruker Skrevet 17 timer siden #12 Skrevet 17 timer siden Anonym bruker skrev (1 time siden): For mange er det å komme seg nort ferien, først da får man koblet av. Hjemme er jo alt det vanlige der å gjøre, og da er man like langt. Jeg føler ikke det har vært ferie uten tur. Anonymkode: fb7c5...6cd Men da må du jo reise da! Stakkars deg som må til «syden» for å kjenne at du kobler av. Det høres slitsomt og ganske trist ut å ikke kunne koble av uten å reise bort. Da bør du gjøre noe med hverdagene dine. Anonymkode: 6fd18...ff8
the amazing spidermamma Skrevet 17 timer siden #13 Skrevet 17 timer siden Optatium skrev (1 time siden): Jeg har da masse empati? Men de som mener at det aldri blir ferie uten å svi av tusenvis og attpåtil klager over en ferie hjemme, de har faktisk ikke empati. Det er arrogant. Selvsagt er det et i-landsproblem. På samme måte som å klage på regnvær i en verden som koker over av hetebølger. Vi er ufattelig priviligerte her i landet. Men jeg forstår fortsatt hi sitt hjertesukk. Og hun spør jo egentlig om råd for å snu tankegangen sin. Et avbrekk fra hverdag hjemme behøver ikke å bety å svi av tusenvis av kroner. Men hvis man bare går hjemme og ergrer seg over at man ikke greier å slappe av hjemme, så er det kanskje lurt å komme seg ut av huset. Man trenger ikke være i Syden, men hvis dagene bare består av det man gjør på hverdagene, renner jo ferien mellom fingrene uten at man føler at den har vært der.
Anonym bruker Skrevet 17 timer siden #14 Skrevet 17 timer siden sug lut skrev (44 minutter siden): Ingen pålegger deg å gjøre "det vanlige". Hvorfor må du alltid gjøre deg så dum? Anonymkode: fb7c5...6cd
Anonym bruker Skrevet 3 timer siden #15 Skrevet 3 timer siden Jeg forstår overhodet ikke hvorfor man skal reise til syden om sommeren, det må da være mye bedre å reise når det er kaldt her? Vi bor i et land med store forskjeller på årstidene, og det er jo nå det er som varmest her, det er nå man må være her. Så kan man oppsøke varmen i de kaldere årstidene. Men jeg forstår følelsen din av å ikke ha ferie når du bare er hjemme, og føler du må gjøre husarbeid, klippe gresset, handle på de samme matbutikkene osv som hele resten av året. Det kan være greit å komme seg bort litt. Jeg personlig har hatt en weekend i Sverige og noen dager hos min søster på andre siden av landet. Venninnen min og familien leide en hytte på Hvaler en uke, på AirBnb. Det trenger ikke koste en formue å få et pusterom fra hverdagen. Anonymkode: a0088...a6d
sug lut Skrevet 2 timer siden #16 Skrevet 2 timer siden Anonym bruker skrev (14 timer siden): Hvorfor må du alltid gjøre deg så dum? Anonymkode: fb7c5...6cd Det er ikke å være "dum" å påpeke at du selv velger å bli hengende i "det vanlige" bare fordi du er hjemme i ferien. Dropp husarbeidet, drit i klesvaska, gjør noe annet og positivt.
Anonym bruker Skrevet 2 timer siden #17 Skrevet 2 timer siden Optatium skrev (16 timer siden): Jeg mener fortsatt at det er et i-landsproblem. Jeg mener også at det er på grensen til arrogant med tanke på alle andre som ikke kan reise. Ferie er fri fra jobb. At du og andre har lagt lista så høyt, er verst for dere. Man jo si at alle problemer vi har her er I-landsproblemer, men det betyr jo ikke at det er problemer? Anonymkode: 5592d...8d4
Anonym bruker Skrevet 2 timer siden #18 Skrevet 2 timer siden sug lut skrev (41 minutter siden): Det er ikke å være "dum" å påpeke at du selv velger å bli hengende i "det vanlige" bare fordi du er hjemme i ferien. Dropp husarbeidet, drit i klesvaska, gjør noe annet og positivt. Det må jo være befriende å være så enkelt anlagt... Anonymkode: fb7c5...6cd
Anonym bruker Skrevet 2 timer siden #19 Skrevet 2 timer siden Hva med å innse at slik er hjernen? Følelser rår du ikke over, selv om den rasjonelle delen forteller deg hva som er «riktig». Ferie hjemme med et prosjekt pågående på huset vs ikke er to forskjellige ting for øvrig, det er en annen logistikk enn å la klesvask vente en dag. Hva som er riktig for deg vet jeg ikke. For meg ville det vært en løsning å følge værmeldingen, de beste soldagene bevilge en dagstur uten voldsom agenda. Ta helt fri de dagene. Dagene hjemme, planlegg. Bestem på forhånd hva som skal gjøre den dagen. Hverken mer eller mindre. Det er fort å havne i en runddans der man en går kontinuerlig å gjøre litt her og der hele tiden, synes jeg. Så er en ikke lykkelig og tilfreds hele tiden. Men klarer man å jakte de små øyeblikkene og stoppe opp når de kommer, hjelper det litt. Når du er på toppen av fjellturen eller drikker kaffe i solveggen eller har ruslet til bakeren og lager deg en skikkelig deilig frokost med nybakt brød. Jeg synes det er lettere å ta de øyeblikkene hvis jeg vet at male den veggen eller plante den hekken skal jeg uansett ikke før i morgen. Anonymkode: a03ff...074
Optatium Skrevet 1 time siden #20 Skrevet 1 time siden Anonym bruker skrev (1 time siden): Man jo si at alle problemer vi har her er I-landsproblemer, men det betyr jo ikke at det er problemer? Anonymkode: 5592d...8d4 Alle problemer er ikke ilandsproblemer. Men å være så bortskjemt og utilpass at man surmuler over ferie fordi man har valgt å ikke reise bort, det er faktisk det. Jeg forstår ikke at man ikke kan ha ferie hjemme, at man ikke evner å kose seg i eget hus og nærmiljø, og at man som voksen ikke gjør bedre ut av det dersom man har andre behov.
Anonym bruker Skrevet 1 time siden #21 Skrevet 1 time siden Optatium skrev (1 minutt siden): Alle problemer er ikke ilandsproblemer. Men å være så bortskjemt og utilpass at man surmuler over ferie fordi man har valgt å ikke reise bort, det er faktisk det. Jeg forstår ikke at man ikke kan ha ferie hjemme, at man ikke evner å kose seg i eget hus og nærmiljø, og at man som voksen ikke gjør bedre ut av det dersom man har andre behov. Ergo, du har ikke empati. Anonymkode: fb7c5...6cd
Optatium Skrevet 1 time siden #22 Skrevet 1 time siden Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Ergo, du har ikke empati. Anonymkode: fb7c5...6cd Massevis. Når det trengs. «Valgt å ikke reise på ferie, er sur og ødelegger», får ikke empati.
Anonym bruker Skrevet 1 time siden #23 Skrevet 1 time siden Optatium skrev (4 minutter siden): Massevis. Når det trengs. «Valgt å ikke reise på ferie, er sur og ødelegger», får ikke empati. Du skjønner jo ikke hi, nettopp fordi du mangler empati. Det er jo ikke "synd" på hi, men alle med et snev av empati skjønner jo hva hi mener. Anonymkode: fb7c5...6cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå