Anonym bruker Skrevet 10. juli #1 Skrevet 10. juli Jeg har 4 slike, gamle fyllinger fra 90 - tallet, og er noe skeptisk til fjerning. Det kan se ut til at det er et begynnende hull i nærheten av fyllingen, og tannlegen vurderer det som nødvendig å fjerne hele fyllingen. Forstår jo det. Tannen kan også bli mer skadet i etterkant (bli mindre robust). Ønsker jo heller ikke å gå med disse fyllingene pga innholdet, og jeg er litt skeptisk til hva som han oppstå, ved fjerning. Har du erfaring med fjerning? Kanskje generasjoner burde fått en erstatning (gratis tannbehandling) for denne behandlingsformen som er gitt.. Anonymkode: b28c1...071
Anonym bruker Skrevet 10. juli #2 Skrevet 10. juli Jeg har fjernet andre type fyllinger nå i våres, og syns det har gått veldig fint. Anonymkode: 021be...3a3
Anonym bruker Skrevet 10. juli #3 Skrevet 10. juli Jeg vurderte å fjerne noen av mine men tannlegen på odontologen her sa at de ønsket helst ikke å fjerne dem da det var kommet frem at det var mer skadelige stoffer som ble frigitt når de fjernet dem kontra og bare la dem stå. Anonymkode: 19c37...f61
Anonym bruker Skrevet 10. juli #4 Skrevet 10. juli Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg vurderte å fjerne noen av mine men tannlegen på odontologen her sa at de ønsket helst ikke å fjerne dem da det var kommet frem at det var mer skadelige stoffer som ble frigitt når de fjernet dem kontra og bare la dem stå. Anonymkode: 19c37...f61 Dette er en veldig spesiell forklaring fra en medisiner/lege .. skadelige stoffer som blir frigitt? Man svelger ikke fyllingen vel..skadelige stoffer blir frigitt daglig, år etter år mens fyllingen er i munnen, ikke i de 2 minuttene det tar å fjerne den.. Jeg har bytter 4 sånne for ca 15 år siden. Ingen plager, verken i munnhelse eller ellers. Utrolig glad for at min tannlegen overbeviste meg den gangen. Anonymkode: e28bd...418
prekæs Skrevet 10. juli #5 Skrevet 10. juli Har latt de stå til de ble dårlige, evnt mistet biter av. Uproblematisk å bytte...og langt penere.
Anonym bruker Skrevet 10. juli #6 Skrevet 10. juli Har Fjernet gamle amalgamfyllinger i to jeksler pga hull. Plastfyllingene fungerer like bra. Bytter ut flere når behovet melder seg, ikke før. Har ikke hatt hull i tennene på flere tiår pga amalgamen. Anonymkode: 49e04...8d9
Anonym bruker Skrevet 10. juli #7 Skrevet 10. juli Driver å bytter. De gamle fyllingene har lagd store plager for meg, så skulle ha byttet for lenge siden. Nå blir det helt sinnsykt dyrt, men det må gjøres. Bytt de nå, før du får plager med de. Anonymkode: ea08e...35f
Anonym bruker Skrevet 10. juli #8 Skrevet 10. juli Jeg har bytter flere siste tiåret. De blir dårlige etterhvert og det kommer bakterier under dem. Tror jeg har fjernet 3 stykker som det har blitt hull langsmed. Helt uproblematisk å bytte for min del ihvertfall, og mye penere med en hvit fylling. Anonymkode: feda8...c5a
the amazing spidermamma Skrevet 10. juli #9 Skrevet 10. juli Jeg har hatt flere gamle, større amalgamfyllinger hvor jeg har måttet rotfylle, noen ble først byttet, noen ikke. Nen det er nok heller pga at de er gamle amalgamfyllinger, ikke fordi de er blitt byttet ut. Her stoler jeg på tannlegen min, hvis han mener at det er lurt å bytte, så hører jeg på ham. Men han er en traust fyr som ikke setter i gang med behandling uten videre.
Anonym bruker Skrevet 10. juli #10 Skrevet 10. juli Jeg fikk problemer med fire gamle amalganfyllinger samme sommer for mange år siden. Var på den tiden minimalt/ingen snakk om at det kunne være noen risiko involvert med å fjerne. Jeg visste ikke om denne risikoen den gang. Og tannlegen jeg var hos da var ikke spesielt forsikt med noe, tok ingen forholdsregler (dette til tross for at tannlegene visste om risikoen den gangen). Hadde før dette skiftet to andre fyllinger, men da en i slengen fordi fyllingene røk. Etter dette begynte jeg å få problemer med helsen, stadig oftere syk, fikk alt som gikk, mindre energi (var veldig sterk og sprek og hadde mye energi før dette), begynte å reagere på ulike typer mat m.m. For få år siden fjernet jeg to store gamle amalganfyllinger. Da sjekket jeg rundt, og valgte å gå til en tannlege som hadde kunnskap om og utstyr for amalgansanering. I tillegg fulgte jeg i flere uker før og etter en plan med spesifikke tilskudd, samt annet dagen for saneringen. Dette denne saneringen hadde jeg ingen helseproblemer. (Jepp, jeg er så heldig å være blant de som gikk til skoletannlege da disse fikk betalt for antall fyllinger de la i tennene til barna. Jeg hadde tilsynelatende hele tiden hull de få årene jeg gikk til skoletannlegen, nektet etterhvert å gå dit. Pussig nok har jeg i over 40 år etter jeg sluttet hos skoletannlegen kun hatt ett bittelite hull...) Anonymkode: 0c46d...0a5
Anonym bruker Skrevet 11. juli #11 Skrevet 11. juli Jeg har skiftet ut alle amalnganfyllingene mine og har aldri verken hatt eller hørt om at det skulle være problematisk. Men at man skal måtte betaler titusener for å rette opp i elendig håndverk fra helsepersonell provoserer meg! De borret jo opp hele tennene for noen småhull, og jeg har måtte bygge opp en helt på nytt + fått hull under de fleste fyllingene før de ble skiftet. Anonymkode: f480c...988
Anonym bruker Skrevet 11. juli #12 Skrevet 11. juli Helt tragisk at vi som var utsatt for disse «tannlegen» skal lide resten av livet. Jeg fikk utrolig tannlegeskrekk pga at det alltid var mange hull som måtte bores. Tenner som jeg aldri hadde vondt i før tannlegen «fiksa» det. Så nå som snart 50 åring har jeg ikke økonomi til å fikse det , rett og slett for det er omfattende. Har mistet noen tenner og deler av flere .. Anonymkode: adafb...f2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå