Gå til innhold

Dagpenger og studier. Tydelig at man helst ikke skal gjøre et forsøk på noe i dette systemet.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor mener du at staten skal sponse akkurat din utdanning? Det hadde da vært fint om staten også kunne sponset utdanningen til mine barn, men de sitter igjen med 3-500 000 i lån etter sine utdanninger. Lånekassen er faktisk et fantastisk tilbud som gjør at alle kan ta seg utdanning i dag, også de som ikke har bemidlede foreldre. 

Løsningen for deg vil da kanskje være å pause utdanningen ett år, og være arbeidssøker og få dagpenger og forhåpentligvis jobb. Så får du spare opp slik at du klarer deg på stipend/studielån samt de oppsparte midlene, slik at du kan ta det siste studieåret.

Anonymkode: 1d8c5...966

Dine barn kunne nok også jobbet 100 % ved siden av studiene og sluppet mye av studielånet. Hi har planlagt for å kunne jobbe ved siden av studiet, da er det idiotisk og lite samfunnsnyttig av nav å trenere det fordi hun blir uten jobb i (antageligvis) kort periode. Hun er en helt reell og aktiv arbeidssøker til tross for fulle studier ved siden. 

Anonymkode: 32d38...a43

Skrevet

Nei, det er ikke helt utrolig, det er bra.

Om man åpner opp for at saksbehandlere kan bruke skjønn åpner vi også for korrupsjon og misbruk 

De samme reglene gjelder for alle, og sånn må det være.

Du kan godt mene det er feil at man ikke skal få dagpenger når man studerer og jobbd politisk for en endring der, men da må den regelen også gjelde for alle, og det blir svindyrt 

Sønnen min på 23 år studerer og jobber ved siden av. Da han mister jobben i fjor  måtte han finne en ny, han fikk ikke dagpenger. For skulle alle studenter ha krav på dagpenger ved siden av støtten fra lånekassen ville den ordningen bli benyttet litt vel mye....

Anonymkode: 4752f...7fa

Det er litt forskjell på å gå inn i et fullt studieforløp uten jobb kontra å være i fullt med en jobb du mister. Inntekten var god nok til å betale skatt, samt mer lån enn stipend nettopp på grunn av det. 

Når det uansett blir så dumt at det å avbryte studiet for å få dekket tapt inntekt er eneste løsning, da får de skrike etter flere folk i den bransjen jeg håpet å komme inn i, mens jeg sitter passiv på dagpenger i stedet. Det er resultatet. Flott system. Har søkt en haug jobber allerede uten treff. 

Anonymkode: 8669a...a2f

Skrevet

Det vil alltid være saker som faller utenfor. Vi så det samme under Korona. Det var det flere som mistet høyt betalte jobber. De fikk mer i dagpenger enn om de skulle tatt jobber rundt dem som var tilgjengelig fordi lønnsforskjellen var så høy. Staten kunne likevel ikke gå inn å kompensere mellomlegget så da ble det jo slik. 

Som andre her sier - det å gå inn å gi deg unntak vil skape presedens. Det er jo mange som studerer ved siden av jobb. Det er fort gjort å "miste" jobben om man da kan studere fullt og få dagpenger. Det skaper så mange situasjoner man ikke ønsker å skape. Det vil dermed være bedre at det er en ulempe for de få med så stor kapasitet at de har fulltidsstudier og 100% jobb, enn å lage kompliserte regler som det både tar lenger tid å saksbehandle (økte kostnader) og gir rom for forskjellsbehandling mellom regioner og kontor. De fleste er ikke reelle arbeidssøkere på 100% stillinger når de studerer 100%. 

Det er kjedelig at du mistet jobben din. Og det er kjedelig at regelen slår feil ut for deg. Du kan eventuelt jobbe for dette politisk, men da bør du også tenke på hvordan den nye regelen bør utformes slik at den ikke åpner for mye misbruk og lang saksbehandling.

Anonymkode: deecd...601

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det er litt forskjell på å gå inn i et fullt studieforløp uten jobb kontra å være i fullt med en jobb du mister. Inntekten var god nok til å betale skatt, samt mer lån enn stipend nettopp på grunn av det. 

Når det uansett blir så dumt at det å avbryte studiet for å få dekket tapt inntekt er eneste løsning, da får de skrike etter flere folk i den bransjen jeg håpet å komme inn i, mens jeg sitter passiv på dagpenger i stedet. Det er resultatet. Flott system. Har søkt en haug jobber allerede uten treff. 

Med den martyr-holdningen kommer du ikke langt. Og å klage på et system som gir deg ALLE rettigheter, som gir deg nesten gratis utdanning, det er helt utrolig. Du koster staten enormt mye mer enn du har betalt inn i skatt, og likevel bruker du «skatten min» som argument for sutring. En av de få bransjene som skriker etter folk er helse, så er det der du skal kan du få deg jobb nå. Det kan du uansett. Jeg mener ikke at alle vør innom sykehjem, det er ikke alle som er egnet for det, men om du er motivert og hyggelig kan du få deg en ufaglært-jobb i helsevesenet. Garantert. Ha den mens du studerer, pluss på med studielån og ta det derfra.

Anonymkode: 4a033...66c

Skrevet

Dine barn kunne nok også jobbet 100 % ved siden av studiene og sluppet mye av studielånet. Hi har planlagt for å kunne jobbe ved siden av studiet, da er det idiotisk og lite samfunnsnyttig av nav å trenere det fordi hun blir uten jobb i (antageligvis) kort periode. Hun er en helt reell og aktiv arbeidssøker til tross for fulle studier ved siden. 

Nav trenerer ikke noe som helst, de følger et lovverk. Pr nå er lovverket slik at HI ikke kan studere og få dagpenger samtidig. Det er realiteten, og som hun må forholde seg til. Så kan man synes det er urettferdig når det rammer en selv, det er veldig forståelig. Man er seg selv nærmest.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nav trenerer ikke noe som helst, de følger et lovverk. Pr nå er lovverket slik at HI ikke kan studere og få dagpenger samtidig. Det er realiteten, og som hun må forholde seg til. Så kan man synes det er urettferdig når det rammer en selv, det er veldig forståelig. Man er seg selv nærmest.

Det rammer da ikke meg. Jeg syns det er dårlig samfunnsøkonomi, og det står jeg ved. 

Skrevet

Med den martyr-holdningen kommer du ikke langt. Og å klage på et system som gir deg ALLE rettigheter, som gir deg nesten gratis utdanning, det er helt utrolig. Du koster staten enormt mye mer enn du har betalt inn i skatt, og likevel bruker du «skatten min» som argument for sutring. En av de få bransjene som skriker etter folk er helse, så er det der du skal kan du få deg jobb nå. Det kan du uansett. Jeg mener ikke at alle vør innom sykehjem, det er ikke alle som er egnet for det, men om du er motivert og hyggelig kan du få deg en ufaglært-jobb i helsevesenet. Garantert. Ha den mens du studerer, pluss på med studielån og ta det derfra.

Har opplagt ikke alle rettigheter når inntekten fra jobb jeg har hatt i to tiår forsvinner med et pennestrøk. Jeg skrev aldri skatten min, jeg skrev at inntekten min var god nok den veien. 

Men takk for at du tok deg bryet med å tråkke litt. Var sikkert besværlig for deg at jeg er frustrert når alt rives vekk under bena mine over natten. Kommer sikkert til å lande på de igjen, det gjør jeg som regel. Synes fremdeles det er helt idiotisk. 

Skrevet

Det rammer da ikke meg. Jeg syns det er dårlig samfunnsøkonomi, og det står jeg ved. 

Er det ikke dette innlegget ditt handler om, at lovverket til NAV rammer deg slik at du ikke kan studere og motta dagpenger samtidig? Da har jeg desverre misforstått hele innlegget. 

Skrevet

Har opplagt ikke alle rettigheter når inntekten fra jobb jeg har hatt i to tiår forsvinner med et pennestrøk. Jeg skrev aldri skatten min, jeg skrev at inntekten min var god nok den veien. 

Men takk for at du tok deg bryet med å tråkke litt. Var sikkert besværlig for deg at jeg er frustrert når alt rives vekk under bena mine over natten. Kommer sikkert til å lande på de igjen, det gjør jeg som regel. Synes fremdeles det er helt idiotisk. 

Du har alle rettigheter. Du bare liker ikke vilkårene som følger med. Du kan få dagpenger og du kan få studielån. Det du ikke kan få er dagpenger mens du studerer. 

Anonymkode: 18836...892

Skrevet

Du skrev at inntekten din var god nok når skatten skulle betales men at du ikke får noe igjen når du trenger det, slik jeg forsto deg. Jeg beklager om jeg misforsto. 
Jeg står forøvrig også i en sitiasjon hvor jeg studerer og finansierer det selv mens jeg jobber i et felt som ikke er optimalt. Sånn er det men når man vet det er for en kort stund så går det. 

Skrevet

Er det ikke dette innlegget ditt handler om, at lovverket til NAV rammer deg slik at du ikke kan studere og motta dagpenger samtidig? Da har jeg desverre misforstått hele innlegget. 

Jeg er ikke hi. 

Skrevet

Du har alle rettigheter. Du bare liker ikke vilkårene som følger med. Du kan få dagpenger og du kan få studielån. Det du ikke kan få er dagpenger mens du studerer. 

Anonymkode: 18836...892

Ja, jeg synes det er ganske idiotisk at jeg må gjøre meg til en unyttig og hjelpesløs samfunnsborger for å beholde rettighetene som gjør meg i stand til å forsørge familien. Skulle tro det var mer gunstig for alle at jeg kom i mål med studiene og fikk en bedre betalt jobb hvor de trenger flere folk. Jeg ser ikke fornuften i det. 

Skrevet

Du skrev at inntekten din var god nok når skatten skulle betales men at du ikke får noe igjen når du trenger det, slik jeg forsto deg. Jeg beklager om jeg misforsto. 
Jeg står forøvrig også i en sitiasjon hvor jeg studerer og finansierer det selv mens jeg jobber i et felt som ikke er optimalt. Sånn er det men når man vet det er for en kort stund så går det. 

Hva gjør du da? Hvis du mister jobben som finansierer det? 

Skrevet

Problemet er at de ikke kan lage en egen regel kun for deg. Om du skal kunne studere og få dagpenger samtidig, må alle andre få samme mulighet. Ordinære studenter med usikker deltidsjobb og alle som mister jobben kan melde seg opp i studier og få det finansiert med dagpenger. Da blir det fort dyrt og ikke så samfunnsmessig lønnsomt som det først kan høres ut.

Anonymkode: b186e...e48

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Problemet er at de ikke kan lage en egen regel kun for deg. Om du skal kunne studere og få dagpenger samtidig, må alle andre få samme mulighet. Ordinære studenter med usikker deltidsjobb og alle som mister jobben kan melde seg opp i studier og få det finansiert med dagpenger. Da blir det fort dyrt og ikke så samfunnsmessig lønnsomt som det først kan høres ut.

Forstår jo nå hvorfor kollegaen min mente jeg burde bedt om sykmelding 😓

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Er du syk, da? Frisk nok til å studere, men ikke jobbe?

Syns du at det er en god idé om alle friske studenter skulle kunne bestille uføretrygd hos legen og få finansiert studiet slik? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det går helt fint å forme regler som beskytter mennesker som er i fast jobb og som gjør en innsats i å videreutvikle seg. 

Det er ingen som tjener på at hi ikke får fullført utdannelsen nå. Ikke hun og ikke nav (samfunnet). 

Skrevet

Er du syk?

Skrevet

For om du er syk og derfor prøve å omskolere deg så kan du jo få støtte til det. Det er jo noe helt annet enn dagpenger!

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Det går helt fint å forme regler som beskytter mennesker som er i fast jobb og som gjør en innsats i å videreutvikle seg. 

Det er ingen som tjener på at hi ikke får fullført utdannelsen nå. Ikke hun og ikke nav (samfunnet). 

Takk for støtten ❤️

Skrevet

Er du syk, da? Frisk nok til å studere, men ikke jobbe?

Syns du at det er en god idé om alle friske studenter skulle kunne bestille uføretrygd hos legen og få finansiert studiet slik? 

Har de fleste studenter vokst opp i forsterhjem pga omsorgssvikt og overgrep da? Mulig jeg var dum som tenkte jeg fikk litt selvrespekt av å få det til selv.. 

Nei, jeg er ikke for syk til å jobbe, hvis det bare var en jobb for meg der ute hvor jeg har gode kollegaer som bryr seg og muligheter til å gjøre noe selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Har de fleste studenter vokst opp i forsterhjem pga omsorgssvikt og overgrep da? Mulig jeg var dum som tenkte jeg fikk litt selvrespekt av å få det til selv.. 

Nei, jeg er ikke for syk til å jobbe, hvis det bare var en jobb for meg der ute hvor jeg har gode kollegaer som bryr seg og muligheter til å gjøre noe selv. 

Du kan ikke velge dine kolleger eller din fortid, Bitre Britt. Du må ta hva du kan få av jobb og ingen bryr seg om fosterhjemmet ditt. Sorry, men sånn er det bare.

Anonymkode: 20eba...0f0

Skrevet

Helt sikkert flere enn man tror.

Men hvorfor ikke søke jobb på sykehjem eller hjemmetjenesten der du bor? De skriker jo etter ansatte hele tiden, så regner med du får så mange vakter du ønsker. Ulempen er jo turnus, men det er jo bare for et år til du er ferdig med utdanningen din.

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Helt sikkert flere enn man tror.

Men hvorfor ikke søke jobb på sykehjem eller hjemmetjenesten der du bor? De skriker jo etter ansatte hele tiden, så regner med du får så mange vakter du ønsker. Ulempen er jo turnus, men det er jo bare for et år til du er ferdig med utdanningen din.

Det skulle jeg gjerne gjort, men jeg studerer ikke helse og har litt for små barn til å være alene. Har snudd hver sten her, sikkert 20 søknader på jobb inne nå uten særlig treff 😓 Kom videre til intervju på kun en. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det skulle jeg gjerne gjort, men jeg studerer ikke helse og har litt for små barn til å være alene. Har snudd hver sten her, sikkert 20 søknader på jobb inne nå uten særlig treff 😓 Kom videre til intervju på kun en. 

Da jeg jobbet ufaglært på sykehjem ble jeg for det første tilbudt jobben under intervjuet helt uten erfaring, for de var desperate, og jeg jobbet ikke natt siden det er kun sykepleierne som jobber natt. Det som stod i kontraken min var to dagvakter annenhver uke, men jeg fikk nok ekstravakter til at det ble heltid hver uke hele året. Med ekstravakter velger man jo selv når man jobber. Du trenger ikke velge kveld hvis det ikke fungerer for deg. Hvis det er jobb det står på finner du helt sikkert jobb på et sykehjem. 

Endret av Pobie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...