Gå til innhold

Dagpenger og studier. Tydelig at man helst ikke skal gjøre et forsøk på noe i dette systemet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor idiotisk! 

Et år igjen til fullført grad, skole som er tatt ved siden av full jobb. Nå er da valget å avbryte studiet for å få dagpenger, eller leve på ingenting i et år og håpe skolen gir bedre muligheter for jobb. Siste går ikke med familie å forsørge. 

Man vil heller ha folk som setter seg i sofaen og gjør ingenting da? Men inntekten var god nok i to tiår når skatten skal betales, bare tydelig ikke en del av fellesskapet når du mister jobben mens du studerer. 

Anonymkode: 8669a...a2f

Skrevet

Studielån?

Anonymkode: c4a99...2a4

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Studielån?

Anonymkode: c4a99...2a4

Dekker knapt studiet, i og med det er et studieløp med samlinger tilpasset full jobb.  Det koster en del, for sent å søke ordinær, frist er utløpt og fagene må da godkjennes for å skifte sted 😓 

Fader altså, så nære målstreken og så langt unna på en gang 😵‍💫

Skrevet

Forsto jeg riktig? Du jobbet og studerte ved siden av og så har du mistet jobben?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du kan søke om å få studere mens du går på dagpenger. 

https://www.nav.no/dagpenger#utdanning

Anonymkode: 18836...892

Det godkjennes kun for deltidsutdanning

Anonymkode: 07b48...5c7

Skrevet

Det er utrolig at det er umulig å bruke skjønn i nav-systemet. Om du har jobbet fullt i tillegg til studiet så er det vel ingen grunn til at du ikke kan være aktivt arbeidsøker på samme premisser. 

Skjønner godt din frustrasjon, og håper du treffer på en resultatorientert saksbehandler. 

Anonymkode: 32d38...a43

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hi har jo studert samlingsbasert ved siden av full jobb, så da studerer hun vel neppe fulltid. 

Skrevet
oslofrk skrev (1 time siden):

Forsto jeg riktig? Du jobbet og studerte ved siden av og så har du mistet jobben?

Ja. Pga studier ingen rett på dagpenger. Må i så fall avslutte studiet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hi har jo studert samlingsbasert ved siden av full jobb, så da studerer hun vel neppe fulltid. 

Joda, fulltid. 

Skrevet

Jepp... Fikk avslag på støtte under studier, og ikke noe annen støtte siden jeg var student. Måtte bytte jobb etter en skade, ble anbefalt å studere, men måtte klare meg selv. Har ikke hatt kapasitet til jobb utenom. Nå er jeg ferdig og arbeidssøker. Mye studielån, får ikke dagpenger for jeg ikke har hatt inntekt. Venter på oppstart av arbeidsrettet tiltak, da kan jeg søke om noe støtte der, men frem til det faller jeg utenom på alle måter. 

Anonymkode: fae98...48c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo, det kan tenkes. Er flere fulltidsstudier som er samlingsbaserte.

Skrevet

Tenk hvor mye bedre og mer rettferdig samfunnet hadde vært om vi fikk beholde pengene våre selv og ordnet alt selv. De fleste klarer det, i hvert fall om de får lov til å prøve. I dag er det første vi tenker på, hvor er mine rettigheter, hvor er støtten? Det er særdeles usunt for et samfunn.

Anonymkode: 507ac...ebe

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men en tanke, hvis det er mulig å redusere studiet til deltid, så kanskje det er noe inntekt slik at det går rundt? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Tenk hvor mye bedre og mer rettferdig samfunnet hadde vært om vi fikk beholde pengene våre selv og ordnet alt selv. De fleste klarer det, i hvert fall om de får lov til å prøve. I dag er det første vi tenker på, hvor er mine rettigheter, hvor er støtten? Det er særdeles usunt for et samfunn.

Anonymkode: 507ac...ebe

Og hvilke penger er det en arbeidsledig skal beholde tenker du?

Skrevet

Men hvorfor tenker du at du ikke skal  benytte deg av tilbudet alle andre som studerer benytter seg av? Lånekassen er for alle som studerer, deg også. 

Anonymkode: 1d8c5...966

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor tenker du at du ikke skal  benytte deg av tilbudet alle andre som studerer benytter seg av? Lånekassen er for alle som studerer, deg også. 

Hva snakker du om? Søkt fullt lån og stipend, 10 000 i mnd, før bøker og reisevei er dekket. Det er for de i 20-årene uten barn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Poenget er at hi ikke får dagpenger hvis hun studerer i tillegg til å være arbeidssøker. Når man er voksen har man andre forpliktelser enn som ung, derfor har hi kombinert studier og jobb frem til nå. Stipend og lån fra Lånekassen er ikke nok for en familieforsørger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Poenget er at hi ikke får dagpenger hvis hun studerer i tillegg til å være arbeidssøker. Når man er voksen har man andre forpliktelser enn som ung, derfor har hi kombinert studier og jobb frem til nå. Stipend og lån fra Lånekassen er ikke nok for en familieforsørger. 

Men derfor må hun ta hva som helst av jobb i tillegg til studielån som alle andre. Dette er ikke rakettforskning.

Anonymkode: 20eba...0f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hva snakker du om? Søkt fullt lån og stipend, 10 000 i mnd, før bøker og reisevei er dekket. Det er for de i 20-årene uten barn. 

Men nå er det dette som er ordningen for studenter i Norge. Er det rimelig at staten skal sponse utdanningen til noen som har valgt å stifte familie først, mens de som er unge og uten barn må låne penger til sin utdanning? Dette er et valg du selv har tatt, og når du nå er blitt arbeidsledig så må du ta et nytt valg-studere eller være reell arbeidssøker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ja jeg skjønner helt fint poenget til HI. Jeg har selv tatt ny utdanning som voksen, ved siden av full jobb. Men hun valgte å stifte familie før utdanning, og jeg synes ikke det er rimelig at staten skal sponse utdanning til noen, i dette tilfelle voksne mennesker som har valgt familie før utdanning, mens unge ikke får samme støtten, de må låne penger til sin utdanning. HI må nå ta et nytt valg-studere eller være reell jobbsøker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ja jeg skjønner helt fint poenget til HI. Jeg har selv tatt ny utdanning som voksen, ved siden av full jobb. Men hun valgte å stifte familie før utdanning, og jeg synes ikke det er rimelig at staten skal sponse utdanning til noen, i dette tilfelle voksne mennesker som har valgt familie før utdanning, mens unge ikke får samme støtten, de må låne penger til sin utdanning. HI må nå ta et nytt valg-studere eller være reell jobbsøker.

Er du ikke reell arbeidssøker når du søker jobb, bare fordi du studerer i tillegg? Søkt mange jobber, men det er lite jobb å finne nå som verden har endret seg. Hele avdelingen forsvant i nedbemanningen. 

Skrevet

Du må jo bare ta hvilken som helst jobb så lenge. Noe er det alltid å oppdrive.  Begynne som vikar et sted. 

Anonymkode: ab541...770

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er du ikke reell arbeidssøker når du søker jobb, bare fordi du studerer i tillegg? Søkt mange jobber, men det er lite jobb å finne nå som verden har endret seg. Hele avdelingen forsvant i nedbemanningen. 

Men hvorfor mener du at staten skal sponse akkurat din utdanning? Det hadde da vært fint om staten også kunne sponset utdanningen til mine barn, men de sitter igjen med 3-500 000 i lån etter sine utdanninger. Lånekassen er faktisk et fantastisk tilbud som gjør at alle kan ta seg utdanning i dag, også de som ikke har bemidlede foreldre. 

Løsningen for deg vil da kanskje være å pause utdanningen ett år, og være arbeidssøker og få dagpenger og forhåpentligvis jobb. Så får du spare opp slik at du klarer deg på stipend/studielån samt de oppsparte midlene, slik at du kan ta det siste studieåret.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Det er utrolig at det er umulig å bruke skjønn i nav-systemet. Om du har jobbet fullt i tillegg til studiet så er det vel ingen grunn til at du ikke kan være aktivt arbeidsøker på samme premisser. 

Skjønner godt din frustrasjon, og håper du treffer på en resultatorientert saksbehandler. 

Nei, det er ikke helt utrolig, det er bra.

Om man åpner opp for at saksbehandlere kan bruke skjønn åpner vi også for korrupsjon og misbruk 

De samme reglene gjelder for alle, og sånn må det være.

Du kan godt mene det er feil at man ikke skal få dagpenger når man studerer og jobbd politisk for en endring der, men da må den regelen også gjelde for alle, og det blir svindyrt 

Sønnen min på 23 år studerer og jobber ved siden av. Da han mister jobben i fjor  måtte han finne en ny, han fikk ikke dagpenger. For skulle alle studenter ha krav på dagpenger ved siden av støtten fra lånekassen ville den ordningen bli benyttet litt vel mye....

Anonymkode: 4752f...7fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...