Gå til innhold

Ungdommen har ikke fått plass på vgs😢

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heier på denne jenta!! Plass får hun, og med hennes pågangsmot så fullfører hun nok og, tross lærevansker. for en dyktig tenåring dere har Hi, mange gidder ikke mye i den alderen. God holdning og arbeidsinnsats står det ikke på i alle fall👏👏😊

Anonymkode: b8f57...a80

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Har søkt 3 ulike linjer, 12 forskjellige skoler, men står på venteliste på alle skolene og langt bak på ventelisten, hun har slitt og strevet så voldsomt i 10.klasse for å stå i alle fag, jobbet ræven av seg bokstavelig talt, grått sine modige tårer for ting har vært så vanskelig, sluttet i idretten hun gikk på (hennes valg) fordi det ble for mye for henne da hun har jobbet så mye med skolearbeid og forberedelse til prøver. Hun har store lese/skrive problemer, konsentrasjonsvansker og litt annet. Hadde hun strøket i halvparten av fagene hadde hun kunne søkt på særskilt grunnlag og kommet inn uavhengig av hvilke snitt hun har. 
Er det noen som helst sjanse å få komme inn når man er alt mellom nr 100-400 på venteliste? Hun har vært helt i fra seg i hele dag, forståelig nok. 

Anonymkode: 2d395...06f

Jeg må bare si at du tydeligvis har en tøff  og hardtarbeidende jente, det er en god egenskap å ha.

Anonymkode: 5adf5...b27

Skrevet

Hun får plass. Her i Vestland skal det også opprettes flere klasser noen steder, så bildet vil endre seg.

Anonymkode: f8397...483

Skrevet

Her er det skolens rådgivere og spes ped som har sovet i timen. Hun skulle fått hjelp til å søke på særskilt grunnlag. 
Men plass vil hun få uansett, på et av de tre valgene. 

Når skolen først har feilet her; ta initiativ til et overføringsmøte mellom ungdomsskolen, vgs og ppt, helst før skolestart, men i hvert fall i august, slik at hun får en god opplevelse på videregående. 

Heia jenta di, for en enorm faglig og personlig prestasjon, med det pågangsmotet kan hun klare alt hun går inn for her i livet❤️

Anonymkode: 6a3ea...a70

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Her er det skolens rådgivere og spes ped som har sovet i timen. Hun skulle fått hjelp til å søke på særskilt grunnlag. 
Men plass vil hun få uansett, på et av de tre valgene. 

Når skolen først har feilet her; ta initiativ til et overføringsmøte mellom ungdomsskolen, vgs og ppt, helst før skolestart, men i hvert fall i august, slik at hun får en god opplevelse på videregående. 

Heia jenta di, for en enorm faglig og personlig prestasjon, med det pågangsmotet kan hun klare alt hun går inn for her i livet❤️

Anonymkode: 6a3ea...a70

Enig i dette med overføringsmøte, men datteren til HI kvalifiserer ikke til opptak på særskilt grunnlag, så skolen har ikke feilet her, ihvertfall ikke i den sammenhengen.

Anonymkode: ea4bc...890

Skrevet

Med de opplysninger som HI har gitt her kan jeg trygt si at hun ikke kvalifiserer til særskilt opptak. Hilsen ansattes ansvar for overgang ungdomsskole/vgs. 

Anonymkode: fbcc8...7e3

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Med de opplysninger som HI har gitt her kan jeg trygt si at hun ikke kvalifiserer til særskilt opptak. Hilsen ansattes ansvar for overgang ungdomsskole/vgs. 

Hva skal til for å kvalifisere til å kunne søke på særskilt opptak?

Anonymkode: 4a4d7...cfa

Skrevet

Takk for svar alle sammen, ringte inntakskontoret igjen i går og fikk snakke med en veldig hyggelig dame som ba meg sende inn alt av dokumentasjoner fra skole, ppt, bup og andre instanser så skulle de se på saken. Fikk mail i dag om at hun kommer under opplæringsloven paragraf 4-30 tredje ledd og hun dermed vil få prioritert individuell behandling før 2.inntaket. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Inntakskontoret skrev noen annet på mail idag. Hun er kvalifisert til særskilt opptak før 2.inntaket fikk jeg beskjed om idag 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar alle sammen, ringte inntakskontoret igjen i går og fikk snakke med en veldig hyggelig dame som ba meg sende inn alt av dokumentasjoner fra skole, ppt, bup og andre instanser så skulle de se på saken. Fikk mail i dag om at hun kommer under opplæringsloven paragraf 4-30 tredje ledd og hun dermed vil få prioritert individuell behandling før 2.inntaket. 

hi

Så flott! Som jeg skrev tidligere, jeg håper det ordner seg og at hun får en studieplass som hun trives i. Krysser fingrene for henne!

Anonymkode: 59997...8da

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 9.7.2025 den 3.01):

Hun har rett på plass, men kan få plass på en annen skole enn de hun ønsket. 

Anonymkode: d708e...002

Og annen linje

Anonymkode: edafb...971

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hva skal til for å kvalifisere til å kunne søke på særskilt opptak?

Anonymkode: 4a4d7...cfa

Man må enten:

1. Være minoritetsspråklig med så kort botid at en må få plass på skoler som har tilrettelagt språkopplæring.

2. Ha så store utfordringer at valget av linje/skole er avgjørende for å kunne fullføre vgs (f.eks. blinde som må gå skoler tilrettelagt for dette, de med downs syndrom, sterk grad av autisme osv).

3. Av ulike årsaker være i en situasjon hvor en over har IV i over halvparten av alle fagene i første termin av 10.klasse. 

Jeg har selv fire barn hvor to har hatt utfordringer. Ene hadde IOP, dysleksi, ADHD osv. og mye vansker på skolen, men fikk karakterer i alle fag selv om de ikke nødvendigvis var gode. Han var ikke kvalifisert til å søke særskilt grunnlag. Så har vi en som akkurat gikk ut 10.klasse. Hun har autisme og ADHD, men har ingen lærevansker i vanlig forstand, faktisk har hun kun fått 5-ere og 6-ere hvis hun har fått vurdering på noe, men hun har blitt mobbet, ble psykisk alvorlig syk og måtte tas ut av skolen tidlig på høsten, vært innlagt på sykehus osv., og har IV i alle fag utenom valgfag fra 8. og 9. klasse. Hun ble søkt inn på særskilt grunnlag, og har fått plass. 

Anonymkode: fe798...c00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...