Gå til innhold

Jeg var en bedre småbarnsforelder enn jeg er ungdomsforelder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jenta var liten fylte vi dagene med aktivitet, vi var ute på tur, reiste på kjekke ferier - alt var jo et eventyr på den tiden, dro på teater, konserter, fylte huset med venner osv.

Nå er hun 16, og jeg føler meg litt lost. Vi ser på serier sammen, liksom. Utover det får jeg henne ikke med på noe. Og jeg har ikke så mye initiativ heller, for jeg vet ikke hva jeg skal tilby liksom. Jeg er jo åpenbart ikke den hun er mest gira på å henge med..

Vi får ikke reist på noe særlig med ferie i år, var på spa-og badeferie sammen i fjor, bare jeg og hun. Da var det jo helt topp, men har ikke råd til slike luksusopplevelser så ofte.. 

Et hjertesukk bare. Føler rett og slett at jeg ikke strekker til lenger 🥲

Anonymkode: b4998...54b

Skrevet

Har ogsÅ eg 16. åring og hun vil ikke se på serier med meg😝 Mest fordi jeg er en binger og hun oftest hopper av seriene, men også fordi hun er 16.

Jeg tenker det er helt naturlig nå og gleder meg over tiden jeg får, hjelpen hun gir og at hun har det best mulig.

Anonymkode: b86e7...6a6

Skrevet

Enig. Var jo en fryd å kunne ta de med på alt mulig morro da de var små. Nå er mine 12, 18 og 21 (flytta ut) og de vil jo ikke være med på noe som helst. Ikke engang se en film

Anonymkode: cf248...f4a

Skrevet

Helt enig. Vi har veldig mye ut i naturen når ungene var små. Vi fant på noe hele tiden og de elsket å være med. Nå er yngste 18 år og de to eldste flytta ut. Hun er kun med på ferie om det er «syden» noe vi ikke skal i år for første gang på femten år….norgesferie med kombinert fjord og fjell er døden mener hun og er ikke litt interessert i å være med. Hun er med venner, sover og ser serier. Det er det. Jeg kjenner på en stor sorg. 

Anonymkode: 76718...aa7

Skrevet

Samme her, våre jenter er 14 og 16. De er med på ferie men når vi er hjemme så er vi ghostet,🫣 meen..holder fast på gode middager i lag i ferien, og fristet med en kafetur noen ganger i ferien, det vil de gjerne. Det er vel helt slik det skal være, de løsriver seg..men sårt er det. Får opp minne på telefonen fra sommerferier med fritidsparker, telting og hvor vi foreldre var fortsatt aktuelle😍😅

Anonymkode: f1cd8...ba8

Skrevet

Jeg er omvendt. Jeg mistrivdes virkelig som mor til små barn, og syntes alt var kjedelig, men gjorde det beste utav det likevel. Nå som jeg har tre tenåringer, er det kjempegøy å være mamma. Vi henger sammen i den grad ungene vil og finner på morsomme ting. Klart de er pubertale og synes jeg er teit til tider, men jeg føler at jeg takler denne perioden mye bedre enn jeg gjorde småbarnsfasen. 

Anonymkode: d6004...98e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er omvendt. Jeg mistrivdes virkelig som mor til små barn, og syntes alt var kjedelig, men gjorde det beste utav det likevel. Nå som jeg har tre tenåringer, er det kjempegøy å være mamma. Vi henger sammen i den grad ungene vil og finner på morsomme ting. Klart de er pubertale og synes jeg er teit til tider, men jeg føler at jeg takler denne perioden mye bedre enn jeg gjorde småbarnsfasen. 

Anonymkode: d6004...98e

Samme her. Jeg elsker å være mamma til store barn. Nå er de 17 og 19 og gud bedre så gøy det er. Ser film med eldste hver dag da vi liker samme filmer og er med minste på alt mulig . De vil begge være med oss på ferie og vi er tett på dem i idretten. Det er et stort privilegium å få være sammen med dem og jeg elsker det. Jeg er en mye bedre mor for mine ungdommer enn jeg var som småbarnsmor. Nå er vi på ferie og vi koser oss. Gutta gjør sitt og vi vårt, men vi er også sammen. I morra skal vi leie båt alle sammen. 

Skrevet

Det er naturlig at de ikke vil henge med oss foreldre hele tiden. Synes det er deilig med litt egentid, jeg, da, tenker ikke at det er fordi jeg er en håpløs forelder. 

Vi får med ungdommene på en tur ut for å spise is, se på film/tv-serier eller spille spill sammen. 

Ellers vil de ikke henge med oss annet enn hvis de får mat! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Da jenta var liten fylte vi dagene med aktivitet, vi var ute på tur, reiste på kjekke ferier - alt var jo et eventyr på den tiden, dro på teater, konserter, fylte huset med venner osv.

Nå er hun 16, og jeg føler meg litt lost. Vi ser på serier sammen, liksom. Utover det får jeg henne ikke med på noe. Og jeg har ikke så mye initiativ heller, for jeg vet ikke hva jeg skal tilby liksom. Jeg er jo åpenbart ikke den hun er mest gira på å henge med..

Vi får ikke reist på noe særlig med ferie i år, var på spa-og badeferie sammen i fjor, bare jeg og hun. Da var det jo helt topp, men har ikke råd til slike luksusopplevelser så ofte.. 

Et hjertesukk bare. Føler rett og slett at jeg ikke strekker til lenger 🥲

En 16 åring trenger ikke å effektiviseres. De klarer seg selv. Gi dem litt arbeidsoppgaver i hjemmet så de kan få litt ukepeng å kose seg for i sommerferien. 

Anonymkode: 102ef...ef4

Skrevet

Liker å være ungdomms-mamma :) Å være småbarnsmamma var også kjekt, men ungdommer passer meg bedre. Mine vil heller ikke gjøre så mye med meg, men vi kan snakke sammen på en annen måte, dra på mer spennende turer og ferier, sitte oppe til sene kvelder og spille brettspill, se mer interessante filmer på kino, jeg kjører og henter, snakker med vennene deres i bilen, vi har fått mye samme humor og ler av det samme osv. 

Ja, de kan være både sure, mutte, "gnukke" i timesvis på rommet, syns at jeg er dust og gammel osv. Men likevel: Det er kjekt ed ungdommer i hus. På godt og vondt ;)

Anonymkode: fccb2...02f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Liker å være ungdomms-mamma :) Å være småbarnsmamma var også kjekt, men ungdommer passer meg bedre. Mine vil heller ikke gjøre så mye med meg, men vi kan snakke sammen på en annen måte, dra på mer spennende turer og ferier, sitte oppe til sene kvelder og spille brettspill, se mer interessante filmer på kino, jeg kjører og henter, snakker med vennene deres i bilen, vi har fått mye samme humor og ler av det samme osv. 

Ja, de kan være både sure, mutte, "gnukke" i timesvis på rommet, syns at jeg er dust og gammel osv. Men likevel: Det er kjekt ed ungdommer i hus. På godt og vondt ;)

Anonymkode: fccb2...02f

Jeg liker også veldig godt å være ungdomsmamma. Masse gode samtaler og veldig morsom jente. Jeg føler meg bare ikke like god på det 😀

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...