Gå til innhold

Eeeendelig skal jeg på hytta, men så

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor MÅ dere ta i mot besøket? 

Jeg tenker at dere ikke MÅ noe som helst! Bare si ifra, "kom innom på torsdag, men det passer ikke med overnatting.".

Anonymkode: a4856...2aa

Hun har ikke ryggrad. Hun er som veldig mange andre her på dib. 

Anonymkode: 2137c...93f

Skrevet

Jeg er en grei person, det er det jeg er. Jeg er en av de som har hatt åpent hus for barn og nabobarn i femten år, jeg har inkludert alle i alle barnebursdager, og jeg har gitt bort utallige middager og spist brødskiver selv fordi jeg har lært her inne at det gjør man.
Jeg er en grei person. 

Hi

Anonymkode: 1ae5d...212

Skrevet

Jeg er en grei person, det er det jeg er. Jeg er en av de som har hatt åpent hus for barn og nabobarn i femten år, jeg har inkludert alle i alle barnebursdager, og jeg har gitt bort utallige middager og spist brødskiver selv fordi jeg har lært her inne at det gjør man.
Jeg er en grei person. 

Hi

Det skal du ikke unnskylde deg for Hi. Men syns du fortjener fram over å ta litt mer hensyn til egne behov. Du kan jo la dem komme denne gang, men når de er der få sneket inn i samtale at fram over ønsker dere at folk spør i god tid og at det må være ok å få et nei..det kjennes utrolig godt å klare dette grenser på en god og saklig måte, det tok lang tid før jeg klarte det selv. Sier en i fra å en ok måte skjønner folk det stort sett veldig greit

Anonymkode: 23f2b...42e

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det skal du ikke unnskylde deg for Hi. Men syns du fortjener fram over å ta litt mer hensyn til egne behov. Du kan jo la dem komme denne gang, men når de er der få sneket inn i samtale at fram over ønsker dere at folk spør i god tid og at det må være ok å få et nei..det kjennes utrolig godt å klare dette grenser på en god og saklig måte, det tok lang tid før jeg klarte det selv. Sier en i fra å en ok måte skjønner folk det stort sett veldig greit

Litt skrivefeil, hastig tasting 😅. Hilsen en grei person...men som er blitt litt bedre selv på grensesetting, føles veldig godt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Å sette grenser er ikke din sterkeste side... 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du kan jo bare takke deg selv. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Folkeskikk, empati og sosial kompetanse er ikke din sterke side. 

Anonymkode: 13367...973

Skrevet

Hvis dette har sagt ja til at de skal komme, si at de må ta med sengetøy selv +halvparten av middagene og det de ønsker til frokost. Sånn gjør vi det med besøk på hytta og da får alle litt fri😊

Anonymkode: 02cab...1b6

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg er en grei person. 

Hi

At du er en grei person er det ingen som tviler på, det er vell helst motsatt. Folk utnytter deg og du tør ikke å gi beskjed. Hvis du ikke gir beskjed, hvem skal da gjør det? Du kan jo ikke klage på hyttelivet når du er selv med å skape det hyttelivet. Hvis du vil ha endringer så må du endre deg til å gi beskjed. Ingen ting vil endre seg hvis ikke. Neste uke er det noen andre som bare kommer innom og overnatter.. og slik går ballen. Du må ta deg mer seriøst å kreve egentid. Som du selv skriver så har du jo laget middag og vartet opp hele nabolaget med venner osv.. er det ikke på tide å varte opp deg selv nå?

Skrevet
Gladjente00 skrev (1 time siden):

At du er en grei person er det ingen som tviler på, det er vell helst motsatt. Folk utnytter deg og du tør ikke å gi beskjed. Hvis du ikke gir beskjed, hvem skal da gjør det? Du kan jo ikke klage på hyttelivet når du er selv med å skape det hyttelivet. Hvis du vil ha endringer så må du endre deg til å gi beskjed. Ingen ting vil endre seg hvis ikke. Neste uke er det noen andre som bare kommer innom og overnatter.. og slik går ballen. Du må ta deg mer seriøst å kreve egentid. Som du selv skriver så har du jo laget middag og vartet opp hele nabolaget med venner osv.. er det ikke på tide å varte opp deg selv nå?

Riktig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Folkeskikk, empati og sosial kompetanse er ikke din sterke side. 

Er veldig direkte. Mange som ikke  liker det. 

Skrevet

Du er ikke ugrei hvis du setter egne *behov* foran andre sine *ønsker". Egoisme er å sette egne ønsker foran andre sine behov, men å sette egne behov foran andre sine ønsker er å ta vare på seg selv. Man kan være en trivelig og grei person uten å være dørmatte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er direkte, og det er dum. Men de dumme skjønner jo ikke at de er det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg er en grei person. 

Hi

Og der kom matyren frem. Du har lært her inne at du skal gi fra deg middagen din? Da får du jo bare fortsette å drive gratis B&B, fordi du er for grei til å stå opp for deg selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg er en grei person. 

Hi

Så grei er ikkje eg.Eg satte grenser på nabobarn at nå skal vi spise men Per kommer gjerne til deg senere i dag.Gadd ikkje ha open hus, så om det ble mykje av oss så sa eg at nå kan dere gå til Ola. Når man ikkje er så søt så blir man mindre invadert og. Sitter her på hytta mi i fred og ro eg no. Trenger tid for meg sjølv og det er stort sett bare barn og mann som kommer hit..Hytta er 30 min fra huset så eg bor der like mykje som heime.

Skrevet

Om man er konfliktsky så blir det jo slik. 
Jeg har null problem med å si nei. 
Nei, nå har jeg ferie og vil være i fred. 

Uansett kan du jo stille krav til de som kommer. Dere har med eget sengetøy og håndklær. Dere står for middag da og da, tilberedning og rydding. Dere vasker ut av rommet dere har bodd på. 
Slutt å opptre som hotellvert i det minste. 
Understrek at det IKKE er ferie for deg å ha gjester slik det er nå. 

Anonymkode: c047d...3d0

Skrevet

Og reise til deres hytte/hus og bli ei laaang helg.

Skrevet

Skjønner at det er vanskelig å avlyse besøk så tett opptil det, men hva med en mellomting?

Ikke re opp sengene deres, legg frem sengetøy, de kan fint re opp sengene selv, og si at dere ønsker at de skal ta det av og putte i vaskemaskinen før de drar. Påpek at du også har ferie og forventer at alle bidrar til ting som må gjøres, at du også ønsker å ligge på svaberget og bade, ikke bare varte dem opp 

Anonymkode: 81354...e25

Skrevet

Jeg har ikke hytte nå, men hadde før.  Og jeg er ofte på besøk på andre sine hytter.  Enten blir man invitert eller så spør man om hytteeierne ønsker besøk.  Man inviterer ikke seg selv hjem til andre. Før man reiser på hyttebesøk spør man hva man skal ta med.  Sengetøy/håndduker, mat/vin/forbruksartikler.  På vei til hytten spør man om hva man eventuelt skal handle på veien.  Om vertskapet insisterer på at man ikke skal ta med seg noe som helst tar man likevel med blomster/vin/noe godt.  Når man er på hytten spør man hva vertskapet ønsker hjelp til, og så gjør man det man blir bedt om.  Sånn har jeg alltid praktisert hyttebesøk og jeg blir alltid invitert tilbake.  

Målet må være at både gjester og vertskap koser seg.  Vertskapet skal ikke drive gratis hotell. 

Anonymkode: 6fda8...71a

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jeg er en grei person. 

Hi

Det er jo ingen som har sagt at du ikke er en grei person. Folk sier at du er for grei, at du lar folk valse over deg. Du må sette krav og stå opp for deg selv.

Anonymkode: 58f45...920

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Å si at man bare er direkte, er en unnskyldning for å være ufin, Ingen liker ufine folk.

Anonymkode: 58f45...920

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Jeg er en grei person. 

Hi

At man har inkludere alle i bursdager og lar barna ha med venner hjem er vel ikke ensbetydende med at du ikke kan sette grenser i eget liv?? 

det er egentlig ikke spesielt sjarmerende å være martyr….

Si at det ikke passer - det er faktisk helt greit å si. Hvis du faktisk ikke VIL si nei, bør du heller ikke klage…. 

Anonymkode: 20725...af4

Skrevet

Altså, folk tror deg på det du sier, de er ikke tankelesere. Hvis du alltid sier at det passer fint med besøk og at det er såååå trivelig med besøk på hytta, så tror de faktisk at du mener det. Du kan til og med tenke at de bør komme en tur, for du blir sikkert skuffet om de ikke kommer. Å ikke si noe i en slik situasjon er egentlig ikke å være grei, for du er uærlig og lurer dem.

Si det som det er, det er slitsomt. Nå i første omgang, om du allerede har sagt at de er velkomne og de har satt av tiden, må du i det minste si at de må ta med sengetøy og den maten de vil spise.

Anonymkode: d7c14...247

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...