Gå til innhold

Eeeendelig skal jeg på hytta, men så

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk jeg melding i går fra søsteren til mannen at hun, gubben og bikkja kommer en tur og blir tre dager. De må jo se hytta vår og bade! Men jeg vil ikke. Jeg vil bare være der, oss i kjernefamilien og vår lille hund, ikke som i fjor da alle kom en «liten snartur.» Alle tror visst de bare kan komme på hytta vår, at den er allemannseie. I fjor tilbrakte jeg mer tid med å vaske sengetøy og re opp enn på svabergene og bade, som jeg ønsket.
Jeg har ikke lyst til å være en sånn kjip person som sier nei til gjester, men det er så mye mas. 
Hvordan si nei til besøk på hytta? «Det passer ikke» blir så hardt og slemt, føler jeg, og vi kan ikke fortsette å juge og late som vi skal alt mulig annet. 😬

Anonymkode: 1ae5d...212

Skrevet

Å formulere noe slikt som informasjon og ikke forespørsel, er sylfrekt uansett relasjon.

Du skriver tilbake at det dessverre ikke passer denne gangen, men at de selvfølgelig skal få se hytta ved anledning - du skal finne en dato når du får litt mer overskudd, er litt hektisk akkurat nå.

Anonymkode: 80672...32a

Skrevet

For en helt utrolig frekk ting å gjøre. Hvis du synes det er vanskelig å sette denne grensa så får mannen din ta en prat med søstra si. Hun må tydeligvis bli fortalt at man ikke bare kan dukke opp på noens hytte.

Anonymkode: ddaf6...22e

Skrevet

Si at de må vente til neste uke. Da får du ro og stillhet en uke før alle kommer.

Anonymkode: 42c40...9dd

Skrevet

Hva med å være ærlig? Sånn noenlunde i hvert fall. Du kan godt begynne med å si eller skrive (eller kanskje helst mannen din?) at dere synes det er SÅ koselig å være sammen med dem, men deretter forklare at det har vært mye i det siste, dere er sliten og orker rett og slett ikke overnattingsgjester uansett hvor koselig det vanligvis er å være med dem. Nå vet jeg ikke hvor langt unna de bor, men hvis det er under to timer å kjøre, kan dere jo heller invitere til at de kommer en dagstur? Enten helt i starten, så blir du ferdig med det og slipper å eventuelt grue deg, eller mot slutten når dere gjerne er mer uthvilt og klar for besøk.

Anonymkode: 2b8e7...d6a

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Si at de må vente til neste uke. Da får du ro og stillhet en uke før alle kommer.

Anonymkode: 42c40...9dd

Hva hvis hi ikke ønsker gjester neste uke heller?

Skrevet

Å si "Det passer ikke" er ærlig og tydelig. Du synes det er hardt og slemt å si det, men det er nok det som skal til. Å bare informere om at da kommer de til dere på hytta, det er bare så lynfrekt. Hvorfor må de overnatte og bli i flere dager, forresten? Se hytta og bade, det trenger ikke å ta flere dager. 

Mannen din sier i fra til søstera si at dere ikke har kapasitet til å ta i mot overnattingsgjester, men at de er velkomne innom på torsdag. (En eller annen dag, men ikke helg.)

Anonymkode: a4856...2aa

Skrevet

"Så hyggelig, men det passer dessverre ikke med våre planer" er et helt greit svar. At deres planer er å være alene og i fred er helt gyldig som årsak til å takke nei til besøk. Om de graver etter hvilke planer dere har så er de de som er utidige. Det er også lov å utdype at sommeren i fjor gikk til å være vertskap og at dere ikke ønsker at denne sommeren skal bli lik. Dere har derfor bestemt dere for å ikke ha overnattingsgjester, men at de gjerne må komme på dagsbesøk og ta med seg mat. 

Skrevet

Meget spesielt å ikke spørre først bare komme med info at vi skal være med dere. 
 Ville skrevet: Hyggelig det, men passer ikke dessverre. Vi har som plan og bare slappe av å være oss. 

Anonymkode: 02873...cf4

Skrevet
Himmel og hav skrev (40 minutter siden):

"Så hyggelig, men det passer dessverre ikke med våre planer" er et helt greit svar. At deres planer er å være alene og i fred er helt gyldig som årsak til å takke nei til besøk. Om de graver etter hvilke planer dere har så er de de som er utidige. Det er også lov å utdype at sommeren i fjor gikk til å være vertskap og at dere ikke ønsker at denne sommeren skal bli lik. Dere har derfor bestemt dere for å ikke ha overnattingsgjester, men at de gjerne må komme på dagsbesøk og ta med seg mat. 

Som HOH skriver kan (eller snarere mannen!) du si: "Så hyggelig, men det passer dessverre ikke med våre planer" 

Du trenger PÅ INGEN MÅTE FORKLARE HVORFOR. Det er deres egen sak.

Lykke til med å sette grenser. Det er jo en livslang øvelse, så det er bare å sette gang!

Anonymkode: 77bbf...a4c

Skrevet

Jeg har en følelse av at disse gjestene ikke godtar et "det passer ikke" uten forklaring.

Skryt på dere en omgangssyke. Da holder folk seg unna. 

Anonymkode: a3e27...c4b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

fikk jeg melding i går fra søsteren til mannen at hun, gubben og bikkja kommer en tur og blir tre dager. De må jo se hytta vår og bade! Men jeg vil ikke. Jeg vil bare være der, oss i kjernefamilien og vår lille hund, ikke som i fjor da alle kom en «liten snartur.» Alle tror visst de bare kan komme på hytta vår, at den er allemannseie. I fjor tilbrakte jeg mer tid med å vaske sengetøy og re opp enn på svabergene og bade, som jeg ønsket.
Jeg har ikke lyst til å være en sånn kjip person som sier nei til gjester, men det er så mye mas. 
Hvordan si nei til besøk på hytta? «Det passer ikke» blir så hardt og slemt, føler jeg, og vi kan ikke fortsette å juge og late som vi skal alt mulig annet. 😬

Si at det passer med en dagstur, kan kanskje gå med 1 natt og, men da må dere ta med sengetøy osv selv.

Eventuelt sleng på at denne uken passer det ikke, men skal se om det passer uken etter!

Frekt å bare tenke å komme og å overnatte så lenge, lov å være ærlig her, det er deres ferie og hytte

Anonymkode: 667d4...c35

Skrevet

Har dere sagt i fra?

Anonymkode: dea5d...996

Skrevet (endret)

Muligens for sent nå, men ha det i bakhodet i årene som kommer. Flett inn i samtaler at vi inviterer hvis vi vil ha besøk, antyd at det er mange som vil osv. Denne gangen kan dere si at "da passer det dessverre ikke". Dere har andre planer. Må jo være innafor det. Kanskje bare si at, "så fint å få hjelp til det praktiske" Skulle fjernet noen trær, hogd litt ved og pusset opp to av soverommene." Mulig det stopper seg selv :)

Endret av prekæs
Skrevet

Hi her. 
Takk for forståelsen og mange gode forslag. Vi må bli litt mer kyniske forstår jeg. Denne gangen må vi nok bare ta imot besøket, men fy så surt det er. Hytta vi drømte om har blitt en belastning all den tid alle tror den er allemannseie. 😖

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hva hvis hi ikke ønsker gjester neste uke heller?

Hva med at det var et forslag til løsning? 

Anonymkode: a927a...1f9

Skrevet

Nei dere må sette grenser hi! Kjenner oss igjen, kjøpte hytte for 2 år siden, familie forventer det samme her, men nå er vi blitt mye tydeligere siste tiden, eneste som funker.

Anonymkode: 23f2b...42e

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Hi her. 
Takk for forståelsen og mange gode forslag. Vi må bli litt mer kyniske forstår jeg. Denne gangen må vi nok bare ta imot besøket, men fy så surt det er. Hytta vi drømte om har blitt en belastning all den tid alle tror den er allemannseie. 😖

Syns ikke dere skal ta i mot, du skriver jo at du ikke ønsker besøk.når de er så frekke å bare konstatere at de kommer,  så er det langt i fra frekt å takke nei.

Anonymkode: 23f2b...42e

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Å sette grenser er ikke din sterkeste side... 

Anonymkode: 2137c...93f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hi her. 

Ikke kyniske. Det er ikke kynisk å ikke la andre bestemme over seg. Start nå og si at de kan komme, men at de bare kan bli én natt og at de må ha med eget sengetøy. Det er en begynnelse. 

Skrevet

Det er ikke farlig å si nei.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Denne gangen må vi nok bare ta imot besøket, men fy så surt det er.

Du kan jo bare takke deg selv. 

Anonymkode: 2137c...93f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hi her. 

Hvorfor MÅ dere ta i mot besøket? 

Jeg tenker at dere ikke MÅ noe som helst! Bare si ifra, "kom innom på torsdag, men det passer ikke med overnatting.".

Anonymkode: a4856...2aa

Skrevet

Hi her. 

Men hvis dere aldri sier nei er det ikke rart at alle tror det bare er å komme.

Anonymkode: daf7b...ad5

Skrevet

Hi her. 

Dere må jo ikke det. hvis dere ikke sier noe nå, så gir dere de mer eller mindre rett til å inviterer seg selv. Hvis dere lar alle valse over dere, så er det ikke rart at de innbiller seg at det er allemannseie. Sett foten ned, nå, ikke vent til en annen gang, det vil være samme visa da.

Anonymkode: 58f45...920

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...