Gå til innhold

Dere som er gravide/når dere var gravide - hvor strenge var dere med alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg vet gravide ikke skal drikke alkohol, det gjorde jeg ikke selv heller og har full respekt for det.
Men hva med mat man til vanlig har alkohol oppi, hvor strenge var/er dere på det?

Har ei venninne som er gravid som var på besøk her om dagen når vi hadde venninnetreff.
En av rettene jeg serverte var risotto, og den bruker jeg litt hvitvin i, av den grunnen smakte hun ikke på den.
Jeg personlig tenker at mengden vin i retten i forhold til mengden av resten av ingrediensene er veldig liten. En stor porsjon til flere personer inneholde 1 dl vin samtidig som det aller meste av alkoholen fordamper. 
Ville dere ha spist ting som for eksempel risotto?

Anonymkode: fead9...579

Skrevet

Normalt fordamper alkoholen, men jeg ville også styrt unna i tilfelle. Null alkohol eller mulighet for alkohol i svangerskap

Anonymkode: 331eb...0c6

Skrevet

Styrte unna all drikke med alkohol (også mellom eggløsning og mens da jeg prøvde å bli gravid), men mat laget med litt vin spiste jeg.

Anonymkode: ba7b2...784

Skrevet

Jeg ville spist mat med litt vin i, siden alkoholen fordamper. Jeg gjorde det ikke siden vi veldig sjelden lager mat med vin, men kunne gjort det. Men også helt greit at andre vil være enda mer forsiktige. 

Skrevet

Drakk null alkohol de gangen jeg var gravid, men mat laget med litt vin hadde jeg ikke tenkt på som «farlig» i det hele tatt. Alkoholen er jo borte. Sier hun neitakk til mat med eddik og da kanskje?  Syns det er vel hysterisk… 

Anonymkode: 900b7...cb3

Skrevet

Som de andre skriver, så fordamper jo alkoholen, så der fulgte jeg prinsippet at kan jeg kjøre bil etterpå, må det være greit å spise som gravid også. Altså med tanke på alkohol, ikke andre ting. Hadde det derimot vært likør i en krem på en kake eller liknende hadde jeg kanskje latt være. Men jeg hadde uansett ikke reagert om en annen gravid ikke ville spise en slik rett du beskriver, for det må nesten hver enkelt få avgjøre selv. Jeg liker ikke at en del gravid får stempel som hysterisk bare fordi de er usikker og prøver å gjøre det de mener er best for sin lille i magen. 

Anonymkode: e62be...374

Skrevet

Spiste all mat laget med vin. Det fordamper jo. 
Det er alkohol i kulturmelk også, det er forskjell på å ikke drikke alkohol, og å unngå alt med «spor av» alkohol som har fordampet. 

Anonymkode: d6b5f...d3c

Skrevet

det er jo ikke noe farlig å spise det, vet hun i det hele tatt at alkoholen fordamper i maten sånn at hun skjønner at det ikke er farlig?

Anonymkode: bc48b...146

Skrevet

Hadde litt vin av og til. Er ikke farlig så lenge man ikke blir beruset. 

Anonymkode: b4e92...b69

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hadde litt vin av og til. Er ikke farlig så lenge man ikke blir beruset. 

Anonymkode: b4e92...b69

Jo, virkelig! 

Anonymkode: 65ff6...e78

Skrevet

Det er ikke alkohol i mat med vin i da. 
Da hadde jo mange flere blitt tatt i promillekontroll. 
Det er hysteri å ikke kunne spise middag der sausen er laget med f.eks. hvitvin. Men selvsagt skal de få bestemme selv, det er ikke noe jeg hadde kommentert, men hadde tenkt at hun der får et langt svangerskap. 
Kommer langt med sunn fornuft. 

Anonymkode: 774b6...743

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...