Gå til innhold

Jeg kjenner jeg er irritert på en kollega, men vet hun får en «overhaling»om jeg sier fra til sjefen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er egentlig grei altså. Blid og hyggelig og sikkert flink i jobben.

Men det er et problem med henne. Hun skal bestille mat til lunsjen. I alle år før hun begynte har vi bestilt to ganger per uke. Det har fungert fint.

Nå har hun bestemt at vi bare skal bestille en gang per uke, og det vi er tom for er vi tom for. Med vilje bestiller hun for lite av enkelte varer. F.eks. til de med allergier. Eller de som ikke drikker den jusen hun ønsker vi skal bytte til fordi den er sunnere i hennes hode. Så da har vi masse av det hun spiser og ikke noe av det de fleste pleier å spise.

Noen av byttene er:

Eplejus til frokostjus

Melk til biola

Makrell i tomat til peppermakrell

Glutenfritt knekkebrød til ikke noe

Kokt skinke til strynskinke

italiensk salat til rekesalat (denne er ikke en gang blitt åpnet den uken vi har hatt den)

Crispisalat til ruccola

cherrytomater til ikke noe

I tillegg er kjøleskapet overfylt fordi det skal stappes inn varer for 15 personer i en uke en gang per uke, grønnsakene blir dårlige (salaten spesielt), og brødene er nesten uspiselige. Dette fordi hun bestiller varer på fredager. For det passer best.

Jeg har ikke sagt noe til sjefen. Hun er ganske ny (begynte 1. mai) og med det, så tenker jeg å gi en sjanse. Men hvor lenge skal jeg la det gå før jeg sier noe? Jeg har sagt fra til henne et par ganger allerede, og de hun ikke liker stryker hun av listen (vi skriver inn hva vi ønsker hun skal kjøpe inn og sender hver onsdag)

Anonymkode: 414be...fe5

Skrevet

Dere må jo bare la henne holde på. Ingen tør jo å si ifra så... 

Anonymkode: 347f3...390

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Dere må jo bare la henne holde på. Ingen tør jo å si ifra så... 

Det er forskjell på tør og ønsker. 

Skrevet

Om dere betaler for lunsjen selv så er det jo bare å slutte å være med på spleisen og kjøpe inn egen mat eller ta med matpakke. Det er jo et alternativ til å gi beskjed. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (22 minutter siden):

Om dere betaler for lunsjen selv så er det jo bare å slutte å være med på spleisen og kjøpe inn egen mat eller ta med matpakke. Det er jo et alternativ til å gi beskjed. 

Vi trekkes 250kr i lønn hver mnd og så betaler jobben maten. Dette er i kontrakten, så uansett om jeg tar med mat, så blir jeg trukket

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Med vilje bestiller hun for lite av enkelte varer. F.eks. til de med allergier.

Hvordan vet du at hun med vilje bestiller for lite av enkelte varer til de med allergier? Det er jo noe dere burde tatt opp for lengst.

Anonymkode: 485e1...989

Skrevet

Det er jo bare å snakke med henne direkte, trenger ikke å gå via sjefen. Si rett ut at det ikke fungerer å bestille en gang i uken fordi maten blir dårlig og at dere savner pålegget dere har pleid å ha. 

Er det forresten en grunn til at hun må bestille maten? Mest sannsynlig lettere for dere som er vant til å spise der og vet hva som pleier å bli spist. 

Anonymkode: 9e13b...6e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det er jo bare å snakke med henne direkte, trenger ikke å gå via sjefen. Si rett ut at det ikke fungerer å bestille en gang i uken fordi maten blir dårlig og at dere savner pålegget dere har pleid å ha. 

Er det forresten en grunn til at hun må bestille maten? Mest sannsynlig lettere for dere som er vant til å spise der og vet hva som pleier å bli spist. 

Anonymkode: 9e13b...6e4

Har snakket med henne direkte. Hun bestiller fordi det er i arbeidsbeskrivelse hennes 

Skrevet

Hvorfor får hun overhaling av sjefen? Klarer hn ikke å gi beskjed på en ordentlig måte?

Anonymkode: aad5c...4e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor får hun overhaling av sjefen? Klarer hn ikke å gi beskjed på en ordentlig måte?

Det står i «»

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det står i «»

Jeg ser ikke noen forklaring på hvorfor hi frykter at kollega skal få overhaling. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg ser ikke noen forklaring på hvorfor hi frykter at kollega skal få overhaling. 

Det er vel en legitim grunn. Kollegaen har gjort en del feil med ting, og det har vært rotete. Og personen er ny, og kjipt å få en dårlig start

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel en legitim grunn. Kollegaen har gjort en del feil med ting, og det har vært rotete. Og personen er ny, og kjipt å få en dårlig start

Du sier hun gjør det med vilje, da legger hun jo opp til å få en dårlkig start selv.

Anonymkode: 485e1...989

Skrevet

Heng opp liste på kjøleskapet hva som trengs. Så når noe er tomt å skriv det inn på listen. Hun må nesten ta hensyn til det, hun alene kan ikke bestemme hva alle dere andre skal spise

Anonymkode: 9760d...f8b

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Har snakket med henne direkte. Hun bestiller fordi det er i arbeidsbeskrivelse hennes 

Hun trenger helt tydelige instrukser, og korrigering. Tips her om handleliste er supert. Så får alle mat de liker. 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Heng opp liste på kjøleskapet hva som trengs. Så når noe er tomt å skriv det inn på listen. Hun må nesten ta hensyn til det, hun alene kan ikke bestemme hva alle dere andre skal spise

Anonymkode: 022ce...161

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Det samme tenker jeg. Pålegg står seg i en uke i kjøleskap. Brød fryses vel ned og blir tatt opp? Så er det vel et budsjett? 
Hadde villet tatt det opp med tillitsvalgte på jobb at dette ikke fungerer. Dere må være flere samlet som mener det samme. 
Tillittsvalgte må da ta dette opp med sjefen. Det eneste som kan skje- altså det verste er at sjefen sier fra at det er misnøye rundt bestillingen og ber henne lage et bedre opplegg. 

Anonymkode: 86b77...88c

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.7.2025 den 17.33):

Det er forskjell på tør og ønsker. 

Ikke i dette tilfelle... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ikke i dette tilfelle... 

Jo, det er det. Det er mange ting jeg har snakket med sjefen om, så det er ikke et problem. Men jeg vil gi henne en sjanse i og med at hun er så ny, så har bedt henne følge mer med på handlelistene hun ber oss sende.

Skrevet

Hvorfor legger du ut problemet her når du ikke vil ha innspill? Du har jo tydeligvis allerede funnet din «løsning» på problemet…

Anonymkode: 5a46e...cb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...